Ahad, 20 Ogos 2017

Menjawab catatan Tony Pua hari ini


PM Najib mahu bandingkan skandalnya dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng. Lucu.

Fakta Banglo LGE:
1. Banglo dibeli pada harga pasaran pada tahun 2012 mengikut penilaian JPPH Kementerian Kewangan dan penilaian penilai swasta.

JAWAPAN: Salah! Banglo itu diurusniagakan pada tahun 2015 dan harganya adalah di bawah penilaian JPPH iaitu RM4.27 juta dan jauh di bawah harga pasaran yang dinilai pada RM6.5 juta oleh penilai.

Hakikat bahawa LGE membayar RM122,100 untuk duti setem sebagai caj pemindahan hakmilik tanah berikutan penilaian IRD menunjukkan bahawa penilaian JPPH adalah RM4.27 juta.

Seperti yang dinyatakan oleh Kerajaan Pulau Pinang pada masa lalu, penilaian JPPH selalunya di bawah harga pasaran komersial.

Sekiranya harga itu sememangnya RM2.8 juta maka banglo tanah seluas 10,550 kaki persegi itu akan bernilai hanya RM265 setiap kaki persegi untuk tanah perdana - lebih murah daripada rumah "mampu milik" untuk rakyat yang Kerajaan Negeri Pulau Pinang mahu bina.

2. Harga banglo pada RM2.8 juta adalah berpatutan dengan pendapatan Ketua Menteri.

JAWAPAN: Itulah sebabnya beliau didakwa kerana mendapatkan sesuatu yang bernilai jauh lebih tinggi daripada yang mampu dimiliki dengan pendapatannya.

3. Penjual tidak pernah menerima satu sen pun dalam "pulangan" daripada kerajaan negeri.

JAWAPAN: Penjual mempunyai sekurang-kurangnya dua transaksi dengan kerajaan negeri.

Satu adalah penganugerahan awal projek kompleks pekerja yang kemudiannya dibatalkan kerana syarikat yang dianugerahkan itu ingin menukar syarat selepas dianugerahkan.

Satu lagi adalah penukaran status tanah yang diberikan kepada penjual yang mana Guan Eng sebagai Pengerusi Jawatankuasa Perancang Negeri telah terlibat dalam.

Penukaran status tanah biasanya membolehkan nilai tanah meningkat.

Di samping itu, penjual dan saudaranya juga mempunyai syarikat perkhidmatan perundingan hartanah bersama dengan isteri Guan Eng yang dinamakan Excel Property Management & Consultancy Sdn Bhd.

Sama ada ia adalah betul atau jika terdapat konflik kepentingan atau isteri Ketua Menteri yang bertanggungjawab terhadap hal-hal hartatah dan kelulusan dalam negeri ini untuk turut menyediakan perkhidmatan perundingan kepada syarikat-syarikat hartanah yang ingin melakukan perniagaan dalam negeri ini adalah terserah kepada Tony untuk membuat keputusan itu.

4. LGE telah secara terbuka menafikan dakwaan-dakwaan itu, kali ini, disokong dengan fakta-fakta.

JAWAPAN: Hanya kerana beliau menafikannya tidak bermakna beliau tidak bersalah. Anwar juga menafikan kesalahannya pada masa itu - dan begitu juga dengan Khir Toyo.

Akhir sekali, sekiranya Guan Eng tidak bersalah, maka beliau sepatutnya menyelesaikannya di mahkamah dan bukannya terus menerus melambatkannya dengan mencabar akta SPRM - tindakan yang menyebabkan penangguhan kes mahkamah itu.

Sudah satu tahun sejak beliau didakwa dan kes rasuah sebenar masih belum dibicarakan di mahkamah.

Oleh kerana itu, Ketua Menteri pada dasarnya menafikan dirinya sendiri peluang untuk membuktikan beliau tidak bersalah dalam satu perbicaraan terbuka.

Biarkan fakta-fakta kes itu didedahkan di mahkamah dan biarkan orang ramai mendengarnya. Kenapa gunakan taktik melambat-lambatkan?

Bagi Tony Pua untuk memburuk-burukkan fakta dan menyebarkan pembohongan kes rasuah yang sedang dibicarakan adalah langkah berbahaya. Tolong jangan berbuat sebegitu.

Mengenai perkara Tony yang lain, isteri MO1 mahupun MO1 tidak dituduh oleh guaman sivil DOJ untuk sebarang pembayaran atau pembelian sebarang berlian.

Sila baca semula saman sivil DOJ.

Itu fitnah semata-mata dan asas kemungkinan tuntutan mahkamah.

Saya berharap anda mempunyai bukti sama ada MO1 atau MO2 membayar untuk membeli berlian 22 karat yang didakwa itu.

Mengenai skandal Terowong Pulau Pinang, saya sanggup berbahas dengan Tony Pua secara terbuka mengenai perkara ini.

Eric See-To.