Ahad, 3 November 2013

SPBS: Dengarlah rayuan dan keluhan guru


Dr Mohammad Agus Yusoff

Biasanya guru-guru cukup gembira dengan percutian ini kerana mereka mempunyai masa untuk berehat dan bercuti bersama keluarga.

Tapi kali ini kegembiraan tersebut suram kerana ramai dari mereka tertekan dengan sistem baru yang digunakan oleh Kementerian, iaitu Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).

Betul sistem ini diperkenalkan oleh Kementerian setelah beberapa kali mesyuarat diadakan.

Betul sistem ini diperkenalkan kerajaan setelah mengambil kira kebaikannya untuk guru, murid-murid dan sistem pendidikan negara.

Betul tujuan sistem ini baik untuk transformasi sistem pendidikan negara, iaitu “untuk menilai potensi murid dan kesediaan untuk belajar, selain menguji penguasaan dan pencapaian.”

Tetapi apakah sistem ini betul-betul baik untuk meningkatkan mutu pendidikan negara? Apakah sistem ini betul-betul boleh diterima oleh para guru? Pertanyaan ini perlu diteliti sebelum mendapat jawapannya.

Saya sudah mendengar lama rungutan para guru tentang hal in sejak ia mula dilaksanakan pada tahun 2011 di peringkat sekolah rendah dan pada tahun lepas bagi peringkat sekolah menengah.

Ada yang menulis secara peribadi meminta saya membangkitkan hal ini.

Tetapi saya diam sehinggalah saya dapati kelemahan pelaksanaan sistem ini semakin ketara.

Apa yang lemahnya dengan sistem ini?

Lemahnya bukanlah pada tujuannya yang baik:

(i) untuk menilai potensi murid,
(ii) memantau pertumbuhan dan membantu meningkatkan potensi murid; dan
(iii) membuat pelaporan bermakna tentang pembelajaran individu.

Tetapi lemahnya sistem ini adalah pada penggunaan sistem memasukkan datanya yang tidak boleh ‘comply’ dengan beban data semasa.

Sistem Pangkalan Data PBS Lemah Justeru lemahnya sistem data PBS ini, maka guru perlu memasukkan data pada waktu lewat malam.

Akibatnya, pada waktu pagi guru mengantuk menyebabkan mutu mengajar menjadi lemah, sekali gus menjejas mutu pengajaran dan pembelajaran.

Akibatnya, murid tidak mendapat pembelajaran yang sempurna kerana waktu guru dihabiskan pada tugas perkeranian, bukan pada tugas hakikinya. Ini kerana selain sibuk memasukkan data, guru juga sibuk mengemaskan rekod.

Aduh!!! Apa lagi? Guru juga terpaksa menyiapkan kerja-kerja PBS sendiri seperti membina instrumen soalan, menanda dan menyemak kertas soalan.

Selepas itu, guru perlu mengadakan aktiviti bilik darjah untuk menyelesaikan segala keperluan kurikulum dan kemahiran insaniah yang lain.

Guru kadang-kadang terpaksa lepaskan murid ke aras band yang lebih tinggi biarpun arasnya belum dicapai.

Selain itu, guru perlu mengurus fail pelajar yang mungkin mencecah angka ribu dan puluhan unit almari untuk penyimpanan fail berkenaan serta memasukkan ratusan band pelajar ke dalam sistem.

Bayangkan bagaimana susah dan tertekannya guru jika internet hang?

Bayangkan bagaimana lelahnya guru setelah disemak semula dalam sistem, data yang dimasukkan sebelum ini tidak ada dalam pangkalan?

Maka dari sinilah, guru selalu bertanya, siapakah yang membangunkan sistem ini?

Mengapa diberi kepada pembekal yang tidak berkelayakan untuk menyediakan sistem ini kepada sekolah dan guru?

Mengapa kerajaan boleh melaksanakan sistem ini dikala sistem ini masih belum mesra pengguna? Bilakah mutu sistem ini akan dipertingkatkan? Dan bermacam persoalan lagi.

Saya pernah menceritakan kelemahan sistem ini kepada kawan saya, seorang pegawai di PPD.

Beliau kata kepada saya guru yang merungut dengan sistem PBS ini adalah guru yang malas dan tidak ada semangat untuk berjaya dalam bidang keguruan.

Maka beliau pun mulalah bercerita kepada saya tentang kejayaan sistem ini di negara-negara lain.

Saya tidak nafikan kejayaan sistem ini di negara lain, tetapi saya katakan sistem di sini tidak mesra guru kerana sistemnya selalu 'hanged' sehingga menyebabkan guru tertekan.

Ada guru yang terpaksa bangun pada jam 3 pagi semata-mata untuk memasukkan data. Jadi kata saya, sistem PBS ini mungkin sesuai di negara lain, tapi belum tentu sesuai di negara kita.

Anggur yang sesuai ditanam di Perancis belum tentu sesuai ditanam di Cameron Highlands.

Akhirnya, setelah mendengar keluhan para guru sejak sistem ini diperkenalkan, saya cuma ingin katakan guru yang mengeluh bukan kerana mereka tidak ‘love teaching’. Tapi mereka mengeluh kerana sistem PBS ini membebankan dan tidak mesra pengguna.

Oleh itu, jika kerajaan mahu juga meneruskan penggunaan sistem ini, teruskanlah dengan membaiki dan meningkatkan sistemnya supaya para guru tidak lagi tertekan dengan sistem yang tidak mesra pengguna.

Tugas mengajar ini seronok dan mulia. Maka, jangan bebankan para guru dengan perkara yang tidak sepatutnya.

20 ulasan:

  1. Saya setuju sngat. Asked your ppd friend to tengok2 keluhan kat sekolah. Jangan nak terkangkang kat offis beraircon saja.

    BalasPadam
  2. If you notice banyak initiative kerajaan ni terkena kat guru aje, pegawai kementerian pendidikan asyik mesyuarat aje. Dulukata nak bagi pembantu guru, ape sudah jadi? Ppd dan pengarah pandai rhetorik aje.

    BalasPadam
  3. Saya bersetuju kalau dikatakan sistem untuk memasukkan data yang digunakan sekarang, agak lemah. Tetapi saya terpaksa memahami tentang setiap perkara yang baru, pasti ada kelemahannya. Cuma dakwaan ramai guru tidur lewat malam untuk mengisi data agak keterlaluan. JPM mesti ada datanya. Kita juga terpaksa akur dengan tahap teknologi dan kepakaran yang kita miliki. Itulah tahapnya. Harap pihak berkenaan membuat kajian yang menyeluruh sebelum melaksanakan sesuatu sistem.

    BalasPadam
  4. Guru oh guru,cuti tu untuk murid-murid merehatkan kepala mereka,guru kenalah berkerja sepertimana kakitangan kerajaan yg lain.Ramai guru yg buat duit sakan musim cuti dgn memberi tuition,itulah sebabnya malas nak buat kerja resmi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg komen kt atas ni dengki nk mampus dngan cikgu.. langgor dngan steamroll baru tau..

      Padam
    2. tembak dgn crossbow je orang camtu........

      Padam
    3. kita suruh pula yang pandai cakap jadi guru. rasanya tak sampai setahun berhenti kerja

      Padam
  5. sistem PBS ni jadi rungutan & bebanan di kalangan guru kerana masalah untuk memasukkn data.. sepatutnya sistem ni di'upgrade'.. agar x selalu 'hanged'

    BalasPadam
  6. Anak emas kerajaan ...Malas @rajin kerajaan pasti layan.sayang kebanyakan penyokong tegar pembangang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Redha jelah....kaum guru bangun solat tahajud , pastu bolehlah keyin data pelajar ..berganda pahala.

      Padam
    2. Setiap cabaran tu....PBS ada hikmahnya...redha jelah ,,takkan nak batalkan PBS ..belum tau lagi hasilnya.Sabar aje tunggulah setahun dua lagi ,

      Padam
  7. Bukannya kita tak redha dengan tugasan yang diberi..setiap kita pun tahu mencari rezeki yang halal dan berkat. tapi begitulah hanya orang yang berhadapan dengan pbs ini jelah yang tahu jerit peritnya dengan sisitem ini. bukannya sehari dua tapi sepanjang tahun berhadapan dengan sistem ini yang entah apa2 ni. gruru juga perlukan cuti bukan untuk murid2 je..dah sepanjang tahun bekerja...yang bukan guru hanya nampak cikgu2 pergi dan balik sekolah tapi tak nampak kerja2 yang cikgu2 buat sepanjang hari dirumah dan disekolah malah lebih daripada 12 jam sehari hanya untuk murid2 saja...

    BalasPadam
  8. Mengapa setiap data guru kena masuk...Mengapa lembaga peperiksaan tak masukkan. Aduh..melengkunglah guru itu mengajar subjek menengah rendah...dan ada pulak jadual spm. Pengetua tak ada apa-apa....guru jadi macam robot mengadap komputer lupa masak. makan luar bertambah obesiti pendudk Malaysia lepas tu nak blame pulak restoran 24 jam...hello tolong keluarla dari bilik air cond tu. survelay pandangan guru.

    BalasPadam
  9. Saya sokong penggunaan sistem pbs sebab jika dilakukan dengan teratur akan dapat membantu pelajar dalam pelajaran dan meningkatkan kemahiran mereka dan sistem akan lebih baik jika talian pbs sentiasa lancar untuk digunakan bila-bila masa oleh guru-guru untuk mengisi pencapaian pelajar..saya harap KPM akan bertindak segera dalam waktu terdekat ini.

    BalasPadam
  10. Aku dah pening.baru abis mengawas peperiksaan dah kena in house KBAT dan buat kerja yang perlu di hantar ..PBS tak siap lagi. Sorilah nak bangun tengah malam.Sapa PBS nak dengar cakap dia.Tido lagi bagi.PBS kena dengar cakap aku..Yang cakap PBS baik tu mailah ngajo. Baru hang tau baik ke tidak. Kalau system sebaik manapun belum tentu mampu mengubah minda pelajar ..Apa yang aku Nampak, system ini banyak kelemahannya.......tunggu

    BalasPadam
  11. Saya ni ngikut je, maklumlah yang menurut perintah. Tapi..........Saya ngajar 2 mata pljrn 4 kelas dan 1mata pljrn 1 kelas. Cuba tuan puan bayangkan 4kelas (115 murid x 2 mata pljrn x band x descriptor x evidens). Tak ke darah tinggi?....

    BalasPadam
  12. hapus dan mansuhkan PBS tu...

    BalasPadam
  13. Sistem ini baik untuk dilaksanakan sekiranya kita mempunyai server yang mantap dan berkualiti. Jangan jadikan guru sebagai bahan uji kaji. Nanti tugas guru akan bertukar arah dari tugas mendidik kepada bidang perkeranian. Fikirikanlah.

    BalasPadam
  14. Tak tau nak cakap dah.Tapi....memang sepanjang masa asyik risau keje pbs tak siap lagi.

    BalasPadam
  15. masalah nak key in pbs sentiasa hanged kemudian error, cubalah perbaiki sistem spy bila di key in data terus masuk. itulah pengurusan yg mantap. pasti guru x merungut.

    BalasPadam