Rabu, 27 Januari 2010

DAP BERMINAT DENGAN TEKUN DAN INGIN MERAMPAS HAK MELAYU

TEKUN Nasional yang dahulunya di kenali sebagai Yayasan TEKUN Nasional adalah merupakan agensi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi yang diwujudkan pada 9 November 1998. Matlamat penubuhan TEKUN Nasional adalah untuk menyediakan kemudahan pembiayaan secara mudah dan cepat kepada bumiputera untuk memula dan memajukan lagi perniagaan mereka.

Mulai tahun 2008, TEKUN Nasional telah membuat perubahan dan pembaharuan selaras dengan keperluan semasa dengan menjadikan institusi ini sebagai sebuah institusi pembangunan usahawan yang strategik dan tidak hanya menyediakan kemudahan modal perniagaan semata-mata. Kini TEKUN Nasional menjadi sebuah institusi yang menyediakan peluang-peluang perniagaan serta peluang-peluang menjana pendapatan, pembiayaan modal perniagaan, khidmat bimbingan dan sokongan serta Jaringan Usahawan.

Adalah diharapkan dengan Hala Tuju Baru dan Penjenamaan semula ini, TEKUN Nasional akan menjadi sebuah institusi pelaksana ( executing agency ) yang dinamik serta mampu memainkan peranannya dengan lebih berkesan bagi memenuhi matlamat penubuhannya selaras dengan hasrat kerajaan untuk membentuk Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera ( MPPB ). Dengan kejayaan MPPB ini hasrat kita untuk mengangkat martabat bangsa Melayu dan Bumiputera dalam bidang ekonomi akan tercapai.

DAP wants Tekun loans given to all races


By Clara Chooi

IPOH, Jan 21 – The DAP has called on the government to make Tekun Nasional, an agency formed to provide loans to small-time bumiputra entrepreneurs, open to those from all races.

Its national vice-chairman M Kulasegaran (picture) today also questioned why the agency, which comes under the purview of the Agriculture and Agro-Based Industry Ministry, has never been allowed to channel funds to Chinese entrepreneurs since its inception in 1998.

He explained that 10 years after the agency was born, the government had rightfully allowed for financial aid to be given to young Indian entrepreneurs with an initial allocation of RM3mil.

“The allocation was then increased to RM15mil annually last year,” he added. Since then however, said Kulasegaran, no such recognition had been given to the Chinese.

“Why is this so? There are so many Chinese entrepreneurs that are seeking for help to kick-start their businesses. “Such opportunities should be shared by all Malaysians and Tekun is a viable loan facility that can help to enhance these small and medium business owners,” he said.

Kulasegaran also questioned why the allocation for the Indian community in Tekun could only be channeled to the entrepreneurs following approval from MIC-owned Yayasan Social Strategic Foundation (YSS).

He alleged that the YSS had no expertise and knowledge in handling such matters. “The job should be handled solely by Tekun because they have the manpower and the experts to assess and study each case,” he said.

He said that Tekun had an office in every parliamentary constituency and hence, had a better reach to the general public. “YSS on the other hand only has one office in Kuala Lumpur. This means that all applicants would have to first travel all the way to Kuala Lumpur to make their applications,” he said.

He added that there should be no political bias when it comes to the disbursement of loans to entrepreneur hopefuls and since the YSS was an MIC arm, the question of bias comes into play. “After all, why should there be an extra body to handle the applications when the applications can be submitted directly to the Tekun offices?” he said.

Kulasegaran also pointed out that in comparison with the loans disbursed to the bumiputra community, the allocation for the Indian community was “peanuts”. “

When the matter was raised in parliament, deputy minister (Datuk Rohani Abdul Karim) said that until Sept last year, Tekun made 188,708 disbursements worth RM1.385bil to 150,988 small entrepreneurs. “Hence the allocation provided for the Indians is peanuts compared to the agency’s total fund and even worse, the Chinese are completely left out,” he said.

He added that under the Prime Minister’s 1 Malaysia concept, such privileges should be accorded to those from all races. “After all, the government has recognised that these SMEs are the catalyst for economic development in the country. “So Tekun should be made for all Malaysians,” he said.

TM tokok sikit;

M Kulasegaran jangan jadi bodoh sombong, berfikirlah sebelum bercakap, kena kaji dasar, tujuan penubuhan TEKUN. Berniaga bukanlah darah daging Melayu. Bagaimanapun Melayu tidak pernah kalah dalam dunia perniagaan.

Kaum Cina dan perniagaan sudah menjadi darah daging. Kaum Cina cukup mahir dalam selok belok perniagaan. Mereka tidak perlu berkursus, tidak berlu dilatih dan tidak perlu diajar. Celik sahaja mata sudah tahu menggunakan sempua dan timbang menimbang. Bahkan menipu tahil dan inci juga mereka mahir. Apatah lagi memanipulasikan harga dan stok barangan.

Di Malaysia orang Cina sudah jauh dihadapan dalam dunia perniagaan. Melayu pada asalnya adalah petani dan rata-ratanya masih mundur dan naif dalam bidang perniagaan.

Hasrat kerajaan untuk menggalakkan Melayu dan Bumiputra untuk berniaga hendaklah dilihat dari sudut yang positif.

Kaum Cina sepatutnya membantu kaum Melayu agar menjadi usahawan yang berjaya. Tetapi apa yang berlaku hari ini , jika ada Melayu yang berjaya, maka ada antara mereka yang cuba menekan dan tidak mahu membekalkan barang-barang atau bahan mentah.

Ia hanya akan selesai jika mereka masuk daun, ada share. Akhirnya 100% perniagaan akan menjadi milik mereka dan Melayu hanya makan saguhati sahaja dan untung mereka sapu. Maka terjadilah perniagaan Ali-Baba. Melayu dapat 100 ribu , kaum lain dapat 100 juta.

Bagaimanapun Tekun telah membuka laluan kepada kaum India untuk mendapat sedikit peluang. Ini adalah keputusan DS Najib memandangkan Kaum India ramai juga mundur. Dengan konsep 1 Malaysia Melayu merela sebahagian apa yang ada dalam rahim mereka kepada kaum India. Demi konsep 1 Malaysia yang dibawa oleh Najib.

Di Taiping ada ramai peniaga roda tiga dari kaum Cina mampu memiliki rumah yang besar dan mahal serta hidup mewah. Apa lagi mereka yang mempunyai kedai, bengkel dan kilang.

Dalam perniagaan juga mereka telah mempunyai dewan perniagaan sendiri, (chinese chamber) dan persatuan-persatuan lain yang telah terbukti membantu kaum ini menjadi usahawan berjaya.

Dap patut janganlah mempolitikkan isu Tekun ini. Biarlah Melayu dan segelintir India yang miskin menikmati skim ini. Bagi lah sokongan dan bantulah mereka.