Khamis, 26 Februari 2009

Professor Dr. Mohamad Agus Yusoff kecewa?????

Email ini wak terima daripada Professor Dr. Mohamad Agus Yusoff dari UKM, Bangi. Terima kasih prof diatas email daripada saudara. Wak dah baca, serta faham isinya. Bagi wak kandungan utama email ini lebih menuntut kepada cabaran untuk berubah !

Assalamualaikum wrth,

Salam kasih untuk sahabat sekalian. Nota ini tidak untuk membicarakan soal politik, apatah lagi untuk membahaskannya. Cuma ia sekadar untuk mengingatkan kita semua--intelek Melayu dan Islam--untuk menerima perbezaan pendapat dan menghormatinya sebagai satu prinsip yang perlu dihornati dalam hidup bernegara dan beragama.

Saya sendiri telah sekian lama cuba untuk tidak bersikap partisan--walaupun tentunya saya mengundi calon tertentu semasa pilihan raya--semata-mata kerana saya mahu memberi pendidikan kepada 'orang kita' bahawa politik itu tetap ada perbezaan pendapat dan kita perlu menerimanya. Namun hasrat saya tidak pernah kesampaian. Saya malah dikutuk dan dicaci.

Mula-mula dulu terkejut juga, tetapi akhirnya saya sedar bahawa itu adalah sebahagian dari reaksi segera kawan-kawan sekalian ke atas pendapat yang 'di udarakan' atau 'dipetik' dari temu bual yang diadakan. Saya ingin maklumkan temu bual saya dengan pihak media 'tidak pernah' disiarkan dalam konteksnya, kecuali temu bual secara langsung.

Mula-mula saya marah, kecewa dan sedih kerana kenyataan saya diputar belitkan (dengan cara potong ayat di tengah-tengah), tapi lama kelamaan saya memahami itu sebagai adat permainan yang harus saya terima. Jadi saya diam ajelah kerana yang penting pada saya bukan 'kenyataan saya yang diubah suai', tapi kawan-kawan sekalian sedar kepada kepentingan politik dan tanggungjawab politik.

Sekarang Alhamdulillah, saya tengok semuanya amat sedar kepada persekitaran dan keadaan politik negara. Itu bagus untuk kebaikan negara, yang jikapun pada waktu ini banyak yang tersekat, tapi insya-Allah dengan kesedaran dari kita semua satu hari nanti ia akan membawa perubahan kepada pllitik negara. PR atau BN semuanya sudah berjanji untuk berubah dan berazam untuk berubah. Itu bagus. Dan saya mengharapkan begitu!

Cuma saya berharap kita semua yang mahu menjadi agen perubah rakyat, janganlah apabila menulis, kita memaki antara satu sama lain. Itu tidak baik dan jauh dari mencapai tahap kematangan. Kita harus menerima perbezaan pendapat dalam politik. Kita geram, ya, tapi bukan dengan cara memaki hamun. Itu menolak kemunculan masyarakat sivil yang segar. Yakinlah jika perjuanagan kita baik, apa pun halangannya, ia tetap akan diterima rakyat. Dan seperti kita semua setuju--ALLAH itu Maha Adil.

Maaf jika pandangan dan nasihat saya menganggu.


Wassalam.

MOHAMMAD AGUS YUSOFF
UKM
019-3616***

9 ulasan:

  1. Setuju.Mak saya masa saya kecil dulu kalau tersilap cakap,habis kena cili kat mulut.

    BalasPadam
  2. Salam,
    Saya setuju dengan pendapat Prof Agus. Politik itu sendiri adalah satu persepsi maka kita perlu berusaha menahan diri agar tidak kalah pada nafsu sendiri.

    Berbincanglah kita sesama Islam dan berdoalah agar ditunjukkan jalan yang lurus dan benar.

    BalasPadam
  3. Pendapat prof betul. Kadang kala seorang terpaksa memaki hamun kerana sudah hilang sabar akibat dicerca dan dilemparkan pelbagai tuduhan liar dan gila. Manusia paling sabar sekalipun terpaksa memaki hamun jika pihak yang satu lagi tidak reti bahasa jika dicakap dengan lembut.

    BalasPadam
  4. Teman setuju apa yang dikatakan oleh Professor Madya Dr. Mohamad Agus itu, yang penting jangan mengadaikan maruah bangsa demi memberi laluan kepada bangsa pendatang ini berkuasa di Tanah Melayu.

    BalasPadam
  5. Saya bersetuju secara dasarnya tetapi meragui setakat mana kedua-dua parti ingin berubah menjadi lebih baik berdasarkan beberapa faktor.

    Pertama. Jika kedua-dua pihak benar2 ikhlas, sudah tentu PR memuktamadkan kesefahaman mereka melalui 1 parti iaitu menggabungkan DAP, PAS & PKR dibawah satu payung iaitu Pakatan Rakyat. Namun perkara ini tidak pun berlaku. PR tidak didaftarkan sbg 1 parti yg menaungi PAS, PKR & DAP atas sebab utama - kecelaruan persefahaman dan matlamat.

    Kedua. Apakah dengan mengorbankan kontrak sosial yang menjadi asas pembentukan negara merupakan satu bentuk perjanjian yang baik? Adakah perubahan ini dilihat sebagai kedua-dua parti telah berubah menjadi lebih baik. Secara peribadi saya merasakan, ianya sangat merbahaya dan tidak sihat. Perkara keistimewaan dan hak yang termeterai dalam Perlembagaan perlulah dipelihara. Jika kepentingan kaum Bumiputra tidak dijaga yg mana kaum Bumiputra ini menjadi teras dlm komposisi kaum di Malaysia, saya percaya negara akan menjadi lebih buruk.

    Ketiga. Segala tuntutan yang menyentuh tentang hak & keistimewaan yang termaktub sebenarnya menampakkan bahawa para pemimpin politik kita masih lagi tidak dapat menerima Perlembagaan yang menjadi undang2 no 1 Malaysia. Apa yang penting bagi pemimpin politik ialah berusaha bagaimana untuk berjuang tanpa menyentuh perkara2 yg telah lama dipersetujui. Pemimpin sepatutnya berfikir bagaimana membawa Malaysia ke hadapan tanpa perlu mengorbankan apa yg telah termaktub dlm Perlembagaan.

    Keempat: Dasar2 yg baik spt DEB perlu diteruskan dengan memberikan fokus pengisian agar 30% dapat dicapai. Dan dalam masa yang sama kaum lain yang memerlukan juga dibantu. Kesamarataan ini bukan bermakna mengambil hak kaum lain, namun lebih kepada mengembalikan hak yang diambil oleh British dan penjajah selama mana Tanah Melayu dijajah dan dipecah mengikut fungsi tertentu. Dan nasib lebih menyebelahi kaum Cina dengan dipecah mengikut fungsi perniagaan (menguasai ekonomi). Berapa lama Tanah Melayu dijajah jika diambil kira dari kejatuhan empayar Kesultanan Melayu Melaka?

    Kelima: Keadilan adalah meletakkan sesuatu perkara di tempat yg sepetutnya. Adakah memberikan sedikit keistimewaan bagi kaum yang ketinggalan disebabkan faktor sejarah yg tidak memihak kpd mereka dianggap kejam? Secara logiknya jika penguasaan ekonomi dimonopoli oleh kaum Cina selama 200 tahun, secara sifir orang kampung, sudah tentulah selama 200 tahun juga kaum Cina telah terkehadapan dalam hal ekonomi. Apakah selama 50 tahun sahaja bantuan untuk menyeimbangkan perkongsian kekayaan ekonomi diberikan kpd Bumiputra? Adakah dengan membiarkan sesuatu kaum hanya membolot kek ekonomi akan menyebabkan kita dipandang berlumba-lumba menjadi lebih baik dalam politik?

    Secara peribadi, saya lebih suka sekiranya para pemimpin politik kita berupaya meraih undi berdasarkan perkara2 yang tidak melibatkan apa yang telah dipersetujui semasa semua kaum bersetuju untuk membentuk Malaysia. Cubalah bawa Malaysia ke suatu tahap yang lain dengan tidak mengorbankan perjuangan dan persefahaman pemimpin terdahulu (nenek moyang kita).

    Sama-sama kita fikirkan.

    BalasPadam
  6. Salam
    Inilah realiti politik Malaysia. Memang mentaliti kita belum bertaraf world class lagi, pihak yang berkuasa kedua-belah pihak akan cuba menidakkan pendapat pihak lain. Mungkin mereka merasakan bahawa rakyat ni masih bodoh tak mampu mencari maklumat lain, kena ikut ajer tanpa ada pilehan.

    Kita tak mampu ubah pendirian pihak lain, tapi kita mampu ubah peribadi kita kan. Terima perbezaan pendapat secara rational.. Sangat setuju dengan Prof, dan Taipingmali, TQVM atas terbitan email prof ini.

    BalasPadam
  7. Ha, setuju apa kaa prof dan sangat setuju dengan pendapat kembara politik tu.

    BalasPadam
  8. Kalaulah dia sebaik itu... sebagaimana yang dinyatakan dlm e-mail itu

    BalasPadam