Isnin, 27 Mei 2013

Kekalkan Umno seperti sekarang

Cadangan untuk mewujudkan satu parti dalam BN satu cadangan yang baik jika kita berada di Thailand, Jepun atau Amerika Syarikat.

Di sana mereka satu bangsa, satu bahasa dan satu agama, Malaysia berbeza dengan negara lain,  Umno pada awalnya bergabung dengan Mic dan Mca di Semenanjung dan kemudiannya bergabung dengan parti-parti lain yang ada di Sabah dan Sarawak.

Kini BN mempunyai gabungan 14 komponen parti.

Jun 1951Pada November 1950, Dato Onn bin Jaafar membuat cadangan untuk membuka keahlian UMNO kepada orang bukan Melayu dan mengubah nama UMNO kepada United Malayan Organization. Beliau mahukan orang-orang Melayu bersifat terbuka dan menerima pendekatan baru dalam politik yang bersifat Malayan. Penglibatan beliau dalam RIDA dan Ahli Dalam Negeri telah mendedahkan beliau kepada dasar pentadbiran British yang ingin meMalayankan Tanah Melayu. Beliau bimbang orang Melayu akan terpencil dalam arus pembangunan ekonomi penjajah jika tidak bersikap terbuka. Bagaimana pun UMNO tidak dapat menerima idea Dato Onn bin Jaafar dan tidak yakin bahawa semua dasar UMNO akan dapat diputuskan bersama ahli berbagai kaum serta mendatangkan faedah kepada orang-orang Melayu.
25 dan 26 Ogos 1951Persidangan Agung UMNO diadakan di Hotel Majestic, Kuala Lumpur. Dato Onn bin Jaafar mengambil keputusan meninggalkan UMNO dan Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj dipujuk untuk bertanding jawatan Yang DiPertua oleh Tun Abdul Razak bin Dato Hussein. Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj dipilih menjadi Yang DiPertua UMNO mengalahkan Haji Ahmad Fuad, manakala Tun Abdul Razak bin Dato Hussein dipilih sebagai Timbalan Yang DiPertua.

Agak sukar untuk bergabung dan menjadikan satu parti sahaja kerana impak negatif akan berlaku juga. Hari ini pun Melayu berpecah kepada Pas, Pkr dan Dap, Mca juga yang kukuh boleh berpecah menjadi dua parti iaitu Gerakan.

Mic juga berpecah kepada beberapa parti kecil seperti IPF, PPP dan lain-lain.

Apa kata jika di semenanjung kita kekalkan semula Umno , Mca dan Mic dan untuk itu adalah lebih baik parti-parti Cina dan India bergabung terlebih dahulu.

Untuk ujian yang lebih hebat lagi, MIC dan MCA bergabung terlebih dahulu sebagai sebuah parti model. Kita lihat etnik mana akan ke depan dan etnik mana yang akan berada di belakang.

Bukan senang nak gabungkan komponen supaya menjadi satu parti, apa yang ada kini adalah terbaik. Pas , Pkr dan Dap pun sudah lebih 12 tahun gagal membentuk satu komponen yang sah, sampai kini masih pakatan haram.