Khamis, 26 April 2018

Barisan Nasional Tampil Calon Muda Untuk Pilihan Rakyat.


Esok adalah hari Rabu. Tiga kali lagi hari Rabu termasuk esok, untuk hari penentuan. Tinggal lagi 14 hari sebelum hari pengundian diadakan. Lagi 3 hari untuk penamaan calon diadakan.

Barisan Nasional sudah umumkan senarai calon di 11 negeri, tinggal Sabah, Pahang dan Perlis sahaja belum diumumkan. Berdasarkan keseluruhan calon yang sudah diumumkan, terdapat sejumlah 261 orang calon muka baru dan 90 orang calon muda menjadi pilihan BN untuk PRU14 kali ini.

Di Wilayah Persekutuan, 3 orang muka baru dipilih untuk bertanding kerusi parlimen. Di Selangor  57 muka baru ditampilkan di 14 kerusi Parlimen dan 43 kerusi DUN. Di Johor, 36 muka baru ditampilkan. Di Kelantan, 30 calon muka baru dipertaruhkan.

Di Sarawak, sejumlah 15 calon muka baru ditampilkan dari 31 kerusi parlimen yang ditandingi BN. Di Terengganu, 18 orang calon baru dicalonkan.

Di Negeri Sembilan, BN pertaruhkan 22 calon muka baru. Manakala di Kedah, ada 17 calon muka baru diberi kepercayaan oleh BN. Di Perak ada 32 calon muka baru dan Pulau Pinang ada 31 calon muka baru.

Keseluruhannya, daripada 179 kerusi parlimen dan 388 kerusi Dewan Undangan Negeri, DUN terdapat sejumlah 261 orang calon muka baru di 11 negeri tersebut.

Secara keseluruhannya, daripada 567 orang nama calon yang sudah diumumkan, terhadap 46% calon muka baru ditampilkan oleh Barisan Nasional.

Daripada segi calon muda pula, Barisan Nasional tampilkan 2 orang calon muda bertanding di Parlimen Kota Melaka dan Tangga Batu di Melaka, manakala 6 orang lagi bertading di kerusi DUN.

Selangor paling ramai menampilkan calon calon yang muda. 6 orang calon muda ditampilkan oleh BN di parlimen manakala 10 orang lagi kerusi DUN. Wilayah Persekutuan pula menampilkan dua orang calon muda di Parlimen Kepong dan Bandar Tun Razak.

Manakala di Terengganu, dua orang calon muda ditampilkan iaitu Mohd Iskandar Bin Jaafar di Jabi dan Tengku Zaihan di Kuala Besut. Di Kelantan seramai tiga orang calon muda ditampilkan BN di parlimen Pasir Puteh, Kota Bharu dan Pasir Mas.

Di kerusi DUN, Barisan Nasional Kelantan tampilkan seramai 11 orang calon muda di Chempaka, Kota Lama, Chetok, Apam Putra, Pasir Tumbuh, Kadok, Kemahang, Limbongan, Kemuning, Paloh dan Galas.

Di Negeri Sembilan, BN ada dua calon muda di Parlimen dan 5 orang calon muda di kerusi DUN. Johor pula memberikan kepercayaan kepada orang muda untuk kerusi DUN di Pemanis, Kemelah, Simpang Jeram, Layang Layang dan Panti.

Di Sarawak, Barisan Nasional tampilkan Kho Teck Wan yang berusia 42 tahun di Parlimen Bandar Kuching, Andrew Wong, 42 tahun di parlimen Sibu dan Lukanisman bin Awang Sauni berusia 36 tahun di parlimen Sibuti. 3 calon muda ditampilkan oleh BN Sarawak.

Di Kedah, Barisan Nasional tampilkan 5 orang calon muda di DUN Kota Siputeh, Bukit Pinang, Kota Darul Aman, Tanjong Dawai dan Bayu. Di Perak ada seramai 4 orang calon muda di kerusi Parlimen dan 18 orang calon muda bertanding di kerusi DUN.

Di Pulau Pinang, 7 orang calon muda ditampilkan Barisan Nasional dengan calon paling muda merupakan Koo Pei Chee, berusia 32 tahun bertanding di kerusi DUN Batu Lanchang.

Di 11 negeri ini sahaja, belum termasuk Perlis, Sabah dan Pahang, Barisan Nasional sudah tampilkan seramai 90 orang calon muda daripada seramai 567 orang calon yang sudah diumumkan.

Ini bermakna secara keseluruhannya, sejumlah 46% calon BN adalah calon muka baru dan sejumlah 15.8% calon BN adalah terdiri daripada calon golongan orang muda.

#BersamaBN  #HebatkanNegaraku
#DahulukanRakyat  #JomBN 
#ManifestoBN

Tulisan :
Beruang Biru