Langkau ke kandungan utama

Anwar Riak Tak Bertempat

Anggota Parlimen Barisan Nasional (BN) hari ini mengingatkan pakatan pembangkang supaya tidak terlalu mendabik dada dan menjaja kononnya mereka berhak membentuk kerajaan selepas memperoleh 51 peratus undi popular pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) Mei lepas.

Bangkit mempersoalkan perkara itu, Tan Sri Annuar Musa (BN-Ketereh) berkata pakatan pembangkang tidak berhak menuntut mengenai undi popular kerana mereka bertanding mengikut lambang parti masing-masing berbanding BN.

"Setujukah Ketua Pembangkang (Datuk Seri Anwar Ibrahim) bahawa BN memperoleh 48 peratus undi popular atas nama satu parti, satu logo dan satu dasar berbanding pakatan pembangkang yang menggunakan tiga lambang berbeza.

"Sebenarnya undi yang diperoleh pembangkang tidak mengikut dasar, lambang atau parti yang sama, jadi tidak sah untuk dakwa bahawa pakatan pembangkang mendapat undi popular," katanya ketika mencelah semasa Anwar membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong pada sidang Dewan Rakyat di sini.

Anwar, yang juga Anggota Parlimen Permatang Pauh, dalam perbahasaannya berterusan mendakwa wujudnya penyelewengan dalam pengendalian PRU13 selain menyatakan gabungan PAS-PKR-DAP mendapat sokongan rakyat berdasarkan undi popular yang diperoleh.

Menghangatkan lagi keadaan, Datuk Abd Aziz Sheikh Fadzir (BN-Kulim-Bandar Baharu) kemudiannya bangkit meminta pembangkang supaya menerima kenyataan serta keputusan PRU13 bahawa rakyat telah memilih memberi mandat untuk BN terus menjadi kerajaan.

Muka baharu di Parlimen itu juga menggesa supaya pakatan pembangkang untuk bersama maju ke hadapan, bukan lagi terus mempertikai keputusan PRU13 sambil menyatakan sebarang bantahan mengenainya perlu dilakukan mengikut lunas undang-undang melalui petisyen di mahkamah.

"Malah, semua di sini juga sudah bersetuju siapa yang mendapat majority daripada 222 kerusi Parlimen yang dipertandingkan berhak membentuk kerajaan, jadi terimalah hakikat bahawa yang kalah tetap kalah," katanya.

Anwar kemudiannya berkata permohonan pakatan pembangkang menjadi satu parti sudah dihantar kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) kira-kira tiga tahun lalu, namun tiada jawapan diperoleh berhubung perkara itu.

Bagaimanapun, jawapan Anwar itu dipertikai Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican (BN-Kepala Batas) dengan menjelaskan apa yang dibangkitkan Annuar ketika mencelah bukan berkaitan permohonan pendaftaran untuk menyertai pilihan raya tetapi soal undi popular yang sering digunakan pembangkang sebagai hujah bahawa BN ditolak rakyat.

Reezal berkata BN bertanding dalam pilihan raya sebagai sebuah parti tetapi pakatan pembangkang masuk sebagai parti yang 'berpecahbelah' dan 'berdiri sendiri', bukannya 'gabungan yang bersatu' sehingga berlaku pertembungan antara PKR dan PAS di banyak tempat.

"Maka sebab itu, kalau diambil perkiraan populariti mengikut dimensi yang sedikit berbeza dan kalau dikira secara 'berdiri sendiri', Umno telah menang 88 daripada 120 kerusi yang ditandinginya," katanya.

Pada PRU13 yang berlangsung 5 Mei lepas, gabungan PAS-PKR-DAP memenangi 89 kerusi Parlimen.

Persidangan bersambung esok.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Ulasan

  1. MP BN... tok sah le nak layan perangai pembangkang. Korang ni dah terperangkap permainan puak ni..memang perangai dia macam tu. Macam dia je yang betul.

    Don't waste time... just ignore them. Korang mula berkerja... biar puak-puak ni melalak macam tu buat tak tahu aje... nanti bila penat berhenti le dia.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Perihal Elaun Keraian Kakitangan Kerajaan

ELAUN KERAIAN
BAGI pegawai-pegawai kerajaan gred 43 ke atas, mereka di peruntukkan dengan elaun keraian yang merupakan sebahagian daripada pendapatan mereka. Elaun minima RM400 sebulan di kecualikan daripada cukai pendapatan.

Imbuhan Tetap Keraian yang diberikan kepada pegawai dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan pegawai tertentu dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional merupakan elaun yang dibayar atas kadar tetap secara bulanan.

Tujuan pemberian Imbuhan Tetap Keraian adalah sebab jawatan dan tanggung jawab pegawai memerlukan mereka meraikan tetamu bagi mewujudkan suasana ramah mesra. -- FAQ SSM oleh JPA

Namun pada kebiasaannya, Imbuhan Tetap Keraian ini hanya digunakan untuk meraikan diri sendiri ataupun keluarga sendiri sahaja ataupun untuk membayar hutang-hutang peribadi sahaja.

Andai kata ada tetamu yang datang ke pejabat dan mereka di jamu, itu adalah dari perbelanjaan pejabat. Malahan ada pejabat yang membayar makan minum tetamu yang diraikan di hotel/restoran menggunak…

#SIAPA_ARAH_BUNUH_ALTANTUYA?

(By: Ariff Ahmad)
Walaupun Kerajaan Australia telah bersetuju untuk membenar Sirul dibawa pulang ke Malaysia tetapi reaksi Mahathir terhadap isu tersebut adalah seperti dia tidak berminat untuk membenarkan Sirul Azhar pulang ke Malaysia (sila rujuk FAKTA 1).  
Mengapa Mahathir tidak berapa bersetuju dengan cadangan tersebut. Untuk memahaminya, maka kita perlu rujuk kepada sejarah pembelian kapal selam tersebut.
Mengikut siasatan saya, Rancangan untuk membeli kapal selam telah mula dibahas di Parlimen seawal tahun 1993 lagi (sila rujuk pada beberapa SCREENSHOT HANSARD dibawah). Persoalannya ialah, jika Mahathir sebagai Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan berkata dia tidak tahu tentang rancangan hendak membeli KAPAL SELAM, jadi apa yang Mahathir buat semasa isu tersebut dibahas di Parlimen. DIA TIDUR AGAKNYA  
Ini adalah fakta-fakta tentang siapa yang terlibat didalam pembelian kapal selam Scorpene
👉1) Yang mencadangkan pembelian kapal selam ialah
a) Mokhzani Mahathir dan 
b) Ibrahim M…

APA SEBENARNYA TUN MAHATHIR MAHU?

TS Zeti dan Tun Daim telah mengakui ekonomi negara kekal kukuh dan rezab simpanan negara mempunyai rm436 billion, tertinggi dalam sejarah negara!
Terbaru Tun Mahathir telah membuat kenyataan yang mana 1MDB ...penubuhan siasatan diRaja ( RCI ) tidak perlu kerana tiada bukti kukuh untuk disabitkan kesalahan pada Najib.
Kini semuanya sudah nyata dan jelas..100% sebelum ini isu2 tersebut telah di politikkan kerana ada sesuatu yang tersembunyi hanya Najib dan Mahathir sahaja yang mengetahui.
Dulu Mahathir kata Najib dan kerajaan BN perlu ditumbangkan untuk menyelamatkan negara dari MUFLIS  dan juga tak mahu aset2 negara dijual ke negara luar. 
Malah dengan konsisten mengatakan Najib penyamun dan pencuri harta rakyat serta mengayakan keluarga mereka.
Hanya 5 hari sahaja Mahathir dapat kuasa..segalanya sudah terjawab hanya dengan kenyataan Zeti dan Daim sahaja.
Adakah Mahathir jujur dengan perjuangan agama bangsa dan negara?
Dalam sejarah satu permainan politik yang amat kotor...fitnah, pembohongan…