Sabtu, 19 Januari 2013

Isu Kerakyatan Sabah

Tuduhan pembangkang yang memainkan isu pendatang asing Sabah diberikan Kad Pengenalan hanyalah bersifat anti Melayu dan Perkauman.

Isu ini sudah lama dimainkan oleh pembangkang terutama Dap.

Dap yang ramai terdiri dari orang Cina sepatutnya tak payah lah bising-bising nanti orang buka pekung tentang kedatangan cina ke Borneo akan menyebabkan cina Sabah dan Sarawak malu sendiri.

Orang Pas dan Pkr pun usahlah dok melalak dalam soal ini sebab Ketua Pemuda Pas Sabah sendiri pun asalnya dari Indon. Dr Badrol Amin orang kuat Pkr yang baru-baru kahwin dengan klien kaunselingnya pun berasal dari Indon dan akhirnya mendapat taraf kerakyatan.

Teringat lagi tuduhan pembangkang kononnya kerajaan telah memberi banyak kad pengenalan kepada warga Pakistan (Pakistan Kapet) di Sabah semata-mata untuk memenangkan BN. Tuduhan ditujukan kepada Abdul Gafur Salleh.

Sebenarnya sesiapa sahaja yang berada di Malaysia boleh diberikan taraf warganegara atau kerakyatan jika mereka memenuhi syarat.

Apa salahnya orang Filipinos yang sudah berzaman duduk di Sabah diberikan taraf warga negara? Apa salahnya keturunan Ilanun yang hidup atas air laut diberikan IC?

Malah kaum Kadazan juga ramai yang berasal dari Tanah Besar Cina seratus peratus mendapat taraf warga negara.

Di Sabah, Sarawak dan Kalimantan sememangnya terdapat ramai pendatang asing terutama orang Cina.

Mereka datang sejak Sabah dan Sarawak diperintah oleh Inggeris lagi. Di Kalimantan Barat, Tengah dan Kalimantan Timur kebanjiran kaum Cina dari keturunan Hakka ialah kerana bijih timah.

Di Sarawak kebanjiran pendatang asing adalah diasaskan oleh Kapitan Wong Nai Siong. Beliau telah menulis surat kepada Rajah Brooke untuk membawa masuk orang Cina keturunan Foochow yang beragama Christian untuk menyelamatkan mereka dari menjadi mangsa pembunuhan conflict agama di Tanah Besar Cina.

Akibatnya sebelum Sarawak mencapai kemerdekaan 1963 jumlah kedatangan orang cina melebihi jumlah penduduk peribumi Sarawak terutama di kawasan pinggir laut. Mereka datang dan menetap di dalam kawasan pedalaman dan hidup sebagai pekebun atau petani dan sebahagian besar sebagai peniaga, nelayan dan sebagainya.

Bagaimanapun hari ini kesemua pendatang Foochow, Hakka ini kini mendapat taraf warga negara dan mendominasi bandar-bandar besar di Kota Kinabalu, Sibu, Kuching, Miri dan di Kalimantan Barat pula mereka mendominasi daerah Pontianak, Singkawang dan beberapa daerah kecil yang lain.

Isu kad pengenalan tak payah lah dijadikan isu politik pembangkang kerana ramai pembangkang adalah majority asalnya pendatang asing.

Kenapa nak jadikan filipinos Sabah sebagai modal politik pembangkang. Anwar Ibrahim sendiri jika didedahkan identiti keturunannya tak ada setitik pun darah keturunan Melayu.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.