Selasa, 5 April 2016

1MDB: TRX City, Edra failkan kenyataan kewangan diaudit

Selasa,5 April 2016

KUALA LUMPUR: TRX City Sdn. Bhd. (dikenali sebagai 1MDB Real Estate Sdn Bhd) bersama anak-anak syarikatnya dan Edra Global Energy Bhd memfailkan penyata kewangan mereka yang telah diaudit oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia(SSM).

1Malaysia Development Berhad(1MDB) juga menyatakan bahawa kedua-dua syarikat tersebut telah juga mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan masing-masing sebelum tamat tempoh yang telah dilanjutkan pada 31  Mac 2016, untuk menghantar penyata kewangan tahunan yang telah diaudit berakhir 31 Mac 2015 bagi urusan pengesahan.

"Kedua-dua syarikat ini merupakan pemegang aset terbesar dan mewakili keseluruhan operasi perniagaan 1MDB," menurut kenyataan pihak syarikat terbabit.

1MDB juga menyatakan bahawa SSM juga telah meluluskan penangguhan tarikh untuk Mesyuarat Agung Tahunan khusus untuk 1MDB sehingga 30 Sept 2016 bagi tujuan pengesahan penyata kewangan yang telah diaudit berakhir pada 31 Mac 2015.

Syarikat pelaburan stategik ini gagal untuk menyediakan penyata kewangan mereka bagi tujuan audit kerana kebanyakan dokumen penting mereka yang disita bagi tujuan siasatan pada 8 Julai 2015, menurutnya. - Bernama.

http://www.thestar.com.my/business/business-news/2016/04/05/1mdb-trx-city-edra-audited-financial-statements-filed/

Diterjemah oleh : KKMM