Rabu, 28 Februari 2018

Macai tok wan melompat bila kapal layar dirampas

Rampasan kapal layar itu seolah-olah membuat penyokong Pakatan sangat teruja - sesuatu yang saya tidak pasti saya faham kerana bukan Najib, Rosmah, anak lelakinya atau mana-mana ahli politik BN.

Ini bukan penyitaan pertama terhadap aset Jho Low. Sebelum itu, lukisan dan pesawatnya juga dirampas. Jadi apakah kegembiraan ke atas satu lagi aset?

Walau bagaimanapun, saman sivil terhadap Jho Low masih digantung dan tiada saman jenayah telah bermula walaupun selepas 2 tahun.

Sekiranya anda percaya laporan WSJ dan DOJ, wang untuk membeli aset ini tidak datang terus dari 1MDB atau tidak langsung membayar 1MDB untuk membeli aset ini.

Oleh itu, kapal layar atau aset yang disita lain TIDAK sama sekali aset 1MDB dan 1MDB tidak membuat tuntutan terhadapnya. Jadi, 1MDB akan sangat tidak peduli.

Sebilangan besar aset tersebut dibeli selepas 1MDB telah membayar Aabar BVI dengan wang yang masuk terus ke Pengerusi Aabar Abu Dhabi Khadeem Al Qubasi dan akaun Ketua Pegawai Eksekutif Mohd Husseiny. Kedua-duanya juga merupakan pengarah tunggal Aabar BVI. (sehingga tarikh, tiada siapa yang telah memfailkan saman jenayah terhadap kedua-dua orang ini - di Abu Dhabi atau di mana sahaja - yang pelik).

Sehubungan dengan 1MDB, Aabar Abu Dhabi dan IPIC bertanggungjawab terhadap wang yang dihantar oleh 1MDB, tumpuan utama 1MDB adalah untuk menyelesaikan rundingan yang baik dengan IPIC yang bermula selepas 1MDB membuat pembayaran akhir USD1 bilion bahawa IPIC telah dipinjamkan kepada 1MDB pada bulan Jun 2015.

Bon US $ 3.5 bilion masih dijamin oleh IPIC dan 1MDB masih mempunyai jaminan dari Aabar Abu Dhabi ke atas unit dana - jadi biarkan 1MDB dan IPIC menyelesaikan penyelesaian mereka.

Terdapat tuntutan sebenar dan banyak leverage yang masih dipegang oleh 1MDB untuk pulih sepenuhnya wang mereka. Ini bukan Mahathir dan Anwar RM30 bilion (Skandal RM100 bilion) kerugian FORM BNM yang habuk pun takde lagi dengan peluang sifar untuk pulih.

1MDB telah mengurangkan banyak hutang sebelumnya dan mempunyai banyak kemajuan dalam TRX (lihat Menara Tandatangan), 8 pangkalan tentera serta membantu menyelesaikan IPP lop-sisi yang akan menjimatkan Malaysia RM200 bilion lebih 20 tahun. . Biarkan mereka menyelesaikan tugas mereka.