Khamis, 4 Mac 2010

Prospek Demokrasi di Asia Timur

14 April 2008
Alamat oleh Carl Gershman, Presiden NED
Penjelasan kepada Foreign Policy Research Institute Philadelphia, PA
Senang dan suatu kehormatan bagi saya untuk berada bersama anda hari ini pada persidangan yang penting ini tentang hubungan antara proses politik dalaman di negara-negara Asia Timur untuk dasar luar negeri AS. Biar saya katakan di awal bahawa aku sudah menjadi pengagum dari Foreign Policy Research Institute dan pengasasnya, Duta Besar Robert Strausz-Hupe, kerana saya mula terlibat dalam urusan antarabangsa selama masa Perang Vietnam. Aku selalu melihat FPRI tidak hanya sebuah sumber maklumat kebijaksanaan mengenai peluang dan cabaran wajah AS di dunia, tetapi juga sebagai sebuah institusi yang memahami bahawa kejayaan pelaksanaan dasar luar negeri dalam demokrasi memerlukan maklumat awam, dan bahawa mengejar kepentingan nasional kita dan perdamaian abadi berkaitan erat pada prospek demokrasi di dunia sekarang ini.
Sulit untuk memikirkan sebuah wilayah dunia begitu dikemas dengan baik ancaman dan peluang sebagai Asia Timur. Tentu saja, Timur Tengah adalah sebagai strategik dan signifikan kerana mudah terbakar. Tapi tak satu pun dari wilayah negara itu belum menunjukkan tanda-tanda dinamika ekonomi dan politik yang kita lihat di Asia Timur selama 20 tahun terakhir. Strategik dan vital bagi perekonomian dunia, daerah adalah rumah bagi beberapa yang paling bersemangat demokrasi baru serta kezaliman keras. Korea Selatan dan Taiwan, bersama dengan Filipina di Asia Tenggara, berada di barisan terdepan ketika Gelombang Ketiga mencapai demokratisasi daerah pada akhir 1980-an. Signifikan, peralihan mereka terjadi atau bermula sebelum jatuhnya komunisme Soviet dan dalam konteks daerah yang jauh dari ramah kepada demokratisasi. Demokrasi baru pasca-komunis Eropah tengah dan timur tidak hanya menikmati setidaknya beberapa tradisi demokratik dan pengalaman dating kembali ke sebelum komunis, tetapi juga diuntungkan dari tarikan graviti di sisinya - dan subsidi kewangan - yang kaya-negara demokrasi Barat yang membentuk Kesatuan Eropah. Sebaliknya, Asia Timur yang baru lahir demokrasi telah muncul di bawah bayang-bayang dunia yang paling kuat negara autoritarian, iaitu China, walaupun diakui dengan penglibatan yang mendedah Amerika Syarikat sebagai penjamin keselamatan dan Jepun sebagai enjin pertumbuhan ekonomi.
Dengan pertumbuhan simultan demokrasi di Asia Timur dan kebangkitan China, bersama dengan pembahagian terus Semenanjung Korea, Asia Timur hari ini wilayah dunia di mana sistem-sistem alternatif demokrasi dan otoritarianisme yang paling tajam kontra-diajukan. Bukan begitu lama bahawa perhatian serius dibayar kepada pengertian yang dikemukakan oleh pemimpin Singapura Lee Kuan Yew bahawa demokrasi adalah sistem Barat yang tidak boleh terus dalam suatu daerah dibentuk oleh "nilai-nilai Asia", yang mungkin menekankan kuasa kepada kebebasan dan ketertiban atas pluralisme dan proses demokrasi. Orang tidak mendengar banyak tentang pandangan ini lagi kerana hal ini tidak berhubungan dengan baik dengan realiti politik di Asia Timur dan sikap awam sebagaimana dinyatakan dalam survei pendapat terbaru. Mantap keuntungan demokratik di kedua Selatan dan Timur Laut Asia - di Filipina, Korea Selatan, Taiwan, Indonesia dan, yang paling baru-baru ini, di Malaysia - hampir tidak menempah lebih dahulu daerah yang secara inheren autoritarian. Dan survei opini awam di seluruh wilayah, dan di Asia Selatan juga, menunjukkan bahawa kira-kira enam dalam sepuluh orang percaya bahawa demokrasi adalah sistem pemerintahan terbaik. Bahkan majoriti besar menolak alternatif autoritarian tentera, satu parti, dan laki-laki kuat-Peraturan, dan masyarakat di Asia Timur tidak lebih mungkin berbanding warga negara Barat untuk menuntut rasa hormat untuk kuasa.
Pada saat yang sama, mereka ingin melihat demokrasi tampil dalam hal memberikan kesihatan, pendidikan dan perkhidmatan lain dan meningkatkan kualiti hidup dan keberkesanan kerajaan. Dalam hal ini, orang Asia Timur tidak terlalu berbeza daripada warga negara Amerika Latin dan Eropah Tengah, yang juga tidak bahagia ketika demokrasi tersebut tidak memberikan sampai dengan harapan. Tantangan di Asia Timur terutama akut sejak demokrasi di daerah ini menghadapi saingannya di Singapura kecil dan bangkit semula secara sedar cina yang autoritarian menawarkan alternatif model pembangunan ekonomi. Jelas, meskipun, kediktatoran terkebelakang Myanmar dan Korea Utara tidak memberikan cabaran seperti itu.
Walaupun saya tidak percaya ada banyak kesempatan rollback yang demokratik di Asia Timur, prestasi demokrasi baru telah merata. Taiwan dan Korea Selatan adalah kes-kes di titik. Taiwan sekarang menjadi salah satu negara Asia yang paling kuat demokrasi, selepas lulus peperiksaan Huntington 2 nd sebenar kuasa dengan baru-baru ini kembali kekuatan KMT yang dipimpin oleh Presiden baru Ma Ying-jeou. Namun budaya politik Taiwan tetap sangat terpolarisasi dan partisan, bukan hanya mencerminkan etnik peribumi membahagi antara Taiwan dan mainlanders, tapi perpecahan politik antara dua kubu dengan tajam penglihatan yang berbeza masa depan Taiwan - kem hijau akhirnya memandang ke arah kemerdekaan dan kem biru lebih suka lebih kerjasama dengan darat dan terbuka untuk kemungkinan Penyatuan di bawah kondisi yang tepat. Bahagian ini telah menimbulkan konflik politik pahit dan seringkali kerajaan lumpuh, yang membuat pemilihan baru-baru ini ekspresi Taiwan ketabahan yang luar biasa sebagai sebuah demokrasi. Peradilan yang independen dan masyarakat sivil yang kuat telah menyumbang kuat ketahanan ini.
Seperti Taiwan, Korea Selatan itu sendiri berpecah-belah, dengan perbezaan-perbezaan mengenai bagaimana menangani dengan Korea Utara mempertajam bahagian dengan cara yang sama perdebatan mengenai hubungan dengan China daratan telah dilakukan di Taiwan. Namun walaupun bahagian tersebut, lagi-lagi seperti Taiwan, pilihanraya umum Disember lalu menghasilkan pemindahan kuasa daripada satu pihak kepada pihak lain tanpa kekerasan dan dengan suasana demokratik normal, sehingga sekali lagi menunjukkan ketahanan dan kestabilan demokrasi. Tentu saja Presiden Lee akan ditantang untuk memberikan janji-janji-nya untuk menghidupkan semula ekonomi, dan kedudukan kelulusan yang tinggi sudah mula menurun kerana sebahagian menteri yang dilantik harus mengundurkan diri sebagai reaksi terhadap kontroversi atas transaksi real estat mereka. Kunjungannya ke Amerika Syarikat pekan ini seharusnya memberikan momentum baru bagi hubungan AS-Korea, baik di peringkat ekonomi di mana sebuah perjanjian perdagangan bebas baru dapat akan disahkan, dan pada tahap keselamatan di mana berhampiran kerjasama AS-Korea merupakan prasyarat untuk kejayaan rundingan enam-pihak. Tetapi perjanjian perdagangan dan pembicaraan enam pihak menghadapi hambatan serius, dan Presiden Lee akan melakukannya dengan baik untuk mengingat hal-hal amaran pelajaran daripada pengalaman pendahulunya, yang presiden parah dilemahkan oleh berlarut-larut konfrontasi dengan parlimen pembangkang. Pembahagian politik seperti itu tidak akan lenyap, tentu saja, tapi dua dekad Korea telah demokrasi di seluruh kesuksesan yang luar biasa, dan tidak ada yang menyatakan bahawa ini tidak akan meneruskan.
Dalam dua negara Asia Timur lain, Filipina dan Thailand, ada lebih banyak dikhuatiri. Filipina adalah beberapa alasan untuk menyimpan optimisme bahawa lembaga-lembaga demokratik, sementara berkompromi, telah bertahan selama puluhan tahun pemberontakan komunis dan Islam, rampasan kuasa tentera, rasuah merebak, dan kendala sistem politik di mana keluarga-keluarga elit tradisional terus memonopoli kuasa politik, walaupun asosiasional getaran impuls masyarakat sivil. Campuran yang beracun keganasan politik, puak politik dan rasuah - "senjata, preman dan emas" - dikombinasikan dengan Presiden Arroyo hormat kepada jeneral dan korup sekutu politik, telah mendorong penurunan yang merisaukan kepercayaan awam terhadap agensi-agensi demokratik.
Situasi ini hanya sedikit lebih baik di Thailand. The September 2006 coup, harus dikatakan, mendapat sokongan bukan hanya daripada ketenteraan tetapi dari negara raja dan kelas menengah Bangkok, yang bimbang upaya Thaksin kompromi independensi peradilan, delegitimize pembangkang, dan memelihara pemisahan antara bandar dan para kritikus demokratik luar bandar pangkalan sokongan. Semua bergerak merongrong demokrasi Thailand bahkan jika mereka dieksploitasi oleh tentera sebagai alasan untuk rampasan kuasa. Ini hal yang baik bahawa tentera telah menarik diri daripada kekuasaan dan bahawa sekarang ada pemulihan daripada kerajaan dipilih secara demokratik. Namun, kemenangan PPP dan kembalinya Thaksin dan sekutu-sekutunya janji pusingan lain pertempuran antara dirinya dan Thailand dan kemungkinan penubuhan semula dari semua masalah yang mendahului rampasan kuasa, termasuk keganasan di selatan, pembunuhan tambahan-Yudisial dalam perang melawan ubat-ubatan, dan hubungan erat dengan tentera di Burma, seperti yang ditunjukkan oleh Samak baru-baru ini berkunjung ke Rangoon.
Diktator yang kejam yang terus menggiling Burma di bawah tumit boot adalah, dalam dirinya sendiri dengan cara korup, seperti faktor beracun di Asia Tenggara sebagai Kim Jong-il regim ini di kawasan Asia Timur Laut. Birma tidak mempunyai program nuklear, untuk memastikan, tapi sumber ketidakstabilan yang luar biasa sebagai asas untuk penyeludupan narkoba dan barang haram lainnya, penyebaran HIV-AIDS, perdagangan manusia untuk perdagangan seks, dan perpindahan daripada jutaan orang dengan tanpa henti serangan terhadap minoriti kebangsaan. Masih ada kepahitan besar yang tersisa daripada menghancurkan terkini September popular gerakan protes dan memenjarakan dan penganiayaan terhadap para sami Buddha yang memimpin itu. Situasi tetap tidak stabil, dengan ekonomi dan tentera melakukan desersi buruk semakin meningkat, dan 10 Mei regim referendum perlembagaan baru bisa berangkat pusingan lain protes.
Dengan Thailand terperosok dalam krisis dalaman, kepimpinan dalam menghadapi kanser Burma bisa dibayangkan berasal dari Indonesia, peralihan demokrasi yang selama dekad terakhir ini adalah kedua yang paling penting bagi demokrasi maju secara global selama tempoh tersebut dan juga yang paling diabaikan. Meskipun Indonesia menghadapi cabaran besar dalam memperkukuhkan penguatkuasaan undang-undang, memerangi rasuah merebak, dan mengangkat 40% daripada penduduk yang terus hidup kurang daripada $ 2 per hari, kita tidak boleh meremehkan kemajuan besar yang telah dibuat dalam konsolidasi Indonesia demokrasi baru. Aku ada di benak kejayaan kerajaan yang demokratik dalam meningkatkan penyampaian perkhidmatan, mereformasi polis dan mahkamah dan mengurangkan jenayah, desentralisasi radikal kerajaan sementara mengelakkan Balkanisasi bahawa banyak dikhuatiri akan berlaku di bawah pemerintahan demokratik, meningkatkan keselamatan sekaligus menjamin bahawa bersenjata pasukan tinggal di luar politik, menandatangani Perjanjian Damai Aceh bersejarah dalam kesan daripada bencana tsunami Lautan Hindi, dan mencapai pertumbuhan ekonomi yang berterusan sampai pada titik bahawa Jim Castle dan Craig Charney, menulis di The Washington Post, telah berbicara tentang munculnya suatu "demokratik harimau Indonesia." Tidak kurang penting adalah kekuatan yang terus moderat, mainstream Islam dan parti-parti Islam demokratik, dan Islamiah kelemahan radikalisme, electorally dan dalam masyarakat pada umumnya. Pada kunjungan ke Jakarta, saya bertemu dengan beberapa pemimpin yang sangat mengesankan dan aktivis negara massa gerakan-gerakan Islam - Nahdlatul Ulama dan Muhammadiyah. Pemimpin seperti mantan Presiden Abdurrahman Wahid telah berjaya menolak pengaruh unsur-unsur radikal Salafist dan memproyeksikan positif model demokratik dan sivil Islam yang, pada waktunya, dapat benar-benar menganggap kepentingan global. Seperti yang telah saya cadangkan, Indonesia akan h opefully juga menjadi kekuatan yang lebih tegas dalam ASEAN dalam membela hak asasi manusia dan demokrasi di Burma.
Dampak positif kemajuan demokrasi di Indonesia bisa akan diperkuatkan oleh perubahan-perubahan berlangsung di negara tetangga Malaysia, di mana pemilihan Mac 8 telah menghasilkan demokrasi yang paling ketara perubahan politik sejak kemerdekaan. Kemenangan 3-perikatan parti pembangkang yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim dalam 5 daripada malaysia's 13 negara bahagian (Pulau Pinang, Kedah, Perak, Selangor, dan Kelantan), dan penangkapan cukup kerusi di parlimen kebangsaan untuk menolak kerajaan dua pertiga majoriti, yang diwakili kerugian terbesar bagi Barisan Nasional yang memerintah sejak tahun 1957. Kerajaan telah mencuba untuk bermain di Bahasa Melayu ketakutan minoriti China dan pengaruh India, tetapi paling penuh harapan besar dan berita dari pemilihan adalah bahawa banyak the Malay bergabung dengan China dan India warga negara dalam memberikan dorongan yang sangat besar untuk Anwar Parti Keadilan Rakyat (PKR), yang menawarkan model baru di Malaysia dari kerja sama antar-etnik. Jika pembangkang boleh memerintah dengan baik di 5 negara, boleh mencabar kerajaan untuk kuasa kebangsaan dalam waktu dekat. Untuk saat ini, kerajaan Abdullah Badawi tetap terpaku dan tidak berkesan, dengan The Economist berbicara tentang dirinya sebagai "deckchairs mengocok Titanic secara peribadi." Jika ada suatu peralihan demokratik di Malaysia, hal itu akan mempunyai kesan penting dalam ASEAN, dengan implikasi untuk Birma, di Asia pada umumnya, di mana Anwar adalah sosok yang sangat dihormati, dan di dunia Islam yang lebih luas, di mana suaranya bergema.
Gambaran yang saya sejauh ini disajikan Asia Timur dicampur, dan generalisasi secara menyeluruh tentang seperti daerah yang sangat besar dan begitu banyak negara yang berbeza adalah dauntingly keras. Tapi tentunya masa depan daerah akan dipengaruhi oleh apa yang berlaku di China, yang mengalami perubahan transformatif, keputusan yang sama sekali tidak jelas. China prestasi ekonomi yang mengesankan boleh dinafikan sekarang menimbulkan profil politik yang berkembang di pentas global, yang memuat bentuk diplomasi lebih aktif, dan pernyataan yang lebih besar kuasa yang perisian melalui rangkaian Lembaga Konfusius untuk mempromosikan bahasa dan budaya China, dan dipertingkatkan bantuan pembangunan untuk autocracies tetangga seperti Laos, Kemboja, dan Myanmar, serta sub-Sahara negara-negara Afrika, atau setidaknya untuk mereka yang berharga bahan asas dan bekalan tenaga.
Sebahagian merasa bahawa China yang lebih kuat akan mempunyai lebih banyak pengaruh dalam pengantaraan konflik di kawasan Asia-Pasifik, dan kerana itu akan menjadi bersih ditambah untuk keamanan dan kestabilan serantau. Beijing pasti turun bahagian dalam usaha antarabangsa untuk membawa Korea Utara ke meja perundingan, meskipun refoulement pelarian Korea Utara melanggar kewajipannya di bawah konvensyen pelarian. Dan tentu saja kegagalan untuk mematuhi piawaian antarabangsa transparansi, pendedahan dan hak asasi manusia di pusingan ke Olimpik adalah gambar meningkat kecaman antarabangsa. Memang, kerajaan komunis telah melangkah-gangguan mereka LSM independen dan pembangkang seperti on-line Hu Jia aktivis dan penulis pembangkang Lu Gengsong dalam apa yang disebut "kempen pembersihan yang terkoordinasi. "
Peristiwa baru-baru ini di Tibet, protes sekitar Olimpik Beijing, dan pungutan berperlembagaan yang akan datang di Burma - dengan China yang dianggap oleh dunia sebagai "prop yang selalu memegang sebuah regim benci," mengutip The Economist - berfungsi untuk mengingatkan kita bahawa, Beijing masih perlu menunjukkan bahawa ia boleh secara konsisten memenuhi peranan sebagai "pelaku yang bertanggungjawab" dalam sistem global. Racun yang bertindak balas pegawai China kepada Dalai Lama panggilan untuk moderasi dan dialog - menggambarkan Bapa Suci sebagai "rakasa dengan wajah manusia dan haiwan hati" - menunjukkan bahawa intoleransi Maois mati keras. Dan 1 April tunjuk perasaan di Xinjiang mengikut s everal ratus etnik Uyghurs memprotes kematian dalam tahanan daripada dermawan tempatan yang menonjol adalah amaran bahawa China tetap menjadi negara satu parti berbalah dengan dasar nilai-nilai demokrasi seperti kebebasan akhbar, kebebasan beragama , kebebasan bercakap, Peraturan hukum, dan hak asasi manusia, meskipun nilai-nilai ini diabadikan dalam perlembagaan China.
Untuk semua dinamisme ekonomi, rejim komunis China yang dilanda oleh cabaran mendasar, jika tidak kontradiksi, yang seharusnya membimbing kita untuk mempersoalkan apakah itu berterusan. Seperti semua rejim autoritarian, itu akhirnya rapuh, tidak mempunyai fleksibiliti institusi dan "melepaskan injap" diperlukan untuk mengakomodasi perubahan, terutama ketika krisis ekonomi hits.
Konsultasi dengan analis dan aktivis China menyarankan beberapa alasan mengapa reformasi politik yang serius akan menjadi keharusan yang menarik selama lima sampai sepuluh tahun:

    
* Rasuah adalah merebak dan tersebar luas, diwujudkan melalui perampasan tanah luas dan harta penyitaan, meruntuhkan perniagaan baik prestasi dan legitimasi kekuasaan parti, terutama di pedalaman luar bandar yang didominasi oleh perikatan-perikatan kepentingan perniagaan yang korup dan apparatchiks parti tempatan.
    
* Seperti rasuah telah menyebabkan peningkatan dramatik dalam jumlah protes yang didorong oleh ketimpangan sosial, degradasi lingkungan, endemik rasuah, dan krisis akut dalam penjagaan kesihatan, pendidikan dan jaminan sosial. Dalam ketiadaan saluran berperlembagaan untuk menyampaikan aduan dan menyelesaikan konflik, ini hanya boleh meningkatkan volatilitas.
    
* Parti Komunis legitimasi ini rapuh, mengandalkan campuran Maois nostalgia, kompetensi ekonomi, dan nasionalisme yang sedang ditantang oleh sebuah generasi baru lahir meski menanjaknya para pemimpin - dalam perniagaan, media, masyarakat sivil dan parti dalam lingkaran - banyak di antaranya telah dididik di Barat, memuat teknokratis daripada pendekatan ideologi sebahagian besar masalah, dan merasa kecewa dengan Parti Komunis stultifying monopoli politik.

    
* Para krisis legitimasi parti jelas dalam perpecahan dalaman parti dan perdebatan yang telah melihat lebih muda dan pegawai tingkat bawah menjadi lebih vokal dalam tuntutan mereka untuk perubahan demokratik, dan semakin banyak pegawai senior mengekspos kurangnya iman mereka dalam regim masa depan dengan menghantar mereka kekayaan peribadi di luar negeri.

    
* Parti mengakui bahawa dengan peningkatan agitasi sosial dan munculnya yang semakin makmur kelas menengah, tuntutan masyarakat yang lebih terbuka akan meningkat. Ini kelas menengah mulai menunjukkan tanda-tanda restiveness, sebagaimana dibuktikan dengan baru-baru ini "kolektif berjalan" s di Shanghai protes terhadap rencana untuk memperpanjang hak-of-jalan bagi api Maglev (magnet-Pengundian) rel kereta api.
Dalam buku barunya, The China Price, Alexandra Harney mengamati bahawa sebagai ekonomi terus berkembang, tidak hanya dalam skala namun dalam kepelbagaian dan kecanggihan, China akan pasti mulai mengikis sendiri keunggulan kompetitif utama sebagai manufaktur bergantung pada tenaga kerja murah. Peningkatan kos untuk upah dan bahan, peningkatan litigasi, tuntutan kesatuan sekerja, pengetatan pasaran tenaga kerja, dan standard keselamatan yang lebih tinggi akan semua makan menjadi "China, Incorporated" 's margin keuntungan. Setakat legitimasi Parti adalah sebahagian besar berdasarkan pengurusan boom ekonomi China, krisis ekonomi atau penurunan berat tuntutan anda boleh mempercepatkan perubahan sistemik, seperti yang 1.997-98 krisis kewangan Asia Timur menggalakkan demokrasi di Indonesia giliran. Monopoli politik yang ideologi nyata muflis dan korup elit parti berkuasa tidak sesuai dengan perbezaan pendapat dan menuntut akuntabilitas pemerintah yang sedang didorong oleh ekonomi yang dinamik dan penduduk dengan cepat meningkatnya tingkat pendidikan, celik huruf, dan hubungan ke luar idea-idea melalui teknologi seperti sebagai Internet. Orang hanya memikirkan dampak pada masyarakat tertutup sekali-mempunyai lebih daripada suku juta sel-telefon dan 140 juta pengguna Internet, di antaranya adalah 34 juta blogger. Untuk menyebutkan hanya salah satu konsekuensi dari perubahan yang terjadi, China tidak rasmi on-line media melaju lima daripada sepuluh berita terbesar dilitupi oleh China rasmi media selama tahun terkini, semuanya melibatkan warga menentang kuasa sewenang-wenangnya, memaksakan hak mereka untuk mengetahui kebenaran, kubur memprotes ketidakadilan, dan menuntut bahawa kerajaan bertanggungjawab atas dasar dan tindakan.
Dalam bukunya yang baru Roh Demokrasi, Larry Diamond rakan saya telah mencadangkan empat senario untuk China yang tidak menguras kemungkinan, tapi yang bisa membantu memberikan gambaran daripada beberapa alternatif lebih dekat garis besar peristiwa-peristiwa masa depan. Dua adalah peralihan, satu mengarah ke Singapura-seperti yang lembut ditapis otoritarianisme dengan Peraturan parti tunggal, yang lain - lebih pada model Korea Selatan dan Taiwan - di mana pembangunan ekonomi menghasilkan kelas menengah yang berkembang dan meningkatkan kompleksitas sosial dan pluralisme, tren yang memaksa parti politik mengakui monopoli.
Masing-masing dari dua senario lain melibatkan apa demokrat Sepanyol pasca-Franco tempoh yang disebut ruptura, istirahat yang lengkap dengan sistem lama, yang akan jatuh kepada salah satu bentuk baru otoritarianisme atau demokrasi. Diamond menyedari bahaya yang pertama, mengutip Minxin analisis Pei liberal adaptasi, di mana saat ini berhenti menjadi diktator perkembangan dan bermutasi menjadi "pemangsa desentralisasi negara," mengurangkan prospek liberalisasi politik. Tapi ia jelas merasa bahawa alternatif demokratik adalah keputusan yang lebih cenderung untuk China, yang mempunyai pertumbuhan kelas menengah dan yang lebih besar dan lebih rangkaian masyarakat sivil daripada ada pada tahun 1989 tentang peristiwa Tiananmen, perkembangan pengguna Internet dan NGO, yang lebih kuat komuniti pemimpin intelek liberal daripada umumnya dihargai, dan rasa lapar untuk pemenuhan agama, dengan Kristian dan agama-agama terorganisasi lain mengisi kekosongan moral yang ditinggalkan oleh runtuhnya fahaman komunis.
Pengalaman sejarah Jerman dan Jepun antara 1860-an dan 1940-an menunjukkan bahawa pemodenan ekonomi tidak perlu bererti liberalisasi politik, setidaknya tidak tanpa prospek berbahaya dan bencana global jalan memutar. Jadi tidak ada alasan untuk berpuas diri. Selain itu, China pasti masa depan hampir tidak satu-satunya sumber ketidakstabilan daerah. Asia Timur adalah salah satu daripada beberapa daerah di dunia dengan sejumlah konflik yang belum diselesaikan dan menakutkan laten krisis - daripada nuklear Korea Utara aspirasi status ke Taiwan dan Jepun-China ketegangan - tetapi tanpa keselamatan yang menyeluruh dan kerjasama pelbagai hala senibina yang melaluinya mereka dapat diatasi atau diselesaikan.
Amerika Syarikat mempunyai minat yang mendalam bagaimana divisi di wilayah ditapis dan mengandungi dan bagaimana nilai-nilai kontes diselesaikan. Hasilnya, menurut Michael Green, bekas Pengarah Urusan Asia senior di Majlis Keselamatan Kebangsaan, akan "menentukan apakah masa depan senibina serantau di Asia yang inklusif dan didasarkan pada nilai-nilai universal, atau malah tidak termasuk Amerika Syarikat dan merongrong kepentingannya."
Ada alasan yang baik untuk menjadi skeptis tentang peluang untuk membina kawasan baru dan inklusif arsitektur. Mantan Menteri Luar Jepun Taro Aso visi dari sebuah "Arc Kebebasan dan Kemakmuran" sekarang adalah kenangan, disusuli oleh politik saat ini berebut antara Perdana Menteri Fukuda dan pemimpin pembangkang Ozawa. Dan China catatan tentang sisi lain, sebagai seorang arkitek daripada Pertubuhan Kerjasama Shanghai, menyatakan bahawa visi untuk Asia tidak perlu inklusif, mengingati bahawa SCO global jelas-jelas menolak norma-norma hak asasi manusia, kebebasan politik, dan pemerintahan yang baik.
Namun, bukti menunjukkan bahawa sejumlah besar para pemimpin Asia telah datang untuk melihat demokrasi sebagai bahagian integral negara mereka masing-masing 'kestabilan, kesuksesan, dan rasa identiti. Ada sebuah kes menarik untuk mengambil keuntungan daripada pertumbuhan ekonomi daerah integrasi, shared kecemasan atas laten atau baru jadi ancaman keselamatan, dan kacamata bunga yang sebagian elite mulai menunjukkan pada gagasan bahawa mempromosi hak asasi manusia dan mempromosikan keselamatan boleh bekerja sama, dalam rangka untuk memulakan sebuah proses yang akan membentuk senibina serantau dan mempromosikan visi Asia Timur berdasarkan kerjasama saling jaminan keselamatan, dan norma-norma universal. Ironisnya, diktator Korea Utara, dalam kes sejarah "menulis lurus dengan garis miring," bahkan bisa membuktikan menjadi-berkat yang sangat worrisomeness, apakah bertahan atau tersekat-mangkin yang tidak bersedia untuk kerpasan seperti menguntungkan sebatian baru.
Para pembicaraan enam pihak jelas telah mengalami kesukaran yang teruk, tapi mereka telah membawa bersama-sama Amerika Syarikat dan China, bersama dengan Korea Selatan, Jepun, dan Rusia, di sekitar projek umum denuclearizing Korea Utara secara ketenteraan dan menamatkan pemencilan dan kesembronoan lengkap, yang semua bersetuju adalah ancaman kepada keamanan serantau. Perjanjian 13 Januari 2007, belum dilaksanakan, tetapi mengandungi benih daerah baru senibina. Dari lima kumpulan kerja yang didirikan berdasarkan perjanjian, hanya satu berkaitan dengan masalah nuklear Korea Utara. Tiga berurusan dengan ekonomi serantau dan kerjasama di bidang tenaga dan normalisasi hubungan antara Amerika Syarikat dan Korea Utara dan antara Jepun dan Korea Utara. Kelima, dipimpin oleh seorang diplomat Rusia sangat mampu, menetapkan kawasan Asia Timur Laut Mekanisme Keamanan dan Keselamatan yang sudah disebut oleh NEAPSEM akronim. Hal ini keluar daripada kumpulan kerja ini bahawa rangka pelbagai hala yang komprehensif bagi kerja sama di kawasan Asia Timur Laut boleh berkembang, yang akan menyepadukan keselamatan, ekonomi, kemanusiaan dan isu-isu hak asasi manusia, seperti yang telah dilakukan di Eropah tiga dekad yang lalu melalui muat Helsinki.
Unsur-unsur arsitektur baru telah demikian telah berkumpul, namun bangunan tidak boleh bermula sampai jalan buntu nuklear dengan Korea Utara diselesaikan. Hal ini, tentu saja, usaha yang berisiko untuk asas kejayaan inisiatif seperti ambisius tentang kerjasama seperti itu tidak mungkin rakan sebagai Korea Utara. Namun, mengingat apa yang dipertaruhkan untuk semua pihak, tidak keluar daripada soalan yang dikira ini judi dan mungkin pada akhirnya melunasi. Kita harus semua berharap bahawa hal itu.