Isnin, 22 Januari 2018

Ambiga mahu ahli PAS undi PH



Bekas pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan dilihat meniru strategi DAP apabila menyeru akar umbi PAS kembali mengundi pembangkang, Pakatan Harapan (PH) bagi menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada PRU 14.

Walau bagaimanapun Ambiga berkata rayuannya itu hanya untuk akar umbi parti Islam itu sahaja dan bukannya untuk pimpinan PAS.

“Saya cuma boleh berharap yang ahli PAS, bukan pemimpin mereka, untuk mengingat kembali perjuangan rakyat kerana mereka (ahli PAS) bersama kita dalam Bersih, berganding bahu melawan kerajaan, melawan sistem.

“Saya berdoa agar rakyat (penyokong PAS) di peringkat akar umbi sedar bahawasanya yang cukup itu, cukup lah,” kata Ambiga dalam forum “Post-1MDB and Malaysia: What Future Can We Have” di Kuala Lumpur semalam.

Menurut The Malaysian Insight, rayuan Ambiga itu ditujukan buat penyokong PAS peringkat akar umbi memandangkan pemimpin parti Islam itu “telah menyatakan hala tuju mereka.”

Tambah Ambiga, kerajaan persekutuan BN tidak akan berubah kecualilah rakyat Malaysia mengundi untuk menolak mereka dalam pilihan raya akan datang.

“Kerajaan rasuah tidak akan berubah. Logiknya mudah, sudah tentu mereka akan guna pelbagai helah. Mereka akan guna (isu) perkauman tebal dan agama.

“Jangan pandang rendah pengaruh mereka (ahli PAS) dalam pilihan raya akan datang. Saya harap ahli-ahli PAS ingat kembali apa yang mereka perjuangkan,” katanya.

Strategi pecah dan perintah yang dirayu oleh Ambiga itu hampir sama dengan taktik yang digunakan DAP pada 2015 berkenaan hubungan dengan PAS.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata DAP hanya memutuskan hubungan dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dan bukannya parti itu sendiri.

Kata Guan Eng, DAP tidak pernah memutuskan apa-apa hubungan dengan PAS dan Abdul Hadi itu tidak mewakili parti itu secara keseluruhan.

Tambahnya, Abdul Hadi dan PAS adalah dua entiti yang berbeza.

AIDC