Selasa, 3 Mei 2011

Pakatan Haram menyibuk isu pemecatan Hatta Wahari

Lucu sungguh baca twitter Teresa Kok dan Harakah yang mempertikaikan pemecatan Hatta Wahari bulan lalu,

TM bertanya kepada Teresa Kok  dalam twitter tetapi tidak mendapat jawapan darinya.

Andainya pegawai khasnya engkar perintah dan melawan adakah dia ingin mengekal dan menyimpan pegawainya? Sudah tentu awal-awal lagi dia akan memecatnya.
Petikan dari Harakah

Lihat sahaja Anwar Ibrahim sewaktu menjadi Timbalan Perdana Menteri, Semua CEO yang ada kepentingan dalam kerajaan ditukar ganti sesuka hati oleh Anwar.

Dap juga pernah mempertikaikan tindakan Anwar dahulu,  Begitu juga jika ada calon-calon ketua bahagian yang dirasakan akan menang dalam pemilihan bahagian, awal-awal lagi Anwar akan memecat mereka kononnya atas alasan politik wang.
Dari twitter Teresakok

Anwar menggunakan jutaan ringgit untuk menewaskan Tun Ghafar Baba pada pemilihan Umno 1993 dengan bantuan media yang mana Anwar sendiri telah mengusainya.

Dalam PKR dan ABIM juga Anwar mengamal prinsip yang sama. Sesiapa yang cuba menentangnya pasti menerima hukuman. Tidak kah Teresa Kok dan Pas ingin mengkritik tindakan Anwar?

Hatta Wahari banyak bersalah dan tidak mengamalkan etika kerja dengan betul, Majikannya dibubuh tuba, memang padan lah muka dia kena pecat dari Utusan.

Satu lagi yang melucukan dalam Harakah ialah mereka mempamerkan wajah Teresa Kok yang begitu sexy.

Sepatutnya Harakah sebagai akhbar tabloid parti Islam tak boleh menyiarkan gambar Teresa Kok. Hukumnya haram.



Presiden NUJ, Hata Wahari harus teropong The Star dahulu

Kenyataan sulong Hata Wahari Presiden NUJ Malaysia bahawa,

“NUJ Malaysia melihat adalah tidak adil untuk menyalahkan akhbar Utusan Malaysia yang di dalamnya terdapat wartawan, jurugambar dan artis grafik serta pekerja-pekerja lain yang tidak berkongsi agenda serta tidak mempunyai kuasa untuk menegur ketua pengarang dan pengarang-pengarang kanan”.

"Ketua Pengarang sebagai orang yang menentukan agenda, berita dan pelbagai pendapat untuk disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia harus dipertanggungjawabkan sepenuhnya atas kesan negatif, rungutan dan sebarang rasa tidak puas hati yang dilemparkan kepada akhbar Utusan Malaysia," tegas Hata.

"Perjuangan saya ialah untuk melihat akhbar-akhbar di negara ini terlepas dari kongkongan tuan-tuan politik baik daripada BN, Pakatan Rakyat dan pemimpin-pemimpin politik lain. Akhbar dan media seharusnya dimiliki oleh rakyat kerana dengan itu barulah akhbar itu dapat berkhidmat kepada rakyat seperti mana yang dilakukan oleh Utusan sebelum ia dikuasai oleh parti politik sebelum tahun 1961," sanggah Hata.

Ternyata Presiden baru NUJ ini gagal melihat bahawa akhbar The Star juga di kawal rapi oleh political master mereka. Bukan setakat master yang nampak di hadapan tetapi ada lagi master-master di belakang tabir yang tersembunyi yang lebih teruk dan mangkuk dari itu.

Ambil contoh kecil seperti sisipan Metro North akhbar The Star yang sebelum Pulau Pinang diperintah DAP kerap memuatkan liputan pembangunan keseluruh di kawasan Utara kerana bunyi sisipannya pun “MetroNorth”.

Tetapi hari ini, sejak Pulau Pinang diperintah DAP mereka lebih tertumpu kepada liputan di Pulau Pinang sahaja kerana bagi mereka”North” itu hanya PP. Rakan Pakatan Mereka di Kedah hanya kuda tunggangan untuk menang pilihanraya.

Persoalannya siapa political master mereka?

Hatta Wahari jangan hanya melihat di dalam kain sendiri kerana sebagai Presiden NUJ beliau harus bijak menembusi kain The Star dan Sin Chew juga.

Hata Wahari To Appeal Dismissal By Utusan - NUJ General Secretary


KUALA LUMPUR, May 3 (Bernama) -- National Union of Journalists (NUJ) President Hata Wahari will file an application to the Industrial Relations Department to be reinstated following his dismissal by Utusan Melayu (M) Bhd. according to NUJ General Secretary V. Anbalagan.

He said Hata would appeal against his dismissal as advised by NUJ lawyers and he had to do it within 60 days.

According to a news report on Monday, a letter signed by Utusan's general manager of human resource dated April 21 stated that the decision to dismiss Hata took into consideration the company's domestic inquiry.

Utusan had charged Hata on eight counts based on statements allegedly made by him that had been published in news portals Malaysian Insider, Malaysikini, Merdeka Review and The Sun newspaper between Sept 21 and Oct 14 last year.

Utusan claimed that Hata had tarnished the organisation's image by the statements issued which it said were against the terms of his employment.

"There will be a reconciliation exercise by an industrial relations officer, if mediation fails, the officer will submit a report to Human Resource Minister Datuk Dr S. Subramaniam who will decide whether to refer the case to the Industrial Court," Anbalagan said in a statement here Tuesday.

He said NUJ would also call for an emergency meeting to obtain views from its executive committee members on Hata's dismissal.

Pending a decision by the council, Hata would remain as NUJ President in line with a High Court ruling that a union officer could keep his post pending a decision by the Industrial Court, Anbalagan added.

-- BERNAMA