Selasa, 15 September 2009

NIZAR & ANWAR GAMPANG :NAK CERITA SIKIT HAL RUMAH ORANG SHAH ALAM

Shah Alam merupakan sebuah bandar yang majoritynya melayu. Pergilah ke seksyen mana pun TM amat berbangga melihat rumah rumah milik orang melayu yang besar, cantik dan modern. Harga mestilah mencecah jutaan ringgit mengikut nilaian hari ini.

Jika 2o tahun dahulu hartanah disana boleh dibeli dengan harga 200 ribu, hari ini jika dijual boleh menjadi jutaan ringgit. Itu pun lot bumiputra. kalau lot bebas, bayangkan lah.

Inilah hasil kemerdekaan yang kita nikmati. Kepada rakyat bawahan yang dahulu bertaraf setinggan dan penduduk pendapatan rendah juga boleh berbangga dengan perumahan yang dibangunkan oleh PKNS. Tetapi sayang ramai golongan ini sekarang tidak lagi bersyukur dengan apa yang mereka perolehi dan dengan mudah mereka terpedaya dan ditipu oleh pihak tertentu,

Semalam DS Khir Toyo telah dipangil oleh SPRM untuk siatan kes pemilikan rumahnya yang bernilai 24 juta mengikut apa yang dilaporkan oleh ahli DAP iaitu Ng Swee Lim . Adun Sekincan. Adun Ng Swee Lin ni jika nak tahu...bukannya cerdik sangat. Kalau dalam Mca atau Gerakan dia ni tak laayak jadi MB. Boleh dikatakan Cina bodoh kerana gagal matematik dalam SPM.

Dialah yang buat laporan kononnya rumah Khir Toyo berharga 24 juta dan cina bodoh ni marah kerana dan menuduh Khir Toyo telah melaporkan tentang penyelewang mereka termasuk yang mati terjun tingkap tu.

Sebagai seorang Menteri Besar Khir Toyo pun inginkan sebuah rumah yang besar dan cantik. Semua orang mempunyai cita-cita seperti itu, termasuk lah diri saya sendiri. Kita patut berasa bangga kerana Khir Toyo juga berjaya mendirikan sebuah rumah yang bernilai 5 juta. Ia jauh lebih murah daripada rumah Anwar Ibrahim di Bukit Segambut yang tanahnya milik kekal.

Tak boleh kah Khir Toyo beli dua lot tanah? Jawabnya boleh. TM pun dok memujuk tuan tanah sebelah rumah yang kosong. lama dah pujuk tapi belum berjaya lagi, kalau berjaya TM akan sambung rumah bagi besar lagi.

Khir Toyo juga membuat pinjaman bank untuk tempoh 30 tahun dari HSBC sebanyak 3 juta ringgit dan wang simpanan yang digunakan ialah berjumlah 1.5 juta ringgit. Tanah tu pula ialah tanah lot bumiputra dengan pajakan 60 tahun di Sekyen 7 Shah Alam.

Apa nak heran. TM yang cokia pun buat pinjaman untuk membeli rumah di Lembah Kelang sebagai pelaburan, jimat duit bila turun Kl, tak payah susah susah sewa hotel.

Khir Toyo membeli hartanah dengan menggunakan nama sendiri sebagai tanggungjawab seorang ayah dan ketua keluarga kepada anak-anaknya . Tidaklah bila Khir Toyo sudah bersara dan tua hanya mampun tinggal disebuah rumah teres.

Jelas dan terang dengan pengakuan beliau yang bahawa tidak ada penyelewangan, lain lah jika dia guna nama anak menantu seperti seorang menteri besar di Pantai Timur tu. Dia tinggal dirumah papan tetapi anak menantu tinggal di banglo mewah dan memandu kereta mewah. Dap patut buat laporan kepada SPRM dalam hal ini. Pergilah ke Pantai Timur dan buat tinjauan. dan juga siasat wang dalam bank di Thailand. Satu lagi Dap juga patut siasat kos pembinaan rumah sewa Lim Guang Eng di Pulau Pinang. Penyelewangan wang Bukit China dan wang pampasan nelayan di Melaka. Jangan sibuk nak menjatuhkan melayu.

Ini satu lagi tokok tambah puak-puak Pas. Kononnya Khir Toyo ada rumah di Hawai. Apa ke jadahnya nak beli rumah disana. Khir Toyo hanya seorang doktor gigi, buka ahli perniagaan. TM tak hairan kerana ada rakan-rakan yang memiliki rumah di luar negara , ini kerana dia mempunyai kilang dibeberapa buah negara eropah. jadi patutlah ada rumah.

Yang ini Dap kena siasat pemimpin parti Pkr yang kerap ke luar negara.

sekian....