Rabu, 9 November 2011

Shahrizat menjawab tuduhan Mak Lampir dan Rafizi Ramle

 
Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, serangan hari ini terhadap beliau lebih RM74 juta Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) adalah agenda politik untuk "memusnahkan Wanita Umno."

Menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat kepada pemberita bahawa keluarganya, yang menjalankan projek ternak pertanian negara, "tidak berhak mendapat perkara-perkara yang dikatakan oleh pembangkang kerana mereka bekerja keras."

"Ini adalah agenda politik oleh parti-parti pembangkang untuk melemahkan Wanita Umno. Tetapi kita tidak yang mudah musnah.

"Saya malu bahawa terdapat seorang wanita Malaysia seperti ketua Wanita PKR," kata senator itu, merujuk kepada Ampang MP Zuraida Kamaruddin yang mendakwa bahawa NFC telah gagal walaupun diberikan pinjaman mudah sebanyak RM250 juta dan plot 5000 ekar tanah.

PKR juga mendakwa semalam bahawa lebih RM84 juta telah disalurkan dari NFC kepada syarikat-syarikat yang dikawal oleh suami, Shahrizat, Datuk Dr Mohamad Salleh Ismail, dan anak-anaknya, Izran Mohamad Salleh dan Izmir Mohamad Salleh.

Laporan Ketua Audit Negara yang dikeluarkan bulan lepas telah mengkritik NFC, menunjukkan bahawa ia kini "dalam keadaan kucar-kacir".

Menurut laporan itu, pengeluaran pada tahun 2010 adalah hanya 3.289 kepala lembu atau 41.1 peratus daripada sasaran.

Tetapi Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar berkata pada 31 Oktober bahawa projek itu adalah satu kejayaan dan telah menemui sasaran "sebagai jumlah bilangan lembu yang dibawa masuk ke dalam ladang adalah 8016 antara 2008 dan 2010."

Beliau juga telah berkata bahawa separuh daripada geran RM13 juta dan RM115 juta pinjaman lembut, dibayar balik pada dua peratus kadar faedah lebih daripada 17 tahun, telah tidak dikeluarkan kepada NFC.

"Beliau telah menjawab dengan panjang lebar dan jelas. Saya gembira bahawa kementerian akan terus memantau kejayaan projek ini, "kata Shahrizat hari ini.