Rabu, 28 Jun 2017

PAU 1987: Najib Penyelamat Nyawa Politik Dr Mahathir. Tapi kenapa dia bencikan Najib?

#SuaraMerdeka - Kebebasan . Persamaan . Keadilan


*PADA* malam 23 April 1987, kira-kira 30 tahun yang lalu. Satu perhimpunan telah diadakan di Hotel Hilton Kuala Lumpur. Hotel di Jalan Sultan Ismail ini di antara hotel antarabangsa terawal di ibu kota, sekarang sudah pun hilang dari pandangan setelah 'direbahkan' (flattened) untuk dibuat bangunan baru, yang kini dikatakan terbengkalai.

Cukup genting pada masa itu prebutan kuasa antara dua tokoh - Dr Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li).

Hotel Hilton menjadi markas jentera kempen Dr Mahathir, manakala Hotel Regent di Jalan Imbi menjadi markas Ku Li.

Perhimpunan Agung UMNO dan pemilihan akan diadakan di PWTC keesokan harinya pada 24 April.

Perhimpunan di Hilton itu diadakan oleh Dr Mahathir bagi mengumpul sokongan. Suasana amat terdesak. Dr. Mahathir selaku Presiden UMNO dan Perdana Menteri terasa amat terancam. Dia cukup tertekan. Dia menghadapi tentangan maha hebat untuk mempertahankan jawatan Presiden. Ku Li bukan calang-calang orang dan Dr. Mahathir merasakan dia boleh dikalahkan.

Berlaku perpecahan yang amat dahsyat di dalam sejarah politik orang Melayu ketika itu. Satu peperangan politik umpama kisah Clash of the Titans dan David and Goliath.

Akibatnya terbentuk dua team. Team A dan Team B. Team A Dr Mahathir bersama Tun Ghafar dan Anwar Ibrahim serta Team B Ku Li bersama Musa Hitam, Pak Lah, Datuk Manan Osman, Rais Yatim, Datuk Zainal Abidin Zain. Najib selaku Ketua Pemuda UMNO juga dikatakan menyatakan sokongan kepada terbuka Team B.

Tema kami waktu itu serupa sehingga sejarang: *HAPUSKAN KEMUNGKARAN POLITIK MAHATHIR MOHAMAD!*

Dr. Mahathir yang terdesak membuat perancangan. Dipanggil semua penasihatnya, termasuk ADC atau Ketua Pengawal Peribadinya, Mohamad Ali (Pak Ali). Beliau perlu memikirkan dengan cepat. Masa tidak lama sebelum pengundian pagi keesokan harinya.

Hanya 11 jam sahaja yang tinggal.

"Ali pergi cari Najib cepat!" kata Dr. Mahathir kepada Pak Ali.

Pada waktu itu, di Bukit Tunku; Najib dan isterinya Rosmah sedang mengemas kediaman yang baru mereka sewa serta menyambut tetamu. Najib tidak mahu memikirkan soal UMNO atau apa yang berlaku di Hotel Hilton pada malam itu.

Sebaliknya, Dr. Mahathir amat memerlukan sokongan Najib. Masa ketika itu cukup genting.

Di kediaman ibu Najib, Tun Rahah di Jalan Eaton pada malam yang sama, kelihatan masuk deretan radio car (kereta peronda polis) dan sebuah kereta besar semacam kereta Perdana Menteri.

"Saya yang tinggal depan rumah Tun Rahah nampak kereta itu masuk. Saya pun keluar menemui Tun Rahah.

"Kelihatan body guard Dr. Mahathir tiba bersama radio car itu."

Dr. Mahathir mengarahkan pengawal peribadinya itu mencari Najib. Najib perlu dibawa dengan kereta besar Perdana Menteri ke Hotel Hilton pada malam itu juga. Najib perlu ditunjukkan kepada perwakilan. Sokongan Najib kepada Dr Mahathir adalah faktor penentu.

"Saya bertanya kepada Tun Rahah apa yang perlu dilakukan. Beliau berkata, mintalah Najib pergi sebagaimana Tun Razak taat kepada Tunku dahulu."

Itu kata-kata Datuk Idris Shaari Mat Aris yang saya andaikan sebagai bapa angkat atau guidance angel kepada anak-anak Tun Abdul Razak.

Idrislah yang mula mengasuh Najib bermula dari beliau pulang dari England sehingga menjadi Menteri Besar Pahang pada usia yang muda dan pengalaman yang cetek. Idris ialah Pengawal Peribadi kepada Tun Razak dan apabila Tun Razak meninggal beliau menjadi Setiausaha Sulit kepada Toh Puan Rahah.

Saya menemui Idris kelmarin dalam satu mesyuarat di Kuala Lumpur. Sebagai seorang yang sudah berusia 70an fikiran Tok Deris, panggilan kami kepadanya, masih tajam. Cuma fizikalnya agak lemah dan memerlukan tongkat dan pembantu untuk berjalan.

Mendengarkan kata-kata Tun Rahah itu maka Idris meminta body guard Dr. Mahathir mengikutinya ke kediaman baharu Najib di Bukit Tunku.

Semasa kami tiba dengan petrol car dan kereta besar Perdana Menteri itu, Najib sedang menemui tiga orang perwakilan dari Pahang.

"Saya masuk ke dalam bilik dan berjumpa Najib. Saya kata Dr. Mahathir minta Datuk (Najib) pergi juga malam ini ke Hilton.

"Mummy (Tun Rahah) pun cakap pergilah Tok."

Najib menjawab: Takpalah, Deris pergilah dulu.

Saya masih merasa was-was dan bertanya sekali lagi dengan Najib, adakah beliau akan pergi?

"Setelah mendapat jaminannya maka saya pun pergi. Saya bagi tahu Ali bahawa Najib akan pergi ke Hilton. Saya juga pergi ke Hilton dan saya diminta Ali berada di tepi pentas.

"Semasa saya tiba Tok Mat (Datuk Mohamed Rahmat) sedang berucap menghentam Najib," kata Idris sambil ketawa.

Dr. Mahathir mengarahkan supaya satu kerusi di meja utama dikosongkan bagi memberi tempat kepada Najib.

"Kemudian Ali memberitahu saya Najib sudah sampai." Kata Idris, beliau nampak Najib tiba dengan kawan lama sekolahnya di St. John's Institution, bernama Dr. Tiagi.

Apabila Najib masuk semua hadirin bangun bertepuk tangan. Nada ucapan tiba-tiba bertukar. Dr. Mahathir amat gembira dengan kemunculan Najib itu.

Akhir sekali pada keesokan harinya Dr. Mahathir diistiharkan menang mengalahkan Ku Li dengan margin yang amat tipis. Dr Mahathir menang hanya sebanyak 43 undi ke atas Ku Li, iaitu 761 berbanding 718 undi untuk jawatan Presiden UMNO.

Dr. Mahathir sebenarnya hampir tersungkur. Tak perlulah saya bagi details apa yang berlaku semasa pengundian itu sedang dijalankan. Mengapa tiba-tiba bunyi bising dengan lagu-lagu dan lampu tiba-tiba terpadam? Itu kena tanya SUA UMNO, Mohamed Rahmat, konco ketat Dr Mahathir.

Akibat kemenangan Dr. Mahathir itu Team B dianggotai oleh 11 ahli UMNO (dikenali sebagai Geng 11) membawa ke mahkamah kerana dikatakan pemilihan itu tidak sah.

Kes itu telah dibicarakan di hadapan Hakim Dato' Harun Hashim di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Februari 1988.

Setelah beberapa siri perbicaraan yang mengambil masa selama hampir tujuh bulan, Hakim Dato' Harun telah memutuskan bahawa di bawah undang-undang, beliau tiada pilihan melainkan mengisytiharkan UMNO sebagai sebuah pertubuhan yang tidak sah kerana wujudnya beberapa cawangan yang tidak didaftarkan dan dianggap tidak sah di bawah Akta Pertubuhan kerana bermesyuarat tanpa legal standi.

Bahawa moral kisah daripada cerita Datuk Idris tadi ialah: Najib ketika itu telah memberikan pengorbanan yang paling besar di atas nama kesetiaan kepada pemimpin, Dr Mahathir sehingga dapat  mentadbir negara selama 22 tahun. Tapi ketamakan merubah segala-galanya.

"Apakah Dr. Mahathir mengetahui mengenai kisah itu? Mahathir tidak tahu dan tidak mengenang budi..." kata Idris.

Najib telah menyelamatkan nyawa politik Dr Mahathir! Tetapi apakah yang telah beliau lakukan untuk membalas budi? Dr Mahathir menghina Najib dan parti yang mendukung dan mempertahankan beliau selama 22 jadi Mahafiraun!