Ahad, 27 Disember 2009

LAGI ISU JET PEJUANG F5E

Ali Baba Bujang Lapok December 26 at 1:04am Reply
Oleh Lebah Kota

Semasa dua enjin pesawat pemintas F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang dilaporkan hilang pada 2007, Menteri Pertahanan ketika itu adalah Perdana Menteri kita sekarang iaitu Datuk Seri Najib Tun Razak.

Mendengarkan sahaja nama Najib, maka bersorak gembiralah blog-blog dan pemimpin pembangkang di negara ini dengan meletakkan sepenuhnya kesalahan kejadian itu ke atas bahu beliau.

Nampak macam ada lojik dan perkaitan bahawa kehilangan enjin itu perlu dipertangungjawabkan ke bahu Najib.

Namun, adakah kita bersikap adil dengan membuat rumusan menyalahkan Najib dalam kejadian itu?

Pertama sekali, kita perlu melihat secara umum dahulu.

Menteri di setiap kementerian ada tanggungjawab masing-masing, itu tidak boleh dinafikan.

Tetapi kita harus ingat dan berfikir dengan baik bahawa tanggungjawab seorang menteri adalah dari segi dasar dan polisi kementerian.

Menteri akan mempengerusikan mesyuarat dan membincangkan hala tuju kementerian dan program-program yang diperlukan untuk membantu rakyat.

Menteri akan memantau pergerakan bajet yang diberikan kepada setiap kementerian.

Soal operasi sesuatu kementerian bukan tanggungjawab menteri. Komponen lain dalam kementerian iaitu Ketua Setiausaha dan pegawai-pegawai lain yang perlu melihat dari segi operasi.

Untuk menerangkan lagi kenyataan di atas, kita kembali kepada persoalan Najib menjadi Menteri Pertahanan ketika dua buah enjin pemintas itu hilang.

Sebagai Menteri Pertahanan, peranan Najib ketika itu sudah tentu dari segi dasar dan polisi Kementerian Pertahanan.

Antaranya, beliau ketika itu perlu melihat perjalanan ke arah program pemodenan pertahanan negara.

Beliau perlu melihat apakah aset-aset yang perlu ditambah ke dalam inventori pertahanan negara yang sejajar dengan tuntutan proses pemodenan angkatan tentera itu.

Bukan sama sekali peranan beliau untuk memastikan apakah dua buah enjin jet pemintas yang rosak sampai ke destinasi pembaikkan atau tidak.

Itu adalah soal operasi angkatan tentera. Tenteralah yang perlu melihat kepada perkara-perkara seperti itu.

Peranan Menteri Pertahanan mungkin menilai keperluan negara untuk memiliki pesawat pemintas seperti F-5E, namun selepas pesawat sudah dibeli, cara ia digunakan, bagaimana ia diselenggara dan sebagainya jatuh dalam aspek operasi aset pertahanan yang perlu dijaga oleh pihak tentera.

Menteri Pertahanan mungkin tahu di mana sesuatu aset pertahanan negara berada, tetapi keluar masuk aset berkenaan untuk baik pulih dan sebagainya bukan tanggungjawab beliau.

Kalau ada enjin rosak pun seorang menteri juga perlu ambil tahu dari A hingga Z, baik juga menteri ambik tahu kalau pagar mana-mana kem tentera yang hendak runtuh.

Kalau ada pagar yang rosak, maka salahkan Menteri Pertahanan tersebut.

Wajarkah pemusatan tanggungjawab yang begitu tinggi di bahu Menteri Pertahanan atau mana-mana menteri sekalipun di kementerian masing-masing?

Jadi, bila enjin pesawat pemintas hilang, sama sekali tidak adil untuk meletakkan kesalahan itu di bahu Najib.

Bukan hendak mempertahankan Najib, tetapi kalau kita hendak melihat kesalahan itu patut berada di bahu siapa, maka penulis melihat Panglima ATM, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin yang ketika itu merupakan Panglima Tentera Udara yang sepatutnya dipersalahkan.

Aspek operasi adalah di pihak tentera dan beliau selaku pemimpin tertinggi TUDM (cabang di mana kejadian enjin hilang berlaku) perlulah memikul tanggungjawab.

Sepatutnya beliau yang perlu ambil tahu ke mana enjin itu dihantar, siapa yang hantar, kenapa dihantar, bila dihantar, bila terima balik dan sebagainya.

Nyata beliau telah gagal memainkan peranan yang sewajarnya dalam kejadian itu.

Jeneral Azizan yang perlu memikul tanggungjawab kerana kehilangan berkenaan.

Kini, selaku Panglima ATM, tanggungjawab beliau semakin besar. Dan kejadian kehilangan dua enjin pesawat pemintas yang memalukan negara itu harus beliau jadikan teladan dan segera memperbaiki aspek operasi serta keselematan aset-aset angkatan tentera kita.

Kalau beliau gagal, maka lepas ini bukan setakat enjin, takut ada jet pejuang sendiri yang hilang atau dilarikan ke luar berlaku, maka Azizan perlu sangat meletak jawatan terus.

Nanti orang buat lawak, selama ini kapal pejuang hilang akibat terhempas, sekarang pulak hilang pasal diterbangkan terus ke negara lain.

Rumusan yang tepat, dalam kejadian kehilangan dua enjin itu, pihak tentera yang perlu bertanggungjawab dan lebih spesifik, Jeneral Azizan perlu memainkan peranan yang lebih effektif selepas ini.