Rabu, 28 September 2016

MH17 ditembak jatuh oleh pemberontak dengan peluru berpandu dari Rusia, kata penyiasat

Siasatan mendapati peluru berpandu Buk yang mengorbankan kesemua 298 penumpang telah ditembak dari dalam wilayah pemberontak

Tulisan asal oleh :
Lizzie Dearden, Independent, 28 September 2016.

Pemberontak bertanggungjawab menembak jatuh pesawat Malaysia Airlines MH17 di Ukraine dan membunuh kesemua 298 orang di atas kapal, menurut pendakwa antarabangsa.

Satu laporan oleh Pasukan Siasatan Bersama (JIT) yang diketuai Belanda berkata "tidak syak lagi" peluru berpandu yang menjatuhkan pesawat itu dibawa masuk dari Rusia dan dilancarkan dari wilayah yang dikuasai pemberontak, semasa konflik di timur Ukraine.

Wilbert Paulissen, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Belanda, memainkan perbualan telefon yang  dipintas sidang akhbar antara pejuang pemberontak yang membincangkan ketibaan sistem peluru berpandu Buk.

"Ia mungkin boleh disimpulkan bahawa MH17 telah ditembak jatuh oleh peluru berpandu 9M38 oleh Buk, yang dibawa masuk dari wilayah Persekutuan Rusia, dan selepas dilancarkan telah kemudiannya dikembalikan ke Persekutuan Rusia," tambahnya.

"Kesimpulannya adalah bahawa MH17 telah ditembak jatuh oleh peluru berpandu Buk yang dilancarkan dari tapak di sekitar 6km selatan dari perkampungan Snizhne."

Penyiasat menunjukkan tapak pelancaran di atas sebuah bukit di ladang barat dari Pervomaiskyi, dan berkata saksi telah mengambil gambar asap dan melaporkan terdengar bunyi tembakan peluru itu.

Mereka mengesan konvoi yang membawa Buk, yang pada asalnya terdapat empat peluru berpandu kesemuanya, dari sempadan Rusia melalui Donetsk, Torez, Snizhne dan seterusnya ke tapak pelancaran pada waktu sebelum MH17 dijatuhkan.

Pegawai berkata, senjata itu diiringi oleh pejuang pro-Rusia, dengan perjalanan itu direkodkan dalam beberapa video dan imej yang dirakam oleh orang ramai, sebelum kembali ke Rusia selepas pelancaran itu - dengan satu peluru berpandu hilang.

Apabila ditanya oleh wartawan, ahli JIT itu tidak mahu secara khusus menamakan militia atau puak yang bertanggungjawab untuk menembak peluru berpandu itu tetapi berkata, mereka sedang menyiasat beberapa individu dan juga rantaian perintah yang membawa kepada nahas itu.

Pendakwa memperincikan bukti 3,500 perbualan yang dipintas dan ujian letupan yang berskala besar, sambil menambah bahawa beberapa bukti telah ditahan kerana siasatan yang masih berterusan terhadap pelaku.

Siasatan itu bertujuan untuk mengenal pasti mereka yang mendalangi serangan ke atas pesawat penumpang itu ketika dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur pada 17 Julai 2014.

Lebih daripada 100 suspek yang berpotensi telah dikenal pasti tetapi tiada seorang yang dinamakan oleh pegawai, yang berkata, siasatan diteruskan, serta siasatan tentang apa yang berlaku kepada Buk selepas ia melintas kembali ke Rusia.

Silene Fredriksz, yang anaknya Bryce menaiki pesawat itu dengan teman wanitanya, Daisy, menjangka bahawa penyiasat akan mengesahkan syak wasangka yang telah lama dipegang bahawa kumpulan-kumpulan pro-Rusia adalah yang bertanggungjawab.

"Kami akan dapat menyimpulkan sama ada ia adalah Rusia atau Ukraine dan saya fikir kita hanya akan mendapat pengesahan mengenai apa yang kita sangkakan selama berbulan-bulan: yang mana ia adalah yang terlebih dahulu," katanya menjelang laporan itu dibuat.

"Ini adalah satu langkah yang penting. Sebagai sebuah keluarga kami tidak sabar. Kami mahu tahu apa yang berlaku, bagaimana ia berlaku dan mengapa. Kami mahu mereka yang bertanggungjawab dibawa ke muka pengadilan. "

Satu siasatan berasingan telah selesai dijalankan oleh Lembaga Keselamatan Belanda pada tahun lalu menyimpulkan bahawa pesawat itu dijatuhkan oleh kepala peledak yang ditembak oleh sistem Buk yang diletupkan dari jarak satu meter.

Ia melepaskan kira-kira 800  serpihan "bertenaga tinggi" ke dalam kokpit, yang membunuh tiga anak kapal di dalamnya serta-merta dan menyebabkan Boeing 777 itu pecah di udara.

Tidak lama selepas kehilangan MH17, satu artikel yang dikaitkan dengan pemimpin pemisah Igor Girkin, seorang tentera veteran Russian yang dikenali sebagai Strelkov, mendakwa pemberontak telah menembak jatuh sebuah pesawat pengangkutan tentera Ukraine.

Artikel yang dengan pantas dipadam pada rangkaian sosial Rusia VKontakte itu telah disertakan dengan video asap yang semakin meninggi dan berkata: "Kami memberi amaran kepada mereka - jangan terbang di langit kami."

Panggilan telefon yang dipintas antara pemberontak itu juga dimasukkan untuk menunjukkan penglibatan mereka, dengan rakaman yang didakwa bertarikh 18 Julai 2014 yang menunjukkan seorang lelaki berkata bahawa pelancar telah dibawa dari Rusia oleh kenalan dengan kod nama "the Librarian".

Rakaman yang disebarkan oleh Perkhidmatan Keselamatan Ukraine muncul untuk menunjukkan militan yang panik memberitahu yang seorang yang berkedudukan lebih tinggi: "Ia adalah 100 peratus pesawat penumpang ... terdapat barangan awam, barangan perubatan, tuala, tisu tandas."

Kumpulan pemisah sejak itu telah menafikan sebarang penglibatan dalam bencana itu, manakala pegawai-pegawai Rusia telah secara berterusan menolak dakwaan bahawa askar atau peralatan mereka telah dikerah ke Ukraine.

Dalam siasatannya sendiri, pengilang Buk Rusia Almaz Antey mendakwa peluru berpandu itu telah dilancarkan dari Zaroschenskoye dan bahawa tentera Ukraine telah ditempatkan di sana pada masa itu.

"Kami menyiasat perkara ini dan telah dapat membuktikan bahawa ini bukanlah lokasi pelancaran itu, dan lebih-lebih lagi bahawa ia telah dikawal oleh pemberontak pro-Rusia pada masa itu," kata Encik Paulissen.

Sebelum laporan itu dibuat pada hari Rabu, seorang jurucakap bagi Kremlin sekali lagi mendakwa data radar menunjukkan pemberontak tidak menembak peluru berpandu yang telah menjatuhkan MH17.

Dmitry Peskov berkata data yang diperolehi oleh tentera Rusia telah menjelaskan bahawa roket itu tidak ditembak dari wilayah pemberontak, tetapi dari tempat lain.

"Data radar yang diterima 'first-hand' telah mengenal pasti semua objek terbang yang mungkin telah dilancarkan atau di udara di atas wilayah yang dikuasai oleh pemberontak pada ketika itu," tambahnya.

"Jika terdapat sebuah roket, ia hanya mungkin telah dilancarkan dari kawasan yang berbeza. Anda tidak boleh pertikaikan perkara itu, ianya tidak boleh dibincangkan. "

JIT berkata ia hanya telah menerima separuh jawapan ke atas permintaannya untuk mendapatkan maklumat daripada pihak berkuasa Rusia dan belum lagi diberikan data radar utama yang disebut oleh pegawai-pegawai di Kremlin.

Pendakwa raya dari negara-negara dengan bilangan penumpang paling banyak dalam penerbangan itu - Belanda, Australia, Malaysia dan Belgium - dan Ukraine, JIT sebelum ini berkata ia akan "memastikan kebebasan siasatan".

Penyiasat telah memeriksa kesemua mayat, barang-barang peribadi dan bangkai pesawat Boeing 777, yang pecah di tengah udara dan menyebarkan serpihan sejauh beberapa batu.

JIT mempunyai tanggungjawab utama untuk membuktikan kes untuk pendakwaan selepas Majlis Keselamatan PBB gagal untuk menerima pakai resolusi yang akan menubuhkan sebuah tribunal antarabangsa untuk mendakwa mereka yang bertanggungjawab untuk menjatuhkan MH17 pada mesyuarat di bulan Julai 2015.

Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak, berkata negara-negara yang terlibat akan bergerak pantas untuk mengambil tindakan berikutan penemuan pada hari Rabu itu.

"Kami kekal komited untuk membawa mereka yang bertanggungjawab ke muka pengadilan," katanya.

Kerajaan Ukraine telah terlibat dalam konflik dua setengah tahun lamanya dengan pemberontak pemisah yang mengawal wilayah di timur, termasuk kawasan di mana bangkai MH17 jatuh di sekitar Hrabove.

Pemberontakan bermula di timur berikutan penggulingan Presiden Viktor Yanukovych pada bulan Februari 2014.

Laporan Bangsa-Bangsa Bersatu baru-baru ini memberi amaran peningkatkan korban awam di timur Ukraine, di mana permusuhan antara kerajaan dan kumpulan pemberontak telah meningkat selaras dengan perhatian antarabangsa yang semakin berkurangan.

Di tengah-tengah kawasan yang padat dengan penduduk, orang awam telah dibunuh oleh tembakan, periuk api dan bom, serta bilangan yang tidak diketahui yang mati akibat kekurangan makanan, air, ubat-ubatan atau penjagaan kesihatan.

Monitor juga telah merakamkan laporan pencabulan hak asasi manusia termasuk penyeksaan, layanan buruk dan tahanan secara terasing, yang dilakukan dengan "akauntabiliti yang sangat terhad" dan kebimbangan mengenai perbicaraan yang adil.

Lebih daripada 9,600 orang setakat ini telah terbunuh dan 22,400 cedera dalam konflik itu setakat ini, dengan gencatan senjata yang dikuatkuasakan semula pada 1 September.

Link asal artikel:
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/mh17-russia-ukraine-rebels-responsible-downing-malaysia-airlines-plane-prosecution-charges-vladimir-a7334246.html