Ahad, 23 Julai 2017

KHAIRY JAMALUDDIN GARISKAN 5 PERKARA UNTUK MERAIKAN RAKYAT



Ketua Pemuda Umno Malaysia YB Khairy Jamaluddin menggariskan 5 ciri (5C) termasuk kemampuan meraikan rakyat jika pemimpin parti itu ingin memenangi hati pengundi pada pilihan raya umum (PRU) akan datang. 5C itu ialah clean, competent, compassion, credible, contemporary.

KJ menjelaskan  seorang pemimpin Umno juga perlu berintegriti dan amanah; cekap; prihatin dan peduli rakyat; dan menepati janji.

"Ciri-ciri itu penting kerana rakyat yang akan menentukan kemenangan dalam PRU ke-14," katanya ketika berucap merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Taiping kali ke 29 pada 22 Julai 2017 di Dewan Sekolah Raja Tun Azlan Shah, (SERATAS)
"Umno adalah parti yang memperjuangkan nasib bangsa Melayu namun tidak menyingkirkan kaum lain sehingga membolehkan rakyat pelbagai kaum menikmati bersama hasil kemajuan negara.

Dalam sidang media kemudiannya Khairy berkata jentera Umno di semua peringkat semakin mantap dalam membuat persiapan untuk menghadapi PRU-14.
"Jentera di peringkat cawangan dan Pusat Daerah Mengundi sudah digerakkan di seluruh negara dan tahap kesiapsiagaan kita kini meningkat dalam beberapa bulan sehingga PRU ke-14,"
Mengenai Pakatan Harapan, Khairy berkata gabungan itu akan mempunyai masalah untuk menentukan calon perdana menteri jika mereka berkuasa kerana lazimnya ia ditentukan oleh parti yang memenangi paling banyak kerusi.

"Walaupun diumumkan dalam Pakatan Harapan bahawa  Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum, Tun Dr Mahathir Mohamad (Pengerusi) dan Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (Presiden) tetapi yang banyak mempunyai kerusi sudah tentu DAP.

"DAP yang akan mempengaruhi untuk melantik siapa perdana menteri. Ini yang berlaku di Perak selama 11 bulan apabila pembangkang memerintah," katanya.

Selesai sahaja  majlis perasmian di Taiping, KJ bergerak ke Bagan Serai dan Bukit Bendera untuk menghadiri undangan perasmian seterusnya.