Isnin, 10 April 2017

Mahfuz langgar Dewan DUN Kedah



1. Saya sedia maklum mengenai hasrat sekumpulan penduduk yang diketuai Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfouz Omar yang mahu menyerahkan satu memorandum kepada saya.


2. Sebaik mengetahui perkara ini saya sudah arahkan pegawai saya supaya menerimanya bagi pihak saya seperti amalan biasa yang dilakukan oleh mana mana pemimpin kerajaan sebelum ini.


3. Namun tindakan Mahfuz yang enggan menyerahkannya kepada wakil saya sebelum menyerbu beramai ramai masuk ke dalam Dewan sebaik Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) ditangguhkan amat mengejutkan selain bagi saya adalah kurang sopan.


4. Mahfuz sepatutya memahami perkara itu dan beliau ada peluang untuk berjumpa dengan saya untuk bertanyakan hal itu di masa yang lain kerana saya sentiasa terbuka.


5. Beliau juga seringakali melontarkan pelbagai kritikan dan tomahan terhadap pentadbiran saya sebelum ini namun saya menganggap perkara itu sebagai resam dalam dunia politik dan tidak sedikit pun menyebabkan saya berkecil hati atau berdendam.


6. Jadi persoalan saya apa niat beliau sebenarnya melakukan serbuan seperti itu di dalam Dewan. Adakah ia satu tindakan untuk mencari populariti sekaligus menutup kelemahan beliau di kawasan yang diwakilinya atau ia semata mata atas kepentingan rakyat.


7. Saya menganggap tindakan Mahfuz sebagai tidak sopan dan saya tidak fikir ia boleh diterima oleh mana mana pihak.


Datuk Seri Diraja Ahmad Bashah Md Hanipah,

Menteri Besar Kedah Darul Aman.