Rabu, 29 November 2017

Dap Jual Pulau Pinang Lagi





Ayoooo Yooo Karawaleeee!!! Vennaa day,,Venna Sorley! APA SUDAH JADI DENGAN KERAJAAN PULAU PINANG???? 

Berita hari ini mendedahkan kerajaan negeri Pulau Pinang telah menanda tangani satu Memorandum Persefahaman dengan Taman Botani Singapura untuk memajukan satu satunya Taman Botani di Pulau Pinang.

Dulu pun selepas Dap berjaya menawan Pulau Pinang daripada BN, mereka juga buat MOU dengan Temasek Holding iaitu sebuah syarikat pelaburan yang dimiliki oleh keluarga Lee Kuan Yew untuk memajukan beberapa projek bernilai RM 11.3 Bilion.

Kini Temasek sudah, rugi $43 Bilion Singapore Dollars, Tahun lepas harta Temasek susut nilai sebanyak $242 Bilion Dolar Singapura.

Sungguh menghairankan kerana Pulau Pinang berkiblatkan kepada Singapura. Maka benarlah bahawa DAP adalah adik kepada PAP. 

Sepatutnya kerajaan boleh rujuk kepada Jabatan Lanskap Negara untuk upgrade taman botani tersebut. Atau panggil peneroka-peneroka di Balik Pulau untuk membangunkan Taman Botani tersebut.

Baru-baru ini Pulau Pinang di landa banjir besar, pandai pula Guan Eng telefon TPM jam 3 pagi. Apakah kerana projek tanam botani tersebut melibatkan peruntukan besar maka mereka buat MOU dengan Singapura, Banjir tak memberi pulangan yang besar maka minta TPM bantu, minta tentera turun bantu.

Lain kali eloklah panggil Singapura jika banjir melanda lagi pada masa akan datang.

MOU DENGAN BOTANIC GARDEN SINGAPORE

GEORGE TOWN, 29 Nov (Bernama) - Kerajaan Pulau Pinang akan menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Taman Botanic yang disenaraikan di Unesco Singapura untuk bertukar-tukar pengetahuan teknikal mengenai pengurusan taman botani negara.
Pegawai eksekutif negeri Jagdeep Singh Deo berkata beliau melawat Singapura pada 31 Julai lalu dan membincangkan menandatangani perjanjian untuk berkongsi pengetahuan dan kemahiran dalam mengurus dan meningkatkan Taman Botanik Pulau Pinang.
"Taman Botani Singapura telah bersetuju untuk menandatangani memorandum persefahaman dengan Pulau Pinang dan matlamat utama adalah untuk meningkatkan akses dan pengetahuan, untuk memindahkan pengetahuan teknologi dalam hubungan dengan hortikultur, pengurusan taman, pemuliharaan dan penyelidikan," katanya dalam satu media persidangan di Taman Botani Pulau Pinang hari ini.
Pengerusi jawatankuasa perumahan dan bandar dan negara merancang draf perjanjian sedang disempurnakan.
"Kami sepatutnya menandatangani bulan ini tetapi memandangkan banjir awal bulan ini kami menangguhkannya dan kami akan menandatanganinya pada Januari tahun depan," katanya.

Taman Botanic Singapura adalah yang pertama di Asia dan kekal sebagai satu-satunya taman tropika untuk disenaraikan sebagai tapak Warisan Dunia Unesco.
Jagdeep berkata MoU itu adalah tanda bahawa kerajaan negeri berhasrat meningkatkan dan melindungi taman botani.
Beliau cuba menyingkirkan kebimbangan beberapa kumpulan masyarakat sivil dengan menekankan bahawa Enakmen Perbadanan Taman Negeri Pulau Pinang (Botanic) 2017 bertujuan untuk melindungi dan mempertingkatkan taman-taman.
Baru-baru ini, Aliran mengeluarkan satu kenyataan yang menyuarakan kebimbangannya mengenai pengkorporatan Taman Botani Pulau Pinang di bawah enakmen yang akan membuka jalan bagi pengkomersilan taman-taman.
Organisasi bukan kerajaan (NGO) juga menyuarakan kebimbangannya terhadap taman-taman yang dijual kepada syarikat swasta yang lain dan yuran masuk akan dikenakan untuk taman-taman yang sentiasa menjadi taman awam yang digunakan oleh penduduk tempatan untuk aktiviti rekreasi.
Aliran juga mempersoalkan kelewatan kerajaan negeri dalam membentangkan rancangan Rancangan Kawasan Khas (SAP) untuk kebun botani untuk tontonan awam.
Jagdeep juga memberi jaminan bahawa masuk ke taman-taman tersebut adalah percuma.
"Kami tidak akan mengenakan yuran masuk tetapi mungkin bayaran dikenakan ke atas produk lain yang akan diperkenalkan pada masa akan datang," katanya.
Kurator Taman Botani Pulau Pinang Saw Leng Guan berkata objektif enakmen negeri jelas mengenai melindungi dan memelihara taman-taman.
"Tidak mungkin kebun-kebun itu akan dijual dan mereka yang berada di papan perbadanan akan melihat taman-taman supaya tidak dijual," katanya.

Beliau juga berkata draf SAP sedang disemak semula kerana pindaan terdahulu dibuat oleh perunding luar yang tidak mahir dalam botani.
"Terdapat beberapa ketidakcukupan dalam SAP dan kami telah melaluinya dan ia perlu disemak semula selepas itu, ia hanya akan dipersembahkan untuk tontonan awam bulan depan," katanya.

Saw memberikan jaminan bahawa pembangunan masa depan yang dicadangkan hanya akan dipertimbangkan jika mereka meningkatkan kebun dan tidak jika mereka merendahkannya.
"Akan ada perkembangan untuk meningkatkan dan memperbaiki taman-taman, bukan untuk memusnahkan fungsinya," katanya.
Enakmen Perbadanan Taman Negeri Pulau Pinang (Botanic) 2017 dibentangkan dan diluluskan di dewan perundangan awal bulan ini.
Ia adalah untuk menggantikan Enakmen Taman Air Terjun Pulau Pinang 1923 dan semakannya pada tahun 2005.
Jagdeep telah menegaskan bahawa enakmen ini akan membolehkan kerajaan negeri meningkatkan kebun dan akhirnya memohon pengiktirafan Unesco untuk taman-taman.




MOU DENGAN TEMASEK HOLDING SINGAPORE

GEORGE TOWN – Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) baru-baru ini menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) dengan syarikat pelaburan dari Singapura, Temasek Holding (Temasek) dan Economic Development Innovations Singapore Pte. Ltd. (EDIS) untuk pemajuan dua projek mega di negeri ini.
Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng semasa menyaksikan majlis MoU tersebut berkata, nilai pembangunan kasar Penang International Technology Park (PITP) di Batu Kawan dan Business Process Outsourcing Prime (BPO Prime) dekat Bayan lepas dianggarkan sekitar RM11.3 bilion.
“Usahasama di antara PDC dan Temasek bagi membangunkan PITP dan BPO Prime tersebut membolehkan PDC memegang 51 peratus syer dan selebihnya dipegang oleh pelabur,” ujarnya dalam ucapannya dalam majlis menandatangani perjanjian tersebut di sini baru-baru ini.
Pengurus Besar PDC, Datuk Rosli Jaafar, Pengarah Urusan Kanan (Pelaburan) Temasek, David Heng, Pengarah Urusan (Undang-undang dan Peraturan) Temasek, Cheong Kok Tim, Pengerusi EDIS, Philip Yeo, Ketua Pegawai Eksekutif EDIS, Abel Ang dan Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif I Lembaga Pembangunan Perindustrian Malaysia (MIDA), Datuk Phang Ah Tong turut hadir pada majlis tersebut.
Hadir sama, Exco Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalulintas dan Tebatan Banjir, Chow Kon Yeow dan Lim Hock Seng (Exco Kerja Raya, Pengangkutan dan Utiliti).
Dalam perjanjian itu, difahamkan, PDC dan Temasek akan memajukan projek di atas tanah berkeluasan 206.8 ekar dalam tempoh lima hingga 10 tahun, manakala, EDIS yang merupakan syarikat milikan persendirian pula berperanan menyediakan perkhidmatan pengurusan kepada projek usahasama tersebut.
Guan Eng berkata, dua projek tersebut dijangka akan mengembangkan pasaran domestik berasaskan pengetahuan, seperti penyumberan luar projek perniagaan (BPO), informasi dan teknologi komunikasi (ICT) serta sektor pembuatan nanti.
Malah, tambahnya, projek pemangkin ekonomi negeri itu turut dijangka membuka 25,000 hingga 30,000 peluang kepada pekerja berpengetahuan kelak.

NOTA KAKI

  1. Sudah lah Guan Eng dan anak Karpal!! Buat apa pun semua gagal, Ahad lepas anjur larian peringkat antara bangsa pun tak reti nak urus, sampai hari ini peserta dok komplen.  
  2. Nak urus banjir pun gagal,
  3. Kalau tak reti nak mentadbir sila meninggal,  lagi bagus.
  4. Apabila PM Najib bawa pelaburan dari China untuk melabur di Malaysia, pembangkang kata Najib jual negara maka dengan 2 mou dengan Singapura bermakna Pulau Pinang pun kini dijual kepada Singapore.