Jumaat, 27 April 2018

DS Najib: Mobiliti Terhubung Pemangkin Industri Automotif


Industri automotif negara bakal berkembang menjadi lebih pintar dan canggih menerusi pengenalan 'Mobiliti Terhubung' (connected mobility) dalam usaha kerajaan memandang jauh ke hadapan, kata DS Najib Razak. 

Mobiliti Terhubung berkebolehan untuk meneroka dan menganalisis Data Raya (Big Data) dengan wujudnya hubungan internet berkelajuan tinggi. Contohnya, keupayaan kenderaan untuk berkomunikasi dengan kenderaan lain, infrastruktur dan kebarangkalian mengurangkan kejadian kemalangan.

Dalam pada itu, ekosistem industri Mobiliti Terhubung akan membuka peluang pekerjaan kepada 480 000 graduan TVET dan 300 000 graduan IPT. Ia juga mempunyai potensi untuk meningkatkan industri-industri lain seperti pertanian, penjagaan kesihatan dan perdagangan.

Inilah beza antara BN dengan Pakatan, di mana BN menetapkan pelan jelas untuk mengubah dan membuka kunci potensi industri automotif dan mencipta lebih banyak peluang pekerjaan, sementara janji PH untuk belia pula sekadar menjanjikan siaran bola sepak luar negara secara percuma.

#MalaysiaAutoshow2018
#MA2018
#BersamaBN
#HebatkanNegaraku