Rabu, 5 September 2012

Rokok elektronik berbahaya?


Rokok elektronik sering menjadi pilihan perokok tegar yang beranggapan ia adalah satu alternatif mengikis tabiat merokok. - Agensi 



VIENNA 4 Sept. - Rokok elektronik sebelum ini dianggap sebagai alternatif yang selamat kepada tabiat merokok.

Bagaimanapun, satu penyelidikan terbaru menunjukkan ia juga mampu merosakkan paru-paru bagi mereka yang menggunakannya.

Alat itu didapati mengakibatkan kekurangan oksigen yang diserap oleh darah hingga mengakibatkan peningkatan segera dalam rintangan udara paru-paru.

Secara purata, kesan itu akan berlarutan selama 10 minit, kata sebuah laporan yang dibentangkan pada Kongres Tahunan Persatuan Pernafasan Eropah (ERS) di Vienna.

Sama seperti rokok biasa, rokok elektronik turut membebaskan nikotin melalui wap berbanding asap dan ia mencetuskan banyak perdebatan tentang keselamatan untuk menggunakannya.

Kira-kira 650,000 perokok dipercayai menggunakan rokok elektronik yang menyerupai rokok sebenar dalam usaha membuang tabiat buruk itu.

Bagaimanapun buat masa ini, kebanyakan alat itu diimport dari China dan dipercayai tidak menjalani pemeriksaan keselamatan sebelum ia dijual.

Profesor Christina Gratziou yang mempengerusikan Jawatankuasa Kawalan Tembakau ERS berkata, mereka belum pasti sama ada produk yang mengandungi nikotin tidak diluluskan itu lebih selamat berbanding rokok sebenar walaupun ia didakwa kurang berbahaya.

"Penyelidikan ini membantu kita memahami bagaimana rokok elektronik boleh mendatangkan bahaya.

"Justeru, lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk memahami sama ada kemudaratan itu boleh memberi kesan dalam jangka panjang,'' katanya. - AGENSI



E-rokok tidak buang Ketagihan
Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my
Foto Aizzul A. Majid
Pengguna e-rokok harus ingat mereka berisiko terdedah dengan penyakit lain yang disebabkan oleh nikotin. - Gambar hiasan




KEBANYAKAN kita hidup dalam persekitaran yang dipenuhi dengan perokok. Sama ada saudara terdekat, rakan sebaya, majikan, rakan sekerja mahupun orang asing yang tidak dikenali.

Biarpun risiko penggunaan tembakau ke atas kesihatan sudah diketahui umum, usaha mempromosikan hidup bebas rokok masih tidak begitu berkesan.

Kajian pernah menunjukkan 90 peratus tabiat merokok olrh perokok dewasa bermula sejak muda lagi. Hampir setiap hari, dianggarkan sekurang-kurangnya 4,400 kanak-kanak menjadi perokok tegar apabila mereka dewasa.

Jadi pelbagai cara atau kaedah dicipta untuk membantu perokok tegar termasuk rokok elektronik (e-rokok) atau e-Cigarette.

Pada awal kemunculan e-rokok, ramai beranggapan kaedah ini membantu mengikis tabiat merokok.

Sejak akhir-akhir ini, e-rokok yang menggunakan cecair bagi menghasilkan wap dijual secara berleluasa dan mendapat sambutan hangat dalam kalangan perokok.

Pelbagai spekulasi timbul apabila rokok versi digital ini semakin mendapat sambutan.

Jika dahulu perokok seolah-olah berbangga ketika menghisap sebatang rokok, kini ramai yang merasakan mereka berada di kelas tersendiri apabila menghisap e-rokok.

Tahukah anda, e-rokok juga mengandungi cecair nikotin yang membawa padah kepada pengguna kerana bahan itu meningkatkan ketagihan merokok.

Dalam pada itu, sebuah laporan yang dibentangkan pada Kongres Tahunan Persatuan Pernafasan Eropah (ERS) di Vienna menunjukkan e-rokok juga mampu merosakkan paru-paru mereka yang menggunakannya.

Alat itu didapati mengakibatkan kekurangan oksigen yang diserap oleh darah hingga mengakibatkan peningkatan segera dalam rintangan udara paru-paru.

Secara purata, kesan itu akan berlarutan selama 10 minit.

Sehingga kini, e-rokok yang mengandungi nikotin tidak diluluskan itu masih belum disahkan lebih selamat berbanding rokok sebenar walaupun ia didakwa kurang berbahaya.

Tinjauan ke bazar larut malam sekitar Lembah Klang mendapati penjualan e-rokok kini semakin berleluasa.

Kebanyakan alat itu diimport dari China dan dipercayai tidak menjalani pemeriksaan keselamatan sebelum dijual.

Kesan nikotin

Menurut Pakar Perubatan dan Pernafasan Pusat Perubatan Price Court, Dr. Daniel Lee Keat Chye, kebanyakan pengguna menganggap e-rokok selamat dan merupakan alternatif bagi mereka yang ingin mengurangkan ketagihan merokok.

“Sebenarnya belum ada kajian e-rokok yang ada di pasaran ini selamat atau tidak. Wujudnya salah faham apabila mereka menganggap asap e-rokok terhasil daripada cecair biasa dan tidak mengandungi nikotin.

“Hakikatnya, kesihatan anda tetap terjejas dan berisiko sekiranya anda masih menghisap e-rokok yang mengandungi nikotin. Lebih membimbangkan, sukatan nikotin yang terdapat di dalam e-rokok tidak diketahui," ujarnya.

Tambah Dr. Daniel, nikotin meningkatkan kadar denyutan nadi dan pengaliran hormon ‘adrenalin’ serta melembapkan sistem urat saraf.

“Nikotin boleh bertindak terus ke atas otak dengan memberi kesan rangsangan. Rangsangan ini diperkukuhkan pula oleh pelbagai faktor pendorong yang boleh bersifat positif dan negatif," ujarnya.

Contohnya, perokok akan merokok dengan lebih kerap apabila berada di tempat-tempat hiburan di mana keseronokan berada di situ bertindak sebagai faktor pendorong positif. Perokok juga akan merokok dengan lebih kerap apabila berasa bosan atau mengalami perasaan tertekan - faktor pendorong yang negatif.

Selain penggantungan psikologi dan fizikal akibat nikotin, perokok juga terperangkap dengan kongkongan tabiat yang cukup payah untuk dilepaskan.

Selain itu, nikotin juga mengakibatkan denyutan nadi yang luar biasa, penyempitan saluran nadi, peningkatan tekanan darah, serangan jantung, angin ahmar dan ulser perut dan usus.

Tidak menyebabkan kanser

“Secara keseluruhannya, anda akan mengalami kesan kesihatan sama seperti rokok biasa.

“Bezanya, e-rokok tidak mengandungi bahan-bahan kimia lain seperti tar, karbon monoksida dan irritants sehingga menyebabkan kanser paru-paru.

“Pun begitu, pengguna e-rokok harus ingat mereka berisiko terdedah dengan penyakit lain yang disebabkan oleh nikotin," ujarnya.

Selain risiko kesihatan, Dr. Daniel memberitahu, trend e-rokok akan membawa satu budaya negatif kerana orang ramai beranggapan mereka masih boleh merokok dengan kaedah selamat.

Golongan remaja pula akan menganggap e-rokok satu gaya baru dan mereka akan meniru tanpa mengetahui risiko yang sebenar.

Rawatan berhenti merokok

Dr. Daniel memberitahu, cara terbaik untuk mengurangkan ketagihan merokok adalah berhenti merokok melalui putaran tingkah laku merokok.

Ketagihan masih berlaku walaupun orang ramai menggantikan rokok biasa dengan e-rokok kerana nikotin boleh menyebabkan mereka ketagihan.

Dengan menggunakan teknik yang betul, kita boleh membantu perokok berhenti. Untuk memberikan motivasi kepada mereka, penekanan haruslah diberikan kepada perbincangan tentang faedah-faedah yang bakal dinikmati apabila berhenti merokok.

Fakta tentang risiko penyakit dibincangkan juga secara terperinci terutamanya kepada perokok yang sudah pun mengalami kesan - kesan penyakit berkaitan merokok

“Perokok boleh memilih untuk berhenti merokok dengan menggunakan kekuatan azam semata-mata atau dengan bantuan rawatan gantian nikotin (RGN)," ujarnya.

RGN dapat membantu perokok mengharungi proses berhenti merokok. Produk yang terdapat di pasaran antaranya gam nikotin, penampal nikotin dan alat penyedut (inhaler) nikotin .

Produk RGN berfungsi dengan menghasilkan jumlah nikotin secara terkawal untuk membantu mengatasi ketagihan dan gejala tarikan nikotin.

LAGI INFO MENGENAINYA

65 ulasan:

  1. tak pasti selamat atau tidak tapi rokok analog confirm tak selamat....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yer,. Rokok mmg tak slmt. Bgs jgn merokok ekk. Apa2 pun cr tuk menukar bentuk rokok tu, electric ker per,.. Mmg tak selamat gak.. Dah namanya rokok, rokok tetap rokok,.. Bgs tanam tembakau ekk,. Tumbuh dah,..haa, steam lam rice cooker,. Haa,.hidu2ler bau rokok tu :).....

      Padam
  2. Real cigarette kills millions of people in the world every year.
    but i never heard about electronic cigarette kill anyone before.

    BalasPadam
    Balasan
    1. its still new. cigarette has been with us for more than 100 yrs. so just wait at least another 10 yrs then we'll see. logic thinking pls dipshit.

      Padam
  3. Rokok Elektronik at least tak mempunyai 4000 chemicals yang berbahaya seperti didalam rokok, walaupun mungkin bukan kaedah terbaik untuk berhenti merokok tetapi at least tidak berbau busuk, tidak membahayakan second user, tidak batuk2, tidak sakik tekak etc.. nak beli liquid atau ecig boleh ke laman saya

    BalasPadam
  4. If electronics cigarette can be charge for selling and those who are consuming it and to be claims harmful and poisonous and how about real cigarette which contains millions of poisonous addictive in it? Also can be charge of selling it and consuming coz it really bad for health...but why our goverment did not take any action against real cigarette????which we know that real cigarette contains alot of things tht were not used to be in it...eg..TAR...doest it not harmful and poisonous..but yet goverment did not take any action... We as citezens of malaysia, plz think????? Politician or ??????

    BalasPadam
    Balasan
    1. its all because of the TAX. tobacco product tax is one of the main contribution to gov income. i look this e-cig issue is more to economic perspective.if more and more ppl using it.. the less tobacco will consume hence will lower down the tax income to gov..

      Padam
  5. kalu nk haramkn rokok e-rokok ni, rokok kovensional pn wajib diharamkn juga... rokok konvesional lg bnyk bahan kimia bebanding liquid e-rokok.. tak habes-habes nk tindas rakyat utk kepentingan politik.. puighhh la!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. tuan baca betul betul, tulisan diatas adalah petikan dari pakar perubatan di viena austria...tak ada kaitan dengan kerajaan.

      Padam
    2. Kenyataan dari vienna austria bukanlah satu2 nya kajian untuk seluruh dunia.Bagaimana dengan kenyataan dari pihak pakar dan badan2 yang lain ? Banyak pakar menyatakan e-rokok lebh baik dari rokok tembakau, tapi tak digalakkan.memang sepatutnya.

      Ada kaitannya dengan kerajaan,CUKAI.oh.CUKAI itulah sebab utamanya.Pengilang rokok membayar cukai.Berapa kah cukai yang dapat dikutip dari hasil cukai rokok dan arak ?Banyak wooo.TOP 5.Mau tak marah pengilang rokok .

      Apa pon dah jelas dan nyata rokok tembakau ni bahaya tapi tak diharamkan plak.Kiranya kerajaan telus, haramkan rokok tembakau dan e-rokok.

      " Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan"
      atau hanya sebagai kiasan sahaja.

      Padam
    3. Kalau Al-Juburi jadi PM pun, belum tentu dia akan haramkan rokok macam ko nak. Yang Al-Juburi akan haramkan ialah undang-undang kesalahan melakukan liwat. Bila dah diharamkan, semua orang boleh liwat sambil hisap rokok.... mungkin itu yang ko suka kan????

      Padam
    4. salah blogger ni la pi letak berita tapi dia sendiri taknak letak komen apa apa. dah tentu la org akan pikir ni berita kat negara kita. so to the blogger. fuck you for being a total dipshit.

      Padam
  6. Memandangkan jumlah penghisap rokok elektronik bakal meningkat akibat dari berhijrah meninggalkan rokok bertembakau yang beribu-ribu kali lebih merbahaya dengan harapan dapat meninggalkan tabiat yang buruk lagi busuk itu.Penghisap rokok bertembakau seperti saya dahulu merasakan keadaan yang menyiksakan sebelum pengambilan rokok elektronik yang bagi saya beribu-ribu kali perbezaan ketara di dalam penghidupan sebelum dan selepas. Jika pengharaman rokok elektronik dilaksanakan, maka putuslah harapan berhijrah dari yang lebih teruk kepada yang lebih baik. oleh sebab yang demikian, maka akan kembalilah rakan-rakan seperjuangan yang berkehendakan kebaikan yang lebih baik didalam kehidupan dengan kembalinya kepada penghisap rokok bertembakau yang dihalalkan.

    BalasPadam
  7. Many people's saying,.. Pls no smoking,.
    Sila jgn merokok. How to stop it?? Klu kilang buat mkin maju??? Kilang tak tutup, maka perokok takkan bhenti,.
    Arahan yg SALAH,.

    BalasPadam
  8. Diharamkan d malaysia sebab KERAjaan tak dapat tax dr penjualan e-cig....sekadar fakta...lol

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro sy setuju..ni.semua dr persatuan tembakau complaint kt gov sbb sale rokok menurun..gov pun pikir alamak.tax xde.la ni..so tu.dorang suke2 je nak haramkan..nikotin tinggi..nikotin fungsi dia ape..utk ketagihan tp yg faktanye xde bhn kimia yg lebih teruk.dr real cig..apa bangang punye gov..kasi tukar

      Padam
  9. hemmm tah apa2.. banda yang baik diharamkan atas dasar kepentingan kerajaan (pendapatan negara akan berkurangan akibat peralihan dari rokok sebenar ke e cigerate)kenapa dunia ini diperintah oleh manusia yang buta hukum hakam agama. banda yang baik diharamkan sedangkan bnda yg sah2 salah & haram "dihalalkan" mcm no ekor, aksi2 lucah dalam filem.. aku hmpir 1/2 taun dh stop rokok. tau2 da palak yg membangkang penggunaan e-cig.. tp tiada fakta yang mengatakan terdapat kesan buruk atas penggunaan e-cig. so, tepuk dada, lu pikiaq lah sendiri..

    BalasPadam
  10. hemmm tah apa2.. banda yang baik diharamkan atas dasar kepentingan kerajaan (pendapatan negara akan berkurangan akibat peralihan dari rokok sebenar ke e cigerate)kenapa dunia ini diperintah oleh manusia yang buta hukum hakam agama. banda yang baik diharamkan sedangkan bnda yg sah2 salah & haram "dihalalkan" mcm no ekor, aksi2 lucah dalam filem.. aku hmpir 1/2 taun dh stop rokok. tau2 da palak yg membangkang penggunaan e-cig.. tp tiada fakta yang mengatakan terdapat kesan buruk atas penggunaan e-cig. so, tepuk dada, lu pikiaq lah sendiri..

    BalasPadam
  11. Malaysia belum lg mengharamkan e-cig...jd dinasihatkan jdn jd cam KERA yg baru dgr khabar angin dah melompat2...ekstrak nikotin berbeza dgn nikotin semulajadi...selain dari daun tembakau...terung, kentang dan tomato menpunyai juga ada nikotin...jd sendiri la pikir tu pn kalau pandai gunakan akal......aku ni pengguna (APV) Advanced personal vaporizer bkn rokok elektronik....

    BalasPadam
    Balasan
    1. yawn. apv ke rokok elektronik ke rokok ke semua nya sama ok. asap tetap asap. lu nak isap apa tu lu punya hal tapi etika kena jaga. no smoking place means no smoking. jgn isap merata rata. unless ko nak isap konek aku bole kita jumpa.

      Padam
  12. ala nk kenekn cukai ckp je la. xpyah la nk ckp bhaye la ape la.. lau nk kte g hospital kte pekse la rokok sbnar atau yg elektrik lg bhaya cm ad bran x

    BalasPadam
  13. kalau dah boleh berenti, berenti je semua x kira rokok elektronik ke rokok konvesional hidup lebih sihat tanpa rokok

    BalasPadam
  14. aku nih dlu dr 2 kotak sehari merokok... tp skrg stiap kli pas mkn je hsap sbatang rokok pas pkai e-cig... bila pk blik, refill dia yg aku hsap skrg, bru 12mg nikotin sebotol utk sebulan klau nk bandingkn dgn rokok biasa yg 2 kotak sehari smpi hjg bln yg nikotin dia lg jd byk dr e-cig... nk kta aku ktagih e-cig sgt smpi nk pgg menda tu 24 jam pon xde... bkn nk promote, tp knyataan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. aq sokong ape yg ko ckp...aq pown mcm tu gak...skunk ni skotak leh tahan 4 ke 5 hari lepas aq guna e-cig ni...

      Padam
  15. dah ramai sgt hisap e-cig ni... ape bole buat :P..
    dah ramai bole safe duit eheheheh....

    BalasPadam
  16. Rokok analog - 4000++ bahan kimia
    E.cig. - Food flavoring, nicotine
    Anda pilih yg mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. vg n pg tuh pun kena tgk bro. for e-cig/pv kena grade usp nyer.. jgn main bantai letak food grade pg/vg.. tu bahaya.. informasi tentang jenis pg/vg ni patut kita vapers semua tau kalau kita betul betul serius nak jadikan vapers sebagai satu alternatif kpd rokok analog.

      Padam
  17. Aku br bli woi...haram toi

    BalasPadam
  18. alaa, sok2 kroni diorang dpt kontrol market e cig ni, halal la balik, e cig tak haram... yg haram.. depa yg nak kontrol menda ni laaa..... haramjadah

    BalasPadam
  19. Cadangan kementerian kesihatan untuk mengurangkan kadar nikotin dan tar dalam rokok tembakau.Nampak jelas sangat nak membantu pihak pengilang rokok supaya perokok kembali ke tabiat merokok.Kenape tak haramkan je rokok tembakau dan e-rokok untuk kepentingan rakyat ?Tidak ada Ketelusan dalam kempen TAK NAK MEROKOK dan membazir sahaja.

    Rakyat mula naik muak dengan kerajaan hari ini.Slogan hanya untuk sedap dengar je.

    BalasPadam
  20. yg aku tau bos besar rokok tembakau nie israel.. so ape salah nye kite berhenti beli produk diorg.. sekurang2nye kite dah x sarport kerajaan tuk maju kan negara israel nie melalui rokok tembakau.. e-cgrte pun produk cina..cina xde kene megena pun dengan musuh islam.. klu ikutkan.. gula penyebab kencing manis.. garam plak penyebab darah tinggi..sume tu tuk sedapkan mulut + tekak.. tapi sume pun makan jugak..e-cgrete nie same je..klu x ambil berlebihan xlah memudaratkan..malah boleh menghilangkan ketagihan merokok tembakau yg dah tentu2 beracun.. so fikir lah.. jgn nk kondem org je.. ade bran makan or minum tANpa gula n garam..BOLEH?..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bos besar rokok tembakau israel ke alien dr bulan ke itu sumer perkara kecik la. aku bran minum makan tanpa gula n garam wei. lu pahal?

      Padam
  21. yg aku tau bos besar rokok tembakau nie israel.. so ape salah nye kite berhenti beli produk diorg.. sekurang2nye kite dah x sarport kerajaan tuk maju kan negara israel nie melalui rokok tembakau.. e-cgrte pun produk cina..cina xde kene megena pun dengan musuh islam.. klu ikutkan.. gula penyebab kencing manis.. garam plak penyebab darah tinggi..sume tu tuk sedapkan mulut + tekak.. tapi sume pun makan jugak..e-cgrete nie same je..klu x ambil berlebihan xlah memudaratkan..malah boleh menghilangkan ketagihan merokok tembakau yg dah tentu2 beracun.. so fikir lah.. jgn nk kondem org je.. ade bran makan or minum tANpa gula n garam..BOLEH?..

    BalasPadam
  22. rokok tembakau bos besar dari israel..
    e-cgrete dari china..
    lu pikir la sendiri..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dua dua pukimak. mana melayu kita? oh yeah.. still meniaga warung.

      Padam
  23. aku yg x hisap rokok...
    e-cgrete mmg sedap siot...
    rasa buah2han manis...sedap...lazat...mmmmmmmmmm
    belilah beramai2...
    pakatlah ramai2 pencipta tempatan cipta e-cgrete..

    sedap...lazat dan ada ummmmmmmmmmmmppp...

    hahahaha meleleh siot

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku suka rasa cuntjuice! fuhh meleleh.. awek aku suka rase sperm. nice!

      Padam
  24. kerajaan mmg x adil..haha

    BalasPadam
  25. jom hisap curut.. hahahaha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. rokok daun lg terbaik...hahahaha

      Padam
  26. Tanpa Nama, aku paham perasaan kau.2 kotak rokok sehari.pastu rasa mcm sesak nafas tp masih nak isap rokok lg.bukan apa org keje keras 2x, byk tekanan nak release ckit.tp bila aku isap ecig nie, kurang gak sesak nafas.betol bro.klu gomen anjing nie nak boikot gak.aku tak tau lah dunia nie nak terbalik ke tidak.

    BalasPadam
  27. relax...kite tgk je sejauh mne dorg nk bertindak....ni sume POYOOOO!!!!!! perisa redbull + honeydew + supermint terbaikkkk!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. rokok daun lg terbaik....

      Padam
  28. Kerajaan tidak akan meluluskan rokok elektronik kerana ianya akan mengurangkan pendapatan negara..cukai rokok lumayan, itu pasal rokok tak di haramkan walaupun merbahaya kpd kesihatan..kalau nak haramkan, haramkan yg lebih beracun dulu..

    BalasPadam
  29. Benda belum lagi disahkan oleh kesihatan, jadi kerajaan memperingati rakyatnya supaya berhati hati takut nanti ada kesan sampingan itu je ngapa puak aljuburi ni emo sangat, kalau karajaan biarkan je nanti kalau ada apa hal cakap kerajaan tidak bertanggungjawab pulak, puak aljuburi ni buat salah tak buat pun salah, entahle, tapi rasanya setakat ni belum ada apa2 lagi undang dikuatkuasakan, isaple e cig tu puas puas, aku pun isap juga tapi kalau gomen kata jangan isap kerana ada kesan setelah kajian dibuat aku hentikan je bukan susah pun, tapi puak aljuburi ni sengaja bising 2 je lebih.

    BalasPadam
  30. cukai tu tuk sapa bro untuk rakyat juga termasuk ko yang sentiasa menerima sudsidi....

    BalasPadam
    Balasan
    1. biasa bro.. tangan yg memberi lebih mulia dari yg menerima.. tapi ramai yg tadah tangan jer.. tau kena beri cikit dah melatah.. mana ada kerajaan atas dunia ni boleh memberi jerr tanpa mengutip cukai dari rakyat.. BODOH... kalau kedekut sgt jgn beli brg bercukai... tak pon pegi cari negara xbercukai.. duk sana.... kat malaysia sapa2 perintah pon cukai, saman n lain lain kutipan mesti ada... negeri2 pembangkang pon parkin kena bayar jgk bro.. cukai pintu ada jugak bro.. masak jamban pon dah 40sen sekarang... PUNOH.....

      Padam
    2. Aku Pun Sayang pada UMNO. Tak persoalkan pasal cukai dikutip oleh Kerajaan la, Pergi Klinik kerajaan baru RM 1. ubat pun bagus. tapi yg buat tak puas hati Rokok yg guna tembakau memang dah tau buruknya, kenapa nak diharamkan e-cigarette? baik haramkan rokok tembakau sekali.. kami ni golongan perokok tegar bukan suka sangat hisap rokok tapi kerana dah kecanduan... susah nak hilang, kena cari alternatif jugak demi untuk kocek dan kesihatan... Pada yg tak merokok jangan senang2 cakap "BERHENTI MEROKOK" korang tak hisap rokok korang tak tau bagaimana rasanya...

      Padam
    3. lu nyer willpower tak kuat bro. konek lu lemah. aku isap rokok gak. aku nak berenti aku berenti jer. the secret jgn lepak tempat yg ko bole isap rokok dan make sure ko bz. tu jer. ni sumer alasann jer laaa..

      Padam
  31. nape nak salahkan kerajaan plak. klu syg diri sdrik diri sdrik lah kena ubah takkan lah kerajaan yg ubah untuk behenti merokok. cth mcm penyakit kencing manis / darah tinggi tu nak suh kerajaan haramkan kan ke gula gan garam supaya rakyat malasyia ni semua bebas dr penyakit.. ape daaaaa... INI SEMUA POYO !!!!

    BalasPadam
  32. kerajaan xmsuk duit mcm2 alasan..akta racun la..klu msuk duit e-rokok terbaikkkk....hahaha

    BalasPadam
  33. klau ttup dy pnya kilang rokok..mau bankrap satu dunia...hahahah!!!fuck la...kpada pengilang e rokok..bayarlah cukai.untuk kurangkan bahaya dlam paru_paru..setel..

    BalasPadam
  34. aku rsa e-rokok xkan buat rasa ketagih..bile2 msa boleh je nk quit pon..lgpon bnde ni x mencemarkan udara..e-rokok ni sudah lama kt luar negara..xde plak yg nk buat research2 ni..tp bile smpai kt negara kite sibuk masing2 nk buat research..hahahaha...agk2nya dlu ade x rokok tembakau nk diharamkan sbb ade 4000 bhn kimia??

    BalasPadam
  35. aku duduk kat china dah lebih 10 thn e ciggerate ni kat china dah lama dorang guna ..xde pun berbahaya ,aku sendiri perokok tegar,bila bertkar e cgrate dalam masa 1 hari blih berhenti beli dan hisap rokok analog..so what ur fucking problem man..

    BalasPadam
  36. aku dah 10 thn menetap di hongkong .rakyat china dah lama isap e rokok ni x kecoh macam malaysia ni ..aku sendiri pun dulunya perokok tegar..bermacam2 kaedah aku cuba ..x berhasil nak berhenti merokok..bila aku hidup kat sana yg serba canggih..apa yg takda kat malaysia ni ,kat china ada..e cigarate sgt membantu ..bila aku cuba sekali dua kali onthe spot aku berhenti beli rokok dan berenti isap rokok tradisi..so tiada lah yg lebih hebat dari e cgrte..skarang aku dah x ketagih rokok..malah e cgrate pun aku tak isap..yg aku isap..pepek amoi je hahahahaha.....

    BalasPadam
  37. nanti isap pepek amoi pun x boleh,ada kandungan nikotin 28mg

    BalasPadam
  38. ok la ade nikotin je..drpd rokok biase siap ade TAR semua tu..ah..kerajaan takut rugi sbb e-cigg ni xde cukai..so kerajaan xde income..kenapa tak haramkan terus penjualan rokok tembakau kat Msia ni? sbb tak masyukkk kan?

    BalasPadam
  39. fuck u BN. UMNO SIAL PAPAGOMO KIMAK KAKI TAHI FITNAH. PUII. SEMOGA BN TURUN. HANCURLAH BN. ADMIN BLOG NI BODOH, KAKI REMPIT, X DE MASA DEPAN, JAGUH KAMPUNG. BRAPE KAU DPT BAYARAN SEBULAN TULIS BLOG NI? HAHAHA. PUI

    -BEBAS-

    BalasPadam
  40. pebende la...ko xde benda lain ke nk post???dah abis info dh nak post???dah ramai la yang dah quit/kurang merokok sbb hisap e-cigaret ni....klu ko x tahu bahaya ke tidak jangan dok gatai tangan nk post....buat ujikaji sendiri dulu,,,jgn dok COPY PASTE je....kering idea betol

    BalasPadam
  41. https://www.youtube.com/watch?v=0tuPHAo-N0w

    BalasPadam
  42. mansuhkan rokok tembakau, sebab dah sah2 bawak maut. ke takut xdpt income hahaha

    BalasPadam