Khamis, 19 Disember 2013

Bodohnya Melayu Lalat Hijau

http://www.youtube.com/watch?v=bf8x9FJCQvw&feature=share

Masih lagi nak story-mory kisah Melayu Bangang Bangsat Langau Hijau yang buat demo bantah kenaikan cukai oleh DBKL.

Nak tanya lah satu soalan, kepada pecacai Dap yang dilabelkan sebagai langau tu, hangpa ada berapa juta harta di tengah-tengah bandar raya atau pinggir bandar yang termasuk dalam sempadan DBKL?

Yang jelas puak-puak langau ni nak beli rumah PR dengan kos bawah harga pasaran pun tak mampu, dahlah tak bayar sewa bill air pun penyegan nak bayar. Bila DBKL kunci meter air kata kerajaan Umno zalim. Hangpa lagi zalim sebab tipu DBKL untuk duduk free.

Kesianlah orang yang berhajat untuk memiliki hartanah tetapi tak dapat berbuat demikian, hangpa sepatutnya bersyukurlah dapat duduk rumah lawa.

Bab cukai pintu ni, dah lama tak dinaikkan, sedangkan kadar sewa bangunan semakin meningkat. Pemilik buat duit juta-juta tetapi bayar cukai ciput.

Satu lagi, nak tanya Pasar Pudu yang diarah tutup 2 hari untuk kerja-kerja pembersihan dari menjadi sarang tikus tu, berapa sewa sebulan?

Di Taiping, market besar sewa RM 30 sebulan sejak sekian lama, bila PBT cuba untuk menaikan cukai sewaan, depa bantah, guna MCA, guna Gerakan, guna MIC. Sedangkan kos penyelengaraan melebihi dari sewaan. Penyewa hidup mewah, lori ikan dua tiga biji, rumah batu dua tiga biji, kereta mercedes dua tiga biji, gerai ikan dua tiga tempat, sewa 30 ringgit, akhirnya kos penyelenggaraan terpaksa diambil dari punca lain.

Kes seperti di Taiping ada persamaan dengan di KL jika disamakan. Cuba fikirkan sebuah kedai di kawasan Pudu, berapakah jumlah pendapatan hasil sewaan oleh pemilik dalam setahun, rumah teres, banglo dan condo dalam kawasan DBKL, berapa pula kadar sewaan bulanan dan bandingkan dengan cukai pintu? Berbaloi atau menguntungkan sebelah pihak sahaja?

Puak-puak langau hijau mana dia tahu semua tu, kena upah sikit oleh Dap sanggup buat demo, padahal sekangkang kera pun tak ada aset depa ni, budak lebai kera yang cakap banyak tu memang pro, dimana mana saja ada demo dia mesti ada. Di Kem Tahanan Kamunting Taiping pun muka dia ada. Kesian puak-puak langau, sikit hari lagi puak-puak ini akan diupah untuk menangis jika atau taiko Dap mampuih.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

2 ulasan:

  1. mereka tidak faham kaedah pengiraan cukai tafsiran, cukai tafsiran dihitung berdasarkan nilai semasa hartanah. jika harga rumah yang diduduki meningkat pada tahun berikutnya nilai hartanah, maka cukai tafsiran berdasarkan peningkatan ini. bukannya ikut suka MPT. kita kena faham kaedah penilaian ini. peningkatan nilai hartanah penting kepada pemilik kerana bila ingin dijual kembali harganya naik. kenaikkan yang tinggi di Kuala Lumpur adalah normal kerana nilai hartanhya lebih tinggi. Makluman dari Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta

    BalasPadam
  2. Memang langau tak tahu malu, harta takde, sekadar tunjuk muka berdemo. "Kalau setakat pengawal keselematan tokey DAP pun nak bantah kenaikan cukai, gaji pun tak naik".

    Yakin sangat Melayu Pas yang takda harta ni berpura-pura jadi tuan tanah di KL

    BalasPadam