Sabtu, 4 Januari 2014

Kenaikan tambang bas sekolah adalah arahan kepala gangster

Tindakan Persekutuan Persatuan-Persatuan Bas Sekolah Malaysia (PPPBSM) menggugut untuk menghentikan operasi jika dikenakan tindakan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) ekoran menaikkan tambang bas sekolah, dianggap tidak wajar dan menyusahkan pelajar yang menggunakan perkhidmatan mereka.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, PPPBSM perlu akur kepada peraturan dan arahan yang dikenakan ke atasnya selain berunding dengan SPAD untuk mencari jalan penyelesaian terbaik bagi menghadapi kenaikan kos operasi bas sekolah.

"PPPBSM tidak boleh sesuka hati secara sendirian mengambil keputusan untuk menaikkan tambang bas sekolah kerana ia akan memberi kesan buruk kepada pengguna, kenaikan sehingga 40 peratus dilihat terlalu tinggi dan membebankan terutama kepada keluarga yang berpendapatan rendah dan sederhana yang mempunyai lebih dari seorang anak yang menggunakan perkhidmatan bas sekolah,” katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

PPBSM dilaporkan menggugut untuk menghentikan operasi mereka jika dikompaun oleh SPAD kerana menaikkan tambang bas sekolah.

PPBSM sebelum itu, turut mengumumkan akan menaikkan tambang bas sekolah di seluruh negara sehingga 40 peratus mulai 1 Januari atas alasan menampung kos operasi yang tinggi terutamanya dengan kenaikan harga diesel sejak September lepas. - Bernama

NOTA LUTUT,

INGAT!

Kebanyakan keputusan naik turun harga barang dan cas perkhidmatan adalah tuntutan dan desakan taiko bukan seperti yang dituduh oleh Rafizi Lembu.

Kerajaan setiasa mengawas dan memantau akan sebarang kenaikan kos namun pihak taiko gangster lebih licik dalam menyembelih mangsa dengan kos yang tersembunyi.

Jadi, kepada Lembu Rafizi, elok lah pergi berdemo di hadapan pejabat persatuan pengusaha bas sekolah.

Pergilah! Jangan takut pada otai taiko gangster, awak kan ada bouncer tomoi!