Jumaat, 6 Mei 2016

Sidang media mengenai kehilangan helikopter hornbill

Assalam Dato'/Datuk/Tuan/Puan,

Ringkasan PC oleh Pesuruhjaya Polis Sarawak,  YDH Senior DCP Dato’ Sri Muhammad Sabtu Osman, pukul 11.30 malam di Bilik Mesyuarat, IPK Jalan Badruddin Kuching.

Saya ingin memaklumkam berkaitan maklumat yang kita terima dari DCA 8.20 malam kehilangan heli 5 orang termasuk pilot berlepas ke betong 4.12 hilang dr radar 4.32 dan dikesan di kawasan Triso,Sri Aman. Bertindak laporan itu PDRM memulakan SAR dan bergantung kpd DCA untuk maklumat jelas lokasi.
JPAM , Bomba dan jentera telah dikerahkan untuk memberikan maklumat terperinci.DCA telah mengesahkan pesawat tidak landed di mana-mana kawasan spt yang dilaporkan.
PDRM dan BOMBA akan bergerak ke Sri Aman malam ini. 6 pagi esok pasukan marin akan digerakkan serta pasukan heli PDRM. sehingga kini PDRM tidak menerima landing point. sepatutnya perjalanan mengambil masa 30 minit dr Betong. 4.12pm berlepas dr Betong. maklumat penuhnya akan diberikan pagi esok.
21 pelatun marin
bomba 30
jpam 30
balai2 terlibat sri aman, simunjan,betong
kerana terlibat dalam prn setiap balai hanya menyediakan 1 anggota D13 dan divers untuk bantu SAR.
Sehingga kini tiada perkembangan boleh dimaklumkan sehingga pencarian dimaklumkan perkembangan.
Jumlah anggota SAR 100 orang ATM,JPAM dan BOMBA. Lokasi pencarian berdekatan dengan hutan dan laut. Sri Aman dan Simunjan merupakan lokasi utama pencarian.