Ahad, 31 Mei 2009

Chin Peng Pengganas Tegar (klik)



Ong Boon Hua (83 ) atau nama samarannya Chin Peng adalah Ketua Komunis Malaya( PKM) dia bukanlah rakyat Malaysia. Dia adalah rakyat Kerajaan Negeri Selat British. Tak ada alasan yang kukuh untuk membenarkan dia kembali dan mati di sini selepas dia melakukan terlalu banyak kerosakan terhadap tanah air. Chin Peng patut berasa malu untuk masuk Malaysia.

Sepatutnya no debate tentang ini. Hairan bagaimana ada pandangan untuk membawa dia pulang. Adakah idea ini datang dari kaum keluarganya atau pihak-pihak lain yang mempunyai agenda tersembunyi. Komunis Malaya memang cukup kejam tak ada perikemanusiaan.

Sedangkan jika kita baca tentang komunis luar negara ditangkap dan dibicarakan. Lihat saja Pol Pot Ketua Komunis Kemboja dan pengikutnya yang dihadapkan ke muka pengadilan kerana melakukan kekejaman yang amat dahsyat dalam era pemerintahan mereka 1975-1979.

Chin Peng sepatutnya berasa cukup bertuah dan selesa kerana kerajaan Malaysia tidak menangkapnya dan membawanya untuk dibicarakan di mahkamah seperti mana rejim Pol Pot. Kita sepatutnya menubuhkan satu suruhanjaya dan membicarakan kekejaman nya sewaktu Bintang 3 memerintah 14 hari dan sepanjang kegiatan mereka sehingga tahun 80an.

Masyarakat Malaysia hari ini terutama Melayu sudah terpahat dalam pemikiran bahawa PKM adalah pertubuhan kejam yang menentang Melayu dan Sultan, PKM cuba membesarkan ideologi dan empayar Komunis China. Penghijrahan besar-besaran kaum Cina dari Tanah Besar bukan sahaja kerana mencari pekerjaan atau kehidupan baru tetapi juga ada yang datang dengan tujuan untuk menyebarkan pengaruh komunis di Malaya ketika itu.

PKM berbeza dengan Komunis di Eropah. Mereka sudah berjaya memerintah melalui cara mereka. Bagaimana pun hari ini pemerintahan komunis Rusia , GermanTimur dan lain-lain telah tumbang atau bertukar corak pemerintahan tanpa pertumpahan darah.

Generasi muda hari kena faham akan kekejaman PKM melalui pembacaan atau dari kaum keluarga yang berusia lebih 60 tahun, lebih-lebih lagi dari bekas-bekas tentera yang menjadi mangsa kekejaman PKM pada tahun 8oan sebelum PKM menamatkan gerakan gerilla mereka hasil rundingan di Hatyai pada 1 Disember 1989. Itu pun bukan menamatkan terus perjuangan tetapi hanya gencatan sahaja.

PKM tidak dibubarkan hingga ke hari ini. Bermakna ideologi dan cara berperang PKM bukan lagi dengan senjata. Mereka mungkin membaharui agenda mereka melalui politik , perang cyber dan sebagainya.

Penggunaan Siaran Radio Komunis yang begitu popular zaman dahulu sudah tidak efektif lagi dan ia terlalu menyerlah. Gerakan PKM mestilah senyap dan berhasil. Apakah ahli-ahli parti politik pembangkang atau komponen BN sudah diresapi ideologi PKM?

Ini satu persoalan yang perlu dikaji dan disiasat.

Petikan di atas adalah pandangan daripada YB DATO' HAJI MOHD DAUD BIN MOHD YUSOFF Adun Selama Perak
pertemuan pada 29 Mei 2009 jam 4.00 ptg di pejabat beliau.

Klip Terbaru Nizar Menghasut Rakyat Perak (3 hari lalu)

MPV Perodua


Asas baru keluaran Perodua.

Pakatan Rakyat adalah Lanun Moden.


Semalam Taipingmali telah ke Kedah lagi, kali ini adalah kerana jemputan walimatulurus di Yan, pergi melalui Lebuh raya dan keluar melalui Gurun.

Sewaktu balik taipingmali merayau menggunakan jalan pantai sehingga ke Tanjung Dawai, keluar ke arah Sungai Petani dan masuk semula ke Kuala Muda.

Sebelum pulang ke Taiping ,Taipingmali sempat melawat ke Pantai Merdeka dan paling menarik ialah kompleks monumet peristiwa Tsunami 2004 di Kampung Kuala Sungai Muda. Hajat di hati untuk singgah meninjau situasi PRK Penanti terpaksa dibatalkan.

Sepanjang pemerhatian Taipingmali di Kedah, Kedah Darul Aman telah pun menjadi sebuah negeri maju berbanding negeri-negeri lain di Semenanjung. Semua kemudahan infrastruktur yang di sediakan oleh kerajaan negeri dan persekutuan memang banyak dan cukup membanggakan, adakah orang Kedah nampak semua ini?

Agenda kerajaan negeri untuk mencapai taraf sebuah negeri maju 2010 sudah mungkin sudah tercapai sekurang-kurangnya 70 peratus. Kawasan yang kurang maju pada pemerhatian taipingmali ialah kawasan Timur Kedah atau kawasan hulu, seperti Naka, Nami, Baling dan Sik. Kawasan pantai Barat atau Hilir memang sudah cukup maju.

Tetapi sayang seribu kali sayang, segala usaha untuk membawa kemajuan ke negeri Kedah dipandang sepi oleh sebelah pihak, malah mereka berkata, matlamat Kedah Maju 2010 adalah satu pembohongan. mereka menambah Kedah tidak akan maju selagi berada di bawah kerajaan BN.

Mereka sebenarnya mahu merampas kerajaan BN , mahu menjatuhkan kerajaan yang ada, lalu mereka melaungkan pelbagai tohmahan, fitnah dan pelbagai dakyah mereka semata-mata mahu MERAMPAS KUASA. Hari ini mereka telah berjaya merampas. 1 tahun 2 bulan Kedah di bawah Pas. Apakah kemajuan yang mereka laksanakan? Jawapannya ialah ZERO.

Semalam pula Anwar menyatakan dengan jelas bahawa dia ingin MERAMPAS Perlis pula dalam PRU 13 dan Taipingmali ingin bertanya kepada Nizar dan Nik Aziz, SIAPA SEBENARNYA MERAMPAS?

Sabtu, 30 Mei 2009

Lagu Negaraku

Tadi taipingmali menghadiri satu majlis jamuan di Ipoh , majlis oleh sebuah jabatan kerajaan. Majlis tersebut dimulakan agak lewat. tetapi itu bukan menjadi perkara pokok untuk posting pagi ini.

Yang nak di utara kan ialah majlis tersebut di mulakan dengan lagi Negarku, dan seterusnya lagu koperat jabatan. Sewaktu menyanyikan lagu tersebut dengan iringan minus one, tiba-tiba taipingmali teringat tentang Nizar, Ngeh dan Nga.

Adakah mereka tidak pernah menghadiri majlis-majlis rasmi kerajaan di mana lagi Negaraku dimainkan. Jika mereka berada dalam dewan banquet tersebut bagaimana perasaan dihati mereka. Bagaimana situasi atau reaksi mereka bila lagu tersebut dinyanyikan oleh seluruh tetamu yang hadir termasuk VIP.

Ya lah, jika rohnya sudah jauh lari dari amalan kehidupan biasa masyarakat Malaysia mungkin bila dengar muzik Negaraku pun mereka sudah meluat, benci dan jika boleh mahu dipekakkan telinga mereka .

Jika Rukun negara pun mereka berani berdolak dalih, inikan pula lagu. Saya menyeru kepada peserta mogok lapar dan PR Perak supaya berhenti berdrama atau bersandiwara . Rakyat sudah jemu dengan gelagat anda yang hilang fokus, visi dan misi.

p/s

Datuk Hafarizam dalam satu forum anjuran NPC di Ipoh Town Hall pernah berkata, beliau dilahirkan di Pulau Pinang dan mendapat Datuk dari Melaka, dua-dua negeri tidak beraja, Untungnya rakyat Perak kerana kerana mempunyai Raja, hormatilah Raja.

Jumaat, 29 Mei 2009

LU MAHU MATI?

Meminjam wang dari Ah Long atau cetee haram memang bahaya. Pinjam 1000 ringgit tapi bertahun-tahun tak selesai-selesai. Bunga jadi pokok, pokok jadi bunga, bila nak langsai hutang. Sudahnya ramai peminjam menjadi sengsara hidup.

Dalam akhbar sudah banyak didedahkan tentang jenayah Ah Long yang menginaya atau menyeksa peminjam yang liat membayar hutang.

DiTaiping, taipingmali memerhati ramai orang melayu yang meminjam dari Ah Long, tetapi pinjaman tidaklah setinggi pinjaman kaum lain. Ada pemilik syarikat bas yang tutup perniagaan kerana Ah Long, pemilik pusat jualan pokok hiasan yang besar dan gah pun akhirnya tutup, begitu juga dengan sebuah restoran mamak yang popular di Kamunting, juga terpaksa menutup perniagaan kerana hutang Ah Long.

Kakitangan kerajaan dari pelbagai jabatan dan juga tentera dilihat ramai yang mengunjungi syarikat-syarikat pinjaman wang berlesen mahupun tidak berlesen untuk membuat pinjaman segera.

Paling menarik setiap hujung bulan, Ah Long akan membawa kad-kad ATM peminjam dan mengeluarkan wang di setiap cawangan bank yang ada di sekitar Taiping dan kawasan-kawasan berhampiran. Ah Long akan menghabiskan masa satu atau dua jam di setiap mesin ATM semata-mata untuk mengambil wang dari kad ATM peminjam.

Pada mulanya taipingmali hairan bagaimana Along boleh mengingat semua nombor PIN setiap kad tersebut. Setelah lama memerhati baru lah taipingmali perasan bahawa semua kad ATM telah ditukar nombor PIN kepada satu nombor yang sama, ini berdasarkan cara Ah Long memasukkan nombor PIN, pola gerakan jarinya ada sama.

Sungguh mudah kerja Ah Long dengan adanya sistem ATM. Ini bagi peminjam wang ada akaun bank dan ada kad ATM. bagi peminjam yang tiada kad ATM along akan menghantar wakil mengutip hutang setiap hari. Mereka inilah yang selalu kesuntukan wang dan culas membayar hutang setiap hari dan ramai yang menjadi pelarian dan sentiasa dikejar oleh Ah Long, bila dapat tangkap alamat kena seksa bagaikan anjing. seperti yang didedahkan dalam akhbar baru-baru ini.

taipingmali menasihatkan kepada diri sendiri dan anda, jauhilah AH LONG.

Khamis, 28 Mei 2009

Sidang Akhbar MB Perak pada 7 Mei 09

video

Nizar Cilakak gelar Dr Zamry Mugabe

Lagi , Dari Lidah Tua Nyanyuk

Mentari Pagi Dari Bukit Larut Taiping


Yuna@Uitm

Tarikh :28 Mei 2009
Masa : 0733 hrs


PKR risau dengan ahli Umno Penanti (KLIK)

Azmin Ali tak perlu risau dan mengelabah mengenai jumlah pengundi yang akan keluar mengundi nanti. Jangan suka hati menuduh Umno cuba menghalang pengundi tetapi Umno boleh mengarahkan ahlinya supaya tidak keluar mengundi.Itu hak Umno dan saya percaya kalau tidak diarahkan pun , ahli-ahli Umno tidak akan keluar mengundi.

Azmin sangat risau kerana penyokong PKR sudah berpecah, sebahagian besar telah menolak Pkr dan menyokong X-Pkr.
Sebab tu Azmin menyerang Kak Min dan menghina Kak Min sebagai Minah Ronggeng, sampai hati Azmin. Tak hormat langsung kepada Kak Min.

'Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Azmin Ali mendedahkan adanya usaha sulit Umno di Dewan Undangan Negeri (Dun) N12 Penanti untuk memastikan rakyat tidak turun mengundi pada 31 Mei ini dengan alasan KeADILan sudah menang setelah Barisan Nasional (BN) tidak menyertai pilihan raya kecil itu.'

Peluang Pkr untuk menang selesa agak sukar kali ini, Ayoh orang Penanti, tolak Pkr dan beri sokongan kepada Kak Min. Gagalkan usaha Pkr.

AHLI UMNO DUN PENANTI TAK PAYAH SUSAH SUSAH KELUAR MENGUNDI. BAIK PERGI MAJLIS KENDURI JIKA ADA.

BULAQ,BULAQ, BULAQ, BULAQ

Bulaq atau bulak adalah sebutan orang Sarawak. Ia bermaksud bohong. Hampir semua kaum menggunakan istilah bulaq. oop Melanau guna perkataan lain 'Budai'.

Taipingmali ingin mengaitkan bulaq atau bohong dengan kes mogok PR di Ipoh yang masuk hari ke2. Baru selesai 48 jam. ada lagi 24 jam.

Adakah mereka benar-benar mengadakan mogok lapar? Jawapannya adalah tidak benar dan tidak ada kelaparan atau kebuluran pun. PR ialah parti Penipu Rakyat (PR) tak kan lah mereka bodoh untuk berlapar. Apa yang dilakukan hanyalah satu lakonan semata-mata, gimik politik murahan.

David Blaine pun bijak menipu orang dengan berlakon duduk dalam ais. Tv pernah mendedahkan cara menipu dalam satu rancangan tv. Nama rancangan tak ingat , lupa dah. Gajah pun mereka boleh hilangkan, Menara Eiffel pun boleh dihilangkan. Inikan pula mogok lapar yang dibuat dalam bangunan.

Kalau nak telus dan tak tipu mereka kenalah buat mogok lapar di tempat lapang. tak ada bantuan hayat dan sebagainya.
Tentang puasa sunat oleh Pas pun sama . apa nawaitunya? kenapa semua berpakaian hitam? Ohh.., ikut budaya Cina mati kut? Sivakumar pun terpengaruh dengan Dap. Sepatutnya Siva memakai dotti. Nizar pula pakai kain putih tanpa jahitan. baru lah cun.

Walau bagaimanapun taipingmali mengucapkan tahniah kepada PR kerana berjaya sekali lagi dalam mainan politik dan menipu rakyat Perak khususnya dan rakyat Malaysia amnya.

Meminjam kata-kata Dr Abu Hassan. Hanya yang budi mengenal budiman. he he he...

AGIK IDUP AGI NGELABAN. (cogankata askar 3 Renjer Taiping.)

Rabu, 27 Mei 2009

Pemilihan MT Parti-Parti Politik Malaysia

Umno sudah pun selesai bersidang pada 28 Mac 09 yang lalu, dan DS Najib telah ditabalkan menjadi PM , Mic juga sudah selesai dengan Sammy Vellu menang sebab tak ada orang boleh mencabarnya. Paling menarik perhatian ialah PPP. Pas sedang rancak berkempen.

PALING PANAS DALAM SEJARAH PEMILIHAN PAS kali ini. Semuanya kerana tangan-tangan Anwar di dalam Pas.

Eh!!!!!sebut pasal Anwar teringat pula Kongres Nasional Parti Keadilan 2009. Mungkin diadakan pada hujung tahun ini. Ada pemilihan juga kah? Kalau ada sudah tentu sudah ada sok sek sok sek mengenai siapa nak bertanding atau tidak. Dah cukup masa tu kena buat pemilihan. Dengar khabar pula Anwar belum bersedia untuk mengadakan pemilihan MT tahun ini.

Kalau belum bersedia ,hmmm bila pula? tahun hadapan 2010 atau 2011 atau 2012 atau 2013. Yang mana satu? Adakah Anwar nak membersihkan parti secara sikit-sikit melalui PRK dan memecat atau menyingkirkan musuh-musuhnya di dalam parti. ( Taipingmali lebih suka korban buah bidak catur)

Tak kisah lah tu, nak buat pemilihan ka, tak buat ka. orang Pkr tak kisah dan tak ambil peduli, yang penting boleh jerit REFORMASI cukuplah. Pak sheh atau Pak Non boleh kelentong ahli-ahli dengan ceramah politik sehinggakan ahlinya lupa akan dasar dan perlembagaan parti.

Tukar topik pula. Anwar semakin gelisah dengan tarikh 1 Julai 2009, kerana kes liwatnya, Adakah dia juga akan melarikan diri seperti RPK? atau dia nak menunjukkan anak jantan di kandang orang kena tuduh. sama-sama kita tunggu. Yang pasti Anwar amat ketakutan untuk menghadapi tuduhan.

Sedarkah tuan-tuan bahawa Anwar telah menjadikan politik Malaysia seperti politik Amerika. Tang mana yang sama tu? Dia telah berjaya menjadi politik Malaysia hanya ada 2 parti . Sekarang di negara ini ada Parti A dan Parti B sahaja. Kalau ada banyak parti susah untuk Anwar berkuasa. Hari ini Anwar sudah berjaya memecahkan monopoli BN dengan wujudnya PR. dan Pas menjadi tunggangan Anwar untuk mencapai cita-citanya.

Pas pula sudah terjerut leher dan sukar untuk keluar dari pakatan kerana sudah ramai kuda trojan dalam Pas. Pas rosak dan musnah dari dalam seperti penyakit kanser . Kulit saja Pas dan isinya roh Anwar.

Dap tidak ada masalah janji Malaysian Malaysia berjaya di tubuhkan maka tercapai lah cita_cita doktrin 1930 di Singapore. Tetapi ingat Dap lebih bijak dari Pkr. hari ini di merendah diri dengan Pkr dan pada masa yang sama kuda trojan Dap juga bersedia akan mengambil alih pemerintahan Malaysia.

Melayu kena sedar diri jangan jadi melayu haprak menyokong Anwar , Pas atau Dap.

Dap Perak buat kerja dajal lagi

Setelah kalah di mahkamah isu siapa MB sebenar Perak, ingatkan mereka duduk diam. Rupa-rupanya sudah ada agenda jahat yang siap disusun dalam fail meja mereka. Jika pelan A gagal maka pelan A1 pula keluar, gagal lagi A1 maka akan keluar pelan strategik A2, sementara nak sampai ke pelan Z entah berapa ribu pelan yang sudah siap disusun oleh mereka.

Yang seronoknya mereka adalah perancang dan pelaksana ialah Pas dan Pkr (lebih senang ialah sebut Melayu lah) wang ringgit tidak menjadi masalah. Sebut sahaja berapa mahu belanja. Duit ada.

Semalam di Ipoh pelan kerja beberapa bulan lalu telah direalitikan. Tengok nasib lah (judi) untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Apa tu? Jawapannya ialah perancangan untuk menyaman kerajaan Perak kerana menamatkan JKKK yang ditubuhkan oleh PR Perak. Sebelum ini mereka tak berani bawa ke mahkamah selagi tak selesai kes MB yang sah.

Hari ini Dap mengakui bahawa kerajaan Perak ialah kerajaan BN sebab tu lah mereka meneruskan saman mereka sebanyak 80 juta ringgit.

Ini juga membayangkan mereka akan kalah buat kali kedua dalam rayuan di Mahkamah Persekutuan, begitu juga dengan protes mogok lapar yang sedang berjalan. Mereka seolah-olah meratap dan merintih agar Tuanku Sultan bersimpati kepada mereka dan bersetuju untuk membubarkan Dun sebagai jalan penyelesaian yang terbaik. Itulah harapan Dap dan mereka yakin 100% kemenangan akan berpihak kepada mereka.

Inilah yang dikatakan ular lidi nak jadi naga. Harapan taipingmali ialah satu sahaja, semoga rakyat Perak terutama Melayu sedarlah akan permainan politik buruk warisan bintang 3 ini. Janganlah kita tertipu dan terperangkap dengan hujah-hujah mereka dan jangan menjadi lembu cucuk hidung.

Akhir sekali taipingmali menyeru agar pembaca tulisan ini supaya memastikan setiap individu dalam keluarga kita hendaklah mendaftar sebagai pengundi. Pastikan PRU 13 kita menang besar. Begitu juga kepada kaum keluarga yang berada di luar Perak. kekalkan tempat mengundi di Perak.

Sama-sama kita hapus kan ideologi bintang 3 yang cuba mendominasi negeri ini secara halus dan terancang.

Rocker Akil Hayy Apa dah jadi?

Nak kata "Padan Muka " pun boleh juga, sebab cakap besar dan tak serupa bikin. Galak tak tentu pasal. Tapi nak buat macam mana. Biaq pi kat dia lah. Orang tengah top dan meletup. masa top dengan kisah Nizar Tri-Star.

Depa dua ni ada persamaan. Dua-dua hensem, putih, tapi lawa lagi la Akil sebab rambut rock. Si Nizar tu juling kalau bercakap tak sanggup tengok tepat kat orang. Depa dua ni kuat mengata macam-macam kepada Umno dan Pak Lah. Kalau Nizar kata kat Umno tu biasa lah sebab dia ahli politik Pas.

Akil Hei hei hei. ni pulak teringin nak jadi uztaz. Jabatan Agama Islam mana yang bagi tauliah tu? Kelantan kut.

Dalam PRU 12 Akil Hey hey ini sibuk berkempen sana-sini. sama naik dengan pelakon Ali Setan, kalau sebelum ini Mat Sabu yang menjadi tarikan ceramah Pas tetapi hari ini sudah ramai rockers telah di tarik oleh Pas untuk bersama mereka. Tahniah Pas.

Berbalik kepada Akil he he..Agaknya inilah balasan hasil dosa kering yang dia dok mengata kat Pak Lah dalam PRU 12 yang lalu kut. Tuhan bayar tunai la ni....ingat tu...

Taipingmali selalu mengkritik Akil He He dalam youtube tetapi balasan yang di terima hebat , sama hebat dalam kritikan dalam blog saya.

So "Ustaz ' Apa rasa....nama mu sebaris dengan Nizar...Bila nak buat mogok lapar?

Siapa 2 individu ini Kak Min?

Nak tahu lebih lanjut. kita tunggu pendedahan ini di pisau.net. tungguuuu....

Jom saman Kak Min (klik)

Ura-ura PKR untuk menyaman Kak Min adalah satu gertakan atau saja nak gempar. Mentang-mentang Kak Min calon bebas dan bekerja sorang-sorang maka berani lah nak saman, pada hakikatnya Pkr tak akan saman pun. Kita dah masak dengan ugutan begini. Semua orang nak disaman tapi tak berlaku

Yang syoknya dia akan gunakan pengimbang dacing untuk melihat berat belah mana. Kalau berat ke kiri mungkin tak saman, tetapi jika berat ke kanan pun mungkin tak saman, Kenapa guna pengimbang ? Guna lah bulan atau roket.

Kak Min , Jangan risau lah, tak dibuatnya..

Isnin, 25 Mei 2009

KENYATAAN ORANG TAK SIUMAN



KENYATAAN GILA SEORANG TUA NYANYUK NAK MAMPUS, SIAPA YANG BAWA KES KE MAHKAMAH JIKA BUKAN PAS, TANYA LAH NIZAR, SIAPA YANG MULA DULU.BILA HAKIM MAHKAMAH TINGGI MEMIHAK KEPADA NIZAR ITU MENUNJUKKAN SISTEM ADIL. BILA GAGAL RAKYAT PULA KENA JADI HAKIM...GILA

NARATOR KEPADA SETIAP DOKUMENTARI DARI TVPAS INI ADALAH SUARA YANG SAMA. INI TERMASUK DALAM GOLONGAN YANG RUGI KERANA BERCAKAP BOHONG DAN MEMUTARBELIT KEBENARAN. WANITA YANG TIDAK MENUTUP AURAT.

Amanat untuk perut dia tu,,Last -Last Hina orang. Parti Islam ?

Mai Dengaq apa kata Kak Min

SUDAH TUKAR KAAAA???? AYOOO YOOO

"Apa macam itu orang, ini hari cakap lain, esok cakap lain , lagi satu hari lain lagi cakap laaa, Ayoo susah lah itu macam...Hari-hari tukar.".

"Semalam itu orang cakap mahu mogok lapar 3 hari, sekarang cakap mahu puasa pula.. Apa ini mogok sudah jadi puasa...mana ada sama...sudah tukar la itu.."

dulu bawa lilin jalan sana sini , apa itu,,,,,virgil kah,,,virgin kan vigil ka...apa itu susah mau cakap, dulu haram la itu,,,,sekarang itu bulan tarak bikin lagi.. sudah tukar juga,,,'sinar murni cahaya lilin',, itu macam  kaluu,,

apa susah-susah jom pigi mimum.

'non chop guiness stout ungelekek nalla dek'

Ahad, 24 Mei 2009

HARU SUNGGUH ORANG TUA NI...

Nik Aziz tidak senang

KUALA LUMPUR 23 Mei - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menempelak UMNO dan Barisan Nasional (BN) sebagai sebuah parti yang tidak bermoral dan bertamadun kerana menguasai Perak melalui cara tidak terhormat.

Beliau turut menyifatkan Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir sebagai 'Menteri Besar mahkamah' dan bukannya mewakili seluruh penduduk Perak.

"Kenapa pakatan pembangkang yang telah dipilih oleh rakyat secara sah melalui undi, tetapi dirampas oleh UMNO dan BN secara melarikan beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri untuk menyokong mereka," katanya.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan sambutan Jubli Perak Kepimpinan Ulama di Markaz Tarbiyah Pas Pusat di Taman Melewar di sini hari ini.
========================================================
BILA NIZAR MENANG DI MAHKAMAH TINGGI.....SEMUA OK SEMUA BAIK, MENGIKUT LUNAS PERUNDANGAN. SEKARANG SEMUA SUDAH TERBALIK KUANG.TAK TAU LAH,,,,NYANYUK DAH KUT...

AGS 10 Mesti diperiksa oleh Puspakom

Mohammad Nizar serah kereta rasmi Toyota Camry
24/05/2009 4:23pm

IPOH 24 Mei — Bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin hari ini menyerahkan kenderaan rasmi Menteri Besar, Toyota Camry, nombor pendaftaran AGS 10 kepada kerajaan negeri di Bangunan Perak Darul Ridzuan, di sini.

Pembantu Khas Mohammad Nizar, Amran Harun berkata Mohammad Nizar menyerahkan kunci kereta itu kepada pengawal keselamatan yang bertugas di bangunan itu pada kira-kira 8 pagi berikutan hari ini adalah cuti hujung minggu untuk kakitangan kerajaan.

Mohammad Nizar sudah memaklumkan kepada pegawai kerajaan negeri yang bertanggungjawab berhubung pemulangan kenderaan rasmi itu, kata Amran kepada Bernama ketika dihubungi hari ini.

— BERNAMA
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ulasan Taipingmali,

Akhirnya pagi ini Nizar menyerahkan AGS10 Camry 2.4 kepada Kerajaan Negeri Perak setelah menggunakan secara haram untuk beberapa bulan.

Untuk memastikan kereta tersebut masih boleh digunakan dan boleh dilelong elok esok pagi Isnin 25 Mei 2009 Pihak perbendaharaan negeri menghantar kereta tersebut ke Puspakom, Toyota atau mana-mana agensi kerajaan seperti jabatan kimia untuk memastikan kereta tersebut dalam keadaan baik dan tidak disabotaj.

Tindakan undang-undang patut diambil jika ada yang tidak kena dan tidak betul ke atas Nizar kerana ia melibatkan wang rakyat Perak.

Keluhuran Perlembagaan dan Kedaulatan Undang-Undang- Nizar




"keluhuran perlembagaan , kedaulatan undang-undang," Itu bila mahkamah memihak kepadanyanya.


Keluhuran Perlembagaan

Prinsip ini menekan perlunya rakyat menerima, mematuhi dan mempertahankankeluhuran atau kemuliaan Perlembagaan Negara. Perlembagaan Negara adalah sumber perundangan yang tertinggi. Fungsinya untuk memberi perlindungan kepada setiap rakyat negara ini akan hak dan keistimewaan mereka sebagai warganegara. Setiap warga negara Malaysia dikehendaki menghormati, menghargai, serta memahami maksud dan kandungan serta latar belakang sejarah pembentukan Perlembagaan Negara. Perlembagaan Negara telah digubal berasaskan kesepakatan semua kaum dan semu pihak di negara ini. Dengan demikian ia merupakan satu kontrak sosial rakyat yang tidak boleh dipersoalkan dan diganggu gugat oleh mana-mana individu atau mana-mana pihak. Perlembagaan Malaysia menentukan pola politik dan kedudukan sosio-ekonomi rakyat di negara ini. Ia adalah sumber rujukan bagi segala hal yang berkaitan denga sistem pemerintahan, perundangan, kedudukan dan hak sosio-ekonomi rakyat.

[sunting] Kedaulatan Undang-Undang

Keadilan diasaskan atas kedaulatan undang-undang di mana setiap rakyat sama tarafnya di sisi undang-undang negara. Kebebasan asasi terjamin bagi semua warganegara Malaysia. Undang-undang negara berasaskan kepada Perlembagaan. Oleh itu kedaulatannya perlu diterima dan dipertahankan. Tanpa undang-undang, hidup bermasyarakat dan bernegara tidak aman dan stabil. Oleh itu undang-undang negara dijamin pula oleh institusi kehakiman yang bebas dan berwibawa. Setiap negara memerlukan undang-undang untuk mengawal dan mewujudkan satu masyarakat yang aman, stabil dan makmur. Kewujudan undang-undang akan menjamin kehidupan anggota masyarakat dapat bergerak dengan licin dan teratur tanpa sebarang kekacauan, di mana semua anggota masyarakat akan merasas selamat. Hak-hak semua rakyat boleh diamalkan dengan bebas asalkan tidak melanggar undang-undang serta perkara-perkara sebagaimana yang dijamin oleh Perlembagaan Negara. Hak-hak dari kebebasan yang dijamin oleh Perlembagaan itu tidaklah termasuk hak menggulingkan kerajaan sama ada dengan kekerasan atau dengan cara-cara yang tidak menurut Perlembagaan.

RELAK KEJAP

Gen Y, Pernah dengar nama ini, Rahim Ghousse?

Masih ingat anda kepada Rahim Ghouse (penyokong Anwar Ibrahim), bekas Pengarah Abrar Group yang melarikan diri ke Indonesia setelah melakukan beberapa siri kekacauan di ibu kota ketika zaman reformasi?

Ada tiung memberitahu, Saudara Rahim telah pulang ke tanah air beberapa hari lalu. Jika benar maklumat ini dan tiada pula proses soal siasat yang biasa dilakukan ke atas orang yang melarikan diri selepas mencetuskan kekacauan, maka akan timbul satu pertanyaan baru: Apakah ada agenda lebih besar dalam politik tanah air?

Siapa Rahim Ghouse? Rahim diketahui umum sebagai salah seorang kroni dan penyokong kuat bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau merupakan penggerak dan penyalur utama kewangan gerakan awal reformasi.



Fakta Sejarah:

NAME : DR ABDUL RAHIM GHOUSE

ADDRESS : NO 2 JALAN BUKIT SETIAWANGSA 16,
TAMAN SETIAWANGSA, 54200
KUALA LUMPUR

COMPANY NAME POSITION

Access Equity Sdn Bhd Director
NBCT Rail Sdn Bhd Director
Sambungan Transit Antara Sdn Bhd Director

Abrar Health Services Sdn Bhd Director
Abrar Construction Sdn Bhd - Director
Abrar Corporate Resource Sdn Bhd - Director
Abrar Brokerage Holdings Sdn Bhd - Director
Abrar Infrastructure Holdings Sdn Bhd - Director
Abrar Financial Holdings (Overseas) Sdn Bhd -Director
Abrar Frontier Management Sdn Bhd - Director
Abrar Financial Holdings Sdn Bhd - Director
Abrar Development Ventures Sdn Bhd - Director
Abrar Technologies Sdn Bhd - Director
Abrar Corporation Berhad - Director
Abrar Group International - Director
Abrar-Kuwait Holdings Sdn Bhd - Director
Abrar Vision Sdn Bhd - Director
Benar Antara Sdn Bhd - Director
BA Engineering Sdn Bhd - Director
BPM International Sdn Bhd - Director
Science-Tech Solutions Sdn Bhd - Director
Nadi Puspa (M) Sdn Bhd - Director
I.I Management Consultancy Sdn Bhd - Director
Camery Deluxe Sdn Bhd - Director
A.G.I Nominees Sdn Bhd - Director
Chalpeak (M) Sdn Bhd -Director
Meteoric Ventures Sdn Bhd Director
Vital Accord Sdn Bhd Director
KFH Ijarah House (M) Sdn Bhd Director
Honan Plantations Sdn Bhd Director
Meadow Point Sdn Bhd Director
Accurate Networks & Systems Integration Berhad Director
Express Rail Link Sdn Bhd Director
North East Meridian Sdn Bhd Director
Mun Loong-Hankyu Jaya Director
Keltimber Sdn Bhd Director
Global Broadcast Networks Sdn Bhd Director
ICM Studies Sdn Bhd Director
GBN Equipment Sdn Bhd Director
ISR Consultant Sdn Bhd Director
Wisma Embun Sdn Bhd Director
Aktimas Veneer Sdn Bhd Director
Rampai Jalir Sdn Bhd Director
ISR Communications Sdn Bhd Director
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Perjuangan ‘Tangan Anwar’ ke Indonesia

ABDUL Rahim Ghouse, 37 tahun, adalah pengusaha bisnis konstruksi yang sukses di Malaysia. Tapi ia kini pelarian politik yang dicari-cari aparat keamanan Malaysia, antara lain karena ia memang dikenal sebagai “tangan Anwar”. Sebelumnya, Abdul Rahim pernah menjabat Ketua Bidang Ekonomi Pemuda UMNO, basis pendukung Anwar Ibrahim. Doktor sosiologi lulusan University of Illionis itu tampaknya memang teman dekat Anwar secara pribadi. “Saya kenal Anwar sejak saya berusia 7 tahun,” kata Abdul Rahim. Sejak pekan lalu ia sudah berada di Indonesia karena merasa masih tetap diintai intel Malaysia. Abdul Rahim mengaku keselamatan dia dan keluarganya sangat terancam. Untuk wawancara dengan TEMPO pun ia mengubah lokasi karena tak ingin keberadaannya diketahui orang. Berikut petikan wawancara reporter TEMPO, Setiyardi, dengan Abdul Rahim Ghouse.

Kenapa Anda dan pembangkang politik Malaysia lainnya melakukan gerakan perlawanan di luar Malaysia?

Kami merasa persoalan Anwar Ibrahim sudah menjadi persoalan dunia. Kami ingin rakyat Indonesia mengetahui perjuangan kami. Juga negara tetangga lainnya.

Bukankah yang terpenting adalah perjuangan di dalam negeri Malaysia?

Memang benar. Di sana kami tetap melakukan gerakan reformasi yang dipimpin langsung oleh Wan Azizah. Persoalannya, keamanan di Malaysia sungguh ketat. Mahathir bisa menangkap kami dengan semena, dengan menggunakan ISA. Kami tidak bisa melakukan demonstrasi secara frontal. Kalau mau keluar rumah, kami sudah ditangkap. Kami tidak bisa melakukan pertemuan yang melibatkan banyak pendukung Anwar. Mereka tidak pernah menghormati hak asasi manusia. Sampai saat ini saya menjadi buron kepolisian. Keluarga saya pun hendak ditangkap. Mereka benar-benar mau menghabisi keluarga saya.

Anda takut?

Bukan begitu. Sebenarnya pihak polisi Malaysia memang mau menangkap saya. Tiga puluh menit sebelum Anwar Ibrahim ditangkap, saya masih berbicara lewat telepon dengannya. Anwar berpesan agar saya jangan sampai tertangkap. Kalau semua ditangkap, tidak akan ada yang melanjutkan perjuangan. Lebih baik saat ini kami berjuang di luar Malaysia. Apalagi saya mendapat informasi bahwa setelah APEC nanti Mahathir akan melakukan penangkapan lagi. Targetnya adalah orang-orang yang terlibat LSM dan partai politik.

Kabarnya, Anda juga dicari oleh intelijen Malaysia sampai ke Indonesia?

Ya, saya juga mendengar hal itu. Semoga mereka tidak berhasil menangkap saya.

Apa pola gerakan Anda di luar Malaysia?

Saat ini saya lebih banyak di Indonesia. Kami membuat program dengan LSM di sini agar gerakan ini dapat disosialkan ke masyarakat Indonesia. Pak Mar’ie Muhammad banyak memberi nasihat. Adnan Buyung Nasution menghubungi badan internasional. Kedua tokoh ini sangat kami andalkan. Selain dukungan moral, mereka banyak membantu kami untuk bergerak di Indonesia. Mereka juga menekan Mahathir agar segera membebaskan Anwar.

Kalau ternyata Anwar Ibrahim tetap harus masuk penjara, apa yang akan dilakukan?

Rakyat akan terus mendesak Mahathir turun dan membebaskan Anwar. Kalau tidak, pemerintah akan jatuh dan akan digantikan oleh pemerintahan baru. Saya yakin akan ada satu barisan baru yang dapat menggantikan barisan nasional yang ada sekarang (UMNO).

Bagaimana perkembangan gerakan Anda di Malaysia?

Rasanya sangat baik. Rakyat makin banyak yang mendukung kami. Laporan orang kepercayaan Mahathir menyatakan bahwa 80 persen rakyat Malaysia tidak mempercayai Mahathir lagi.

India Hindu kena hormati India Muslim.



Apa yang didedahkan oleh AL-Jazaara adalah cubaan untuk memburukkan sistem perundangan civil dan syariah di Malaysia. Kes ini hanyalah satu dalam beribu-ribu kes .

Banyak lagi kes-kes seperti ini berlaku dimana wanita Islam mengandung dan melahirkan anak-anak luar nikah dan bersekedudukan dengan pasangan mereka dari agama lain.

Anak-anak mereka berada dalam keadaan keliru bila kita bertanya mengenai kedudukan ibu bapa mereka. Bapa bukan Islam dan ibu pula mempunyai nama Islam dan berbangsa Melayu atau India Muslim.

Nama anak sudah tentu mengikut nama bapa. kemusykilan terdedah bilamana melihat nama ibu dalam surat lahir. Bagaimana agama anaknya? Sudah tentu menggunakan nama keturunan ayahnya.

Nak mengesan mereka ini tidak lah menjadi susah. pergilah ke Jabatan Pendaftaran atau pergi ke sekolah-sekolah Mission dan sekolah-sekolah persendirian, dapatlah jawapannya. Bapa anak-anak ini bijak dengan tidak menyekolahkan anak-anak mereka di sekolah kerajaan seperti SK dan SMK.

Kepada Sister in Islam Zeena Anwar sudah la..awak dah terlanjur jauh....begitu juga dengan sahabat Un-War Prof Shah Saleem Faruqi anda baca artikel berapa ? itu artikal untuk penduduk bukan Islam ( Artikel 11(1) ).

Harap JAKIM dapat membendung dan mengesan wanita-wanita Islam yang sudah hanyut dalam agama mereka dan membawa balik ke agama asal (Islam) . Setiap negeri ada Majlis Agama dan setiap daerah pun ada Pejabat Agama. Harap jangan hanya tidur siang hari kerana nak beroperasi menangkap pasangan berkhalwat saja. sebab dapat elaun lebih. Jangan yang dikejar tak dapat , yang dikendung berciciran.

Mengenai India Muslim yang baru memeluk Islam juga hendaklah dibimbing dan dipantau supaya menghayati agama Islam secara betul. Ada kes India Muslim di Taiping yang tidak mengamalkan cara hidup Islam. Sungguh menyedihkan dan memalukan.

Aktiviti PR yang Sepi Bulan ini.

50 ribu telah hadir untuk memberi sokongan kepada PKR

SAMA SENDIRI PUN NAK TOLAK-TOLAK KAH


KERJA BODOH DAP OLEH MISS COCK.

Mana pergi yang lain takkan tinggal beberapa ekor saja?



samseng sungguh puak-puak kafir harbi ni.



Celaka punya amoi Dap ini, lu ingat lu punya muka cantik boleh rasuah polis kah. you people bodoh punya kumpulan. Memang boleh pakai baju hitam dan boleh berkumpul tetapi tujuan apa, mahu minum kopi kah, mahu tengok wayangkah, mahu pergi disko kah? INI U ORANG BIKIN KERJA UNTUK TUNJUK POWER U OLANG. U OLANG KASI MALU SAJA PROFESYEN GUAMAN. U OLANG TAHU UNDANG-UNDANG TAPI U PUSING-PUSING CAKAP KASI U SAJA BETUL, ORANG LAIN SALAH, BOLO PUNYA AMOI DAP . SAMA MACAM COCK ATAU BUKIT TELANJAN.

PENAMBAHBAIKAN UNTUK MOGOK LAPAR (PR) PERAK(KLIK)

Taiping mali mengharapkan usaha Nizar, Sivakumar dan rakan-rakan lain untuk mengadakan mogok lapar diteruskan . Terlajak kereta boleh undur, terlajak buat cadangan kena teruskan barulah terbukti anda anak jantan.

Taipingmali mencadangkan penambahbaikkan untuk memeriahkan keadaan atau memurnikan lagi suasana semasa protes diadakan.

  1. setiap parti politik (Pas, Dap dan Pkr) hendaklah menghantar wakil seberapa ramai yang boleh untuk protes mogok lapar.
  2. perserta diberi pakaian putih yang tidak berjahit.
  3. sediakan keranda secukupnya
  4. pasang atau nyalakan lilin dan colok sebanyak yang ada.
  5. peserta mogok hendaklah berbaring dalam keranda bukan duduk bersila.
  6. jemput sami atau tukang doa untuk membaca mentra.
  7. untuk Pas boleh jemput tok tok guru untuk buat solat hajat (tak ada masalah sebab Pas pernah buat solat hajat supaya kerajaan tidak dibina masjid)
  8. sebelum mogok lapar hidangkan mereka makanan lazat-lazat seperti babi Q, tuak dan todi (Yamseng). bila kenyang perut baru selesa nak mogok, macam makan sahur lah.
  9. bagi berapa orang GRO dulu untuk mereka berseronok-seronok sebelum mogok.
  10. buat mogok lapar dalam padang bola atau padang bandaran dan jemput semua tv CNN, CBS, TvPas (TKO) untuk buat siaran langsung ke seluruh dunia.
  11. tambah hari utk mogok tu dan apa kata gali sekali lubang kubur. bulldozer kena standby selapas 3 hari.
  12. dll

Sabtu, 23 Mei 2009

TAMIL MALAYSIA DAN TAMIL LTTE SRI LANKA

LTTE merupakan gerakan pejuang Tamil yang bertujuan untuk mendapatkan sebuah negeri pemerintahan sendiri di Utara Sri Lanka.

Kumpulan pengganas ini juga anti agama-agama lain di Sri Lanka seperti Islam dan Budha. Banyak serangan dan pembunuhan terhadap penganut Budha dan Islam. Lebih kejam lagi ialah usaha mereka dalam menghapuskan bangsa lain seperti etnik Sinhalese dan Muslim.

Beribu-ribu ekar tanah ladang milik Islam Sri Lanka telah dirampas dan diberi kepada ahli-ahli LTTE. Penduduk asal dibunuh dan diusir dengan ganas dan kejam.

Untuk menambah sumber kewangan LTTE melibatkan diri dalam kegiatan lanun laut dan kapal dagang Malaysia juga pernah menjadi mangsa kepada LTTE. Mereka juga terlibat dalam perdagangan haram senjata api, seperti senapang, bom dan pelbagai bentuk bahan letupan.

Cukup ganas, cukup zalim dan cukup kejam, Kematian ketua LTTE yang juga merupakan pengasas kumpulan pengganas ini melegakan banyak pihak. Diharap perperangan 26 tahun sejak penubuhan LLTE dari 5 Mei 1976 akan tamat.

Taipingmali ingin berpesan kepada DS Sammy Vellu janganlah mensensasi kan isu LTTE dengan Tamil Malaysia. Jadikan Tamil Malaysia bebas dari pengaruh dan fahaman LTTE. Anda juga patut tahu kumpulan inilah yang telah membunuh Rajiv Gandhi pada tahun 1991. sebelum itu 1990 LTTE juga melancarkan kempen ANTI-ISLAM.


Tv internet (tamil.net) ini pula merupakan satu media propaganda untuk meraih sokongan dunia, dan menyembunyikan kegananan LTTE

5 PRINSIP RUKUN NEGARA

Maka kami rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:

  • Kepercayaan kepada Tuhan
  • Kesetiaan kepada Raja dan Negara
  • Keluhuran Perlembagaan
  • Kedaulatan Undang-undang
  • Kesopanan dan Kesusilaan

Kesetiaan Kepada Raja dan Negara

Malaysia mengamalkan Sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berpelembagaan dengan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara. Selaras dengan kedudukan Yang di-Pertuan Agong sebagai Raja mengikut Perlembagaan, sistem beraja juga diamalkan di setiap negeri, dan Yang Di-Pertua Negeri bagi negeri-negeri yang tidak beraja. Seri Paduka Baginda, Raja-Raja dan Yang Di-Pertua Negeri adalah merupakan lambang perpaduan rakyat. Kesetiaan kepada Raja dan Negara bermaksud, bahawa setiap warganegara hendaklah menumpukan sepenuh taat setia, jujur dan ikhlas kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Di peringkat negeri pula, rakyat dikehendaki menumpukan taat setia kepada raja yang memerintah negeri tempat mereka bermastautin tanpa mengurangkan taat setia kepada Yang di-Pertuan Agong.


NIZAR JAMALUDDIN DI MANA POSISI KAMU? KAMU TIDAK LAYAK MENJADI RAKYAT PERAK DAN KAMU TIDAK LAYAK BERGELAR DATUK SERI, SILA KEMBALIKAN DARJAH KEBESARAN KEPADA BAGINDA SULTAN. NYAH KAU DARI BUMI PERAK

Ngeh Singkirkan Nizar untuk jadi Ketua Pembangkang DUN Perak

"NIJA!! WA BANYAK SOOLY SAMA LUU,,,,LU PUNYA MISSION SUDAH HABIS....SIKALANG LU DUDUK DIAM-DIAM. LU JAGA LU PUNYA KAWASAN LOR......BUKI GANTANG SAMA PASIR PANJANG LOOO !!

WA SIKILANG BOSSS LU TAU,,,KELIJA KETUA PEMBANGKANG WA PUNYA,, LU ADA 6 KELUSI , WA ADA 17 KELUSI.....ooooooOOOOooOOOoooOOooOOOoOO. ITU ELAUN KITUA PEMBANGKANG WA ANGKAT SEMUA """

JANGAN MALAAAA GUA HOOOOO...KITA ABANG ALIK....WA ABANG, LUU ADIKKK...

ooppp SATU LAGU LU PUNYA TUGAS IALAH...LU PIGI PUSING SATU MALAYSIA SAMPAI SABAH DAN SARAWAK UNTUK BIKIN CELITA MAHKAMAH DAN KEADILAN TIDAK BETUL .....YANG BETULLL PARTI KEADIALAN SAJA OOO...

LU CAKAP BN KONTROL ITU MAHKAMAH LOO....LU KASI BUSUK SAMA NAJIB...SAMA ZAMLY......LU ADA FAHAMMM KA NIJAAAA????

Jumaat, 22 Mei 2009

323 Pelajar India Dapat Biasiswa JPA, Kata Subramaniam

PUTRAJAYA, May 22 (Bernama) -- Sebanyak 323 pelajar India mendapat biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dengan 171 daripadanya adalah untuk program ijazah di luar negara, kata Setiausaha Agung MIC Datuk Dr S. Subramaniam hari ini.

Beliau berkata baki 152 lagi biasiswa itu diberikan kepada pelajar yang melanjutkan pengajian di lima universiti swasta tempatan yang diiktiraf oleh JPA iaitu Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia (AIMST), Monash, Nottingham, Curtin University of Technology dan Swinburne.

Menteri Sumber Manusia itu juga berkata kira-kira 240 pelajar India, ramai daripadanya memperoleh keputusan cemerlang telah merayu kepada JPA untuk menimbangkan permohonan mereka.

"Saya telah bincangkan perkara itu dengan JPA dan kami menjangkakan keputusannya pada minggu depan," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Dr Subramaniam berkata beliau juga telah bincangkan perkara itu dengan Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu.

"MIC menerima banyak kes rayuan, terutamanya bagi biasiswa luar negara, dan kami telah mengenal pasti pelajar berpotensi yang rayuan mereka wajar dipertimbangkan oleh JPA," katanya.

Tahun lepas, 163 pelajar India mendapat biasiswa JPA bagi program ijazah luar negara.

JPA telah menemuduga 8,363 daripada 15,084 calon yang telah memohon bagi biasiswa bagi program ijazah di luar negara antara 31 Mac dan 3 April tahun ini.

Hanya 2,000 pelajar ditawarkan biasiswa untuk belajar di luar negara bagi kursus yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

-- BERNAMA


Tahniah, Bila tamat belajar nanti jangan lupa diri jadi macam 5 celaka Hindraf...

Nizar Calon Pas Manik Urai Kelantan

Terlebih dahulu taipingmali mengucapkan takziah kepada keluarga allahyarhamuan Ismail Yaakub 60 . TDun Manik Urai. Belum pun jenazah dikebumikan sudah ada suara Pas yang mengingatkan supaya Umno tidak meletakkan calon di situ sebagaimana yang berlaku di Penanti Pulau Pinang.

Kok yer pun tunggulah selesai jenazah diuruskan. Lupakan seketika soal siapa yang nak bertanding. Kamaruk sungguh nampaknya,

Taipingmali ingin mencadangkan nama ini kepada Pas Kelantan, calonkan lah Nizar sebagai Adun Manik Urai dan sudah tentu Nizar akan menang besar. Kali ini kita akan lihat kelibat Ngeh dan Ngar akan memakai semutar untuk berkempen.

Tak ada salahnya jika Nizar bertanding disana memandang dia adalah orang nombor 2 paling popular di Malaysia selepas Un-War .

Kelantan merupakan kubu kuat Pas dan ramai taiko-taiko Pas dari seluruh negara mempunyi kerusi dun disana. Maklumlah Kelantan ketandusan kepimpinan Pas. oleh itu kerusi Dun menjadi lubuk emas kepada orang-orang kuat Pas untuk membentuk karier politik mereka.

Sama-sama kita harapkan agar Nizar menjadi calon Pas Manik Urai dan diharapkan supaya Nizar melupakan hasratnya untuk membawa kes ke Mahkamah Persekutuan. Sesungguhnya permohonan Nizar akan menjadi sia-sia kerana akan ditolak dengan kos.

Sudahlah bawa-bawa bertenang, jagalah kawasan yang anda menang tu,,,takut nanti jadi seperti peniaga buluh kasap. Tak cukup turun padang hanya untuk makan kenduri. kebajikan penduduk kena ambil berat, Apa perancangan Nizar untuk membangunkan Bukit Gantang dan Pasir Panjang? Mana blueprint mana agendanya? Tak nak jadi wakil rakyat makan gaji buta tetapi tak buat kerja. Haram tu,,,

Satu persoalan mana datang duit Nizar mampu bertanding di Bukit Gantang, mampu bawa kes ke mahkamah , mampu bayar fee lawyer yang ramai. Kaya sungguh lah dia ni.. Berapa zakatnya tiap-tiap tahun..?

Akhir kalam , Taipingmali sekali lagi menyeru kapada Nizar supaya pergi buat Umrah. ambil lah sebulan cuti dan berehat cukup-cukup di Mekah supaya kembalinya ke tanah air akan berubah dalam segala segi dan bentuk tindakannya agar menjadi insan yang merendah diri, ikut resmi padi..

SELESAILAH SUDAH SEBUAH .......................(KLIK)

Hakim Yang Arif lagi Bijaksana, itu lah istilah yang diajarkan kepada kita sejak kecil lagi jika kita menyertai pertandingan-pertandingan Kokurikulum atau pun ko-akademik. Guru sentiasa mengingatkan kita jangan lupa ayat itu.

Bila kita dewasa ayat itu lah yang dibawa dalam kehidupan kita, Mahkamah telah menjalankan tugas mereka, Kadangkala memihak kepada kita dan kadang-kadang tidak. Bagaimanapun mahkamah di negara ini bukannya satu. Ada beberapa peringkat. Pertama Mahkamah Pesekutuan, turun ke bawah ialah Mahkamah Rayuan level ke tiga ialah mahkamah Tinggi dan seterusnya mahkamah rendah. Mahkamah rendah pun ada beberapa peringkat lagi.

Jika satu gagal , kita bawa ke atas lagi, gagal lagi boleh merayu lagi, dan paling tinggi ialah YDP Agung, Kes hukuman mati pun jika diampunkan oleh Sultan maka bebaslah orang yang bersalah, seperti kes pembunuhan politik tahun 80an dahulu. di Negeri Sembilan. Siapa? cari sendiri..

Diharapkan dengan selesainya kes Nizar vs Zamry dan keputusan memihak kepada Zamry 3-0 maka tamatlah satu episod konflik dua pihak di Perak. Selepas ini bolehlah Zamry masuk ke rumah rasmi Menteri Besar, Bolehlah mencetak gambar untuk diedarkan ke Jabatan-jabatan kerajaan. Maka pembayaran kerja kepada kontraktor pun boleh dilunaskan, permohohan pindah milik tahan pun dipercepatkan, ramai yang mengeluh projek pembinaan rumah tak dapat diselesaikan.

Kepada pihak yang kalah, cukuplah, tunggulah PRU 13 kita berlawan lagi, ikut sistem demokrasi berparlimen. raja berpelembagaan.

Selesai satu bab , Taipingmali boleh tidur lena malam ini.

Anwar Ibrahim Dari Kacamata AKU (mild7 blog)

Tuesday, April 28, 2009

Arini tetiba ada mode buat artikel berbaur politik skit.hehe

Siapa Anwar Ibrahim ni? Hebat sgtkah dia? Pandai sangatkah berpolitik? Ramaikah pengikutnya? Ramaikah pengaruhnya?

Jika ada sahabat bertanyakan soalan ini, jawapan aku hanya Ya, dia memang hebat. Dia antara politikkus terbaik Malaysia, Dia mempunyai pengikut yg sanggup dipenjarakan demi mempertahankan dia dan Pengaruhnya merangkumi Timur Dan Barat. Begitu hebat sekali kan Anwar Ibrahim ini. Sehinggakan Amerika yang terkenal ANTI ISLAM mengiktiraf beliau sebagai antara pemimpin Islam tersohor. Mengalahkan TG Hadi Awang, TG Nik Aziz apatah lagi Pak Lah Badawi. (p/s Najib terkeluar carta). Beliau ketika muda terkenal dengan kelantangannya berpidato. Bergiat aktif dalam Angkatan Belia Islam (ABIM ) bersama2 mantan Presiden PAS, Ustz Fadzil Noor. Antara perjuang Melayu yg mengadakan piket di Amerika suatu masa dulu. Beliau juga merupakan orang tengah dan diumpamakan tulang belakang kepada Pakatan Rakyat. Tanpa beliau mana mungkin DAP yg diketua oleh Lim Kit Siang akan bergabung mengembleng tenaga bersama2 PAS yg jelas memperjuangkan Negara Islam. Hebat bukan. Adalah sukar untuk mencari pemimpin seperti beliau ibarat seorang dalam sejuta rakyat Malaysia. Ketika PAS mengalamai krisis dalaman Parti baru2 ini, Segelintir penyokong setia beliau dalam PAS sanggup berusaha menentang sebahagian Ahli PAS yg menolak Anwar Ibrahim. Ahli PAS ini berpecah kepada dua, yakni sebahagian dikepalai oleh TG Hadi Awang manakala sebahagian lagi berlindung di balik TG Nik Aziz. Cikgu PA, Salah seorang veteran PAS, yg mencurahkan hampir separuh hidup beliau dalam memperjuangkan matlamat parti dikritik hebat kerana menolak konsep 16 Sept ciptaan Anwar. Beliau menolak dengan alasan yang kukuh,tetapi dikatakan berlidahkan Umno. Adeii. TG Hadi Awang juga dikritik kerana berbincang dengan UMNo dan terbaru dikritik kerana memperjuangkan kerajaan perpaduan. Sapa yang mengkritik ini? Presiden kah mereka ini? Presiden dikritik oleh orang bawahan? Mungkin orang akan berkata, kami PAS berlainan dalam Umno, kami bebas mengkritik pemimpin atasan kami. Celaka punya orang. Sedangkan sebelum ini, aku sering mendengar dari mulut2 pemimpin PAS bahawa mereka berpegang teguh kepada pemimpin yakni pemimpin yang dipilih oleh mereka2 sendiri selagi tidak bercanggah dari hukum2 Islam. TG Hadi Awang ada buat perkara yang menyalahi hukum Islam ke? Sebelum ini, TG Nik Aziz telah memperlecehkan pemimpin UMNO dengan berkata PAS memiliki pemimpin2 yang berkaliber dan juga secara jelas menyatakan bahawa beliau dan juga TG Hadi Awang lulusan Al Azhar. Tetapi kenapa beliau secara terbuka menyerang TG Hadi Awang.

Ada perkara yang aku muskilkan dalam hal ini. Kenapa TG Nik Aziz tidak pernah menghentam secara terbuka kepimpinan Anwar Ibrahim? (Maaf klau aku terlepas pandang atau dengar). Ketika heboh dengan idea2 gila babi seperti ahli2 parlimen BN akan melompat ke PKR, mengapa beliau tidak diCOP sebagai orang yg tidak bertamadun dan tidak mempunyai prinsip. Kerja gila beb, sampai sanggup kejar MP2 BN di Taiwan. Tak nampak ke ini semua cuma sandiwara mainan Anwar Ibrahim? Aku tgk sebijik mcm drama melayu. Layu semcam ja. Kini, ketika adun PKR melompat ke UMNO, mereka2 ini dikutuk dan dikecam. Tapi sedarkah saudara2 sekalian bahawa Anwar Ibrahim merupakan orang utama yang merampas SABAH ketika SABAH dibwah pembangkang suatu ketika dahulu. Kenapa hal2 ini tidak dibangkitikan. Setelah gagal dengan black september, Anwar Ibrahim berjanji akan merampas dari tangan BN lagi, kemudian gagal. Alasan yang diberi, terpaksa menurut syarat pemimpin PAS yg mahukan Melayu Majoriti dalam bakal kerajaan campuran. Tidakkah ini dipanggil munafik? Jika Kerajaan Pakatan Rakyat Memerintah comfirm Anwar yg dilantik jadi presiden. Takkan Limkit Siang nak jadi PM takpun takkan Lim Kit Siang nak bagi TG Hadi Awang jadi PM.haha. Dan jika ini terjadi adakah ahli2 PAS sanggup berimamkan Anwar Ibrahim?. Allahualam.
Amerika begitu hormat kepada Anwar Ibrahim? Aku rasa Sahabat2 sekalian lebih mengetahui bahawa Kristian dan Yahudi tidak akan sesekali menyokong atau mempertahankan Islam tanpa sebab yang menguntungkan mereka. Lihatlah di Palestine, Pimpinan HAMAS dihentam dan dikatakan 'terorist' manakala Fatah yg sekular dikatakn pejuang Islam sebenar. Pemimpin Iran dihentam kerana dikatakan mempunyai Nuklear sedangkan hakikatnya mereka takut dengan kelantangan pemimpin Iran itu sendiri. Saudara lebih mahir mengadili kes2 ini.

Mari kita imbas kembali suatu ketika dahulu, Mengapakah ketika zaman genting yakni ketika Umno dikemuncak kebongkakan mereka, Anwar Ibrahim memasuki UMNO sedangkan pemimpin2 ABIM lain dikepalai oleh Almarhum Ustz Fadzil Noor menganggotai PAS. Anwar ketika dihentam teruk ketika krisis 1998, beliau berkata tidak sesekali akan meletak jawatan dalam UMNO. Kerana apa beliau tidak mahu meletakkan jawatan? Tidak lain kerana beliau ingin menarik ribuan rakyat supaya bersimpati kepada beliau. Sedangkan jika beliau berkata Umno tidak dapat dibersih lagi dari dalam, mengapa beliau tidak dengan rela hati melepaskan jawatan seperti yang dibuat oleh mantan menteri Zaid? Drama melayu. Tidak akan kemana.

Ramai sahabat2 aku menyatakan bahawa mereka tidak menyokong Anwar Ibrahim, tetapi untuk menumbangkan Umno yakni kerajaan yang dikatakan zalim, PAS harus bergabung dengan PKR dan DAP. Tidakkah mereka terfikir jika kerajaan PR memenangi pilihan raya di Malaysia,Siapakah yang akan dilantik menjadi PM? berapa keratkah MP dari PAS jika dibandingkan dengan DAP yang secara terang menolak Islam. Sahabat ini akan menjawab, PR akan membersih amalan2 kotor, undang2 zalim dan yang paling utama amalan rasuah. haha. Bolehkah amalan rasuah dihapuskan oleh PKR ? Fairus, mantan timb menteri Penang terbabit dengan rasuah?hehe. Allahualam aku tak tahu benar atau tidak dakwaan ini, apa yang pasti, kerenah2 Fairus ini telah dikhabarkan kepada Anwar dan oleh kerana dipercayai menjaga Maruah PKR, Anwar memejam sebelah mata kes ini, sehinggakan ahli2 PKR tersebut membuat laporan kepada SPRM. Adeii. Mcm mana nak banteras rasuah(punca keruntuhan moral manusia) klau Anwar sendiri tak ambil tindakan untuk menyiasat kesahihan berita tentang Fairus dan kuari tersebut.

Inilah sebenarnya yang (bagi aku la) difikirkan oleh TG Hadi Awang. Dan cara terbaik menyelesaikan masaalah ini adalah mendekati UMNO (ketika lemah ) dan memaksa mereka memperbaiki dan menghapuskan undang2 zalim seperti ISA. TG Hadi Awang tak pernah bermaksud PAS akan bergabung dengan UMNO secara sah, cuma gabungan secara tak sah seperti Pakatan Rakyat hari ini. Kita melayu terlalu bodoh dalam politik2 ini. Lihatlah kaum Cina, mereka secara terang2 menggunakan perkara2 ini dengan mengugut diberikan perlbagai jawatan dan keistimewaan. Tidakkah mereka bijak jika dibandingkan dengan sesetengah melayu yg berimamkan Anwar Ibrahim? Kenapa tidak ketika Umno lemah kini, kita bergabung dan meminda pelbagai pelembagaan? Comfirm akan lulus kerana apa yang dipentingkan oleh Umno hanya kuasa. Adeii. orang2 melayu tak reti ambik peluang langsung.

Kini, PM baru Najib memperkenalkan idea satu Malaysia. Idea2 ini dikritik kerana dikatakan mengambil idea Anwar Ibrahim dan DAP. Mengapa mereka2 ini perlu mengkritik? Bukankah mereka sepatutnya berbangga idea2 mereka diterima oleh Najib? Adakah yang mereka pentingkan Jawatan bukan matlamat. Aku yakin sekiranya Najib ingin melaksanakan Hudud di Malaysia, TG Nik Aziz dan TG Hadi Awang antara orang2 yang bersyukur. Sedangkan jika Anwar ataupun pemimpin DAP, waaa, diorang curi idea kita.haha. Bodoh!!!.

Betulkah Anwar memperjuangkan Malaysia sama rata untuk semua kaum? Aku ramai sahabat yang menyokong Anwar. Salah seorng yg bernama ( terpaksa dirahsiakan ) ditanya oleh seorang kaum Cina (sahabat kami jugak), ada tak umah sewa area umah sahabat aku tadi. Sahabat aku ckp, ada tapi Cina depa takmau sewa,Melayu tak suka. Cina ini dengan rasa marah menjawab, Apa, cina bukan manusia kah? Hmm. InsyaAllah, artikel2 yang berkaitan diskriminasi terhadap kaum Cina, India dan tak lupa juga Indonesia akan aku postkan jika ada kelapangan. Aku berpegang kepada konsep, manusia itu serupa, semuanya makhluk Tuhan. Tiada lebih dan kurangnya. DAN bagi Islam yang membezakan kita hanyalah Iman kita kepada Allah S.W.T

Pemimpin Bacul??

Timbalan Presiden Pas: Haron Din tarik diri

Seandainya ini adalah pemilihan pecuk pimpinan UMNO dan ada individu yang menarik diri daripada bertanding, maka HARAKAH akan menjadikan ia satu topik utama, Pemimpin tersebut dikecam dan dilabelkan sebagai penakut atau bacul.

Hari ini kita tunggu pula apa kata lidah Pas selepas ini.

------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR 21 Mei - Persaingan merebut jawatan Timbalan Presiden Pas semakin menarik apabila seorang lagi calon, Datuk Dr. Haron Din menarik diri sekali gus membuka ruang kepada pertarungan tiga penjuru antara penyandang, Nasharuddin Mat Isa dan dua Naib Presiden, Datuk Husam Musa dan Mohamad Sabu.

Penarikan diri Haron yang juga Timbalan Musyidul Am Pas bukan sesuatu yang mengejutkan kerana beliau pernah membuat keputusan yang sama walaupun layak bertanding jawatan nombor dua itu pada Muktamar Pas 2003 dan 2005.

Haron sewaktu mengulas mengenai keputusan berkenaan berkata, beliau sememangnya tidak berniat untuk bertanding apa-apa jawatan dalam parti itu dan pendiriannya telah diketahui oleh kepimpinan Pas.

Bagaimanapun menurut beliau, terdapat Pas kawasan yang tetap membuat pencalonan tersebut.

Sehubungan itu, beliau tidak akan menyerahkan borang jawapan pengesahan untuk bertanding pada Isnin ini.

''Pada saya jawatan adalah satu amanah dan saya tidak pula mencarinya.

''Andai kata saya mendapat pencalonan yang paling tinggi sekalipun, saya tetap tidak akan bertanding,'' katanya sewaktu dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Kelmarin, Pesuruhjaya Pas Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak turut menarik diri daripada bertanding dengan alasan mahu menumpukan perhatian pada tugasnya sebagai Menteri Besar.

Walaupun sering dinafikan, kebanyakan media termasuk portal berita melihat pemilihan dalam Pas kali ini melibatkan pertembungan antara ulama yang pro kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan 'puak Erdogan' yang pro-Anwar.

Penarikan diri Haron dan Azizan itu membolehkan Nasharudin muncul sebagai calon tunggal mewakili aspirasi kepimpinan ulama.

Sementara itu, Haron sewaktu ditanya adakah keputusan beliau itu akan mengecewakan ahli parti, beliau dengan tegas menjelaskan: ''Lebih penting ialah saya tidak mengecewakan diri sendiri, saya ada prinsip.''

Khamis, 21 Mei 2009

JANGAN PERCAYA KISAH HANTU LEBUHRAYA

NASIHAT TAIPINGMALI KEPADA PEMBACA

Jangan risau, tidak ada hantu di lebuhraya, ini semua kepercayaan karut. Taipingmali sudah puas berulang alik di lebuhraya Utara Selatan tengah-tengah malam tak pernah berjumpa hantu ataupun kesah Volkwagen kuning di terowong Menora Ipoh -Kuala Kangsar. Bukan saja dengan kereta tetapi dengan my chopper..kawasaki

Nak tahu punca imej tersebut wujud?

Ini disebabkan gambar diambil menggunakan kamera tanpa lampu (flash) dan secara otomatik bukaan lensa menjadi besar dan kelajuan shutter menjadi perlahan. Oleh itu lensa memusatkan fokus ke arah Objek utama di hadapan ( perempuan bertudung tepi pintu kereta) dia dalam keadaan statik . sebaliknya di belakang ada seseorang yang melintasi lensa kamera dalam gerakan yang laju (tidak statik) dan sebahagian gerakan terperangkap dalam frame kamera . Itu saja. tidak ada hantu tuan-tuan.

Taipingmali menjadikan bidang fotografi( still 35mm , movie dan digital ) sebagai hobi yang serius sejak 1980 faham benar situasi ini.

Hantu lebuh raya

Oleh FAIZAL NAZARUDDIN
faizal.nazaruddin@kosmo.com.my

MOHD. Fitri tidak menyedari ada imej ‘lembaga’ berbaju merah di belakang isterinya di stesen minyak R & R Gurun sehinggalah gambar ini dimuat turun semula semalam.

KANGAR – Seorang guru bahasa Arab, Mohd. Fitri Mohamad tidak dapat melupakan keanehan yang beliau sekeluarga alami ketika bercuti selama tiga hari ke Cameron Highlands dan Kuala Lumpur minggu lepas.

Sepanjang percutian itu, guru Sekolah Yayasan Islam Perlis, Kangar itu mendakwa anak saudaranya yang berusia dua tahun yang menaiki kereta Proton Wira yang dipandunya berperangai aneh apabila asyik menangis.

Tidak cukup dengan itu, Mohd. Fitri juga mendakwa keretanya terasa begitu ‘berat’ dan beliau ternampak kelibat ‘lembaga’ semasa berhenti di Padang Besar.

GAMBAR ini dirakamkan di stesen minyak yang sama di Lebuh Raya Utara-Selatan dekat Gurun tidak lama selepas imej ‘wanita berbaju merah’ itu kelihatan.

Namun, peristiwa paling mengejutkan mereka ialah kemunculan imej ‘lembaga’ dipercayai wanita berbaju merah yang dirakam dalam sekeping gambar di sebuah stesen minyak di Hentian Rehat & Rawat (R & R) Gurun arah selatan sewaktu mereka memulakan percutian pada Jumaat lalu.

Mohd. Fitri, 29, mengakui semasa mengambil gambar isterinya, Shatini Shahidan, 28, yang berdiri di sebelah kereta mereka pada pukul 5.30 pagi itu, tiada sesiapa dilihat berjalan di belakang Shatini.

Lembaga itu muncul dengan wajahnya kabur dan berambut panjang.

“Sepanjang perjalanan selepas itu, kereta saya terasa berat semacam sehingga kos minyak dari Kuala Lumpur balik Perlis mencecah RM100 sedangkan biasanya dalam lingkungan RM60 sahaja,” katanya.

Sewaktu dia menurunkan abangnya di Felcra Lubuk Sireh, Padang Besar sebaik habis cuti pada Isnin lalu, Mohd. Fitri mendakwa ternampak kelibat satu lembaga keluar dari keretanya.

MOHD. FITRI

“Saya sempat membaca ayat Kursi bagi memastikan kami tidak terus diganggu,’’ ujarnya.

Peristiwa itu kemudian dilupakan sehinggalah dia melihat semula gambar yang dirakam di stesen minyak itu menggunakan kamera digital Nikon milik majikan isterinya.

“Berdasarkan gambar itu dan pengalaman saya melihat kelibatnya, ia amat mengerikan iaitu seakan-akan muka beruk dengan pipi lebar dan mulut muncung panjang serta berambut panjang,” ujarnya.

Sementara itu, Shatini yang merupakan seorang kakitangan Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) memberitahu, ketika gambar itu diambil, dia tidak berasa sesuatu yang aneh.

NIZAR BUKAN PEMBELA BANGSA DAN NEGARA

Jika kita pernah mendengar ceramah atau ucapan atau percakapannya jelas menunjukkan Nizar seorang penipu , kuat berbohong dan ia adalah kerana dia bukan pembela negara bangsa sebaliknya iaah pembela diri sendiri.



Setiap ucapan penuh dengan hujah bela diri. Khusus untuk menaikkan dirinya, menegakkan benang basah dan menipu rakyat dengan hujah-hujannya. Rakyat Perak terpedaya dengan selok belok dia bercakap dan ramai mengikut pas mempercayaainya.



Hari ini Tvpas telah mengeluarkan rakaman video mengenai persidangan 7 Mei 2009, Jika anda pernah melhat video yang disiarkan oleh blog-blog BPN dan membandingkan dengan video TVPas jelas menunjukkan pembohongan mereka. Video diedit dengan baik dan menyembunyikan tingkahlaku buruk mereka terutama wakil rakyat Dap .



Tv pas sebenar dan membesar-besar kesalahan dan momokan kepada BN. Mereka juga menyalahkan Polis yang berpakaian awam yang masuk ke dewan atas permintaan Speaker Ganesan untuk mententeramkan suasana tegang.



Anda cari lah vcd tersebut, mintalah dari orang Pas atau cuba cari di pasar malam atau kedai buku Pas, mungkin ada.

TvPas bijak memanipulasikan suasana seolah-olah kekacauan di dalam dewan dimulakan atau dicetuskan oleh BN.

UN-WAR YANG NAZAK

animasi dari parpukari.


Bulan Julai semakin menghampiri kita, dan bagi Un-war ia semakin senak dan semakin risau. dia semakin sesak nafas, bersembur peluh hari-hari. dengup jantung semakin tak keruan, rambut putih semakin berjabu luruh.dan menipis ..kena hitamkan setiap hari. kulit kering dan pucat. racun arsenik sudah memakan diri. muka semakin hilang seri, dan mengerunkan siapa yang melihat. sekali pandang macam anda syaitan yang bergayut, atau macam ada penunggu yang datang dari kovil...semakin susut berat badan. terpaksa memakai banyak lapis baju untuk menunjukkan diri segar sihat.

Kawan rapat semakin lari, semakin kurang. Rumah kata pergi, kubur kata "MAI-LA, MAI-LA" lalu dia berkata "aku nak lari, aku nak lari" , aku tak mau mati, aku tak mau kalah, aku tak salah, aku tak buat" AKU MENYESAL....

rocky's bru: A Letter to Bru, the New Yorker's Malay Dilemma

rocky's bru: A Letter to Bru, the New Yorker's Malay Dilemma

Rabu, 20 Mei 2009

Chin Peng.Bintang 3

Dataran Kawad di atas, terowong di bawahnya lokasi Betong Thailand Utara Grik
Chin Peng bersama Rashid Maidin dan Chein Tien meninggalkan Sekolah Inggeris Baling 28.12.1955
Perbincangan dimulakan pada jam 2.15 petang.

Setelah mendapat kemenangan yang besar dalam PRU 1955, Tunku telah berusaha untuk menamatkan perbalahan dengan PKM dibawah pimpinan Chin Peng.


Maka pada 28 Disember 1955 Tunku telah berunding dengan PKM di Baling, Kedah. (satu peristiwa bersejarah dalam politik tanah air)

Seperti biasa, PKM keras hati , enggan meletak senjata dan enggan mengiktiraf kerajaan yang ada. Chin Peng juga memohon agar PKM diiktiraf sebagai sebuah parti politik di Malaya ketika itu. Tunku pula tak setuju. so berakhirlah pertemuan kedua-dua pihak tanpa sebarang kemajuan. dan PKM terus menentang kerajaan sehingga tahun 80an.

Ramai tentera yang buta, kudung kaki, hilang anggota badan dan ramai yang masih hidup. Semuanya angkara PKM yang memasang perangkap samar dan periuk api di dalam hutan, begitu juga balu-balu yang kehilangan suami dan anak-anak kehilangan ayah kerana menjadi korban PKM.

Selepas PKM meletakkan senjata dan membubarkan PKM , Chin Peng telah merayu untuk kembali ke Malaysia. tetap usahanya gagal. Hari ini usaha berterusan dengan menggunakan NGO dan parti komponan pun nampaknya merayu agar dibenarkan pulang.

Memang benar mereka rindu akan tanah air ini. Saya pernah berbual dengan bekas-bekas komunis ini di terowong Komunis Betong beberapa tahun lalu. Mereka melahirkan rasa kecewa kerana terjebak dgn kegiatan komunis secara paksa oleh Chin Peng ini. Mereka di tawan dan di bawa masuk ke dalam hutan pada waktu malam. Sebelum itu PKM memasuki sekolah-sekolah cina dan mengedarkan risalah dan memberi ceramah-ceramah pada mereka. Itu yang dicerita oleh seorang wanita cina dari Rawang yang kini menjadi penjual gelang-gelang dari gading gajah dan juga batu-batu permata di Terowong Komunis. yang syok nya mereka menyatakan taipingmali adalah polis, walaupun saya menafikan tetapi mereka tidak percaya, Saya ke sana dgn bermotosikal sorang diri sewaktu perjalanan balik dari Yala (solo ride.)

Fikirkan lah apa perlunya Malaysia untuk membawa balik Chin Peng yang telah banyak membuat bahana dan dosa kepada tentera-tentera dan polis polis hutan kita. Pada tahun akhir 70an taipingmali tinggal di Kuala Lumpur berhampiran dengan sebuah pusat membuat alat-alat palsu, setiap hari taipingmali melihat tentera-tentera yang cacat ke pusat tersebut untuk membuat anggota badan yang palsu seperti kaki , peha dan tangan, ramai yang buta. Sedih.

Tunku pada 1955 telah meminta Chin Peng dan PKM menyerah diri dan membubarkan PKM secara de facto, tetapi rundingan gagal dan PKM terus mengganas.

Perlukan kita membenarkan Chin Peng kembali ke Malaysia?

Hipokrasi Anwar (KLIK)



Tragedi 13 Mei – Pandangan Terkini Anwar Sudah Jauh Berbeza!

Dalam satu majlis ‘akademik-politik’ bertajuk ‘513 to 1Malaysia: The Future of Malaysian Nation-Building’ – Anwar hadir sebagai jurucakap utama. Anwar katanya ada majlis lain selepas daripada itu. Jadi Anwar tidak boleh tunggu lama. Maka Anwar pun memulakan malam itu dengan segala macam retorik yang kononnya menampilkan dirinya sebagai ‘Champion of All Malaysians’; regardless of race, religion and all.

Retorik Anwar – di hadapan khalayak yang majoritinya Cina memang sudah terpesong jauh dengan Anwar yang dahulu. Anwar sewaktu memperjuangkan kemiskinan orang Melayu di Pekan Baling. Padahal ada sahaja orang Cina yang miskin dan kedana pada waktu itu, tetapi Anwar nak jadi champion orang Melayu. Anwar buang orang Cina. Anwar buang orang India. Anwar, sewaktu zaman mahasiswa; tidak pernah sekali cakap pasal bangsa Malaysia. Anwar nak jadi JAGUH MELAYU. Anwar selalu mengungkap mengenai bagaimana orang Melayu bangkit sebagai pejuang dalam kes 13hb Mei. Anwar selalu bercakap tentang bagaimana orang Cina tidak sedar diri dan menguji tahap kesabaran orang Melayu.

Pada tahun 1987, Anwar sebagai Menteri Pendidikan pernah membuat keputusan yang benar-benar melukakan hati orang Cina. Anwar tidak hormat dengan sistem perjawatan sekolah Cina. Anwar lantik Cina ‘westernized’ untuk menjadi nazir kepada sekolah-sekolah Cina. Gamat seluruh Negara. Ada boikot. Ibubapa pelajar Cina nekad untuk tidak menghantar anak mereka ke sekolah. Ini satu campurtangan LUAR BIASA kerajaan kepada hal ehwal pendidikan anak bangsa Cina. Anwar tidak peduli, kepadanya – yang lebih penting – pendidikan Cina mesti di ‘neutralized’ dan tidak terlalu bersifat keCinaan.

Anwar adalah antara penyebab kepada insiden Ops Lalang 1987. Pemuda UMNO berhimpun di Kelab Sultan Sulaiman. Anwar yang selalu pergi ke seluruh Negara selalu mengangkat 13hb Mei sebagai ‘perlambangan kebangkitan orang Melayu’. Anwar selalu menganggap perjuangan Harun Idris adalah kemuncak perjuangan orang Melayu. Anwar selalu mengingatkan tentang ‘amuk’ Melayu. Anwar selalu mengatakan bagaimana Melayu akan bangun berjuang jika cuba dihina dan dibuat gila oleh kaum lain.

Namun begitu, dalam majlis DAP tempohari – Anwar yang lama sudah hilang. Agaknya inilah reformasi yang Anwar inginkan. Daripada berjuang tentang Melayu dan Islam – berjuang tentang ‘Malaysian Malaysia’. Anwar sudah bermain dengan retorik kosong yang hanya mampu memainkan ‘rasa enak’ di kalangan orang Cina dan India. Kononnya Anwar adalah ‘icon baru’ kepada Malaysia yang milik semua orang.

Mengapa agaknya Anwar boleh berubah begitu rupa? Daripada seorang ‘ultra Melayu’ kepada seorang yang kononnya membawa nilai Malaysia. Pemahaman Anwar tentang 13 Mei sudah jauh terpesong daripada ucapan-ucapan GANASnya sewaktu di dalam UMNO. Apakah Anwar lupa bahawa KEBENCIAN kepada Cinalah yang meletakkan dirinya hampir ke kemuncak kepimpinan dalam UMNO.

Namun begitu, sewaktu dalam UMNO lagi – Anwar sudah cepat jatuh cinta dengan ‘tycoon’ Cina. Nallakarupan mesti boleh mengingatkan kita bagaimana Anwar selalu membuat ’special draw’ sewaktu dia di Kementerian Kewangan. Asalkan nak pakai duit sahaja, Anwar akan buat special draw. Asal nak pakai wang sahaja – Anwar akan luluskan ’special draw’. Sebagai Board of Director Magnum – Nalla akan bawa duit ’special draw’ kepada Anwar. Azmin mungkin ingat cerita ini.

Hikmah dan bagusnya di sebalik majlis penganjuran DAP ini adalah – menampakkan ‘lakonan politik’ Anwar yang baru. Daripada mereka yang sangat menyanjung tinggi pejuang Melayu Kampung Bharu – Anwar jadi penyanjung tinggi Lim Kit Siang. Perubahan ini cukup drastik. Bukan perubahan mungkin – ini transformasi Anwar.

Anwar mengakui dalam ucapannya di Dewan Sivik tersebut – bahawa ‘kesilapan tafsiran sebenar mengapa’ 13 Mei berlaku, menyebabkan ‘ubat dan penyelesaiannya’ juga silap. DEB ini, menurut kata Anwar adalah suatu penyelesaian yang silap dan bersifat ‘perkauman’. Sewaktu dalam Kerajaan, Anwar lah salah seorang yang membugar semangat DEB. Ini hak Melayu. Ini hak Bumiputera.

Namun hari ini, buat Anwar – DEB adalah perkauman dan dasar yang silap. Tahniah kepada Anwar kerana sudah bijaksana menjadi pelacur politik – dan mengorbankan ‘jiwa perjuangan sebenarnya’. Tahniah, kerana Anwar sudah benar-benar ‘graduate’ dan komited menjadi seorang pejuang Malaysia. Apakah ini retorik – terserah. Anwar bukankah hebat dalam perkara-perkara begini.

Mei 15, 2009 - DIkirim oleh gelagatanwar | 13 Mei, Anwar Ibrahim Baru?, Reformasi PKR | , , | 1 Komen