Khamis, 14 Disember 2017

KERAJAAN MESIR CONTOHI MALAYSIA DALAM MEMBERI BANTUAN KEPADA RAKYATNYA








Hebat pentadbiran YAB Dato Seri Najib Razak Perdana Menteri Malaysia ke enam. Tidak perlu bergendang dan buat road show seperti program Semarak dulu-dulu.

Sejak tahun 2012, Najib melancarkan BR1M  Bantuan Rakyat 1 Malaysia untuk membantu rakyat Malaysia  yang berpendapan rendah iaitu  B40. Setiap ketua isi rumah yang berpendapatan bawah RM 3000 layak memohon BR1M ( kini RM4000 can ke bawah). Bantuan tersebut  akan memanfaatkan kira-kira 4.7 juta isi rumah.

Individu  bujang 21 tahun ke atas yang income bulanan dibawah RM2000 juga layak mendapat bantuan 1 Malaysia.

Kini Mesir mencontohi langkah PM Najib. Kerajaan Al Sisi melaksanakan BR1M (Bantuan Rakyat 1Mesir) atau dipanggil Program "Takaful dan Karama)

Buat permulaan pembayaran pertama akan dibuat pada tahun ini yang akan memberi manfaat kepada 1.5 juta keluarga termiskin di Mesir.

Penerima akan diberikan smart card untuk mengeluarkan wang di ATM atau menerima secara peribadi atau bayaran tunai di pejabat pos atau di unit-unit kecil di Kementerian Perpaduan Sosial.

Langkah ini diambil oleh kerajaan Mesir untuk mengimbangi program rasionalisiasi subsidi yang di laksanakan oleh kerajaan Mesir berikutan kenaikan harga petrol sehingga 78 peratus pada bulan Julai 2014.


https://www.reuters.com/article/us-egypt-energy/egypt-to-raise-fuel-prices-by-up-to-78-percent-from-midnight-source-idUSKBN0F91YG20140704

Kerajaan Al Sisi Mesir berkata langkah rasionalisasi subsidi mereka adalah untuk mengurangkan pembaziran dan memerangi rasuah kerana kebocoran.

Harga bahan api meningkat sehingga 47% pada November 2016.

https://www.madamasr.com/en/2016/11/03/news/economy/egypt-to-raise-fuel-prices-by-up-to-47-percent-at-midnight/

Dan kemudian meningkat lagi sehingga 50% semalaman pada bulan Jun 2017.

https://www.reuters.com/article/egypt-economy/update-3-egypt-raises-fuel-prices-by-up-to-50-percent-under-imf-deal-idUSL8N1JQ1G5

Mesir telah mengumumkan bahawa semua subsidi minyak akan dihapuskan dalam tempoh 3 tahun akan datang - yang bermaksud bahawa pada masa itu, harga minyak Mesir akan sama atau lebih 
tinggi daripada harga Malaysia.

https://www.reuters.com/article/egypt-economy-imf/imf-backs-egypt-plan-to-remove-fuel-subsidies-in-three-years-ease-inflation-idUSL8N1IJ63C

Kerajaan Mesir juga telah memperkenal kan GST mereka sebanyak 13% pada 1 Oktober 2016, yang kemudiannya dinaikkan kepada 14% pada 1 Julai 2017.

https://www.vatlive.com/vat-news/egypt-early-vat-rise-to-14-july-2017/

Pakatan Harapan (PH) di Malaysia yang kini diketuai oleh Mahathir Mohamad bolehlah menghantar rombongan pemimpin mereka, balaci dan penjilat tegar Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Mat Sabu ke sana untuk membantu "Selamatkan Mesir". Mereka boleh menggunakan argumen seperti berikut: -

  1. Mesir adalah negara pengeluar minyak dan jumlah pengeluarannya hampir sama banyak  dengan pengeluaran di Malaysia. Kenapa kerajaan Mesir mahu menzalimi rakyatnya?
  2. GST membebankan rakyat dan disebabkan oleh kerajaan Mesir songlap. dan rasuah
  3. Program "Takaful dan Karama" adalah DEDAK kepada rakyat dan ianya satu bentuk rasuah. CASH IS KING seperti kata Mahathir.

Jika Pakatan Harapan (PH) ingin mencuba Demo Bersih bantah tindakan kerajaan Mesir dipersilakan   Kita yakin dalam tempoh seminggu,  Semua macai Pakatan Harapan akan dipancung kepala dan dicampakan ke Laut Merah 

Don't talk about "arabization" of Malaysia. We are now seeing the "Malaysianization" of the Africans too.

Egypt and its Arab Spring was once hailed by the Pakatan leaders prior to 2013 as a role model for Malaysia. Perhaps Pakatan leaders will still insist that Malaysia should still follow Egypt - especially since Egypt has basically followed what Malaysia has done?

KAH KAH KAH KAH.........