Sabtu, 30 Mei 2009

Lagu Negaraku

Tadi taipingmali menghadiri satu majlis jamuan di Ipoh , majlis oleh sebuah jabatan kerajaan. Majlis tersebut dimulakan agak lewat. tetapi itu bukan menjadi perkara pokok untuk posting pagi ini.

Yang nak di utara kan ialah majlis tersebut di mulakan dengan lagi Negarku, dan seterusnya lagu koperat jabatan. Sewaktu menyanyikan lagu tersebut dengan iringan minus one, tiba-tiba taipingmali teringat tentang Nizar, Ngeh dan Nga.

Adakah mereka tidak pernah menghadiri majlis-majlis rasmi kerajaan di mana lagi Negaraku dimainkan. Jika mereka berada dalam dewan banquet tersebut bagaimana perasaan dihati mereka. Bagaimana situasi atau reaksi mereka bila lagu tersebut dinyanyikan oleh seluruh tetamu yang hadir termasuk VIP.

Ya lah, jika rohnya sudah jauh lari dari amalan kehidupan biasa masyarakat Malaysia mungkin bila dengar muzik Negaraku pun mereka sudah meluat, benci dan jika boleh mahu dipekakkan telinga mereka .

Jika Rukun negara pun mereka berani berdolak dalih, inikan pula lagu. Saya menyeru kepada peserta mogok lapar dan PR Perak supaya berhenti berdrama atau bersandiwara . Rakyat sudah jemu dengan gelagat anda yang hilang fokus, visi dan misi.

p/s

Datuk Hafarizam dalam satu forum anjuran NPC di Ipoh Town Hall pernah berkata, beliau dilahirkan di Pulau Pinang dan mendapat Datuk dari Melaka, dua-dua negeri tidak beraja, Untungnya rakyat Perak kerana kerana mempunyai Raja, hormatilah Raja.