Ahad, 2 November 2008

Belanjawan 2009

Pagi ini saya menonton klip video DSAI bercakap 5 jam mengenai belanjawan. Awal-awal lagi dia berkata soal kredit kewangan yang merosot.

Setakat ini tak nampak pun bank mengalami masalah. pembiayaan pinjaman kredit terus meningkat. Pinjaman pembelian rumah dan kenderaan terus berjalan tanpa masalah.

Dia juga menyebut peningkatan pengangguran, Jika pengangguran bertambah kenapa tak ada cerita kilang-kilang tutup secara besar-besaran. Kenapa pekerja asing dari India, Bangladesh, Vietnam , Myammar masih boleh dilihat muka mereka berjalan berderat-deret menuju ke kilang. Jelas bahawa tuduhan beliau hanyalah tuduhan membabi buta sahaja.

Dia juga minta minta budget baru menggantikan budget yang telah dibentang yang bentangkan kononnya budget itu sudah jadi sejarah kerana angka-angka sudah berubah.

Kalau begitu bermakna belanjawan terpaksalah dibuat setiap 3 bulan sekali. Satu kerja gila lah begitu.. Biasanya belanjawan dibuat sekali sahaja setahun bukan selepas 2 bulan buat yang baru.

Tuduhan demi tuduhan yang tak relaven telah di bangkitkan beliau. hingga harga bawang pun diutarakan. Lim Kit Siang marah apabila sebahagian MP BN keluar dewan beramai-ramai. Pandai pula mereka marah tetapi apabila mereka keluar dewan bila membahaskan perbahasan DNA mereka keluar dewan juga tetapi kenapa Lim Kit Siang tidak mempertikaikan tindangan pembangkang.

Anwar terus menuduh negara mengalami krisis kewangan yang teruk kerana hingga rakyat merempat. Merempat? selama ni orang gila ada lah yang merempat dan tidur ditepi jalan. ternyata DSAI sudah bengong. dan disokong oleh Ipoh Timur dan kroni dia seperti saifudin Nasation.

bersambung...