Sabtu, 30 Julai 2011

Pelajar yang dibuang dari Al Azhar mengugut pegawai attache

Nampaknya pelajar Universiti Al Azhar yang dibuang daripada universiti tersebut sudah bertindak biadap dan kurang ajar sehingga sanggup membuat ugutan bunuh terhadap pegawai HEP.

Semalam saudara Mohd Firdaus Madzlan atau lebih mesra di kalangan mahasiswa Islam di Mesir sebagai Ust Alang. Menerima panggilan telefon daripada doktor kuliahnya, di Darul Ifta' Misriyyah. Bahawa beliau telah dibuang daripada universiti atas alasan ada masalah dengan kedutaan Malaysia di Mesir. Kemungkinan besar adalah disebabkan beliau adalah penganjur kepada Bersih 2.0 Mesir baru-baru ini-  HARAKAH

Kes pembuangan pelajar Malaysia dari pengajiannya telah dimaklumkan kepada pegawai yang menguruskan hal ehwal pelajar (Attache) Ustaz Khairi Jalaluddin, yang turut hadir dalam mesyuarat bersama-sama dengan pegawai lain di kedutaan besar Malaysia.

Syiekh Al Azhar yang membuat keputusan untuk membuang pelajar tersebut, bukan dari arahan dari kedutaan sebagaimana yang didakwa oleh pelajar tersebut.


Seterusnya seorang pelajar telah mengirimkan mesej ugutan  bunuh terhadap seorang pegawai di Mesir. Berikut adalah ugutan yang diterima;




Syeikh Al Azhar telah berkata BERSIH ada lah agenda Hindu ( merujuk kepada Ambiga ) dan bukan memperjuangkan agama Islam.

Oleh itu pelajar yang bernaung di bawah PMRAM di sini dianggap tidak berdisiplin oleh Syeikh Al Azhar kerana telah melanggar arahan daripada univesiti dan kebanyakan pelajar yang  mengambil pengajian Islam telah menyertai BERSIH 2.0 gagal dalam pelajaran dan terpaksa mengulang tahun hadapan.


Harakah menuduh kerajaan Malaysia bertanggung jawab dalam membuang pelajar tersebut berdasarka apa yang disiarkan oleh Harakah,


Saudara Firdaus adalah penuntut kursus lanjutan untuk menjadi mufti di Darul Ifta' Misriyyah. Beliau yang akan menamatkan pengajiannya pada 25 Julai ini, setelah 3 tahun menghabiskan masa untuk melayakkannya menjadi seorang bakal mufti terpaksa berputih mata, atas alasan menganjurkan Bersih 2.0 dan ia tiada kena mengena dengan undang-undang atau kesalahan universiti. Hanya kerana mendapat arahan daripada kedutaan Malaysia, beliau dinafikan haknya.

Apakah ini demokrasi dan keterbukaan kerajaan Malaysia? Walhal di Mesir, atau pelajar Malaysia yang belajar di luar negara sama sekali tidak terikat dengan Akta Universiti Dan Kolej Universiti (AUKU) yang membolehkannya untuk dikenakan tindakan yang terkandung didalam akta tersebut. Amat malang dan menyedihkan tindakan yang diambil oleh kerajaan Malaysia kerana politik sempit.

 Harakah juga mempersoalkan kenapa pelajar dari negera lain tidak diambil tindakan oleh kerajaan Malaysia.

Persoalannya sekarang, mengapa hanya di Mesir diambil tindakan? Bukankah Bersih 2.0 dianjurkan diseluruh dunia? Di Australia, Jepun, Taiwan, United Kingdom, US dan lain-lain lagi? Adakah hanya kerana beliau seorang mahasiswa Melayu Islam, maka tindakan tersebut dikenakan keatas beliau? Jika kerajaan Malaysia ingin mengenakan tindakan sebegitu, biarlah adil, hukum semua penganjur atau mereka yang terlibat dengan tindakan yang sama ditempat-tempat lain. Jangan hanya kerana kami anak Melayu, kamu berani mengambil tindakan, berbanding pelajar bangsa lain? Ini sikap double standart kerajaan Malaysia.- HARAKAH

Harakah mendedahkan bahawa apa yang berlaku di Mesir bukan lah agenda kerajaan Malaysia sebaliknya adalah keputusan universiti tersebut. Jika ia agenda kerajaan sudah tentu semua pelajar  diluar negara  yang menyertai demo berShit akan dihantar pulang.

Media Permatang Pauh ada berita menarik mengenai Pelajar kita di Kaherah, Mesir

Sebentar tadi mendapat laporan bahawa facebook Wan Motor yang bertugas dengan attache HEP Melaka telah diserang oleh pelajar tersebut.

23 ulasan:

  1. tertarik dengan ulasan tuan yang penghabisan yag mana dengan ini secara rasminya memang HARAKAH ni merakah.. Akhbar jenis ni memang dari dulu diakui mempunyai wartawan dan penulis yang tak lulus sekolah, jadik tak heranlah ayat dan ulasan yg digunakan serupa budak tak sekolah.

    Salam hormat mohon pautan blog hamba di ruangan tuan jika ada kekosongan dan cerita diaatas ini mohon kebenaran untuk ditayangkan di laman blog hamba. salam....

    BalasPadam
  2. Kan sekarang dah susah...orang cakap kau tak nak dengar...mengikutkan hati kunun...darah orang mudalah katakan... Siapa yang rugi??? dah belajar 3 tahun... semua masuk longkang. Takpa mak bapak banyak duit... " ekonomi orang Melayu kan kuat "...
    Kalau nak berpolitik tunggulah dapat ijazah dulu macam bekas sorang mufti tu...sekarang siapa yang rugi...??Melayu jugak yang rugi...

    Awat tak boleh fikir secara rasional ka... wahai orang2 terpelajar?????

    BalasPadam
  3. aku pernah transit di mesir ,dari kl ramai pelakon pas malah nizar ex perak naik skali - tapi aku kurang minat dgn org2 pas
    munkin 'untuk' suntikan kuman difikiran budak2
    keturunan pas
    aku rimas dgn 'perwatakan warak'pernah kena tipu dgn org berjubah , seban, tasbih ditangan
    ratusan ribu- dp trace main tenis di jln duta NO SERBAN , NO JUBAH ,NO TASBIH
    NILAH JENIS MELACURKAN AGAMA -DLM PAS RAMAI

    BalasPadam
  4. yang pakai baju kuning dalam gambar tu pun kalau boleh dibuang juga,tak boleh nak fikir yg mana baik ataau buruk.main ikut aje, dia fikir kalau singkir kerajaan yg ada sekarang islam akan berkembang.tak tahu ke, dap tu musuh yg nyata bagi kamu.anda semua boleh tuntut ilmu pun atas kesejahteraan negara. parti pas adalah politik. sematamata,dasar nya sentiasa berubah,jangan terpesona dgn pakaian saja.gunakan akal le......

    BalasPadam
  5. padan muke malaun tu.. masih tak sedar diri, tak pe bile balik nanti boleh jadi penasihat agama LGE..

    mesti akan kata bisnes rumah urut dah jadi halal

    BalasPadam
  6. Akudahmalasnakkomen31 Julai 2011 12:45 PG

    Saya cuma nak sarankan satu je pada kerajaan..bagi mereka2 yg mendapat tajaan JPA, berhentikan pembiayaan sertamerta..tak payah nak bawa balik Malaysia lagi depa ni..buat menyemak je..biarkan dia org cari duit sendiri baru tahu nak belajar ke nak berpolitik...Dulu masa Mesir bergolak, MAK BAPAK depa sibuk kata kerajaan tak berhati perut membiarkan anak2 dia kat sana tah makan tah tidak..bila ditolong boleh diibaratkan melepaskan anjing tersepit...!! Memang benarlah setiap peribahasa org dulu2...

    BalasPadam
  7. pengundi atas pagar31 Julai 2011 12:45 PG

    apa bezanya dengan tindakan pas terhadap pelajar2 sebuah kolej yang buat demonstrasi pada kerajaan negeri di kedah..? kalau kerajaan pas kedah boleh buat takkan bn tak boleh lak..sementelah kerajaan bn mempunyai justifikasi yg blh diterima

    aku tak paham dengan puak pas ni..next pru13 aku nak ajar puak ni..nyesal ngundi depa pru12 lalu..


    ex pengundi nizar ..adun pasir panjang perak

    BalasPadam
  8. Saya cuma nak sarankan pada kerajaan menarik balik penajaan biasiswa pada mereka ni. Tak payah nak bawa balik Malaysia buat menyemak je...biarkan depa cari duit sendiri nak belajar, baru tahu macamana perit nak dapat duit...Dulu masa Mesir bergolak, MAK BAPAK depa sibuk cakap kerajaan tak ambil berat anak dia kat sana...bila dah tolong macam nilah..ibarat melepaskan anjing tersepit...Betullah peribahasa org dulu-dulu....

    BalasPadam
  9. bila di suruh belajar sibuk nak berpolitik...bila berpolitik hampeh...akhirnya diri sendiri merempat entah ke mana...pada masa tu menyesal dah tak ada gunanya...berfikirlah dan gunakanlah akal fikiran yang dianugerahkan tu jangan guna kepala lutut...wassalam

    BalasPadam
  10. Kalau kerajaan yg ambil tindakan pun, x salah. Kerana mereka melanggar tatatertib pelajar dengan melibatkan diri dalam politik. Dalam agama Islam, politik bukanlah perkara wajib seperti solat, puasa dan seumpamanya. Sedangkan mereka ditanggung kerajaan untuk belajar. Lepas tu nak jadi "gengster plak"? nak ugut ugut. Apa nak jadi bangsa Melayu ni????.. Pemimpin itu dtg dan pergi.. Jgn terlampau "desperate" sangat nk perhatian. Apa pun saya berharap agar perkara ini menjadi iktibar kepada pelajar2 lain. Kalau agama tinggi tapi disia-siakan susah la.

    BalasPadam
  11. hai...sanggup serang & bunuh orang krn berdarah muda? sia-sia ilmu agama di dada jika jalan yg Allah SWT sarankan tak pernah orang muda nak ambil peluang tp lebih rela jadi barua kpd ambabiga krn nak tunjuk hebat berdarah muda?
    takut nanti bila dah berdarah tuia, baru terhegeh2 nak minta simpati bila diri dah lama tergadai!!! berdarah muda, konon! otak tauk di lutu ka apa?
    masa muda patut dipenuhi dgn ilmu supaya menjamin masa tua, bukannya menjadi penentang yg tegar! ingatla, 7 keturunan penentang tegar takkan selesai dgn hanya menentang shj!! bawak2 beristighfar banyak2..Allah sukakan hambaNya yg beriman..bukan yg suka memberontak!

    BalasPadam
  12. wah..darah muda 2..cuba kalu hantar g perang..naik x darah muda 2??..antar email sng la..dpn mesti da kecut..yg mengatal sgt jd keldai org berpolitik 2 sape suh..da blajar abis..hang join la mane2 parti krg nk..nk buat yg br pn boleh asalkn matlamat itu jelas..ni matlamat ikut telunjuk ambiga jer wtpe..sia2 je g mesir..kn dh malu nk blk kg..kalu blk kg pn krg buruk2kn kerajaan jer keje..belajar2 la bersyukur..

    BalasPadam
  13. Kat IPTA ni ramai geng2 pro PR esp.PAS yang belajar tak abih, paling tak pun extend. Camner nak tegakkan ugama Islam kalau dah gini caranya.
    Janganlah marahkan nyamuk kelambu dibakar.Ini Malaysia negara kita.Apa-apa hal,mana bangsa Melayu kita mana mau bawak diri?Tolong ler bukak sikit minda korang wahai sahabatku terutama proPAS tu.

    BalasPadam
  14. kadang2 kita terlalu rasa kita betul... sampai org boleh cucuk hidung kita ...kalo ya pun balik boleh jadi mufti,cuma negari2 pembangkang ja lah ye dik....tahu dah teks khutbah dorang hari jumaat..sempat mengutuk sebelum sembahyang jumaat.

    BalasPadam
  15. adus, menyokong bersih ni hanya merugikan diri sendiri...
    mungkin hukuman allah kerana terlalu taksub menyokong Ambiga, seorang musuh islam..

    BalasPadam
  16. mantanpelajarusm11 Ogos 2011 4:15 PTG

    adik2 yang dok belajo tu janganla libat diri ngan politik dek oiii rugi masa depan....

    sibuk nak berdemo sana sini kelas tak pegi, tutorial tak pegi, tugasan tak hantar. Bila peksa lingkup. Ada juga yang tak gi peksa......

    kesian la kat mak bapak cari duit, kadang tu pinjam sana sini nak kirim kat anak yang belajo kat luo sana tu....

    BalasPadam
  17. salam taiping mali.

    teruskan usaha anda bongkarkan tingkah laku jahat orang-orang bodoh tak sedar dek untung. nak ke malaysia jadi huru hara macam mesir. memang bangsat akhir zaman betul budak-budak bershit ni.

    BalasPadam
  18. Mereka ni bukan kah Kerajaan bersusah payah bawak balik masa Mesir gaduh dulu? Terketar ketar nak balik bawa anak bini ke Malaysia dgn bantuan Kerajaan UMNO.!Dah selamat balik,lawan kerajaan pulak sungguhlah amat tak kenang budi. Inilah umpama melepaskan anjing tersepit. Bila kena buang tahu pulak rasa marah. Mintala Harakah bantu atau dana dari PAS atau PKR atau DAP atau Ambiga!!!

    BalasPadam
  19. puak-puak ni sibuk kat mesir pasal bersih apehal? bukan dok kat malaysia ni pon. patut anto je kat UK baru dia dapat rase rusuhan sebenar

    BalasPadam
  20. Inilah yang dinamakan hikmah di sebalik kejadian. Cuba bayangkan kalau budak ni betul2 jadi mufti satu masa nanti, hatinya busuk penuh dendam dan khianat.. Apa akan jadi pada umat Islam nanti. Maka ditakdirkan oleh Allah agar beliau tidak tamat pelajaran. Inilah hikmah kejadian yang mana budak ni patut amik sbg iktibar juga. Muhasabah diri sendiri, adakah sesuai seorang bakal ulama mempunyai sifat sedemkian?? Benarlah, perancangan Allah lebih hebat. Sekali lagi, insaflah wahai Firdaus akan takdir Allah ini.

    BalasPadam
  21. mak bapak hantar belajar di mesir dengan harapan anak jadi manusia baik , dengan harapan anak jadi manusia beragama yg apabila balik malaysia kelak akan jadi manusia berharga , jadi lampu menyinari dakwah islamiah !
    mak bapak bukan hantar pergi mesir jadi ahli PAS , jadi ahli parti pembangkang yang terbangkang dan terbarai !

    kerajaan dah bagi biasiswa , kerajaan dah beri asrama , beri peruntukan , beri segala kemudahan kepada pelajar , patutnya pelajar hanya belajar ..belajar ! esok lulus diri sendiri yg untung !

    dah kena mcm ni baru gelabah , baru kata macam2 pada kerajaan , kenapa pelajar tu sendiri tidak berfikir guna otak sebelum bertindak ?

    kerajaan kejam zalim ?? sebenarnya pelajar itu yg zalim kepada kerajaan , zalim kepada mak bapak , zalim kepada adik2nya yg lain , zalim kepada kakitangan HEP yg banyak membantu mereka sebelum ini !

    kalau beginilah sikap perangai pelajar yg kata nak jadi mufti , esok balik malaysia entah bagaimanalah akhlak dia , mufti samseng kot !!

    BalasPadam
  22. Puak-puak PAS ni cakap je lebih tapi ape pun tak ada. Cari salah orang je tau tapi salah diri sendiri tak nak pulak betul kan dulu.

    BalasPadam
  23. Jangan kata mufti, jadi tok mudim pun aku tak percaya,

    Bukan potong kulit, dengan kepala kepala sekali dipotong,

    almaklumlah, anak yang dikhatankan itu anak orang UMNO ... apalagi kalau anak pegawai HEP ....

    PAS... Parti yang busuk tak sudah sudah ....

    BalasPadam