Khamis, 3 Mac 2011

Beng Hock terjun dari tingkat 14?

Seorang pakar perubatan forensik hari ini mempertahankan pendapatnya bahawa Teoh Beng Hock berada dalam kedudukan mencangkung di birai tingkap sebelum terjun dan dijumpai mati di koridor tingkat lima, Plaza Masalam pada 16 Julai dua tahun lalu.

Dr. Prashant Naresh Samberkar semasa memberi keterangan pada prosiding suruhanjaya untuk menyiasat kematian setiausaha politik exco Selangor itu, mengekalkan teori tersebut berdasarkan kesan garisan lekuk pada dua belah tapak kasut milik mangsa yang sepadan dengan birai tingkap di tingkat 14.

Beliau yang merupakan pensyarah kanan di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) turut menjalankan bedah siasat terhadap mayat Beng Hock berkata, ukuran birai selebar tiga milimeter dipadankan sendiri semasa melawat tempat kejadian untuk kali kedua.

"Berdasarkan kesan lekuk pada tapak kasut, si mati mencangkung di atas birai tingkap dan memegang tingkap sebelum terjun.

"Kalau si mati dicampak keluar tingkap, tidak mungkin dia dalam keadaan sedar dan tidak akan ada kesan lekuk birai tingkap di bahagian tapak kasut.

"Amat penting untuk memahami mekanisme kesan jatuh. Saya tahu keluarga si mati tidak dapat menerima pendapat ini, tetapi saya telah buat kajian tentang jatuh dari tempat tinggi sejak 10 tahun lalu. Sebab itu saya buat kesimpulan sebegitu,'' katanya.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.