Isnin, 19 Februari 2018

PRU14, kempen paling senang bagi BN



Barisan Nasional (BN)  merupakan sebuah komponen parti yang sangat relevan dan mendapat sokongan rakyat.  Tidak hairanlah BN diberikan mandat oleh rakyat untuk terus memerintah dan menguruskan pentadbiran negara sejak 1955 lagi.



Suasana politik di Malaysia aman damai sehinggalah berlaku penyingkiran Singapura daripada Persekutuan pada tahun 1965. Puncanya ialah Lee Kuan Yew sendiri. Beliau mendesak Tunku Abdul Rahman menyerahkan jawatan Perdana Menteri Malaysia kepadanya dengan alasan jumlah kaum Cina di Singapura dan Malaysia melebihi kaum Melayu.



Selepas Singapura di terajang keluar, muncullah Dap untuk menjatuhkan kerajaan BN dan hingga ke saat ini usaha mereka menemui kegagalan, Dap menang besar dalam PRU 12 dan berhabisan berbilion ringgit pada PRU 13 namun usaha mereka tetap gagal.

Selepas PRU 13, suasana politik kembali tenang. PRN Sarawak, BN menang banyak kerusi dun dan parlimen dalam pilihan raya kecil, cuma beberapa kerusi kalah apabila Muhyiddin turun berkempen.


Sejak 10 Februari 2015 Malaysia terasa aman damai apabila Anwar Ibrahim disumbatkan ke Penjara Sungai Buloh akibat kesalahan meliwat kali kedua.  Sepi seketika kem PKR dan yang masih menyalak tak lain dan tak bukan ialah Rafizi Ramli.

Selain Rafizi Ramli, Tian Chua juga banyak menggerakkan agenda anti kerajaan namum beliau juga akhirnya ke dalam. Kini Rafizi menunggu giliran untuk ke dalam. Harap-harap rayuannya ditolak oleh Mahkamah Persekutuan dan ke dalam untuk 18+30 bulan.


Namun suasana damai kembali bergelora apabila Timbalan Presiden Umno YB Tan Sri Muhyiddin Yassin termakan hasutan syaitan untuk merosakkan Umno menjelang Perhimpunan Agung Umno 2015.

Malam sebelum PAU 2015, Muhyiddin, Mahathir, Shafie Apdal dan beberapa tokoh politik lain telah mengadakan perhimpunan di Dewan Sultan Sulaiman Kampung Baharu Kuala Lumpur. Dewan penuh sesak hingga keluar dewan.  Maka terbongkarlah apa yang didakwa oleh Muhyiddin yang pernah menyatakan memang wujud komplok untuk menjatuhkan Najib.

Mahathir berjaya mempengaruhi pemikiran Muhyiddin untuk berada dalam teamnya bagi menjatuhkan Najib. Muhyiddin dijanjikan jawatan perdana menteri.

Mahathir menggunakan NGO Perkasa untuk merealisasikan cita-citanya, ia menyebabkan ramai ahli Perkasa yang taksub dengan Mahathir menyertai parti PPBM.  Ekoran daripada itu ramai ahli Perkasa bertindak meninggalkan pertubuhan tersebut, hari ini Perkasa ibarat kuda tempang hilang seri hilang semangat.


Akhirnya selepas hampir setahun menyerang Najib,  Mahathir dan Muhyiddin berjaya menubuhkan PPBM dan diluluskan oleh ROS pada 8 September 2016.

Kini PPBM semakin hilang sokongan ahli, ramai ahli dipecat dan ramai juga yang keluar meninggalkan parti, lebih menyedihkan apabila Mahathir melabelkan mereka yang keluar parti seperti Dato Seri Paduka Khairuddin Abu Hassan , Anina Saadudin adalah SAMPAH.

Kemunculan Pan pula langsung tidak mendatangkan ancaman kepada BN, Pan akan dicincang lumat oleh Pas.

PAS juga bukan ancaman kepada BN. untuk maklumat Gen Y, Pas pernah berada dalam BN dari tahun 1973 hingga 1977.

Hari ini pembangkang terdiri daripada DAP sebagai abang besar, PKR , PPBM dan PAN. Keempat-empat parti ini semua nya haru biru.  Dap dengan skandal terowong bawah tanah, skandal tanah, skandal banglo dan sebagainya. skandal pasir di Selangor sehingga menyebabkan kematian Teoh Beng Hock nampaknya senyap begitu sahaja.

Pkr pun tak dapat lari dari pelbagai skandal, sudah banyak didedahkan dan semuanya dalam radar SPRM. terkini meletop kisah skandal tanah RRHP2 di Ijok Selangor, hingga kini Azmin gagal menjawab soalan yang ditanya oleh Dato Rahman Dahalan.


Tiba-tiba yang meletup tak tentu hala adalah Dato Seri Paduka Khairuddin Abu Hassan. Beliau adalah pengarah Mujur Zaman yang menyaman Kerajaan Selangor sebanyak RM5 Billion tetapi kalah di mahkamah tinggi dan mahkamah rayuan. Apabila Mujur Zaman meneruskan rayuan ke mahkamah persekutuan,  Azmin Ali boleh pula menarik balik kes dan memberi semula tanah dengan projek terbengkalai kepada dua syarikat tersebut dan kemudiannya menjual semua kepada Eco World dengan harga RM1.18 Billion.


PAN dan PPBM pula masih tak puas hati dengan PKR dan DAP mengenai agihan kerusi parlimen dan negeri di semua negeri.

Ramai penulis politik telah menyatakan kempen kali ini lebih mudah dan senang buat BN, untuk info seterusnya sila lihat video ini