Khamis, 3 Mei 2012

PTPTN dimansuhkan....



Cuba kita fikirkan, gambar-gambar di atas memberikan maklumat tentang kos pengajian peringkat ijazah dan diploma di institut pengajian swasta. Memang tinggi dan memang mahal.

Kalau diikutkan janji Anwar  yang hendak menghapus kan PTPTN dan pendidikan diberikan secara percuma. Maka berebut-rebut lah orang akan mendaftar diri untuk mengumpul diploma dan ijazah.

Sapa tak mau? Bukan senang nak dapat peluang sebegini rupa. Orang yang paling ramai mendaftar ialah China Doll dan Mat Hitam dari Nigeria atau local chinadoll yang mendapat kelulusan terbaik  SPM. Anak Melayu yang dapat 5B atau cukup syarat alamatnya kena menoreh getah atau jadi kuli di kilang sardin lah jawabnya

KRU Kolej yang bakal dibuka Julai ini menawarkan yuran yang sangat rendah iaitu RM 8000 untuk satu sesi pengajian, bagaimana pun hanya 3 kursus akan diperkenal kan pada peringkat awal.

So boleh percaya kah teori Anwar tu?

Hari ini ibubapa yang berpendapatan rendah akan dapat menikmati pinjaman PTPTN bagi membolehkan anak-anak mereka menyambung pengajian di peringkat tinggi sama ada di IPT Awam atau pun IPT Swasta.

Bagi mereka yang mempunyai keputusan yang baik dalam SPM dan STPM awal-awal lagi sudah diberikan biasiswa JPA atau pun dari pihak swasta. 

Pinjaman PTPTN yang diberi bukanlah 100 % untuk yuran pengajian tetapi untuk sara hidup pelajar. Mungkin 10 % atau 40% sahaja dikenakan untuk yuran dan yang lain untuk sewa rumah, makan minum dan lain-lain keperluan pelajar. Ada yang pandai berjimat cermat dan mampu beli kereta kancil dengan wang ptptn.

Inilah kebaikan PTPTN. Adam Adli dah telan lebih RM 20 ribu duit skim pinjaman ini, hari ini kepanasan kerana terpaksa bayar sebahagian yang telah diterima walaupun sudah termasuk dalam kumpulan drop out.

Sepatutnya Adam mintalah wang daripada Anwar kerana Anwar sekarang tengah kaya. Malah mungkin lebih kaya daripada Robert Kouk. Maklum lah ramai penaja yang ingin melihat negara hancur.