Jumaat, 7 Oktober 2011

PEMBUKAAN SEMULA PENDAFTARAN LESEN KONTRAKTOR KERJA KELAS F ATAU G1 (BUMIPUTERA)




KENYATAAN MEDIA
Y.BHG. DATO’ SHAZIMAN ABU MANSOR
MENTERI KERJA RAYA
PEMBUKAAN SEMULA PENDAFTARAN LESEN KONTRAKTOR
KERJA KELAS F ATAU G1 (BUMIPUTERA)


Latarbelakang

1. Kelas F merupakan kelas yang terendah di dalam pendaftaran Pusat
Khidmat Kontraktor (PKK) dan ianya sebagai satu platform permulaan
untuk kontraktor baru menceburi dan menimba pengalaman di dalam
industri pembinaan.

2. Pada 30 Mac 2005, Jemaah Menteri telah memutuskan supaya
semua permohonan baru lesen kontraktor kerja Kelas F dibekukan kerana
jumlah kontraktor Kelas F pada masa itu terlalu ramai iaitu 35,000
kontraktor. Di samping tindakan pembekuan, beberapa syarat baru juga
diperkenalkan dan langkah penguatkuasaan dilaksana dengan lebih ketat,
menyebabkan bilangan kontraktor kerja Kelas F berdaftar pada Julai 2011
telah menurun kepada 28,982, iaitu pengurangan sebanyak hampir 20
peratus.

3. Menyedari akan harapan generasi muda yang berkelayakan teknikal
untuk menceburi industri pembinaan, Kementerian Kerja Raya telah
mengemukakan cadangan kepada Jemaah Menteri untuk mengkaji semula
pembekuan pengeluaran Lesen Kontraktor Kerja Kelas F.

4. Hari ini, Kementerian Kerja Raya ingin memaklumkan bahawa
Jemaah Menteri semalam telah meluluskan cadangan Kementerian
Kerja Raya untuk MEMBUKA SEMULA SECARA TERKAWAL
pembekuan pendaftaran kontraktor Kelas F yang selepas ini dikenali
sebagai Kontraktor Gred G1(Bumiputera) di bawah Sistem Satu
Pendaftaran Kontraktor (1RoC) yang dikendalikan oleh Lembaga
Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB)
.

5. Kontraktor baru yang layak mendaftar di bawah gred G1
(Bumiputera) adalah terdiri daripada kontraktor yang menepati syaratsyarat berikut
;

i) Umur tidak melebihi 40 tahun. Pengecualian umur sehingga 50
tahun hanya diberikan kepada individu yang mempunyai
pengalaman kerja yang ditetapkan dalam bidang pembinaan;

ii) Mempunyai sekurang-kurangnya sijil kemahiran daripada institusi
latihan pembinaan atau kelayakan-kelayakan lain daripada
institusi pengajian yang diiktiraf atau pengalaman kerja dalam
bidang berkaitan selama 5 tahun;

iii) mempunyai modal berbayar sebanyak RM10,000 dan ke atas;
dan

iv) keutamaan kepada yang telah berdaftar dengan CIDB dalam gred
G1.

6. Adalah dijangkakan seramai 4,151 kontraktor gred G1 yang berdaftar
dengan CIDB layak dipertimbangkan untuk diberikan lesen gred G1
(Bumiputera) apabila pendaftaran dibuka semula.

7. Di samping itu, Jemaah Menteri turut meluluskan Program
Pengukuhan Kontraktor Bumiputera yang bertujuan mewujudkan kontraktor
Kelas F yang berdaya saing dan mampu meningkatkan keupayaan mereka
ke kelas yang lebih tinggi.

8. Kementerian Kerja Raya mendapati keengganan Kontraktor kelas F
untuk naik ke kelas yang lebih tinggi terutama kelas E adalah disebabkan
oleh faktor antaranya;


a. kadar keuntungan bagi projek yang ditawarkan kepada
kontraktor kelas F relatifnya tinggi (hampir 15% hingga 20%)
berbanding kelas-kelas lain;

b. Bilangan projek bagi kelas E adalah agak terhad; dan

c. sikap segelintir kontraktor kelas F yang menjadikan lesen ini
sebagai pendapatan sampingan.

9. Oleh itu bagi menggalakkan kontraktor Kelas F untuk naik kelas yang
lebih tinggi secara sukarela, Kementerian antaranya mencadangkan
pendekatan seperti berikut: 


(i) Kemasukan pendaftaran kontraktor Kelas E dan D atau G2
dan G3 (Bumiputera) dihadkan dari kalangan kontraktor
Kelas F.


Walau bagaimanapun, kontraktor gred G2 dan G3 di bawah
pendaftaran CIDB masih boleh dibenarkan untuk memasuki
secara terus sebagai kontraktor bumiputera Kelas D dan E di
bawah PKK dengan syarat mereka memenuhi keperluankeperluan yang ditetapkan.

(ii) Pemansuhan kerja-kerja undi secara berperingkat

Untuk peringkat awal dicadangkan kontraktor gred G1
(Bumiputera) samada yang baru atau sedia ada akan diberikan
kerja undi bagi tempoh 3 tahun pertama sahaja. Selepas itu,
mereka tidak lagi diberi peluang menyertai kerja-kerja undi. Syarat
ini bertujuan untuk memastikan kontraktor tidak hanya bergantung
kepada projek-projek Kerajaan tetapi hendaklah juga berusaha
mendapatkan projek-projek swasta atau bekerjasama dengan
kontraktor kelas yang lebih tinggi yang ditawarkan kerja awam
atau pun swasta.

(iii) Tapisan Kelas F

Program tapisan ini perlu dilaksanakan untuk menentukan
ketulenan dan kesahihan kontraktor kelas F. Melalui program
saringan ini, dijangkakan hanya kontraktor-kontraktor yang
didapati kompeten sahaja yang akan diperbaharui lesen
pendaftaran mereka. Pendaftaran kontraktor kelas F akan
disaring secara teliti semasa pembaharuan dilakukan dengan
mensyaratkan pemilik hendaklah hadir sendiri semasa

permohonan pembaharuan tersebut. Melalui tapisan sedemikian,
hanya kontraktor yang benar-benar layak sahaja akan
diperbaharui manakala kontraktor yang tidak hadir atau tidak
memenuhi syarat-syarat pendaftaran PKK atau diklasifikasikan
sebagai dorman akan dicadang untuk ditamatkan dan tidak
diperbaharui lesennya. Walau bagaimanapun, kontraktor yang
ingin menukar pemilikan lesen kepada individu lain khususnya
kepada ahli keluarga terdekat seperti anak atau isteri perlu
menamakan individu tersebut sebagai rakan kongsi atau ahli
pengurusan syarikat terlebih dahulu dan bergiat aktif dalam
syarikat sekurang-kurangnya satu 1 tahun sebelum pemindahan
milik syarikat dapat dilaksanakan. Pemilik baru akan ditemuduga
bagi tujuan pendaftaran dan bidang kerja yang dimiliki.

sumber: (http://www.kkr.gov.my/files/KELAS%20F%20MUKTAMAD.pdf)
http://www.tv3.com.my/beritatv3/tajuk_utama/Sistem_Satu_Pendaftaran_Kontraktor.html
http://www.kkr.gov.my/files/KELAS%20F%20MUKTAMAD.pdf
www.kkr.gov.my