Selasa, 20 November 2012

PKR perosak daftar undi


Nurul Izzah menuduh dan cuba menyalahkan SPR atas kesilapan daftar pengundi. Kata Nurul hampir 3 ribu pengundi nama mereka berada di kawasan yang salah atau di negeri lain.

Nurul Izzah mengesahkan bahawa beliau masih belum datang haid atau belum cukup tua untuk berada dalam kancah politik.

Nurul Izzah tidak tahu perkara yang sebenarnya. berlaku dalam daftar SPR untuk PRU 10 yang diadakan pada tahun 1999.

PRU ke 10 yang diadakan pada tahun 1999 menyaksikan penglibatan Parti Keadilan dan Barisan Alternatif bertanding buat pertama kalinya untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional.  Parti Keadilan ditubuhkan secara rasmi oleh Wan Azizah pada 4 April 1999 dengan barisan orang kuat Anwar dalam IKD.

Orang-orang hebat dalam IKD telah berjaya menghuru-hara kan daftar pengundi dan akibatnya ramai pengundi tidak dapat mengundi ketika itu. Punca mereka tidak dapat mengundi ialah disebabkan oleh pegawai-pegawai SPR dari Parti Keadilan telah memindahkan sebahagian besar nama-nama pengundi ke daerah lain.

Taipingmali ketika itu bertugas sebagai koodinator pengundi telah mengesan banyak nama pengundi yang berpindah ke luar dan ada yang dipindahkan dari Perak ke Johor, Pahang, Sabah dan Sarawak.

Berita pengundi tidak dapat membuang undi menjadi hangat dalam berita-berita yang disiarkan di TV3 dan RTM.

Setelah hampir 12 tahun barulah Taipingmali mendapat jawapannya, itu pun kerana pemberi maklumat telah membocorkan rahsia mereka setelah meninggalkan Parti Keadilan.  Kata mereka, memang itu lah kerja kami seperti yang diarahkan oleh Anwar untuk mengucar-kacirkan pilihan raya ketika itu. Ia terpaksa dilakukan untuk membentuk satu suasana panik dalam negara dan ianya terpaksa dilakukan kerana Parti Keadilan tidak mempunyai kekuatan.

Kata mereka, orang Umno dan pengundi tak ambil kisah akan pertukaran tersebut kerana pengundi tidak pernah memeriksa di mana mereka akan mengundi kerana anggapan mereka tempat mengundi adalah tempat lama selagi mereka tidak mengubahkan nya

Wah ! Sekarang Nurul Izzah pandai-pandai nak menyalahkan SPR. Lu kena ingat lahh sikit, lu punya bapa punya hal lah negara kacau bilau dah 12 tahun......Bila lu punya bapa mahu mampus.....???

Oleh Ida LimKUALA LUMPUR, 19 Nov - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah mengesahkan bahawa terdapat banyak kesilapan dalam daftar pemilih, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat (PR) berkata hari ini."Semua rungutan dan kebimbangan kami telah terbukti untuk menjadi betul. Ia tidak berdasarkan dakwaan liar, ia berdasarkan penemuan yang betul, yang telah disahkan oleh SPR (SPR), "naib presiden PKR Nurul Izzah Anwar memberitahu pemberita selepas pertemuan dengan lebih 40 Ahli Parlimen hari ini SPR."Mereka menyatakan mereka hanya manusia. Mereka tidak sempurna."Sila menangani kebimbangan ini dan sila berikan kami berjanji anda tidak boleh mengadakan pilihan raya sehingga anda menangani semua kesalahan ini," katanya.PKR Fuziah Salleh dan DAP Anthony Loke, yang turut hadir pada sidang akhbar itu, yang disenaraikan kesilapan dalam daftar pemilih yang telah diakui oleh SPR hari ini.Antara lain, Fuziah berkata terdapat 40,000 pengundi yang telah melanda dari pendaftaran kerana status kematian mereka, tetapi kemudiannya telah didaftarkan semula.Menurut Fuziah, SPR telah dinamakan peraturan pilihan raya yang menyatakan bahawa mereka tidak dibenarkan untuk memotong nama melainkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mengesahkan kematian pengundi.Beliau juga berkata terdapat 2709 kes pengundi yang telah ditukarkan ke kawasan-kawasan negeri salah walaupun alamat mereka kekal sama."SPR berkata mereka sudah berhenti melakukannya, tetapi penemuan kami menunjukkan bahawa mereka terus melakukannya," mendakwa Fuziah.
Kesimpulannya ialah PKR memang pakar menipu.