Selasa, 4 Jun 2013

BN parti tunggal 14 komponen?

Cadangan wujudkan satu parti tunggal BN tidak relevan dan tak sesuai pada masa ini.

Ianya boleh menjadi kenyataan jika rakyat Malaysia benar-benar bersatu.

Hari ini orang Cina masih menuntut hak mereka, sekolah wawasan atau sekolah satu aliran ditentang habis-habisan.

Jika ada anak-anak Cina yang berhasrat untuk memeluk agama Islam, keluarga mereka akan tentang habis-habisan, tetapi berbangga jika anak memeluk agama Kristian dan memakai cross. Berbangga jika anak mereka berkahwin dengan orang putih tetapi menghina jika berkahwin dengan Melayu.

Orang Cina juga suka memboikot rakan-rakan Cina jika didapati ada rakan mereka yang membantu atau bekerjasama dengan pengusaha atau peniaga Melayu. Mereka hanya akan bersetuju jika melayu berjaya di Ali Babakan sahaja.

Orang cina masih menolak Dasar Ekonomi Baru yang hanya meminta mereka membenarkan 30 peratus penglibatan Bumiputera. Begitu juga hak-hak istimewa orang Melayu yang mengizinkan anak-anak melayu mendapat hak istimewa memasuki universiti awam.

Cina juga gemar menindas peniaga Melayu dengan menyekat atau menaikkan harga secara melampau jika ada usaha melayu untuk berniaga atau menjadi pembekal kepada kontrak kerajaan.

Pilih bulu masih wujud dalam sektor pekerjaan. Jika melayu dibayar gaji RM 900 maka pekerja cina akan dibayar RM 1200. Tak percaya pergi lah siasat kilang-kilang di Malaysia. Diskriminasi seperti ini sudah berpuluh tahun dilakukan oleh kilang-kilang yang terdapat di Kamunting.

Jika sempadan dan sikap ini berjaya dihapuskan dikalangan orang cina maka tidak mustahil BN boleh menjadi parti tunggal.

Lihat statistik SPR 2010, komponen mana yang bekerja menambah keahlian parti. Adakah parti cina hanya ingin menjadi teman tidur sahaja dalam parti ?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.