Sabtu, 25 November 2017

PULAU PINANG BINA LEBUHRAYA TERMAHAL DI MALAYSIA BERBEZA DENGAN ECRL

Memberi Faedah untuk 4 juta penduduk pantai timur

688 km dengan kos RM55 Bilion


Lebuh Raya Termahal Di Malaysia
Projek Syok Sendiri hanya untuk faedah 700 ribu penduduk pulau

PIL


Parti Pembangkang terutama PPBM hari ini kepanasan kerana kehabisan modal untuk membelasah kerajaan di bawah pimpinan YAB Dato Seri Najib Razak.

Pelbagai isu cuba ditimbulkan tetapi semuanya tidak menjadi. Hari ini sekali lagi mereka memainkan isu kononnya isu 1MDB akan dibahaskan oleh Parti Buruh di Parlimen British. Walaupun isu tersebut  sudah cuba dimainkan pada bulan Julai lepas.  Bagaimana pun ia dapat dipatahkan dengan skandal Mahathir dalam projek Empangan Pergau dan Isu pembelian senjata dari UK

PPBM kini dihimpit oleh masalah organisasi yang lemah dan kemungkinan besar tak dapat bertanding dalam PRU akan datang dengan menggunakan logo sendiri.

Kini mereka masih cuba untuk mengutuk dan mengkritik pembinaan projek keretapi pantai timur atau dikenali dengan akronim ECRL.

Pelbagai tuduhan cuba direkayasa oleh pembangkang, akan tetapi mereka lupa tentang projek Dap Pulau Pinang iaitu yang dikenali sebagai Penang Pan-Island Link Road. 

Projek kerajaan Dap dibawah Diktator Lim iaitu Penang Pan-Island Link Highway (PIL) hanya melibatkan jalan sejauh 19.5 kilometer dengan kos RM7.5 bilion. 

Diktator Lim mendakwa PIL ini adalah projek murah dan tidak memakan banyak belanja kerana 40 peratus kos kos ditanggung oleh kontraktor pembinaan terowong. Tidak melibatkan pembinaan stesen, tiada elektrik tiada landasan keretapi.

Lim menyatakan PIL adalah untuk faedah 700 ribu penduduk pulau. Lim lupa bahawa PIL juga melibatkan beberapa pinjaman daripada pelabur China.

Padahal kos setiap 1km adalah berharga RM385 juta, namun diktator Lim menyatakan ia adalah berpatutan.

Walaupun pembangkang terus menghentam projek ECR kononnya ia terlalu mahal dan kerajaan dituduh menjual negara kepada China. 


ECRL


Berapa jarak ECRL? Jawapannya ialah 688 kilometer dengan kos RM55 bilion dan 40 peratus daripadanya melalui terowong dan jambatan merentasi Banjaran Titiwangsa.

Ia juga akan terowong dengan jarak keseluruhan 50km. Sejumlah 23 stesen akan dibina dan memberi faedah kepada 4 juta penduduk dari 3 negeri di Pantai Timur iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang.

Ia juga melibat syarikat dari China dan lebih signifikan ia melibat 4 ribu tenaga kerja anak tempatan dan mereka akan dilatih di negara China.

KESIMPULANNYA IALAH PEMBANGKANG TAK PAYAH NAK PERLEKEHKAN (ECRL)...PERGI LAH KONDEM (PIL)