Sabtu, 31 Januari 2009

Pemuda Pas Moden P36

Ini kalau kena tangkap polis dan mati dalam tahanan tentu depa mengamuk.


===================================================

==================================================

LAGI TENTANG PAS (KLIK)

DI ATAS ADALAH LINK KEPADA POST OLEH PEMUDA PADANG RENGAS PERAK BERSABIT DENGAN PAS.

Lihat Video ini, Siapa samseng


-------------------------------------------------------------------------------------------------

merentas belantara berkata.

Wei....kat kamunting dah habis dah datuk malik juai tanah kat cina..tu yg depan kem askar tu....sapa punya kalau cina....tu sebab datuk malik tau dia tak terpilih dan perak akan kalah cecapt cepat pi jual semua tanah...tu yg kedai mara tu semua habis bagi kat cina..ni la dia bila UMNO ata BE END melayu dapat pangkat....baguih pun PR memerintah perak biar padan muka UMENO....biar tahu sapa depa...tu yg kat pantai remis berapa lama dah org cina pi amik tanah buat kolam udag..berpuluh tahun dah..tu semua rezab kerajaan la yeob....diorang dah dapat untung berjuta juta dah...org BE END dapat rasuh banyak tu yg dok diam tu....apa la....nak tunggu sampai bila.....tanah kg tersusun kat kamunting tu melayu punya dah bertahun dah tunggu waktu BE END tak dapat juga...skang PR amik alih baru la merasa geran....pikiaq la guna kepa otak bukan kepala lutut..bunag la karat BE END tu .....pi basuh bagi bersih...golongan tua tua je la yg dok sokong BE END sampai mampuih...

Blogger yg komen dihentam oleh tanpa nama

5 ulasan:

Sedingin Salju berkata...

Alahai encik, orang Pas tak sekolah punya. Peminpin mereka pun tak sekolah, takdak pelajaran. Sebab tu, boleh caci, maki, hina, pelekeh orang dan pelbagai lagi. Agama pun takdak. Agama Pas adalah encik.

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) berkata...

taiping... dengar cerita lepas ni...pesiangan, lenggeng, dun ladang kt pulak....

kalau umno/bn tak puloon tak tau lah sebab pas, pkr dan dap macam org mabuk darah dah....ketagih nak kuasa!!!!agenda mereka tumbangkan bn. mereka bekerja bermati2an... buat ajee tak fikir apa dah...tapi umno/bn banyak sangat strategi dan agendanya....

patut agenda bn hanya satu... matikan langkah pkr, pas dan dap....lenyapkan mereka dan tak releven kan mereka!!!!

Waris Pahang berkata...

PAS SERPIHAN UMNO, JGN NAK BERLAGAKLAH. FUAD TU KECEWA MAKA DITUBUHNYA PAS.

MAKA PAS PARTI ORANG KECEWA LAH.

Tanpa Nama berkata...

tiadakah perasaan terkilan kpd tok2 guru PAS,,, jika hudud idaman PAS tidak terlaksana sebelum tok2 guru PAS menghembuskan nafas yg terakhir.../ meninggalkan "ISLAM" yang belum selesai..

kecewa yang teramat sangat... "Perjuangan Islam" tidak kesampaian..

ada rasa terkilan kee???

Tanpa Nama berkata...

Perkara agama jgn dok kutuk sembarangan...kalau kutuk 'batang tubuh' orang tu mungkn setakat berdosa je. Tapi kalau dok peleceh agama bahaya...so berhati2 la sikit.

Tuan sedingin salju, dah khatam berapa kitab? Tafsir quran dah khatam berapa kali?

Tuan Otai, Tuan Waris pahang, bincang secara ilmiah bukan main hentam ikut sedap mulut.

Cokia berkata

31 Jan 09, 07:18
cokia: Kalau pengganti MB Perak sepertti Dato Salimin,Najamuddin dan Rosli Husin akan lingkup lagi UMNO Perak.

===================================================
Ok para pembaca. Apa komen anda pula tentang jeritan Cokia ini...Dia tidak memberi pandangan sebaliknya menghentam saja , Apakah nama-nama di atas tidak berkarisma. Apa yang saya telah ikuti mereka boleh menjadi imam dengan bacaan yang baik. berwibawa, perihatin dan mempunyai sifat kepimpinan yang tinggi

Mahasiswa UTM berkata...


Kat tempat aku di UTM, ramai yang mula persoalkan kepimpinan PR,dan ramai kawan2 mahasiswa yang kembali menyokong BN.

Trend ke arah menyokong kerajaan memuncak dengan pelbagai isu sensisif yang kerap dimainkan pembangkang, contohnya PMSMI,isu babi selangor ,pemberian tanah di Perak dan statistik kes zina paling tinggi di UIA yang diperintah oleh bukan Aspirasi hangat diperbualkan di UTM.

Kami hanya menunggu saat PRU untuk mula mengundi.-Mahasiswa UTM,Pembela Agama Bangsa.

Anjung Seri berkata...

mahasiswa UTM. ada kebenaran kata2 awak. ini bukan mengada2kan cerita tapi baru2 ini saya mengendalikan kes siswi UIA yang terlanjur di mana anaknya diserahkan utk dijadikan anak angkat kepada pasangan yg tidak mempunyai anak. proses pengangkatan baby itu saya uruskan.

tapi kita jgnlah kerana nila setitik hbs susu sebelanga. masalah ini ada di lain-lain universiti dan di mana2. di kalangan pelajar U, pelajar seawal 13 tahun, yg dah bekerja dan tak kurang yg dah berumur.

Abd Bashid Harun berkata...

Tanpa Nama

Salam hormat sdr TaipingMali,

Apa yang berlaku membuktikan yang PAS tidak pernah ada idea sendiri. Semua yang mereka katakan tentang UMNO dicuri daripada UMNO sendiri.

Apabila Tan Sri Muhyiddin berkata UMNO hilang daya penarik mereka membesar-besarkannya dengan mengumpamakan UMNO seperti pokok yang hampir mati.

Dia bukan sahaja Tok Guru dalam agama, tetapi juga Tok Guru dalam melakukan tokok tambah seperti ini.

Mereka memang mempunyai kemahiran menokok tambah cerita dan membesar-besarkan saiznya.

Saya masih ingat apabila kita kata mencarut itu tidak baik (merujuk kepada perangai pemimpin dan ahli PAS yang suka mencarut) Tok Guru inilah yang berkata Tuhan pun mencarut.

Jadi kalau Tuhan pun biasa diperlakukan sebegitu, apatah lagi kita ahli UMNO.

Kalau Allah pun mereka tak hormat, apalah yang ada pada makhluk yang bernama UMNO untuk mereka hormati.

Mereka memang punya kelebihan itu dan kelebihan itulah yang hampir-hampir tidak ada dalam UMNO.

Apabila mereka mengulas tentang UMNO mereka seolah-olah mahu menunjukkan yang mereka lebih tahu tentang parti kita dan apa yang berlaku di dalamnya.

Tidak cukup setakat itu mereka akan membesar-besarkan saiz cerita agar tanah yang sekepal digunungkan dan air yang setitik dilautkan.

Mereka akan menambahkan rambu dalam cerita itu agar kelihatan lebih menarik. Itu memang kerja mereka dari dahulu.Inilah juga permainan mereka yang melekakan sebahagian orang, tetapi sebahagian besar lagi tidak akan mudah tertipu dengan permainan mereka ini.

Dari sehari ke sehari, mereka semakin mahir dalam melakukan perbuatan menokok tambah dan membesar-besarkan cerita tentang UMNO.

Tegasnya sikap yang tidak baik ini sudah menjadi habit bagi mereka. Mulut mereka akan berasa gatal kalau tidak berkata tentang kita, tangan mereka akan terus tergaru-garu kalau tak menulis tentang kita.

Sebabnya sejak kewujudan mereka, mereka tiada kerja lain selain sekodeng ke arah UMNO sambil mengintai-intai kesalahan parti itu.

Mereka punya banyak masa memerkatakan tentang kita kerana mereka hampir tidak ada apa-apa yang hendak dibuat dalam parti mereka.

Tiada program pembangunan, dan tiada wawasan. Kalau ada pun hanya CERAMAH.

Dalam CERAMAH mereka bukan ada isi pun. Mereka tidak pernah bercerita tentang apa yang mereka sedang buat untuk kemajuan umat dan negara Malaysia. Bagaimana mengekalkan keamanan dan meningkatkan ekonomi ummah.

Apakah perancangan mereka dalam bidang sukan, perbankan, pendidikan, kesihatan, kemasyarakatan, agama Islam, hubungan dalam dan luar negeri,
tidak pula disebutkan.

Tetapi yang ketara aktiviti yang mereka buat ialah menjaga hal ehwal UMNO dengan cara menyalahkan UMNO dan memburuk-burukkan UMNO. Itu sahaja.

Tok Guru Nik Aziz kata perkembangan dalam UMNO menguntungkan Pakatan Rakyat. Maknanya mereka bergantung kepada kita dan bukannya dengan kekuatan yang ada pada mereka.

Bila kita dilihat lemah di situlah kekuatan mereka.Tetapi apakah jaminan kekuatan yang ada pada parti PAS sendiri untuk memperkukuhkan parti mereka.

Jawapannya mereka tiada kekuatan itu, kekuatan mereka hanyalah bersifat sementara, itu pun bergantung kepada kelemahan kita.

Jadi mengapa masih ada yang percaya dan meletakkan harapan kepada parti yang seperti ini?

Nah sekaranglah masanya untuk kembali kepada UMNO dan memperkukuhkan semula parti yang menjadi tonggak orang Melayu dan umat Islam.

Ingat seburuk-buruk UMNO, UMNO tidak pernah menggunakan nama apatah lagi berselindung di sebalik Islam untuk mempertahankan kesalahannya.

2009 Januari 31 08:28

Padam

Nik Aziz anggap Umno pokok hampir mati

Patutkah seorang yang berkedudukan tinggi dalam agama sanggup mengeluarkan kenyataan sebegini? Ia bersifat riak dan bongkak
=================================================

KOTA BHARU: Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan perkembangan dalam Umno sekarang menunjukkan parti itu hilang daya tarikan sehingga ada pemimpinnya yang berpaling tadah.


Katanya, kalau diibaratkan sebatang pokok, Umno kini sebuah parti yang hampir mati dan akan gugur sendiri dahannya satu persatu sebelum menjadi pokok mati.

“Umno kini tiada daya tarikan atau `graviti’ untuk menarik rakyat menyokong perjuangannya dan ini menyebabkan ramai ahli dan pemimpinnya mula berpaling tadah menyertai parti pembangkang, terutama Pas,” katanya ketika ditemui pada majlis rumah terbuka Ahli Exco Kerajaan Negeri, Datuk Anuar Tan, di sini hari ini.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Semenjak menjadi pelacur kepada DAP dan PKR berani bercakap lepas lepas tanpa mengimbau kembali apa yang berlaku dalama PRU 11 lalu.

Ingat roda tidak sentiasa di atas, ada masa di bawah juga



Menteri Besar Kelantan itu berkata apa yang sedang berlaku dalam Umno adalah perkembangan yang baik bagi Pakatan Rakyat, khasnya Pas, yang sedang berusaha menarik sokongan rakyat terhadap perjuangan yang akan membawa perubahan kepada mereka.

Ditanya mengenai cadangan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin Umno, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail supaya sayap Umno dibubarkan bagi mengelak politik wang dalam parti itu, Nik Aziz berkata itu adalah masalah dalaman Umno.

“Ia terjadi dengan sendiri apabila pemimpinnya tidak mengamalkan dasar yang betul. Inilah juga punca yang menyebabkan Umno diibaratkan parti yang hilang graviti untuk menarik rakyat menyokong perjuangannya,” katanya. - Bernama

------------------------------------------------------------------------------------------

Pas mengamalkan dasar yang betul? Tidak juga , semenjak bersekutu dengan PKR dan DAP haluan Pas terus menyimpang dari dasar sebenarnya.

Jumaat, 30 Januari 2009

Siapa MB Perak yang baru selepas PRU 13

Mungkin agak awal untuk membincangkan hal ini. Tetapi masa berlalu begitu cepat. Tajol Rosli bukan lagi dalam senarai. Orang-orang lama dalam senarai Umno mungkin tidak akan dipilih lagi.

Umno ketika itu akan memilih muka baru yang bersih dan tidak ada calarnya, mereka juga adalah dari golongan UMNO muda yang berwibawa.

Memang ramai wajah-wajah muda di Perak yang mampu mengambil alih pucuk pimpinan Umno sekarang.

Antara nama-nama baru dalam politik Perak ialah Dato Salimin dari Taiping, Dato Najmuddin dari Larut,dan Dato Rosli Husin dari Bukit Gantang. muka-muka ini nampak nya ada peluang menjadi MB,,,,,siapa lagi,,,,tolong beri pendapat andaaa..

New MPV for Pakatan Rakyat


PROGRAM BERSAMA RAKYAT

Jabatan Pembangunan Negeri Perak akan menganjurkan "Program Bersama Rakyat " pada Sabtu 31 Januari 2009 bermula jam 7.30 pagi sehingga 6.00 di Dataran Bukit Gantang, Taiping.

Pelbagai acara dan aktiviti diadakan. Anda dijemput hadir beramai-ramai bagi memeriahkan program tersebut.

Pada sebelah malamnya pula Badan Perhubungan UMNO Negeri Perak akan menganjurkan Forum Perdana, "ISLAM TERAS PERPADUAN"
Panel Forum ialah
1. YB Dato'Seri Dr Khir Toyo.
2. YB Senator Dr Mashitah Ibrahim
3. YB Dato' Saifuddin Abdullah
4. YB Dato' Hj. Mohd Najmuddin Hj Ellias (pengerusi)

Anwar ingin jadikan PKR pengganti UMNO tetapi...........

PKR tidak berputus asa untuk menarik lebih ramai pemimpin UMNO untuk bersamanya dalam PKR. Nampaknya ahli politik dah nak jadi pemain bola Liga Inggeris boleh dibeli dengan harga berjuta-juta .Alasan beliau amat mudah, ''Justifikasinya ialah untuk menguatkan suara Melayu dalam Pakatan Rakyat sebab menganggap suara Melayu kurang mencukupi," katanya di sini hari ini.


Yang pasti Anwar amat sayangkan UMNO. Oleh kerana pintu UMNO sudah tertutup kemas maka usaha beliau ialah hanya satu "BUNUH UMNO "..

Seorang lagi ADUN jadi perhatian PKR

IPOH 29 Jan. - Selepas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bota, Datuk Nasaruddin Hashim berjaya dipujuk untuk melompat parti daripada UMNO kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR), seorang lagi ADUN UMNO kini menjadi perhatian mereka.

ADUN Kamunting, Mohammad Zahir Abdul Khalid ketika dihubungi mengaku bahawa beberapa pemimpin parti terbabit telah datang menemui beliau semalam untuk mengajaknya menuruti langkah Nasaruddin.

''Semalam ada beberapa pemimpin PKR datang menemui saya. Justifikasinya ialah untuk menguatkan suara Melayu dalam Pakatan Rakyat sebab menganggap suara Melayu kurang mencukupi," katanya di sini hari ini.

Bagaimanapun, kata Mohammad Zahir, beliau belum terfikir untuk bersikap 'berpaling tadah' kerana masih yakin dengan perjuangan UMNO untuk orang Melayu.

''Saya percaya dengan perjuangan UMNO dan Barisan Nasional (BN). Saya percaya UMNO dan BN masih berada di landasan yang betul," katanya lagi.

Sambil menegaskan beliau tidak akan lari daripada perjuangan parti, Mohammad Zahir yang juga Ketua Pemuda UMNO Bahagian Taiping berkata, apa yang penting ialah UMNO Perak melakukan revolusi bagi mendapatkan semula kepercayaan rakyat.

''Saya tidak akan lari daripada perjuangan parti tetapi parti mestilah melalui perubahan supaya perjuangan tetap relevan untuk rakyat dan negara," katanya.

Perak kini dikuasai oleh kerajaan Pakatan Rakyat yang terdiri daripada enam Exco mewakili DAP, PKR (tiga orang) dan Pas (Menteri Besar dan seorang Exco lain).

Kugan mati sebagai patriotik hindu Malaysia

Tindakan pihak yang bertanggungjawab menulis ayat tersebut perlu ditahan di bawah ISA. tidak ada bezakan dengan apa yang telah dilakukan oleh Penarik beca blogspot.


Selasa, 27 Januari 2009

Go To Hell Zionis and Go To Hell Anwar


Tak guna buat bantahan begitu,,,sebab zionis depan mata disokong dan di sanjung. Siapa dia?

Sejak serangan Zionis ke atas Gaza, seluruh dunia mengutuk Zionis dan juga sekutu kuatnya iaitu Amerika.

Amerikalah yang menyumbang senjata dan sokongan untuk mengganyang umat Islam di Gaza.

HAIRAN KENAPA ANWAR TIDAK MEMBUAT DEMONSTRASI BESAR-BESAR UNTUK MEMBANTAH AMERIKA YANG MEMBANTU ZIONIS MEMUSNAHKAN GAZA.

HAIRAN KENAPA MEMBISU DAN MEMBIARKAN NIZAR SAHAJA BERSEORANG DALAM HAL INI. DI MANA KARPAL SINGH , KIT SIANG, NGEH DAN NGA...

PAS TERTIPU LAGI

Hilang satu berganti Empat Puluh Satu

Kalau di Bota Perak kita kehilangan seorang ADUN tanpa pengikut , akan tetapi kehilangan telah berganti dengan kemasukan beramai-ramai ahli Pas Musai Bukit Baru Melaka ke dalam Umno, Tahniah kepada mereka sebagai keluarga baru UMNO Malaysia.

Hari ini MB Perak mendakwa akan ada 3 lagi Adun BN akan menyertai Pakatan Rakyat. Tak kisah lah tu, itu ideologi masing-masing nak ikut siapa dia punya pasal lah. Persoalannya adalah mendapat restu pengundi-pengundi kawasan mereka.

Isnin, 26 Januari 2009

Lagu dihalakan khusus untuk ADUN Bota Perak

Durian dah berbunga.

lagu ini di halakan untuk orang PKR di Parit

Pas melompat macam kera dapat bunga bila DUN Bota masuk PKR (klik)

Rata-rata orang Pas dan Pakatan sangat bergembira kerana merasakan mereka sudah betul kerana ada ahli Umno yang menyertai pakatan mereka. Iaitu Adun Bota Perak.

Kalau dilihat secara ringkas , beliau pernah memegang jawatan Ahli Parlimen dan kemudian diarahkan bertanding untuk kerusi Adun dan akhirnya kalah dalam pemilihan parti. Jadi jelaslah bahawa grafnya semakin menurun. Ini bermakna dia hanya ada kerusi Adun sahaja.

Bab ini orang Umno semua dah masak. cuma Pas saja melompat seronok pasai apa?

Pas sepatutnya bersedih dan berduka kerana Anwar berjaya menambah ahli dan Pas sepatutnya berasa kecewa dengan sikap Pkr seolah-olah ingin merampas kerusi MB dari Pas. Pkr telah terang-terang menipu Pas dan Dap.

Pkr sentiasa berusaha untuk menjadikan negatif kepada positif dan berjaya di Perak.
Pas tunggu apa lagi?

Buat lah demontrasi membantah tindakan Anwar.

PAS YANG JUMUD


------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

PMI adalah kader Pas di Universiti

Mereka ini mendapat sumber kewangan dari Pas Pusat untuk menjalankan aktiviti mereka.

Ahad, 25 Januari 2009

Propaganda Pas Kelantan

Semuanya di cedok dari kerajaan BN.

ADUN BOTA MASUK PKR

Agak mengejutkan apabila seorang Adun BN meninggalkan parti dan menyertai PARTI PENING

Apakah masalahnya? Kalau tahu lah nak jadi macam tu, awal-awal lagi boleh sepak keluar, tak payah calonkan untuk bertanding atas ticket BN.

Yang jelas PKR akan sentiasa mencari ahli Umno yang tertekan dan kecewa. Ini satu kejayaan besar Anwar dalam usaha melumpuhkan Umno.

Teringat kisah dajal mata satu yang menawarkan bantuan kepada sesiapa yang dalam kepayahan di hari penghitungan nanti.

100 TAHUN BANTUAN UNTUK PALESTINE

Dari sudut sejarah kewujudan Israel telah di susun atur dengan rapi sebelum perang dunia II lagi, sama seperti pembentukkan Serbia.

Dunia telah menanggung pembentukan dan pembangunan Israel. Malaysia secara tak langsung juga telah menyumbangkan sejumlah wang untuk disalurkan ke (negara kecil ganas) tanpa kita sedari.

Syarikat-syarikat besar dunia yang menyumbangkan peruntukan kewangan ke Israel banyak juga beroperasi di Malaysia samada mempunyai kilang, pangkalan ataupun dari segi pemasaran.

Satu kenyataan seorang tersohor di Malaysia mendedahkan bahawa jika kita menjadi perokok tegar bermakna 10 % hasil pembelian rokok kita akan di salurkan ke sana. Itu belum kira minuman , makanan, peralatan elektronik, dan bermacam-macam lagi yang ada di sekeliling kita.

Gaza telah dimusnahkan oleh Israel dalam serangan sewaktu umat Islam menyambut tahun baru hijrah,

Malaysia dan dunia Islam telah membuka tabung bantuan kemanusian.
Tabung ini untuk membantu penduduk Palestine yang masih hidup untuk meneruskan kehidupan.

Satu usaha yang hukumnya wajib bagi setiap umat Islam untuk membantu mereka yang dalam kesusahan.

Kita dipersoalkan di akhirat jika tidak membantu orang yang dizalimi seperti Palestine.

Umat Islam sedunia hendaklah terus membantu mereka bukan saja sewaktu mereka diserang tetapi bantuan berterusan hendaklah dilaksanakan sebagaimana bantuan sekutu-sekutu zionis dalam pembangunan Israel.

Barat dan zionis telah membuktikan kepada dunia dengan menguasai ekonomi global mereka mampu membangunkan sebuah negara Israel.

Islam juga harus membuktikan dengan kekuatan ekonomi umat Islam dunia kita juga mampu membangunkan sebuah Palestine moden.

Ini jihad dan pihak yang berwajib atau NGO hendaklah memulakan langkah dengan mewujudkan tabung Palestine untuk membantu meraka selama 100 tahun bermula dari sekarang.

INSYAALLAH JIKA UMAT ISLAM BERSATU AKAN MUNCUL SEBUAH NEGARA ISLAM PALESTINE YANG KUAT DAN DIHORMATI DUNIA BARAT DAN ZIONIS.

100 TAHUN BANTUAN UNTUK PALESTINE,

Sabtu, 24 Januari 2009

HINDU BUAT LATAH LAGI (klik)

Selepas kes Hindraf kita dapat suara-suara samsu orang Hindu Malaysia sudah senyap. Hanya Majlis peguam sahaja yang buat kecoh.

Tiba-tiba apabila berlaku kes kematian seorang tahanan berbangsa Hindu di dalam tahanan polis mereka kembali melatah.

Kalau yang melatah tu orang biasa dari estet atau dari kovil tak apa juga. Ini melibatkan mereka yang bertaraf menteri.

Apakah mereka ingin menjadi Ranjini Khan atau MGR? Seorang lagi orang kuat MIC telah mencadangkan penubuhan suruhanjaya khas untuk menyiasat kematian seekor tikus cencurut yang busuk.

Memang tidak logik cadangan tersebut. Harap Pak Lah tidak akan melatah seperti kes ketuk ketampi wanita cina di dalam tahanan polis.

Kes besaq cet tu pun minta ditubuhkan suruhanjaya bebas, memalukan sahaja jika kehendak mereka dipenuhi.

Nasib baik lah kes BENTONG KALI ditembak hingga mati. agaknya kalau dia di tahan dan mati dalam lokap mungkin Perdana Menteri India akan datang buat bantahan atau buat demontrasi di Batu Cave.

Bumi yang sudah terlalu tua.

Doa Kita

From: "naasiha"

Assalaamu`alaikum warahmatullah

Muslimin dan Muslimat yang dirahmati ALLAH

Alhamdulillah, dengan izin ALLAH saya telah dapat menyelesaikan terjemahan ucapan pemimpin Hamas, Ismail Haniyyah yang ditujukan kepada penduduk Ghozzah ( Gaza ) dan juga kepada pengganas Zionis.Ucapannya sangat-sangat menyayat hati, ada ketika ucapannya penuh dengan semangat. Bagi yang dapat memahami bahasa Arab sila cari
ucapannya di youtube, pasti anda akan dapat menghayati dengan penuh semangat.Membaca terjemahan ucapan dalam bahasa melayu tidak sama dengan mendengar dalam bahasa Arab. Itulah dia keistimewaan bahasa Arab yang tidak ada dalam bahasa yang lain.

Begitu tinggi semangat juang yang ditunjukkan oleh para Mujahidin. Mereka tidak rela tanah air mereka dijajah oleh pengganas Yahudi. Mereka akan tetap mempertahankan Bumi yang diberkati ini dengan darah dan nyawa.

Diakhir ucapannya beliau telah berdoa. Kita boleh menmbaca doa ini dan sama-sama kita berdoa agar ALLAH memberikan kemenangan kepada umat Islam di Ghozzah (Gaza), Palestine dan diseluruh dunia. Semalam pihak Zionis Yahudi menghentikan serangan dan mengisytiharkan gencatan senjata sebelah pihak. Pada pandangan saya ini satu lagi
kurniaan ALLAH , pihak Yahudi tak mampu menghapuskan HAMAS kerana Hamas berperang kerana ALLAH. Pada tahun 1967 Yahudi telah berperang dengan Jordan, Syria dan Mesir. Yahudi telah menang dalam peperangan. Dengan itu Baitul maqdis Timur yang didalamnya termasuk Al Masjidil Aqsa telah dirampas sepenuhnya oleh Yahudi. Begitu juga Semenanjung Gaza dan Tebing Barat. Mesir telah kehilangan semenanjung Sinai dan
Syria kehilangan Bukit Golan. Perlu diingat perang ini hanya 6 hari sahaja tetapi Yahudi telah menang.

Serangan Yahudi ke atas Ghozzah ( Gaza) selama 22 hari tetapi Yahudi tak dapat kalahkan Hamas, ramai tenteranya mampus dan ramai yang cedera parah tapi tak disiarkan. Yahudi memang tak mahu rakyatnya mati kerana nyawa bangsa mereka sangat mahal sekali mengikut kepercayaan agama mereka..

Kini , sudah ramai penduduk Ghozzah dan pejuang HAMAS yang syahid, syurga menanti mereka. Kita pula bagaimana??? Marilah sama-sama kita menghayati ucapan pemimpin HAMAS kepada pejuang dan penduduk Ghozzah ( GAZA).

Dari saudaramu Sesama Islam

http://almadanii.multiply.com
(QLD UIAM)

Assalaamu`alaikum warahmatullahi wabarakaatuh.

Sesungguhnya telah terjadi sekarang mukjizat dari mukjizat2 yang diberi oleh TUHAN kami Subhanahuu wataala,apa yang berlaku sekarang sebahagian dari mukjizat2 yang diberi oleh ALLAH kepada penduduk Ghazzah (Gaza) dari kalangan anak2 kami, isteri2 kami, pemuda2 kami. Ia adalah satu tanda dari tanda2 kekuasaan ALLAH.

ALLAH Subhanahu wataala berfirman :
قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَأُخْرَى كَافِرَةٌ
يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لأُوْلِي
الأَبْصَارِ (13)
Sesungguhnya telah ada tanda bagi kamu pada dua golongan yang telah bertemu (bertempur dalam peperangan Badar). Satu golongan berperang di jalan ALLAH dan (satu golongan) yang lain kafir yang dengan mata kepala melihat (seakan-akan) orang-orang muslimin dua kali jumlah mereka. ALLAH menguatkan dengan bantuan-NYA siapa yang
dikehendaki-NYA. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai mata hati " ( Surah Aali
`Imran : 13 )

Tiada lah berlaku mukjizat kecuali ALLAH yang mengurniakannya, tiadalah berlaku satu tanda dari tanda2 kekuasaan ALLAH Subhanahu wataala yang mana pada hari2 ini bangsa Palestine kita yang hidup dalam lingkungan peta geografi yang sempit ini menanggung semua kesengsaraan dan pembunuhan . Namun begitu mereka tetap berada di medan peperangan dengan penuh kesabaran, keberanian tanpa dapat menggoyangkan pendirian mereka dengan semangat yang sangat tinggi seperti tingginya bukit2 di palestine .

Ini semuanya sungguh2 sebahagian dari tanda2 kekuasaan ALLAH. Ini adalah mukjizah yang dianugerahkan sungguh pun kami berada di peringkat yang kritikal yang dihadapi oleh bangsa palesttine kita. Semua rumah dan semua yang inginkan kebebesan didunia ini menjadi saksi keberanian mereka, WALLAAHI , meskipun disebalik kecederaan,
kepedihan , darah, meskipun runtuhnya rumah2, musnahnya pokok2, meskipun bom2 fosfor yang digugurkan , meskipun ribuan letupan yang dahsyat yang bertan2 beratnya disasarkan kearah bumi Ghazzah siang dan malam tetapi Wallaahi sungguh2 kami dapat merasakan mukjizat. kami dapat merasakan pertolongan ALLAH, bantuan ALLAH Subhanahu wataala ketika ALLAH mewahyukan kepada malaikat dengan firmanNYA :
إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ
الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ (12) ذلك
بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَمَنْ يُشَاقِقْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (13)
" (Ingatlah!) ketika TUHAN MU telah mewahyukan kepada para Malaikat :
Sesungguhnya AKU bersama kamu, maka teguhkanlah (pendirian) orang-orang yang telah beriman. Kelak akan AKU campakkan perasaan takut kedalam hati orang-orang kafir, maka penggal lah kepala mereka dan pancunglah setiap hujung jari mereka * ( ketentuan) yang demikian itu adalah kerana mereka telah menentang ALLAH dan rasul NYA. Maka barangsiapa yang menentang ALLAH dan rasul NYA , maka sesungguhnya
ALLAH amat keras siksaan NYA. " ( Surah Al Anfal 12-13).

Dengan itu Wallahi, kami di Ghazzah dan aku ingin bicara dengan nama semua penduduk kami, dengan nama semua yang berpuasa hari ini pada waktu fajar esok pertolongan ALLAH akan tiba dengan izin NYA .

Aku katakan bahawa wallaahi sungguh2 seolah-olah kami dapat merasakan tanda2 kekuasaan ALLAH keatas kami dan Quran ALLAH turun keatas kami setiap hari dan setiap detik . Hati2 kami dapat menyaksikan firman ALLAH :
الَّذِينَ قَالَ لَهُمْ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُوا
حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ (173) فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنْ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ (174) إِنَّمَا ذَلِكُمْ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ
أَوْلِيَاءَهُ فَلا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِي إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (175)
" (Iaitu) golongan (yang mentaati ALLAH dan Rasul) yang kepada mereka ada orang-orang yang mengatakan: "Sesungguhnya manusia (tentera kafir Quraisy) telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu (beringatlah), kerana itu takutlah kepada mereka (kerana kamu tidak berupaya menghadapi mereka), maka perkataan (peringatan) itu menambahkan lagi keimanan mereka (keyakinan mereka bertambah kuat terhadap janji-janji ALLAH) dan mereka menjawab : "Cukuplah ALLAH menjadi Penolong kami dan ALLAH adalah sebaik-baik Pelindung *. Maka mereka kembali dengan nikmat kurniaan (yang besar) dari ALLAH (iman mereka semakin bertambah dan musuh-musuh ALLAH menjadi semakin hina), mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keridhaan
ALLAH (dengan mentaati ALLAH dan RasulNYA). Dan ALLAH mempunyai kurniaan yang besar *. Sesungguhnya mereka itu tidak lain hanyalah syaitan yang menakut-nakuti (kamu) dengan penyokongnya (orang-orang musyrikin Quraisy), kerana itu janganlah kamu takut kepada mereka (kerana sebenarnya mereka itu lemah) , tetapi takutlah kepada KU
(dengan mentaati KU), jika kamu benar-benar golongan yang beriman. (Surah Aali `Imran : 173 - 175).

" Sesungguhnya mereka itu tiada lain hanyalah Syaitan " , Syaitan paling besar dan paling kecil, syaitan manusia dan jin inilah yang menakut-nakutkan pendokong dan penyokongnya .

Ahli Ghazzah tidak takut kepada ٍ Syaitan2 ini.
Ahli ghazzah tidak lari , tidak mundur walaupun luka dan cedera , walaupun yang disayangi terbunuh , walaupun bumi Ghazzah di selubungi bom2 zionis disetiap pelusuk dan penjuru.

Sessungguhnya Wallaahi kami merasakan bahawa seolah-olah kami dapat merasakan Quran ALLAH turun keatas kami sekarang menerusi ayat berikut :
إِذْ جَاءُوكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَإِذْ زَاغَتْ الأَبْصَارُ وَبَلَغَتْ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ
وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَ (10) هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالاً شَدِيداً (11)
" (Iaitu) ketika mereka datang kepadamu dari atas dan dari bawahmu, dan ketika tidak tetap lagi penglihatan (mu) dan hatimu sesak sampai ke tenggorok (kerana hebatnya perasaan takut dan perasaan gentar pada waktu itu) * dan kamu menyangka terhadap ALLAH dengan berbagai-bagai sangkaan . Disitulah golongan mukminin diuji dan digoncangkan (hati mereka) dengan goncangan yang dahsyat. " (Surah Al Ahzab : 10-11)

Tetapi dalam hati zalzalah (goncangan) ini terbahagi manusia kepada 2 puak. Satu puak mengatakan apa yang dijanjikan ALLAH dan Rasul NYA kepada kita hanyalah tipudaya sahaja.

Satu puak mengatakan :

وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ
وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلاَّ إِيمَاناً وَتَسْلِيماً (22)
" Dan tatkala orang-orang mukmin melihat golongan yang bersekutu itu, mereka berkata : "Inilah yang dijanjikan ALLAH dan Rasul-NYA (iaitu kemenangan sesudah mengalami kesukaran)* Dan benarlah ALLAH dan Rasul NYA * Dan Yang demikian itu tidaklah menambah kepada mereka kecuali iman dan tunduk patuh ( kepada ALLAH ). " (Surah Al Ahzab : 22).

Inilah dia ucapan ahli Ghazzah. Inilah dia ucapan ahli palestine.
Inilah dia ucapan ahli kebajikan dan kebaikan dari kalangan umat Arab .
وَمَا زَادَهُمْ إِلاَّ إِيمَاناً وَتَسْلِيماً
" Tidaklah menambah kepada mereka kecuali iman dan tunduk patuh ( kepada ALLAH ). "

Sessungguhnya Wallaahi , seolah-olah kami dapat merasakan Quran ALLAH turun keatas kami sekarang bertepatan dengan firman ALLAH :
مِنْ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ
يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً (23) لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ
إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُوراً رَحِيماً (24)
" Dari kalangan golongan yang beriman itu ada yang telah menepati apa yang telah mereka janjikan kepada ALLAH ; maka diantara meraka ada yang gugur (syahid) dan diantara meraka ada (pula) yang menunggu (apa yang telah ALLAH janjikan balasan untuk mati syahid) * Supaya ALLAH memberikan balasan kepada golongan yang benar itu kerana kebenaran mereka, dan menyeksa golongan Munafiq jika DIA (ALLAH)
menghenghendakinya, atau menerima taubat mereka. Sesungguhnya ALLAH
adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang " . ( Surah Al Ahzab : 23-24).

Oleh itu wallaahi, meskipun dalam kepedihan , keperitan , kecederaan , ujian yang berat tapi kita merasakan semua ini merupakan kebaikan yang meliputi kami kerana kami baca firman ALLAH :
قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلْ الْمُؤْمِنُونَ
(51)
" Katakanlah : Sekali-kali tidak akan menimpa kami kecuali apa yang ALLAH telah tetapkan untuk kami. DIA lah pelindung kami dan hanya kepada ALLAH sahaja orang-orang yang beriman bertawakkal. " (Surah At taubah : 51).

Kami telah baca firman ALLAH :
وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَاباً مُؤَجَّلاً وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا
نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ
" Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktuny a. Barang siapa mengkehendaki pahala dunia, nescaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barang siapa mengkehendaki pahala Akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat itu. Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur. " ( Aali `Imran : 145).

Sesungguhnya kami menyerahkan urusan kami kepada TUAN punya urusan , Sesungguhnya kami menyerahkan urusan kami kepada ALLAH, TUHAN yang mempunyai kerajaan yang sangat besar , yang sangat kuat laailaha illa hu TUHAN `Arasy yang besar .

Alangkah kecilnya kekutan Zionis dibandingkan dengan kekuatan ALLAH Subhanahu wataala, tiada maknanya kebesaran mereka jika dibandingkan dengan kebesaran PENCIPTA alam , PENCIPTA langit dan bumi. Wallaahi, ALLAH pasti menghukum mereka melalui tangan hamba2 NYA. ALLAH pasti menghukum mereka dengan azab NYA.

Sesungguhnya kami menunggu-nunggu mereka untuk mendapat salah satu dari dua kebaikan, mendapat kemenangan atau mati syahid.
قُلْ هَلْ تَتَربَّصُونَ بِنَا إِلاَّ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمْ اللَّهُ
بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ (52)
" Katakanlah! Tidak ada yang kamu tunggu-tunggu bagi kami, kecuali salah satu dari dua kebaikan (mendapat kemenangan atau mati syahid)*. Dan kami menunggu kamu agar ALLAH menimpakan bagi kamu azab ( yang besar ) disisi NYA atau (azab ) dengan tangan kami . Oleh itu tunggulah! Sesungguhnya kami menunggu-nunggu kamu. " (Surah At Taubah : 52 ).

Wahai kekasih kami di Ghazzah ! Wahai Pejuang !
Kami di Ghazzah sesungguhnya wallaahii berhadapan dengan gambaran yang besar , kami di kelilingi gambaran para sahabat generasi pertama , gambaran mereka yang telah membuka pintu kebaikan kepada alam ini . mereka yang telah menyebar kebaikan dan kemenangan diisemua tempat .

Sesungguhnya kami telah melihat kesabaran yang besar ini , ketetapan dan semangat yang tinggi. Meskipun ibu2 kehilangan anak2 enam atau tujuh orang, keluarga2 keseluruhannya dibunuh. Lelaki dan perempuan datang . Kami katakan mintalah ganjaran dari ALLAH . Para shuhada` mendapat ganjaran . ALLAH akan membalas perjuanganmu sebagai syuhada` kerana membela Palestine, kerana membela agama kami , kerana membela marwah kami , kerana membela kebebasan kami .

Ribuan rumah musnah kerana dibom , sekarang mereka tinggal di sekolah bersama keluarga , bersama adik beradik dirumah tetapi mereka tetap hidup dalam kemuliaan dan ketinggian, mereka enggan menyerah kecuali menyerahkan diri kepada ALLAH.

Kesabaran mana kah yang lebih besar dari ini?
Inilah dia kekuasaan ALLAH. Kekuasaan manakah yang lebih besar dari kekuaasaan ALLAH?

Sesungguhnya kamu sekarang wahai penduduk Ghazzah , kamu bukan sahaja mengajar orang kebanyakan, bahkan kamu telah mengajar pemimpin dan pembesar . Kamu sekarang memimpin .

Kamu sekarang telah memberikan masa depan yang cerah dengan berkat Kesabaran yang besar ini , dengan kalimah yang diberkati iaitu kalimah ALLAH yang kita sentiasa dengar siang dan malam , yang dibaca oleh ibu2 kami, yang dibaca oleh isteri2, orang2 tua dan kanak2,

Anak2 kecil yang telah hilang penglihatan akibat serangan membabi buta ini merintih dan berdoa di katil hospital2 dengan penuh tawadhu` , dengan penuh keimanan, mereka dapat merasakan keagungan ALLAH , mereka tertanya-tanya apakah erti kehidupan kanak2 Palestine. Inilah dia kanak2 palestine yang Yahudi ingin membunuh . Sesungguhnya lebih dari 450 kanak2 palestine telah dibunuh . Kaum wanita juga telah dibunuh
dalam peperangan yang gila ini

Oleh itu kebanyakan yang kita saksikan sekarang ini hendaklah dihadapi penuh dengan kesabaran. Ingatlah bahawa kemenangan itu bersama golongan yang sabar. Ketahuilah wahai ahli Ghazzah yang dikasihi bahawa setiap kesukaran akan disusuli dengan kemudahan sebagaimana firman ALLAH :
فَاِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
" Maka sesungguhnya sesudah kesulitan ada kemudahan. sesungguhnya
sesudah kesulitan ada kemudahan. " ( Surah Nasyrah 5-6).

Pengganas Yahudi tidak akan dapat mengalahkan golongan yang sabar dan bersatu padu.

Hari ini hendaklah kita bersatu, tolong menolong sesama kita wahai penduduk Ghazzah. Hari ini kita tidak boleh membezakan antara satu sama lain , tak boleh bezakan orang ini dengan orang itu, keluarga itu dan keluarga ini, tidak boleh membezakan kawasan ini dengan kawasan itu, tempat ini dengan tempat itu . Sesungguhnya kita ini adalah satu jasad. Bandingan orang mukmin sesama mereka ialah seperti satu binaan
yang menguatkan antara satu sama lain.

Hari ini semua rumah dibuka , semua lorong dibuka, semua badan kebajikan dibuka,
Hari ini kita semua seperti satu jasad, kita semua adalah satu keluarga. Apa yang kita lihat hari ini bahawa kesatuan, tolong menolong , kasih sayang dan belas kasihan telah meresap ke dalam segenap jiwa kita bertepatan dengan sabda Nabi Sallallaahu `alaihi wasallam : Sesungguhnya perumpamaan kasih sayang dan belas kasihan sesama mukmin ialah seperti satu jasad. bila sakit satu anggota nescaya anggota lain akan turut rasa sakit, tak dapat tidur kerana menahan kesakitan dan demam. Oleh itu saya menyeru ahli penduduk Ghazzah bersabar didalam rumah kamu, dan askar2 kita tetap berada disempadan menangkis serangan kereta2 kebal, peluru berpandu dan bom2 penjajah yahudi . Sekali lagi saya menyeru kepada semua penduduk Ghazzah supaya membuka pintu rumah semua untuk menerima pesakit2 kita yang tercedera, agar kita menjadi satu keluarga , agar kita saling bantu membantu. Apa yang dapat kita lihat sekarang ini adalah limpah kurnia ALLAH Subhanahuu
wataala.

Kita bersumpah dengan nama ALLAH , dengan kepalan roti , dengan air, ubat-ubatan, pakaian dan rumah2 , Ini semuanya dengan izin ALLAH Taala mereupakan petunjuk yang baik untuk bangsa yang diberkati ini . Kemudian kita lihat kepercayaan ini dengan bantuan ALLAH Subhaanahuu wataala sungguh pun kita dikelilingi kesukaran dan kepedihan tetapi kepercayaan kepada ALLAH telah meresap didalam jiwa kami seolah-olah
kita menyaksikan Rasulullah sallallaahu `alaihi wasallam yang pulang dari Taif berlumuran dengan darah yang mengalir, lalu Zaid Bin Harithah radhiallaahu `anhu berkata kepada Rasulullah sallallaahu `alaihi wasallam : Ya Rasulallah! Bagaimana kita nak kembali ke Makkah sedangkan mereka telah mengeluarkan tuan hamba . Jawab
Rasulullah sallallaahu `alaihi wasallam :
يا زيد إن الله جاعل لما ترى فَرَجًا ومَخْرَجًا وان الله ناصرٌ دينَهُ ومُظْهِرٌ نَبِيَّهُ
" Ya Zaid ! sesungguhnya ALLAH akan menjadikan apa yang kamu lihat pasti ada kelapangan dan jalan keluar dan ALLAH pasti menolong agama-NYA dan memenangkan Nabi NYA. "

Ya, sesungguhnya kita yang menghadapi ujian ini berkata kepada penduduk kita dan bangsa kita bahawasanya kita Wallaahi lebih hampir kepada kemenangan dan bahawasanya . Wallahi Sesungguhnya darah yang mengalir ini akan membawa kepada kemenangan dengan izin ALLAH Tabarakawataala. Darah kanak-kanak dan wanita akan terus mengalir sudah pasti akan mengusir penjajah Yahudi, akan mengusir Bush yang
akan pergi tak beberapa hari lagi dari peta kemanusiaan dan peta sejarah . Pasti mereka akan mengusir siapa sahaja yang bersetuju terhadap tumpahnya darah anak2 kami, wanita2 kami , keluarga kami yang tercedera disini , di bumi Ghazzah .

Wahai keluarga dan Saudara2 kami !
Hari ini kita tidak mahu bercakap banyak tentang politik tetapi Aku ingin katakan kepada ahli kita di Ghazzah dan kepada semua anak-anak kami bangsa Palestine di serata tempat dan kepada semua umat islam dan kepada semua pencinta kemerdekaan dan kebebesan didunia ini yang mempertahankan Palestine dan Ghazzah bahawa penentangan terhadap Yahudi ini wajib diteruskan dan ditingkatkan kerana serangan mereka ke
atas bangsa kami berterusan .

Intifadah ini wajib diteruskan kerana penjajah Yahudi terus menerus membunuh siang dan malam. Aku ingin katakan bahawa kami di sini , dibumi Ghazzah yang mahal
nilainya, di bumi Palestine menghadapi permusuhan dan serangan ini dengan dua cara , Cara diplomasi politik dengan berbagai cara yang dilakukan seperti resolusi, seruan berdamai , pertemuan demi pertemuan dengan berbagai pihak dan negara, dengan negara arab dan lain-lain. Kita tidak menafikan cara ini bahkan kita berusaha ke arah itu dan tidak pernah menutup rundingan ke arah itu. Oleh itu kita bekerjasama
secara positif dengan mana2 pihak untuk melaksanakan gencatan yang membawa kepada keputusan menghentikan segera permusuhan terhadap bangsa kami dan supaya penjajah Zionis keluar dari bumi Ghazzah yang di jajah, membuka semula semua sempadan dan menghentikan kepungan secara menyeluruh .

Wahai para mujahidin , Wahai para pejuang , Wahai peria , wahai pahlawan! Kamu akan mendapat kemenangan . Kemenangan akan datang, insha ALLAH.

Selepass 17 hari peperangan, aku ingin katakan bahawa peperangan yang gila ini tidak akan pecahkan Ghazzah. Ghazzah tidak akan dapat dipecahkan dengan izin ALLAH.
Ghazzah tidak akan jatuh, Ghazzah tidak akan jatuh dengan izin ALLAH.
Semangat kami tidak akan luntur, Semangat kami tidak akan luntur dengan izin ALLAH.
Bahkan Ghazzah akan menang. Kemahuan kita akan menang. Aqidah akan menang.
Iman akan menang. Palestine dan umatnya akan menang dengan izin ALLAH Tabaaraka waTaala .

Sesungguhnya kami seperti sebelumnya pada setiap detik bersungguh-sunguh menghadapkan diri kepada ALLAH Subhanahu wataala . Peperangan ini telah menghampirkan diri kami kepada ALLAH. Wallaahi , peperangan ini telah menghampirkan diri kami kepada ALLAH Subhanahuu wataala .

Ketika kita mengangkat tangan dengan merendahkan diri kepada ALLAH Subhanahuu wataala hati kami penuh khusyu` kepada ALLAH Subhanahuu wataala. Ini adalah sebahagian daripada kebaikan dan kelebihan.

Sesungguhnya aku menyeru kepada semua anak bangsa kami ahli kebaikan supaya berdoa dan mengaminkan doa ini dengan izin Allah Subhanahu wataala.
اَللَّهُمَّ إِنِّا عَبِيْدُكَ وَابْنُ عَبِيْدِكَ ابْنُ أَمَتِـكَ نَواصِيْنا بِيَـدِكَ، مَاضٍ فِيْنَا حُكْمُكَ، عَدْلٌ
فِيْنَا قَضَاؤُكَ نَسْأَلُُكَ اَللَّهُمَّ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لََكَ سَمَّـيْتَ بِهِ نَفْسَكَ أَوْ أَنْزَلْتَـهُ فِي
كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْـتَهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِـكَ أَوِ اسْتَـأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الغَيْـبِ عِنْـدَكَ أَن
تَنْصُرَ اْلإِسْلاَمَ وَأَنْ تُعِزً اْلمُسْلِمِيْن. اَللَّهُمَّ أَعِنْ كَلِمَةَ الْحَقِّ وَالدِّيْنِ اَللَّهُمَّ أَيِّدْ
جُنْدَكَ الْمُجَاهِدِيْنَ اَللَّهُمَّ أَيِّدْ عِبَادَكَ الْمُوَحِّدِيْنَ ، اَللَّهُمَّ سَدِّدْ رَأْيَهُمْ وَ رَأْيَهُمْ يا
رَبَّ الْعالَمِيْنَ اَللَّهُمَّ أَرِنا فِي اْلغُزاةِ عَجائِبَ قُدْرَتِكَ وَعَظائِمَ آياتِكَ يا مَنْ لا
يُعْجِزُكَ شَيْءٌ فِي اْلأَرْضِ وَلا فِي السَّماءِ اَللَّهُمَّ آمِنْ رَوْعاتِنا وَاسْتُـرْ عَـوْرَاتَنا
وَفَرِّجْ كُرَباتِنا اَللَّهُمَّ رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنا وَانْصُرْنا عَلَى
الْقَْومِ الْكافِرِيْنَ يا حَـيُّ يا قَـيُّوْمُ بِرَحْمَتِكَ نَسْتَغِيْثُ يا حَـيُّ يا قَـيُّومُ بِرَحْمَتِكَ
نَسْتَغِيْثُ يا حَـيُّ يا قَـيّومُ بِرَحْمَتِكَ نَسْتَغِيْثُ قَلَّ النَّصِيْرُ فَانْصُرْنا قَلَّ الْمُعِيْنُ فَأَعِنَّا
قَلَّ النَّصِيْرُ فَانْصُرْنا قَلَّ الْمُعِيْنُ فَأَعِنَّا يا الله يا الله يا حَـيُّ يا قَـيُّوْمُ يا
بَدِيـْعَ السَّماواتِ وَالأَرْضِ اَللَّهُمَّ هَيِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَدًا وَاجْعَلْ لَنا مِنْ كُلِّ ضِيْقٍ
مَخْرَجًا وَمِنْ كُلِّ هَمّ فَرَجًا وَمِنْ كُلِّ عُسْرٍ يُسْرًا اَللَّهُمَّ نَصْرُكَ الَّذِيْ وَعَدَ اَللَّهُمَّ نَصْرُكَ
الَّذِيْ وَعَدَ اَللَّهُمَّ فَرَجُكَ الَّذِيْ وَعَدَ اَللَّهُمَّ فَرَجُكَ الَّذِيْ وَعَدَ اَللَّهُمَّ يا حَـيُّ يا قَـيُّوْمُ
يا بَدِيـْعَ السَّماواتِ وَالأَرْضِ يا مالِكَ كُلِّ شَيْءٍ اُنْصُرْ عِبادَكَ فِيْ غَزَّة اُنْصُرْ أَهْلَنا
فِيْ غَزَّة اُنْصُرْ أَهْلَنا فِيْ غَزَّة اَللَّهُمَّ ارْفَعْ رَايَةَ الْقُرْءَانِ وَ لِوَاءَ اْلإِسْلاَمِ وَاحْفَظْ
عِبادَكَ فِيْ كُلِّ مَكانٍ اَللَّهُمَّ احْفَظْ أَهْلَنا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيْهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ
أَرْجُلِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَمِنْ فَوْقِهِمْ وَنَعُوْذُبِكَ اَللَّهُمَّ مِنْ أَنْ يُغْتَالَ مِنْ
تَحْتِهِمْ

Ya ALLAH ! Sesungguhnya kami adalah hamba-hamba MU, anakhamb-hambaMU (lelaki) dan anak hamba-hambaMU (perempuan) didalam genggamanMU ubun-ubunku hukum atau ketentuanMU berlalu, keputusanMU adalah adil. Aku mohon kepadaMU ya ALLAH dengan menyebut setiap nama bagiMU atau nama yang ENGKAU berikan kepada diriMU sendiri atau yang ENGKAU turunkan pada kitabMu atau yang ENGKAU ajarkan atau yang ENGKAU simpan
didalam perbendaharaan ghaib disisiMU agar ENGKAU membantu Islam dan memualiakan Muslimin.

Ya ALLAH ! Bantulah kalimah Haq dan Agama.
Ya ALLAH ! Sokonglah tentera-tenteraMU yang berjihad.
Ya ALLAH ! Sokonglah hamba-hambaMU yang mentauhidkanMU.
Ya ALLAH ! Perbetulkanlah pendapat mereka, pendapat mereka,wahai TUHAN
sekelian `alam.
Ya ALLAH ! Perlihatkanlah kepada kami didalam peperangan ini keajaiban kekuasaanMU dan keagungan Ayat-ayatMU, wahai ALLAH yang sesuatu pun tidak dapat melemahkanMU samada dilangit atau dibumi. Ya ALLAH ! Tenteramkanlah kami dari rasa takut dan tutupilah aurat kami (aib dan sesuatu yang tidak layak dilihat orang) serta
hindarkanlah musibah keatas kami. Ya ALLAH ! tetapkanlah kesabaran kami, teguhkanlah pendirian kami dan menangkanlah kami keatas golongan yang kafir.

Wahai Tuhan Yang Maha Hidup, wahai Tuhan Yang Berdiri Sendiri (tidak berhajat kepada yang lain) , Dengan belas kasihanMU kami memohon pertolongan disaat yang kritikal.
Wahai Tuhan Yang Maha Hidup, wahai Tuhan Yang Berdiri Sendiri (tidak berhajat kepada yang lain) , Dengan belas kasihanMU kami memohon pertolongan disaat yang kritikal.
Hanya sedikit yang ingin membantu maka bantulah kami. Hanya sedikit yang ingin menolong maka tolonglah kami. Hanya sedikit yang ingin membantu maka bantulah kami.
Hanya sedikit yang ingin menolong maka tolonglah kami. Ya ALLAH, Ya ALLAH !
Wahai Tuhan Yang Maha Hidup, wahai Tuhan Yang Berdiri Sendiri (tidak berhajat kepada yang lain) , Wahai Yang mengelokkan ciptaan langit dan bumi! Ya ALLAH ! Persiapkanlah urusan kami dengan petunjukMU. Jadikanlah jalan keluar bagi kami dari segala kesempitan, kelepasan dari segala dukacita dan kemudahan dari semua kesukaran.
Ya ALLAH ! pertolonganMU yang ENGKAU janjikan !
Ya ALLAH ! pertolonganMU yang ENGKAU janjikan !
Ya ALLAH ! pertolonganMU yang ENGKAU janjikan !
Ya ALLAH ! kelepasan yang ENGKAU janjikan !
Ya ALLAH ! kelepasan yang ENGKAU janjikan !
Wahai Tuhan Yang Maha Hidup, wahai Tuhan Yang Berdiri Sendiri (tidak berhajat kepada yang lain) , Dengan belas kasihanMU kami memohon pertolongan disaat yang kritikal.
Wahai Yang mengelokkan ciptaan langit dan bumi! Wahai Yang memiliki segala-galanya! Bantulah ahli kami di Ghozzah (Gaza). Ya ALLAH ! Angkatkanlah panji AL Quran. Tinggikanlah panji Islam. Peliharalah hamba-hambaMU disetiap tempat. Ya ALLAH ! Peliharakanlah ahli kami dari hadapan mereka, dari belakang mereka, dari atas mereka, dari bawah mereka, dikanan mereka dan dikiri mereka.Dan kami berlindung kepadaMU ya ALLAH agar tidak disambar dari bawah mereka.

Wahai Saudara dan saudari! Sesungguhnya kita berdoa kerana memenuhi perintah ALLAH sebagaimana firman NYA:
اُدْعُوْنِيْ اَسْتَجِبْ لَكُمْ
" Berdoalah kamu pasti AKU akan menyahut (perkenankan) doamu. "
اَللَّهُمَّ إِنِّا قََدْ دَعَوْنَاكَ كَمَا أَمَرْتَنَا فَاسْتَجِبْ لَنَا كَمَا وَعَدْتَنَا
Ya ALLAH ! Sesungguhnya kami telah berdoa kepadaMU sebagaimana yang telah ENGKAU perintahkan kepada kami, oleh itu perkenankanlah bagi kami sepertimana Engkau telah janjikan. Dan kerana memenuhi perintah Nabi Sallallaahu `alaihi wasallam kepada
Ibnu `Abbas radhiallaahu `anhuma sebagaimana sabdanya : Wahai Ibna `Abbas ! Jagalah ALLAH pasti dia akan menjagamu. Jagalah ALLAH pasti engkau akan betul arahmu. Apabila engkau minta maka mintalah kepada ALLAH, Apabila kamu minta pertolongan mintalah pertolongan kepada ALLAH .

Ketahuilah! sesungguhnya sekiranya berkumpul semua manusia untuk memudharatkan kamu dengan sesuatu pasti mereka tidak akan dapat memudharatkan kamu kecuali ALLAH telah tuliskannya (taqdirkannya) keatas kamu dan sesungguhnya sekiranya berkumpul semua manusia untuk memberi manfaat kepada kamu pasti mereka tidak akan dapat memberi
manfaat kepada kamu kecuali ALLAH telah tuliskannya (taqdirkannya) keatas kamu.

Salam keatas Ghazzah.
Salam kemenangan yang bakal dikecapi Ghazzah
Salam Keatas kanak2 Ghazzah. Kaum wanita Ghazzah, Kaum lelaki Ghazzah
dan salam keatas semua umat kami .

Saya mengalu-alukan Pasukan perubatan Arab yang telah pun sampai
kesini , di Ghazzah dan mereka menjadi satu juzuk dari ahli Ghazzah ,
mereka telah merawat penduduk yang cedera.Selamat datang ke Ghazzah .
Semuga kamu diberkati dan menuju kemenangan dengan izin ALLAH Tabaraka
wataala.

Wassalaamu`alaikum warahmatullahi wabarakaatuh

Dari saudaramu sesama Islam

http://almadanii.multiply.com

--
Posted By Lenggang Kangkung to Lenggang Kangkung at 1/24/2009 04:53:00 PM __._,_.___

---------------------------------------------------
Moga ada manfaat

Melanggan ? hantar email ke lk-subscribe@yahoohroups.com

Blog: http://lenggangkangkung-my.blogspot.com

Khamis, 22 Januari 2009

INI BARU HUDUD. ( Pas boleh ikut yang ini ka?)

Part of a series on the
Islamic Jurisprudence

– a discipline of Islamic studies

Fields

Hudud (Arabic حدود, also transliterated hadud, hudood; singular hadd, حد, literal meaning "limit", or "restriction") is the word often used in Islamic literature for the bounds of acceptable behaviour and the punishments for serious crimes. In Islamic law or Sharia, hudud usually refers to the class of punishments that are fixed for certain crimes that are considered to be "claims of God." They include theft, fornication, consumption of alcohol, and apostasy.

Contents

[hide]

[edit] Overview

Hudud is one of four categories of punishment in Islamic Penal Law[1]:

  • Qisas - meaning retaliation, and following the biblical principle of "an eye for an eye."
  • Diyya - compensation paid to the heirs of a victim. In Arabic the word means both blood money and ransom.
  • Hudud - fixed punishments
  • Tazir - punishment, usually corporal, administered at the discretion of the judge

Hudud offenses are defined as "claims of God," and therefore the sovereign was held to have a responsibility to punish them. All other offenses were defined as "claims of [His] servants," and responsibility for prosecution rested on the victim. This includes murder, which was treated as a private dispute between the murderer and the victim's heirs. The heirs had the right to compensation and to demand execution of the murderer (see qisas), but they could also choose to forgive.

Hudud offenses include: [2]

In traditional Islamic legal systems, there were very exacting standards of proof that had to be met if hudud punishments were to be implemented.[citation needed]

There are minor differences in views between the four major Sunni madhhabs about sentencing and specifications for these laws. It is often argued that, since Sharia is God's law and states certain punishments for each crime, they are immutable. However, with liberal movements in Islam expressing concerns about hadith validity, a major component of how Islamic law is created, questions have arisen about administering certain punishments. Incompatibilities with human rights in the way Islamic law is practised in many countries has led Tariq Ramadan to call for an international moratorium on the punishments of hudud laws until greater scholarly consensus can be reached[4].

It has also been argued, that the Hudud portion of Sharia is incompatible with humanist or Western understanding of human rights. For example a Washington Times editorial called Pakistan's Hudood ordinance:

a set of laws passed in 1979 in response to pressure from hardline Islamic political groups that odiously punished rape victims while making it difficult to convict the perpetrators. [1]

[edit] Punishments

The punishments vary according to the status of the offender - Muslims generally receive harsher punishments than non-Muslims, free people receive harsher punishments than slaves, and in the case of zina', married people receive harsher punishments than unmarried.

In brief, the punishments include:

  • Capital punishments - by sword/crucifixion (for highway robbery with homicide), by stoning (for zina' when the offenders are mature, married Muslims)
  • Amputation of hands or feet (for theft and highway robbery without homicide)
  • Flogging with a varying number of strokes (for drinking, zina' when the offenders are unmarried or not Muslims, and false accusations of zina')

[edit] Requirements for conviction

Only eye-witness testimony and confession were admitted. For eye-witness testimony, the number of witnesses required was doubled from Islamic law's usual standard of two to four. Moreover, only the testimony of free adult Muslim males was acceptable (in non-hudud cases the testimony of women, non-Muslims and slaves could be admitted in certain circumstances). A confession had to be repeated four times, the confessor had to be in a healthy state of mind, and he or she could retract the confession at any point before punishment.

However, while these standards of proof made hudud punishments very difficult to apply in practice, an offender could still be sentenced to corporal punishment at the discretion of the judge (see tazir), if he or she was found guilty but the standards of proof required for hudud punishments could not be met.

[edit] Adultery

The punishment of adulterers under Islamic law is stoning. It is not mentioned in the Qur'an but "derives its authority from hadith literature references which are imputed by many," according to Kemal A. Faruki.[5] There are certain standards for proof that must be met in Islamic law for this punishment to apply. In the Shafii, Hanbali, Hanafi and the Shia law schools the stoning is imposed for the married adulterer and his partner only if the crime is proven, either by four male adults eyewitnessing the actual sexual intercourse at the same time, or by self-confession. In the Maliki school of law, however, evidence of pregnancy also constitutes sufficient proof.[6] Scholars such as Fazel Lankarani and Ayatollah Sanei hold that stoning penalty is imposed only if the adulterer has had sexual access to his or her mate.[7][8] Ayatollah Shirazi states that the proof for adultery is very hard to establish, because no one commits adultery in public unless they are irreverent.[9] For the establishment of adultery, four witnesses "must have seen the act in its most intimate details, i.e. the penetration (like “a stick disappearing in a kohl container,” as the fiqh books specify). If their testimonies do not satisfy the requirements, they can be sentenced to eighty lashes for unfounded accusation of fornication." [10]

[edit] Sodomy

The sodomy aspect of sexual expression is questioned by the Qur'an, notably in the story of Lot found in verses [Qur'an 7:80][citation needed].

[edit] Theft

Malik, the originator of the Maliki judicial school of thought, recorded in The Muwatta of many detailed circumstances under which the punishment of hand cutting should, and should not, be carried out. Commenting on the verse regarding theft in the Quran, Yusuf Ali says that most Islamic jurists believe that "petty thefts are exempt from this punishment" and that "only one hand should be cut off for the first theft."[11] Maududi also agrees that petty theft is exempt, although he admits that jurists disagree as to the exact dividing line.[12] In Shi'a law, the penalty for the first theft is interpreted as the severing of the four fingers of the right hand based on hadith authentic to them,[13] and this penalty will be applied only if the thief is adult, sane, has stolen from a secure place, was not under compulsion or misery, and does not repent before the crime is proved, among other conditions.[7][14]

[edit] Explanations for punishments

John Esposito explains that some Muslims justify these punishments in general terms because they punish crimes that are "against God and a threat to the moral fabric of the Muslim community." He observes that Islamic law provides strict regulations regarding evidence in cases involving these crimes, and that false accusations are seriously punished.[15] Esposito also observes that Muslim reformers have argued that "these punishment were appropriate within the historical and social contexts in which they originated but are inappropriate today and that the underlying religious principles and values need to find new expression in modernizing societies."[16]

William Montgomery Watt believes that "such penalties may have been suitable for the age in which Muhammad lived. However, as societies have since progressed and become more peaceful and ordered, they are not suitable any longer." Gerhard Endress, professor of Islamic Studies at Ruhr University, states that at the time of advent of Islam, several social reforms happened in which a new system of marriage and family, including legal restrictions such as restriction of the practice of polygamy, was built up. Endress says that "it was only by this provision (backed up by severe punishment for adultery), that the family, the core of any sedentary society could be placed on a firm footing." [17]

See above section on adultery for an examination of the requirement of proof of same.

Commenting on the verses related to amputation of the limbs of thieves, Maududi writes that "here and at other places the Qur'an merely declares that sodomy is such a heinous sin... that it is the duty of the Islamic State to eradicate this crime and... punish those who are guilty of it." [18]

There is a movement among some modern liberal Muslims to "re-interpret Islamic verses about ancient punishments," in the words of Professor Ali A. Mazrui. He states that the punishments laid down fourteen centuries ago "had to be truly severe enough to be a deterrent" in their day, but "since then God has taught us more about crime, its causes, the methods of its investigation, the limits of guilt, and the much wider range of possible punishments."[19]

See also: Criticism_of_the_Qur'an#Severe_punishments

PAS PARTI RIAK

BARU MENANG DI KUALA TERENGGANU DAH MEGAH DAN BERANI MENYATAKAN BN NAZAK SEBELUM AJAL

INGATLAH KEMBALI PAS DAHULU HAMPIR KALAH 50-0 DENGAN UMNO DAN PAS SUDAH HILANG ARAH KETIKA ITU. DENGAN SOKONGAN PKR PAS NAIK KEMBALI. SETELAH MENJADI PELACUR KEPADA DAP MEREKA NAIK SAHAM.
SUDAHLAH PASSSSSS OIIII PERGI TIDUR LA

JANGAN BONGKAK, TUHAN MARAH.... BEZA USIA PAS DENGAN UMNO HANYA 10 TAHUN SAJA PAS LEBIH MUDA ( UMNO 1946 / PAS 1956)

DARI SEGI LOGIK NYA ORANG YANG LEBIH TUA AKAN LEBIH BERAKAL DAN YANG MUDA MACAM PAS TAK BANYAK PAKAI AKAL TETAPI LEBIH BANYAK IKUT NAFSU.



+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Petunjuk Kuala Terengganu: Nazak BN menjelang ajal
Zulkifli Yahaya
Thu | Jan 22, 09 | 5:38:27 pm MYT

Hanya meletakkan mucung pistol di kepala pengundi saja yang tidak dibuat oleh BN. Selain itu, apa lagi yang tidak dilakukan oleh mereka dalam usaha memenangkan calonnya di Kuala Terengganu? Umpan sudah, ugut pun sudah.

Iklan




Semua menteri membawa sekali kementeriannya berkampung di Kuala Terengganu. Bajet kementerian Pusat turun untuk setiap daerah mengundi! Bukankah gila namanya? Media arus perdana usah dikira lagi peranannya.

Di bawah bekas pemimpin Parti Melayu Semangat 46, Datuk Ahmad Shabery Cheek, RTM berkempen untuk BN sehingga 24 jam. Berdasarkan semua strategi yang digunakan itu, mengikut hukum akalnya, lawan BN sepatutnya hilang deposit.

Ditakdirkan Allah SWT BN kalah juga. Lebih teruk lagi kerana mereka hilang kerusi yang mereka menangi pada Mac 2008 lalu.

Bergelut dengan nazak

Pelbagai ulasan dari pelbagai individu dan pihak diberikan. Ada ulasan bernilai akademik dan ada juga ulasan sekadar untuk melepas geram kepada individu tertentu. Dalam 1001 sebab diberikan terhadap kekalahan BN, tidak ada yang mengulas bahawa hakikat sebenarnya BN sedang bergelut dalam nafas nazak menjelang ajalnya.

Di atas dunia yang fana ini setiap yang hidup akan merasai mati. Hukum itu bukan untuk makhluk bernyawa seperti haiwan atau manusia saja. Kerajaan yang memerintah pun sama. Mereka ada ajalnya. Tidak ada sebuah kekuasaan yang bertahan seusia kewujudan manusia di atas muka bumi ini. Semua tamadun silam pernah gemilang dan pernah hilang.

Parti politik yang memerintah dalam sistem demokrasi pun begitu. Dalam catatan sejarah moden, parti politik yang lama memerintah sejak merdeka ialah National Revolutionary Party (NRP) di Mexico kemudian bertukar nama kepada Institutional Revolutionary Party (IRP). Selepas 60 tahun memerintah, IRP tumbang pada tahun 1989 kepada parti Baja California.

Liberal Democration Parti (LDP) walaupun lama memerintah di Jepun, hakikatnya ia bukan parti LDP yang asal kerana berpecah dan menjadi serpihan beberapa kali.

Kira-kira sekarang ini, rekod parti politik yang memerintah paling lama sejak merdeka dalam sebuah negara demokrasi dipegang oleh BN (dulunya Perikatan) di Malaysia.

Apabila Musa Hitam mengibaratkan Umno yang mendominasi BN sedang mengalami 'sakit tua' maka ia adalah satu istilah yang sangat tepat sekali. Sakit tua adalah sakit selepas terlalu lama hidup, menunggu detik-detik kematian. Berkurunglah dalam wad ICU dengan berpuluh sambungan wayar penyokong hayat, sampai masa maut menyusul jua.

Jika percaman orang tua-tua terhadap pesakit tua menjelang ajalnya selalunya betul, lalu menganjur majlis bacaan Yaasin, maka demikianlah percaman orang tua bernama Musa Hitam terhadap Umno. Ia sukar untuk disangkal.

Bagi ahli-ahli Umno, bermula dari pucuk pimpinan hinggalah ke ahli biasa, jika mahu sentiasa menjadi pihak yang menang maka sekaranglah masanya untuk mereka berhijrah menyertai parti-parti Pakatan Rakyat. Tidak ada sebab untuk mereka terus kekal dalam sebuah bahtera yang sudah bocor dan sedang karam perlahan-lahan macam kapal Titanic.

Bangkit dengan kekuatan sendiri

Bagi Pakatan Rakyat, ia wajar bangkit dengan kekuatan sendiri, bukannya kerana kelemahan musuh. Buat pertama kalinya pemimpin utama kerajaan dari lima buah negeri Pakatan bersidang di kediaman rasmi Menteri Besar Kedah, Sri Mentaloon, Alor Setar, lalu mengeluarkan Pengisytiharan Mentaloon yang mengesahkan pemantapan kerjasama antara negeri, terutama dalam menghadapi kerenah Pusat.

Menurut Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak, majlis tersebut mempunyai bidang tugas untuk menjalankan agenda Pakatan Rakyat serta akan menyelaraskan program dan aktiviti selain mengurangkan perbezaan pendapatan antara kerajaan Pakatan Rakyat.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pula berkata, melalui majlis itu keanggotaan dapat berkongsi maklumat dari segi kejayaan, pencapaian pelaksanaan pengurusan negeri dan juga masalah-masalah dari segi pentadbiran sekali gus menuju kepada satu taraf pengurusan negeri yang lebih mantap.

Sementara itu, ketiga-tiga pemimpin utama Pakatan, Dato� Seri Abdul Hadi Awang, Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Lim Guan Eng turut bersemuka membincangkan agenda Pakatan. Sudah tentulah pertemuan seperti ini sangat menakutkan BN.

Pilihan raya kecil Permatang Pauh dan Kuala Terengganu adalah pilihan raya yang dihadapi melalui persepakatan langsung PAS, KeADILan dan DAP. Sedang pilihan raya umum 2008 dulu pun, persepakatan rasmi seperti ini belum wujud.

Bermakna jika Pakatan terus mantap sehingga pilihan raya umum ke-13, Najib dan konco-konconya sudah boleh mencongak negara mana mereka hendak bermastautin selepas Malaysia. _