Jumaat, 23 Ogos 2013

Kata Tun Mahathir Kepada Pak Lah


NASIHAT YANG BANKRAP NEGARA
Aug22nd 201317 CommentsWritten by chedet






1. Saya gembira kerana Tun Abdullah telah menjelaskan bahawa beliau tidak menulis tentang bagaimana negara akan bankrap jika dia mengikuti nasihat saya. Ia adalah penemuduga.

2. Saya harap dia tidak keberatan membersihkan nama saya saya atas apa yang penemuduga itu menulis dalam "Kebangkitan itu". Ya, saya bersetuju bahawa saya adalah seorang Perdana Menteri yang boros selesai semua wang kerajaan membina Lebuhraya Utara Selatan, Jambatan Pulau Pinang, Pelabuhan Barat, KLIA, Putrajaya, Cyberjaya dan pelbagai orang lain.

3. Tun Abdullah telah berjaya saya sebelum ini semua ini akan berhenti untuk menyelamatkan Malaysia daripada muflis. Oleh kerana, beliau berjaya menghentikan jambatan bengkok dan kereta api landasan berkembar dan projek bekalan elektrik.

4. Jambatan ini akan kos hanya di bawah 1 bilion Ringgit. Pembatalan itu kos Kerajaan 200 juta Ringgit dalam pampasan dan kerja-kerja yang belum selesai.

5. Projek kereta api dari Johor Bahru ke Padang Besar telah akan kos 14 bilion Ringgit - lebih sedikit daripada 2 bilion setahun selama enam tahun. Empat belas bilion Ringgit diselamatkan.Tetapi kemudian ia didapati perlu untuk membina landasan kembar dari Ipoh ke Padang Besar.Kos adalah 12 bilion Ringgit.

6. Kontrak diberikan kepada syarikat asing untuk membina landasan yang dari Seremban ke Gemas. Saya tidak tahu apa yang ia kos. Kelihatan seperti 14 bilion disimpan telah dibelanjakan untuk landasan yang lebih pendek, kira-kira satu pertiga panjang.

7. Namun, ada sesuatu telah banyak wang yang disimpan. Jet kecil saya yang digunakan adalah baik hanya untuk Timbalan Perdana Menteri. Sebuah jet besar telah dibeli tidak melalui saluran biasa tetapi oleh beberapa individu persendirian. Terdapat penafian oleh Kerajaan yang A320 telah dibeli untuk digunakan oleh Perdana Menteri. Tetapi pesawat itu sehingga ke hari ini yang digunakan oleh Perdana Menteri. Tertanya-tanya mengapa perjanjian itu melanda. Yang benar-benar memiliki pesawat? Berapa banyak wang yang telah disimpan oleh Kerajaan dari perjanjian ini?

8. Kemudian terdapat koridor untuk dibangunkan. Setiap satu berharga 70 bilion Ringgit.Kemudian ia belajar bahawa peruntukan termasuk pelaburan sektor swasta. Sebelum bajet Kerajaan adalah tentang bagaimana Kerajaan akan membelanjakan wang Kerajaan. Di bawah Tun Abdullah belanjawan Kerajaan kepada sektor swasta untuk berbelanja. Tetapi itulah allright kerana angka kelihatan baik.

9. Namun kerana tiada koridor berlepas, berbilion-bilion telah diselamatkan.

10. Ia mesti telah menjadi kerajaan yang sangat kaya yang pergi untuk Pilihan Raya Umum ke-12. Malangnya rakyat tidak menghargai berbilion-bilion yang telah diselamatkan. Mereka menolak parti Kerajaan, memberikan 5 negeri dan satu wilayah persekutuan kepada pembangkang, dan hanya majoriti kecil kepada pihak yang berjimat cermat.

11. Bayangkan berapa banyak berbilion-bilion lebih akan disimpan jika saya telah meletak jawatan lebih awal sebelum membina Lebuhraya Utara-Selatan, Jambatan Pulau Pinang, KLIA, Pelabuhan Barat, Putrajaya, Cyberjaya, menara berkembar Petronas dan pelbagai projek-projek mega yang lain. Kami akan duduk di atas gunung Ringgit.

google translator