Langkau ke kandungan utama

PROJEK KERETA API PANTAI TIMUR TELAH DIBINCANG SEJAK 1981



LAWATAN Perdana Menteri ke China baru-baru ini adalah antara diplomasi paling bersejarah buat rakyat di akar umbi di negara ini.

Dengan pelaburan yang mencecah sebanyak RM144 bilion mencakupi pelbagai sektor ekonomi, yang paling mendapat perhatian kawan dan lawan Perdana Menteri adalah tentang projek Pantai Timur Rail Line (ECRL).

ECRL sepanjang 688 kilometer ini bakal menghubungkan Pelabuhan Klang ke Gombak dan ke Tumpat, dengan memotong pergunungan "tulang belakang Semenanjung Malaysia" iaitu Tititwangsa. Ia dijangka akan mengambil masa selama 7 tahun untuk menyiapkan kesemua fasa projek tersebut.

Namun demikian, lumrah kumpulan pembangkang di Malaysia yang tidak senang melihat sesuatu perkara untuk kesejahteraan rakyat dibina oleh pihak Kerajaan Persekutuan.

Projek yang menelan belanja RM55 bilion ini turut terkena tempias fitnah dari mereka. Ada dalam kalangan mereka yang membidas tindakan Perdana Menteri menandatangani pembinaan ECRL dengan negara China ini merupakan suatu perkara yang terburu-buru.

Apa yang mereka lupa atau buat-buat lupa, Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) sebenarnya telah mencadangkan ECRL ini sejak dari tahun 2007 lagi sebagai projek penting bagi merangsang pertumbuhan ekonomi di koridor ini di mana anggaran kos awal adalah dari RM30 bilion kepada RM70 bilion.

Malah, satu lagi fakta yang ramai tidak tahu bahawa ECRL ini sebenarnya telah bermula sejak 1981 dengan pelbagai peringkat perbincangan secara berkala.

Soalnya sekarang siapa Perdana Menteri ketika tahun 1981 itu jika tidak Tun Hussien Onn, manakala timbalannya pula adalah Dr Mahathir Mohamed sendiri?

Jika perlaksanaan ECRL pada hari ini adalah bertujuan untuk menutup segala hutang piutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB), soalnya sekarang adakah 1MDB sudah wujud pada tahun 1981?

Sebagai seorang timbalan perdana menteri ketika itu, Dr Mahathir harus bertanggungjawab dan menjawab kembali persoalan ini. Bukan sengaja tahu membuat provokasi dan tohmahan tidak berasas terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kita boleh bayangkan sendiri, sebuah projek pembangunan yang amat bermanfaat kepada rakyat khususnya di kawasan Pantai Timur sebegini tidak mampu atau sengaja tidak dilaksanakan semasa Dr Mahathir berkuasa selama 22 tahun.

Adakah tempoh 22 tahun itu masih tidak cukup untuk Dr Mahathir mencari pemaju kontraktor dan merancang sebuah rel kereta api? Jika benarlah masa itu tidak cukup baginya, ia bermakna Najib Razak jauh lebih hebat berbanding Dr Mahathir.

Selama hampir 31 tahun selepas itu, barulah projek ECRL ini berjaya menampakkan "sinar di hujung terowong" apabila Najib Razak sendiri berbincang dan bekerjasama dengan China.

Mungkin inilah yang harus rakyat di kawasan Pantai Timur perlu tahu akan komitmen dan kesungguhan Najib Razak dalam memberi kemajuan yang seimbang bukan sahaja kepada kawasan Pantai Barat, Sabah dan Sarawak, malah turut tidak dikesampingkan mereka yang berada di kawasan Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

Mahathir selaku Perdana Menteri selama 22 tahun harus insaf dan malu dengan perkara ini, serta rakyat harus mengetahui perkara yang sebenar.

Tulisan :
Beruang Biru
BB124, Rabu
9 November 2016



Sent from Samsung tablet.

Ulasan

  1. Tidak diteruskan sebab tidak viable. KTM yang berurusan di sebelah barat pon tidak menguntungkan sangat apatah lagi perkihidmatan keretapi di sebelah pantai timur.

    Ada agenda lain yang lebih penting ketika itu.

    BalasPadam
  2. mamak tua sekor tu boleh membazir buat F1 Sepang sbg lubuk anak dia cari makan.. bina KLCC yg berhantu byk floors. tp dia xpikir lngsung nk bina frasarana rakyat yg lengkap.

    Stkt buat 2-3 kerat rel utk sambut sukan Komanwealth 1998, nk suruh org luar puji dia hebat.. tp rakyat sengsara. bapak perompak Malaysia ini masih tak serik2 nk menipu..dn skrg dia berlakon baik, suci, konon nak 'cuci' 'kesalahan' Najib PM.. dia geram dgn duit BRIM xboleh masuk poket anak2nya dn kroni2 penyamun yg bersamanya dulu.

    Tp si bapak penipu ini boleh terus 'cari makan' cara kotor sbb MELAYU MEMANG MUDAH LUPA.. thn 1998 puak2 yg gelarnya MAHAFIRAUN itulah skrg menjilat2nya.. tnpa rasa jijik.. ini perjuangan SYAITAN..
    sesat, pembohong rakyat!!

    BalasPadam
  3. Projek Keretapi tu atau hutang yg sebenarnya si penyamun tu dapatkan..HHH satu Malaya dh tahu...

    BalasPadam
  4. Bodoh ke Beruang biru ni..benda yg bincang th 81 pyn masih kira...tengokla keadaan sekarang...asal umno mesti bodoh

    BalasPadam
  5. Bodoh ke Beruang biru ni..benda yg bincang th 81 pyn masih kira...tengokla keadaan sekarang...asal umno mesti bodoh

    BalasPadam
  6. Bodoh ke Beruang biru ni..benda yg bincang th 81 pyn masih kira...tengokla keadaan sekarang...asal umno mesti bodoh

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Perihal Elaun Keraian Kakitangan Kerajaan

ELAUN KERAIAN
BAGI pegawai-pegawai kerajaan gred 43 ke atas, mereka di peruntukkan dengan elaun keraian yang merupakan sebahagian daripada pendapatan mereka. Elaun minima RM400 sebulan di kecualikan daripada cukai pendapatan.

Imbuhan Tetap Keraian yang diberikan kepada pegawai dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan pegawai tertentu dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional merupakan elaun yang dibayar atas kadar tetap secara bulanan.

Tujuan pemberian Imbuhan Tetap Keraian adalah sebab jawatan dan tanggung jawab pegawai memerlukan mereka meraikan tetamu bagi mewujudkan suasana ramah mesra. -- FAQ SSM oleh JPA

Namun pada kebiasaannya, Imbuhan Tetap Keraian ini hanya digunakan untuk meraikan diri sendiri ataupun keluarga sendiri sahaja ataupun untuk membayar hutang-hutang peribadi sahaja.

Andai kata ada tetamu yang datang ke pejabat dan mereka di jamu, itu adalah dari perbelanjaan pejabat. Malahan ada pejabat yang membayar makan minum tetamu yang diraikan di hotel/restoran menggunak…

#SIAPA_ARAH_BUNUH_ALTANTUYA?

(By: Ariff Ahmad)
Walaupun Kerajaan Australia telah bersetuju untuk membenar Sirul dibawa pulang ke Malaysia tetapi reaksi Mahathir terhadap isu tersebut adalah seperti dia tidak berminat untuk membenarkan Sirul Azhar pulang ke Malaysia (sila rujuk FAKTA 1).  
Mengapa Mahathir tidak berapa bersetuju dengan cadangan tersebut. Untuk memahaminya, maka kita perlu rujuk kepada sejarah pembelian kapal selam tersebut.
Mengikut siasatan saya, Rancangan untuk membeli kapal selam telah mula dibahas di Parlimen seawal tahun 1993 lagi (sila rujuk pada beberapa SCREENSHOT HANSARD dibawah). Persoalannya ialah, jika Mahathir sebagai Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan berkata dia tidak tahu tentang rancangan hendak membeli KAPAL SELAM, jadi apa yang Mahathir buat semasa isu tersebut dibahas di Parlimen. DIA TIDUR AGAKNYA  
Ini adalah fakta-fakta tentang siapa yang terlibat didalam pembelian kapal selam Scorpene
👉1) Yang mencadangkan pembelian kapal selam ialah
a) Mokhzani Mahathir dan 
b) Ibrahim M…

APA SEBENARNYA TUN MAHATHIR MAHU?

TS Zeti dan Tun Daim telah mengakui ekonomi negara kekal kukuh dan rezab simpanan negara mempunyai rm436 billion, tertinggi dalam sejarah negara!
Terbaru Tun Mahathir telah membuat kenyataan yang mana 1MDB ...penubuhan siasatan diRaja ( RCI ) tidak perlu kerana tiada bukti kukuh untuk disabitkan kesalahan pada Najib.
Kini semuanya sudah nyata dan jelas..100% sebelum ini isu2 tersebut telah di politikkan kerana ada sesuatu yang tersembunyi hanya Najib dan Mahathir sahaja yang mengetahui.
Dulu Mahathir kata Najib dan kerajaan BN perlu ditumbangkan untuk menyelamatkan negara dari MUFLIS  dan juga tak mahu aset2 negara dijual ke negara luar. 
Malah dengan konsisten mengatakan Najib penyamun dan pencuri harta rakyat serta mengayakan keluarga mereka.
Hanya 5 hari sahaja Mahathir dapat kuasa..segalanya sudah terjawab hanya dengan kenyataan Zeti dan Daim sahaja.
Adakah Mahathir jujur dengan perjuangan agama bangsa dan negara?
Dalam sejarah satu permainan politik yang amat kotor...fitnah, pembohongan…