Khamis, 27 Ogos 2009

PAKATAN BABI: PENDUDUK SHAH ALAM MENGHALAU BABI

Penduduk bersatu bantah pembinaan kuil

SHAH ALAM – Penduduk sekitar Seksyen 23 tanpa mengira fahaman politik tidak akan berganjak membantah cadangan pembinaan kuil di sebuah kawasan berhampiran perumahan mereka dan kesal dengan pemimpin kawasan itu yang membelakangkan mereka dalam membuat keputusan pembinaan kuil.

Difahamkan Mesyuarat Pe-mindahan Kuil Sri Maha Mariaman, Seksyen 19 Shah Alam ke tapak baru di Seksyen 23 telah diadakan melibatkan Jawatankuasa Kuil Sri Maha Mariaman, wakil pengguna dan yang lain tanpa wakil penduduk pada Mei lalu bersetuju bahawa kuil itu dipindahkan ke Seksyen 23 bersyarat.

Antara syaratnya ialah seluruh lot tersebut diwartakan sebagai milik kuil atau 0.2 hektar untuk kuil dan bakinya diwartakan sebagai kawasan lapang atau kawasan parkir.

Syarat kedua pula, urusan mendapatkan kelulusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dan seterusnya perlu diselesaikan sebelum atau pada 30 September 2009 dan syarat seterusnya Kuil Sri Maha Mariaman masih boleh beroperasi di tapak asal sehingga penghujung 2010 atau sehingga kuil Seksyen 23 siap digunakan mengikut yang mana lebih awal bergantung kepada kelulusan pembinaan oleh Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) pada Mac 2010.

Pengerusi Jawatankuasa Ber-tindak Bantahan Kuil, Mohd Mahayudin Manaf berkata, penduduk tetap membantah pembinaan kuil itu kerana mereka tidak mahu pemimpin kawasan itu memenuhi permintaan minoriti.

“Kami mendapat tahu kuil di Seksyen 19 itu adalah kuil haram dan tidak berdaftar maka kuil haram tidak boleh diganti sepertimana yang dimaklumkan penduduk Seksyen 19,” katanya.

Mahayudin berkata, apakah pendirian Pas dalam menangani masalah itu dan penduduk berharap Pas Pusat campur tangan dalam menyelesaikan masalah pembinaan kuil di kawasan mereka.

Bagi Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Bantah-an Kuil, Ibrahim Sabri berkata, mereka hanya membantah pembinaan kuil di kawasan berhampiran penempatan mereka kerana kawasan perumahan tersebut mempunyai 80 peratus Melayu.

“Sebelum ini memorandum telah diberikan kepada Ahli Dewan Negeri (ADUN) Batu Tiga, Rodziah Ismail, Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hassan Mohamed Ali, Pengerusi Jawatankuasa Rumah Ibadat Bukan Islam, Dr. Xavier Jayakumar dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim namun tiada tindakan diambil..

“Kami tidak akan berganjak dan akan mempertahankan Seksyen 23 daripada pembinaan kuil dan sekiranya pihak Menteri Besar Selangor dan wakil rakyat di kawasan ini datang ke tempat ini, kami tidak akan undur walau seinci pun,” katanya.

Ibrahim berkata, kerjasama penduduk penting dalam usaha membantah pembinaan kuil dan pihaknya akan menentang pembinaan kuil di kawasan itu.

Sementara itu, Ahli Jawatan-kuasa Bertindak, Ramze Ramli berkata, segala saluran telah digunakan untuk membantah pembinaan kuil berhampiran kawasan perumahan mereka dan mereka akan bertindak agresif kerana Kerajaan Negeri telah melanggar Akta Perancangan Bandar dan Desa 172.

Difahamkan, penduduk mengetahui cadangan pembinaan tersebut pada awal Mei lalu dan kawasan yang akan dijadikan tapak pembinaan kuil itu adalah tanah kawasan perindustrian yang dimiliki Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Penduduk membantah pembinaan kuil di kawasan Seksyen 23 kerana sejarah pembinaan kuil berhampiran surau dan masjid mengundang banyak masalah dan majoriti penduduk di kawasan tersebut adalah Islam.

Seramai 50 orang melibatkan penduduk tempatan dan NGO hadir ke sidang media Bantahan Pembinaan Kuil di Seksyen 23 anjuran Gabungan Badan NGO bersama penduduk Seksyen 23 di Pekarangan Surau Al Jannah, semalam.



Gabungan NGO bantu penduduk

Gabungan badan, badan bukan kerajaan (NGO) Malaysia terpanggil untuk bekerjasama dengan penduduk Seksyen 23 bagi memperjuangkan bantahan pembinaan kuil berhampiran kawasan perumahan dan mendesak masalah tersebut diselesaikan dengan baik sebelum penduduk Seksyen 23 mengambil tindakan sendiri dan perkara yang tidak diingini berlaku.

Naib Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Jais Abdul Karim ber- kata, tindakan mereka bersama- sama memperjuangkan bantahan pembinaan kuil di Seksyen 23 dilakukan berdasarkan tindakan Kerajaan Negeri yang didakwa tidak mempedulikan kepentingan masyarakat setempat yang kebanyakannya adalah majoriti Islam.

Menurutnya, GPMS antara NGO yang akan bersama-sama penduduk Seksyen 23 apabila penduduk Melayu yang beragama Islam terancam.

“Kami kesal dengan tindakan Ahli Dewan Negeri (ADUN), Ahli Parlimen di kawasan ini yang tidak menghormati penduduk yang beragama Islam.

“Pergerakan kami sebagai NGO tidak mengira parti politik dan bertindak bagi membantu Melayu yang tergugat dan mempertahankan hak mereka,” katanya.

Menurutnya, konsep 1Malaysia menyarankan perpaduan supaya rakyat bersatu dan pihaknya mahu hak Melayu diberikan dengan sewajarnya.

“Penduduk menggunakan pelbagai saluran bagi menyelesaikan masalah mereka tetapi tidak mendapat perhatian daripada Kerajaan Negeri.

“Pihak kami tidak menghalang pembinaan kuil tetapi Kerajaan Negeri perlu mencari lokasi yang sesuai memandangkan Seksyen 23 majoriti penduduknya adalah Islam, malah sensitiviti dan kesefahaman antara penduduk perlu diambil kira,” katanya.

Sementara itu, Setiausaha Gabungan Badan NGO Malaysia, Mohd Zurit Ramli berkata, pihaknya mendesak ADUN, Ahli Parlimen dan Menteri Besar membantu penduduk dan campur tangan pihaknya bukan berunsurkan politik.

“Ini bukan isu politik sebaliknya soal penyatuan orang Islam dan kami tidak mahu sekiranya pembinaan kuil yang hanya 100 meter daripada kawasan tapak pembinaan kuil akan berlaku sifat dendam sedangkan kita mahukan masyarakat yang muhibah.

“Jika isu Teoh Beng Hock boleh diberi perhatian meluas oleh Kerajaan Negeri, mengapa isu yang melibatkan penduduk di Seksyen 23 tidak diberikan perhatian wakil rakyat mereka kini dan di mana pejuang Pas yang dikatakan berjuang demi Islam,” katanya.

Antara wakil NGO yang akan turut serta bersama penduduk Seksyen 23 bagi membantah pembinaan kuil adalah Persatuan Seni Silat Gayung Malaysia, Persatuan Seni Silat Gayung Fatani, Yayasan Aminul Ummah, Pekida Malaysia, Prowaris, Pewaris, Gapema, GPMS, MBM dan Petekma.

Gabungan Badan NGO Malaysia dan penduduk Seksyen 23 akan mengadakan piket bagi mem- bantah pembinaan kuil itu di Bangunan SUK dalam masa terdekat.

ULASAN TM

SEBELUM INI MEMANG ADA SUARA SUMBANG PAS KONONNYA ISU KUIL INI ADALAH PENINGGALAN KERAJAAN BN.

PENDEDAHAN SIAPA PUNYA ANGKARA DAN CERITA TELAH PUN DIBUAT SEELUM INI. TETAPI PUAK PUAK TELINGA BADAK AIR MEMANG HAPRAK. PUSING CERITA DAN MELETAKKAN KESALAHAN KEPADA UMNO DAN BN.

HARUS DIINGAT BAHAWA KUIL YANG MACAM KANDANG BABI TU DALAM SEMAK TU TAK PERNAH MENDAPAT KELULUSAN KERAJAAN NEGERI. BILA KERAJAAN BABI MEMERINTAH MAKA SEMUA KUIL HARAM JADAH NAIK MINYAK. YANG KECIL NAK JADI BESAR YANG BESAR BERTAMBAH INDAH. INILAH JADINYA. YANG BERSALAH IALAH KERAJAAN BABI. BUKAN BN DAN BUKAN UMNO.