Khamis, 18 Februari 2010

H-ARAK-KAH MENCARI PUBLISITI MURAH MENGENAI ISU TANAH PROJEK REL KEMBAR DI AIR KUNING

HARAKAH bagaikan mendapat satu loteri yang besar mengenai isu  15 hektar kebun musnah di Air Kuning, kawasan Dun Changkat Jering. Bagaimanapun Harakah tersalah tulis dengan menyatakan jentera Gamuda telah digunakan untuk memusnahkan tanaman dan rumah di situ.



Memang betul tanah tersebut telah lama diteroka, permohonan untuk menjadi hak milik telah lama dibuat tetapi oleh kerana tanah tersebut termasuk dalam projek pembangunan maka permohonan tidak diluluskan. Namun peneroka tetap berharap dan terus berdegil dan enggan berpindah. Isu ini juga telah menyebabkan BN kehilangan banyak undi dalam dua PRU yang lalu.

Peneroka bukan sahaja daripada penduduk tempatan, tetapi ada juga orang luar seperti Kelantan, Kedah dan lain-lain yang berkerja dan bermastautin di sini. Sebelum ini ramai diantara mereka sudah pun mendapat tanah-tanah di tempat lain seperti Kpg Pak Dollah, Kurnia Jaya dan Kpg Potong Pinang, Kg Paya, Pinang Sebatang dan banyak lagi. Mereka adalah dari golongan yang ingin dan gemar  mengumpul geran tanah. Di mana saja ada program meneroka tanah kerajaan , merekalah yang pantas mengambil peluang, Letak semua nama anak menantu, cucu cicit.

Bila di sebut Gamuda bermakna tanah tersebut adalah dibawah projek landasan rel berkembar  yang sedang rancak berjalan sekarang.  Gamuda telah memberi saguhati kepada penghuni sejumlah RM8,000 seorang untuk sebuah rumah atau 2 tahun sewaan rumah.

Jumlah itu satu nilai yang standard dalam kaedah yang digunapakai. Mengikut undang-undang tanah yang telah dibentang dan diluluskan oleh parlimen sewaktu Tun Ghafar menjadi TPM sesebuah tanah yang akan ditebus guna untuk pembangunan, kerajaan tidak boleh menunggu lama.

Jika pemilik tidak berpuas hati mereka boleh bawa kes ke mahkamah, bagaimana penilaian dan bayaran ganti rugi tetap dibuat oleh kerajaan.

Jadi isu tanah kebun yang seluar 15 hektar ini tidak perlu dijadikan bahan politik murahan Pas. Pas kehabisan modal. projek rel kembar pun buat isu...