Khamis, 5 Disember 2013

Kenapa Hamas Minta Bantuan Najib Bukan Anwar?

Perhimpunan Agong UMNO kali ini menyaksikan kehadiran kedua-dua wakil Hamas dan Fatah sebagai pemerhati. Khalid Meshaal, pemimpin Hamas secara terbuka meminta UMNO menjadi perantara dalam rundingan damai antara Hamas dan Fatah di Palestine.

Selain usaha perdamaian, Malaysia juga akan membantu dari segi pembangunan di Gaza dan Rafah selain menawarkan biasiswa kepada pelajar Palestine menyambung pelajaran di sini.

Malaysia terkenal dengan misi-misi keamanan dan telah beberapa kali menjadi orang tengah bagi rundingan damai pihak-pihak yang bertelagah. Justeru, permintaan Hamas bukanlah sesuatu yang mengejutkan.

Bagaimanapun, hakikat bahawa kedua-dua pihak Hamas dan Fatah turut mengiktiraf dan mempercayai UMNO untuk membantu Palestine, meletakkan UMNO di kelasnya tersendiri dalam parti-parti politik di seluruh negara Islam.

Sebelum ini, Dato’ Seri Najib telah dijemput ke Palestine untuk membantu usaha damai di sana dan kunjungan Perdana Menteri ke negara yang sedang bergolak itu telah dipandang sinis oleh pembangkang. Namun, dengan kehadiran wakil Hamas dan Fatah ke Perhimpunan Agong UMNO telah membuat pembangkang terkancing gigi.

Selama ini, pihak pembangkang cuba menggambarkan bahawa pemimpin mereka lebih diterima di negara Islam. Justeru, mereka pernah mengubahsuai gambar senarai Ulama yang berpengaruh di dunia dengan menempelkan gambar Hadi Awang sebagai salah seorang darinya. Pembangkang juga berbangga apabila Anwar diiktiraf oleh barat sebagai pemimpin Islam yang berpengaruh, berpandangan jauh dan terbuka.

Malang bagi pembangkang kerana terpaksa berbangga dengan penipuan sendiri dan juga pengiktirafan oleh musuh Islam.

Jika benar Anwar merupakan pemimpin Islam tersohor, maka kenapakah bukan beliau yang menjadi rujukan Hamas dan Fatah iaitu masalah ‘azali’ umat Islam? Kenapakah UMNO dan Dato’ Seri Najib yang menjadi rujukan mereka untuk menyelesaikan konflik di sana?

Walaupun sudah beberapa kali UMNO bertukar Presiden, namun kedudukan UMNO di mata negara-negara Islam kekal tinggi dan dihormati. Biarpun Tun Mahathir di kecam sebagai Firaun dan biarpun Dato’ Seri Najib dikutuk sebagai sekular, namun kedua mereka merupakan antara personaliti yang membawa harapan kepada umat Islam.

Pengiktirafan terhadap UMNO sekali gus bermakna bahawa Anwar Ibrahim, mahupun PAS tidak lagi mampu memperdaya sesiapa.

Seluruh dunia Islam tahu bahawa Anwar adalah alat zionis manakala PAS pula adalah alat kepada Anwar semata-mata. Tugas Anwar di rantau ini ialah untuk menyatukan kita di bawah payung zionis.

Tugas Dato’ Seri Najib adalah untuk menghalang Anwar dan membantu menangani orang-orang seperti beliau yang pastinya turut wujud di Palestine.