Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari November, 2013

Perompak lunyai di jalan raya

2 perompak berbangsa Melayu telah menerima balasan Allah sebaik sahaja berjaya merompak wang tunai dan melarikan sebuah kereta jenis Saga BLM di Kg Temin Sungai Siput Perak pada tengah hari Khamis lalu.

3 perompak yang memandu sebuah Proton Wira telah menghimpit Saga dan menghalau pegawai Tekun/ LAIM keluar dengan mengugut pegawai tersebut dengan parang.

Setelah memecut kereta Saga perompak telah bertembung dengan sebuah lori dari arah bertentangan menyebabkan seorang perompak cedera parah dan mati ditempat kejadian dan seorang lagi mati di Hospital Sg Siput, manakala seorang lagi menghilangkan diri dengan Proton Wira. Kejadian berlaku betul bersebelahan kubur.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Perak akan bina bangunan DUN sendiri bebas dari SUK

Kerajaan negeri bercadang membina bangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang baharu khusus bagi menempatkan badan legislatif yang kini berada di bawah satu bumbung dengan badan eksekutif di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK).Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, badan legislatif perlu mempunyai bangunan sendiri bagi membolehkan institusi itu berfungsi sepenuhnya, sekali gus amalan demokrasi dapat berjalan dengan lebih baik.Katanya, dengan adanya bangunan DUN Perak yang baharu itu, segala urusan berkaitan badan legislatif termasuk berkaitan Ketua Pembangkang, Speaker, kelab penyokong dan mesyuarat jawatankuasa DUN dapat dibuat di situ.''Kerajaan negeri telah mengenalpasti tapak berdekatan yang bersesuaian bagi membina bangunan tersebut, namun cadangan tersebut masih di peringkat awal." katanya kepada pemberita di luar sidang DUN Perak di sini hari ini.Zambry berkata, cadangan itu masih di peringkat perbincangan dan belum dimuktamadkan.'&#…

Kerajaan BN yang dilabel sebagai zalim meneruskan agendanya

Kerajaan negeri menawarkan biasiswa berjumlah RM7.96 juta kepada 12,113 pelajar di bawah bantuan Dermasiswa Pendidikan Negeri Perak sehingga bulan lalu.Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Sains, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau negeri, Dr. Muhammad Amin Zakaria berkata, biasiswa berkenaan bertujuan membantu pelajar membuat persediaan kemasukan semester dan tahun pertama ke Politeknik, Kolej Komuniti, institusi pengajian tinggi awam dan swasta yang terpilih dalam negara.Beliau berkata, biasiswa itu diberikan kepada pelajar yang mengikuti pengajian peringkat sijil, diploma dan ijazah sarjana muda."Keutamaan diberikan kepada keluarga yang berpendapatan di bawah RM3,000."Di bawah skim bantuan ini, sehingga Oktober lalu, sebanyak RM862,200 biasiswa diberikan kepada 2,874 pelajar yang mengikuti kursus peringkat sijil, matrikulasi dan asasi manakala RM2.4 juta untuk 4,807 pelajar yang mengikuti pengajian peringkat diploma."Dalam masa sama, sejumlah RM3.09 juta diberikan kepada 3…

Apabila kenaikan gaji melampau MB dan Exco Selangor

Kerajaan Selangor menjadi sasaran kritikan hebat media apabila gaji menteri besar, speaker, timbalan speaker dan Exco dinaikan pada tahap yang cukup tinggi dan mengalahkan gaji perdana menteri dan timbalan perdana menteri.

Selepas menerima kecaman yang hebat, media pembangkang rupa-rupanya sudah menyediakan jawapan balas. Jawapan mereka ialah kenaikan gaji ketua menteri dan seluruh kabinet di Sarawak. Ia sebagai alasan menghalalkan kenaikan untuk pegawai eksekutif kerajaan negeri di Selangor.

Oleh itu, ramai pengamal media mula menyalahkan kerajaan Sarawak yang menjadi punca atau petunjuk kepada kenaikan gaji melampau di Selangor.

Okaylah mari lihat ini perbezaan Selangor dengan Sarawak.

Selangor ialah sebuah negeri bersultan di dalam semenanjung dengan keluasan 8 ribu kilometer persegi atau 2.4 % daripada keluasan Malaysia manakala Sarawak keluasannya ialah 124 ribu kilometer persegi atau 38% keluasan dan merupakan negeri terbesar dalam Malaysia.  Dari segi saiz negeri pun Selangor …

Tahniah Gov Perak: Satu lagi tarikan pelancong ke Taiping

Kerajaan negeri mewartakan tanah kerajaan seluas 152.98 hektar di sepanjang Sungai Sepetang kepada Hutan Simpan Kekal yang dikenali sebagai Hutan Simpan Kelip-Kelip pada 13 November lalu bagi menjaga habitat dan memastikan spesies tersebut tidak diancam kepupusan.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pelancongan dan Kebudayaan negeri, Nolee Ashilin Mohammed Radzi berkata, Hutan Simpan Kelip-kelip itu melibatkan kawasan seluas 81.92 hektar di Mukim Jebong di daerah Larut Matang dan Selama serta 71.06 hektar di Mukim Selinsing di daerah Kerian.

Katanya, kerajaan negeri Perak Tourism juga mengeluarkan peruntukan untuk kerja-kerja pewartaan yang sedang dijalankan di kawasan berkenaan.

"Kawasan tanah kerajaan yang mempunyai pokok berembang dan telah diwartakan sebagai Hutan Simpan Kekal akan diurus dan dipantau oleh Jabatan Perhutanan negeri bagi memastikan pokok ini berkekalan dan mendapat perhatian spesies kelip-kelip," katanya semasa menggulung pembentangan dan perbahasan Bajet 2014…

Adun Perak pun naik gaji tapi Selangor lagi hebat

Sidang Dun Perak semalam meluluskan perbelanjaan sebanyak RM339 juta bagi Bajet 2014.Perkara itu dipersetujui selepas kesemua Adun berbahas pada Persidangan Kelima Mesyuarat Ketiga, Penggal Pertama, Dun Perak.Bajet yang diluluskan itu termasuklah kenaikan elaun saraan Adun daripada RM4,112.79 kepada RM6,000 sebulan.Persidangan yang berlangsung selama lima hari bermula 25 November sehingga semalam itu turut meluluskan peruntukan sebanyak RM2.12 juta atau RM3,000 sebulan kepada semua 59 pusat khidmat Adun termasuk kawasan pembangkang.Pemberian peruntukan kepada semua Pusat Khidmat Adun itu merupakan yang pertama kali dalam sejarah Negeri Perak.Kelulusan itu diumumkan Speaker Dun Perak, Datuk Seri SK Devamany hari ini bagi kesemua portfolio kerajaan negeri.Sebelum diluluskan, kesemua Exco Kerajaan Negeri membuat penggulungan bagi setiap portfolio masing-masing.Visit website

Bershit 4.0 on the way....bershit terakhir dan akan matiii (seeeee looohh)

Umno Larut pecah panggung lagi

Hari ini Umno Larut menerima berita baik lagi iaitu Ahli Parlimennya YB Dato Hamzah Zainuddin Menteri Luar dilantik ke jawatan Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno dan dengan perlantikan tersebut memberi sinar baru kepada beliau yang dilarang oleh Najib untuk bertanding Ketua Bahagian Larut.

Seorang lagi anak Larut Yang Berbahgia Ustaz Kazim Elias dilantik kejawatan yang sama iaitu MT.


Dlam PRU 13 Umno Larut sapu bersih. 4 kerusi Dun dan parlimen.

Pun begitu orang Larut mendoakan agar calon MP Larut Dato Fauzi Saari yang kini koma di Hospital Sayang akan kembali pulih, kita doakan agar dipermudahkan segala urusan terhadap beliau.

Tahniah Umno Larut







Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Masyarakat Cina Juga Sudah Muak Dengan Kit Siang?  

Akhbar Nanyang Siangpau pada 21 November lalu memaparkan tulisan Liew Suh Kian yang wajar diberi perhatian oleh semua masyarakat Cina.  Liew menulis mengenai Lim Kit Siang yang kini mencecah umur 72 tahun tetapi masih lagi giat berpolitik. Menurut Liew, Kit Siang sudah tidak sepatutnya terus 'galak' atau garang berpolitik tetapi wajar berundur secara terhormat. Liew turut membandingkan Kit Siang dengan Tun Mahathir yang telah lama bersara sedangkan Kit Siang yang gemar mengutuk Tun Mahathir itu masih terus bertanding pilihanraya. Menyusuri liku-liku politik Kit Siang yang bermula lebih lima dekad lalu, pemimpin DAP itu sepatutnya telah menyusun perjuangannya dengan baik serta mempersiapkan pengganti pada saat ini.  Jika ini dapat dilakukan, maka persaraan beliau pastinya akan disambut dengan sanjungan dan penghormatan bagi generasi akan datang. Apa yang ditulis oleh Liew sebenarnya telah lama diperkatakan oleh musuh-musuh Kit Siang. Namun, di kalangan DAP, iaitu masyarakat Cin…

Isu kereta hybrid pulak dan Klims 13

HARGA kenderaan hibrid kemungkinan akan meningkat sekiranya kerajaan memutuskan untuk tidak melanjutkan pengecualian duti import dan eksais ke atas kereta hibrid yang akan tamat pada akhir tahun ini.


Seorang penganalisis industri automotif berkata, apa yang diketahui mereka setakat ini adalah insentif bagi kenderaan hibrid yang dinikmati pengeluar kenderaan jenama asing sekarang tidak akan dilanjutkan oleh kerajaan.


“Sebaliknya, kerajaan dijangka memberikan insentif cukai kepada kenderaan hibrid yang dipasang dalam negara (CKD) tetapi bukan lagi kepada kenderaan hibrid yang diimport siap dipasang (CBU),” katanya ketika dihubungi, semalam.


Katanya, ini bermakna mana-mana kenderaan hibrid yang diimport selepas 1 Januari 2014 akan dikenakan duti import dan eksais, menjadikan harga kenderaan hibrid import yang dijual di negara ini jauh lebih mahal berbanding sekarang.


Sementara itu, penganalisis MIDF Research pula berkata, status pelaksanaan insentif cukai untuk kenderaan hibrid belum di…

Apa lagi, tubuhlah lebih byk belia melayu!

Majlis Belia Negeri (MBN) Perak menyifatkan Bajet 2014 negeri yang dibentangkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir Isnin lalu mesra belia kerana menyediakan peruntukan yang besar kepada golongan tersebut.Naib Presiden 3 MBN negeri, Aswannudin Hariffudin berkata, bajet tersebut mencakupi segala genap kehendak golongan muda iaitu dalam aspek ekonomi, perumahan, pelancongan sukan dan peluang-peluang lain.Katanya, selain peruntukan khas sebanyak RM2 juta, golongan belia mendapat peruntukan sebanyak RM1 juta untuk pembangunan ekonomi melalui Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan, latihan dalam bidang pertanian (RM8 juta), pelancongan sukan (RM3 juta), sebanyak 40 peratus daripada peruntukan membaiki rumah dikhaskan kepada golongan itu dan pelbagai peruntukan lain."Selain memberikan peruntukan yang banyak kepada golongan belia, kerajaan negeri memberikan penghormatan kepada ahli belia untuk terlibat dalam proses pembangunan belia melalui lantikan di bawah majlis-majlis di …

543 pelajar miskin terima biasiswa RM232,920-Adun Batu Kurau

Kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM232,920 untuk pemberian biasiswa kecil kerajaan negeri Perak di bawah Yayasan Perak melibatkan 543 orang penerima.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Sains, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau negeri, Dr. Muhammad Amin Zakaria berkata, biasiswa tersebut diberikan kepada 231 murid sekolah rendah dan 312 lagi di sekolah menengah dari kalangan keluarga miskin.

"Peruntukan yang diberikan kepada pelajar sekolah rendah dan menengah adalah masing-masing sebanyak RM360 dan RM480 setahun.

"Dari segi pecahan kaum, penerima biasiswa ini terdiri daripada 391 pelajar Melayu, 61 (Cina) dan 91 (India)," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan lisan Abdullah Fauzi Ahmad Razali (BN-Kampung Gajah) berkenaan jumlah penerima dan pembayaran biasiswa berkenaan bagi tahun 2013 pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kali Ke-13 di sini hari ini.

Dalam pada itu, menjawab soalan tambahan Wong Kah Woh (DAP-Canning), Muhammad Amin berkata, kerajaan …

Kenaikan Gaji 373 Peratus, Hadiah Kerajaan PKR Selangor Buat Rakyat

Kepada para peminat tegar ceramah politik pembangkang khususnya Anwar Ibrahim pasti sudah menghafal kalimah-kalimah retorik seperti 'Pakatan Harapan Rakyat', 'Demi Kesejahteraan Rakyat', 'Kerajaan Rakyat' dan pelbagai lagi yang mempunyai perkataan rakyat.Boleh dikatakan hampir semua slogan yang digunakan pasti perkataan rakyat akan ditonjolkan, kononnya untuk memberikan gambaran hanya makhluk bernama Anwar sahaja yang mampu membela dan menjaga rakyat. Sehingga ramai di kalangan mereka akhirnya tertipu dengan 'janji manis' dan 'sandiwara' mereka khususnya rakyat di Selangor.Namun di sebalik perkataan rakyat itu, majoriti rakyat Selangor dikejutkan dengan kenaikan mendadak gaji dan elaun bulanan semua 56 Adun yang berkuat kuasa pada 1 Januari 2013. Ia ekoran dari usul yang dibawa oleh kerajaan PKR Selangor ketika persidangan DUN petang semalam yang kemudiannya diluluskan.Mengikut usul tersebut gaji Menteri Besar dinaikkan daripada RM14,175.15 kepa…

Kayooooooo depa

Untunglah jadi wakil rakyat, exco dan Mb Selangor, duit gaji bertingket-tingket. Ini belum kira elaun perjalanan dan lain-lain.Lagi kayoo lah adun yang juga ahli patlimen. Dua gaji....

Satu kenyataan yang tepat drp menteri pelajaran

Kementerian Pendidikan akan memastikan pengambilan guru dibuat mengikut keperluan negeri bagi mengurangkan masalah guru yang ingin bertukar ke sekolah di negeri tempat mereka berasal.

Menteri Pendidikan Kedua, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, ketika ini terdapat terlalu ramai guru yang memohon untuk bertukar ke negeri masing-masing sedangkan tempat adalah terhad.

"Sebagai contoh bilangan guru yang lahir di Kelantan seramai 57,740 dan yang sedang berkhidmat di negeri itu berjumlah 28,048 orang. Ini bermakna lebih 30,000 guru dari negeri itu sedang bertugas di negeri lain dan yang ingin balik ke Kelantan adalah seramai 2,483, sedangkan kekosongan yang ada cuma 1,079 sahaja.

"Begitu juga yang ingin pulang ke Terengganu berjumlah 1,267, manakala kekosongan yang ada hanya 179 sahaja. Ini bermakna (permohonan) 1,100 guru lagi tidak dapat dilayan dan sudah pastinya mereka kurang seronok dengan keadaan itu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita semasa melawat Unive…

Hadi Awang nak bermuzakarah dengan Umno dalam hal agama sahaja?

Ramai yang seakan tidak percaya dengan kenyataan, Presiden Pas, Abdul Hadi Awang yang bersetuju untuk bermuzakarah dengan Umno. Ini kerana, umum mengetahui bagaimana sikap bekas Menteri Besar Terengganu itu yang begitu sinikal dengan Umno tiap kali timbulnya idea untuk bermuzakarah.Hadi ketika menyampaikan ucapan penangguhan Muktamar parti sebelum ini berkata, Pas sedia bermuzakarah dengan UMNO dalam usaha pelaksanaan pentadbiran berasaskan ajaran Islam di negara ini. Menurut Hadi kesediaan Pas itu dizahirkan daripada kepakaran pemimpin parti tersebut yang menguasai pelbagai bidang profesional seperti undang-undang, ekonomi dan penguatkuasaan."Pas bersedia untuk bermuzakarah dengan UMNO dalam usaha pelaksanaan Islam. Media, siarkanlah perkara ini. InsyaAllah ulama-ulama kita akan turun. Kita ramai ahli-ahli (pelbagai bidang), dia (UMNO) hendak yang tua pun ada, muda pun ada.""(Marilah) Kita bersatu atas Islam, satu bahtera, kiblat kita satu, tidak banyak kiblat kita, ki…

Greater Kamunting

Pembangunan Greater Kamunting yang ditekankan dalam fasa kedua pembangunan Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) dijangka menerima pelaburan sebanyak RM18 bilion menjelang 2030.Pengerusi Jawatankuasa Industri, Pelaburan dan Pembangunan Koridor negeri, Datuk Mohamad Zahir Abdul Khalid berkata, projek pertama berkenaan yang bermula hujung tahun ini akan melibatkan pelaburan sebanyak RM400 juta daripada syarikat tempatan dan luar negara."Penyediaan infrastruktur ini berpotensi menarik pelaburan melalui 34 projek permulaan, sekali gus bakal memberi impak pertumbuhan ekonomi dan perindustrian kepada negeri Perak."Pada enam bulan pertama tahun ini, NCIA telah berjaya membawa masuk pelaburan sebanyak RM166.5 juta ke kawasan Taiping dan Kamunting."Projek seperti pembinaan hotel empat bintang Novotel dan pusat beli-belah yang dijangka siap pada tahun depan bakal mewujudkan 3,650 peluang pekerjaan dan perniagaan," katanya.Beliau berkata demikian ketika menjawab soa…

Leman Raja Lawak Mengamuk Tahap Gaban

Setelah beberapa minggu menjadi follower facebook Leman Raja Lawak malam ini menjadi penamat buat Sulaiman Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Leman.

Setelah mengusik dia dengan usikan yang cukup sinikal,  akhirnya Leman naik marah dan terus menyekat dan menghalang daripada berchating dengan dia...

Kesian Leman....macam tu punya tahap pun ada hati nak jadi ahli politik, kena taji dan kena balun  sikit dah panas telinga,,, setakat hari ini dah ramai ahli politik Pas, Pkr dan Dap yang block TM daripada membuat posting dalam facebook mereka..

Memang lawak tahap Bikam lah Si Leman niiii...sanggup kau memanggil orang Umno sebagai anjing.

"Duhai Leman. . Aku kenai hang sewaktu hang jual minyak belacak kat brekfel, yg aku tahu hang dok ceramah macamana nak asah,panjang dan membesarkan pistol orang lelaki. Mana pi kayu yg hang tonyoh minyak belacak tu. Lagi satu cerita hang loyer apa dah jadi? Setau aku, Kalau loyer tak cukup practis, atau memang dah kena hack. .Lyklah jual ubat kat kaki…

Muktamar PAS:  Ulama Bakal Jadi Maskot Kristian?

Muktamar PAS baru saja berlalu dengan menyaksikan kemenangan kumpulan Anwarinas atau turut dikenali sebagai kumpulan Erdogan.  Ada juga yang merujuk kepada mereka sebagai kumpulan liberal dan professional.  Namun, rujukan 'professional' pastinya kurang tepat dengan Mat Sabu yang mengepalainya. 

Daripada 27 jawatan, hanya 10 sahaja yang mampu dimenangi oleh golongan Ulama termasuk jawatan Presiden.  Pun begitu, kita juga musykil sama ada Presiden PAS masih lagi berada di dalam kumpulan Ulama, berdasarkan pendekatannya yang lebih selesa dan mesra dengan keputusan dan kehendak kumpulan Erdogan. 

Secara dasarnya, akar umbi PAS menyambut keputusan Muktamar dengan perasaan yang berbaur.  Rata-rata mereka secara terbuka meluahkan rasa kecewa dan berputus asa.   Mereka tahu bahawa kemenangan kumpulan Erdogan turut membawa makna bahawa Majlis Syura mahupun Dewan Ulama itu sendiri, sudah tidak relevan lagi.  

'Ulama' akan menjadi maskot, sekadar untuk mengumpan sokongan orang-orang…

Isu 'kucing kurap': DAP Dakwa PKR Tokong, Kerana Gesa Minta Maaf

Mungkin kerana merasakan sudah terlalu kuat dan kebal, disebabkan berjaya menawan Pulau Pinang selama 2 penggal berturut-turut, seorang pemimpin DAP baru-baru ini dilaporkan telah mengeluarkan satu kenyataan kontroversi dengan memanggil kakitangan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) sebagai kucing kurap.Di dalam kejadian Sabtu lalu, ahli parlimen Jelutong, Jeff Ooi dilaporkan telah menghina kakitangan MPPP yang berpangkat rendah. Malah ketika ditanya mengenainya, Ooi seolah-olah bangga dengan perbuatannya itu apabila mengaku memberi label 'kucing kurap' kepada beberapa pegawai MPPP.Ia disebabkan kerana mereka dikatakan tidak membawa perangkaan terkini mengenai kedudukan penjaja di Jelutong selain tidak berpuas hati apabila pegawai kanan yang sepatutnya hadir tiada dalam sesi lawatan itu."You are insulting me by sending a lower officer itu 'kucing kurap' (anda menghina saya dengan menghantar pegawai pangkat rendah itu 'kucing kurap')... Kita nak selesaik…

Alahai! Kesian dia

Jangan sedih la Mat Put, inilah pemilihan yang islamik!

Selesai sudah pemilihan Pas ala-ala Barat

Pas dalam amanat Hadi pernah mengutuk Umno kerana menggunakan undang-undang dan perlembagaan penjajah.Kerajaan Bn tidak islamik kerana sistem pemilihan pemerintah tidak ikut cara Islam. Nah! Sejak 1951 lagi pemilihan Pas guna sistem apa? Muktamar Pas yang lalu menyaksikan Mat Sabu berjaya menjadi orang nombor 2 terpenting dalam Pas.  Mat Sabu pro Syiah dan menjadi anak emas Dap Penang dikatakan telah menggunakan wang untuk membeli undi pada muktamar sebelum ini. Kini beliau menang lagi, tetapi belum ada rungutan akar umbi lagi, mungkin dalam seminggu dua nanti jika wujud lagi cerita politik wang ini.Agaknya bilalah Pas nak buat pemilihan cara Islam?

Perwakilan Pas Johor bangap!

Dalam membahaskan usul kelmarin seorang wakil dari Johor mahukan Pakatan Rakyat mempunyai seorang ketua yang boleh dilantik menjadi perdana menteri jika pakatan menang dalam PRU 14. Jelaslah bahawa perwakilan Johor itu mahukan Pas menjadi pengerusi yang  membolehkan Pas dilantik menjadi PM. Nampak jelas bahawa Pas tidak menyukai Anwar Ibrahim yang dilihat lebih dominan dan lebih menonjol untuk dijadikan sebagai PM. Pas juga sudah nampak bahawa gabungan mereka menguntungkan sekutu mereka terutama Dap.Inilah nasib malang Pas yang perasan gagah dan ingin menguasai kerajaan pusat tetapi hakikatnya mereka adalah sebuah parti yang lemah. Pas juga mungkin sedar bahawa mereka hanya minum air kencing Pkr dan Dap sahaja apabila Anwar membuat MOU untuk menyerahkan kuasa kepada Dap dan bukan kepada Pas.Pas tak perlu resah dan gusar dengan siapa yang akan jadi PM kerana Pas tidak akan mendapat hak mereka selagi Anwar dan LGE masih bernyawa. Sejak PRU 1991 Pas bersekutu dengan Dap dan S46 dengan ha…

Curi Pagar Siang Siang Hari

Mangkok hayun ini mungkin sudah habis duit untuk beli dadah atau beli beras, sehingga berani memotong dawai pagar di lapangan terbang Tekah kelmarin. Kejadian berlaku dalam jam 2.00 petang.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

RAHSIA DAN PEMBOHONGAN PAS KELANTAN TERHADAP HUKUM HUDUD

Pernah baca buku hudud PAS? dulu boleh di download tapi buku tu tahap karangan budak Tingkatan 1 kelas hujung..

Kita hanya tahu bahawa Pas telah bercadang untuk melaksanakan hudud di Kelantan tetapi sampai sekarang belum terlaksana. Sembang hudud hanya apabila ada PRU dan PRK dan bila ada Muktamar.

Hakikatnya Pas tidak mampu melaksanakannya dan ianya sembang kosong sahaja. Yang pelik setiap tahun Pas akan membuat sambutan hari ulang tahun hukum hudud. Sekarang dah senyap, tak buat lagi dahhhhh.

Untuk melaksanakan hudud di Kelantan, ia mesti mendapat persetujuan parlimen, kalau 2/3 sokong baru ok dan boleh buat lah, tetapi bila masuk parlimen Kapal Sink terlebih dahulu membantah dengan ayat Langkah bangkai dia dahulu.

Akan tetapi, menteri besar Kelantan ketika itu telah membohongi media dan rakyat kononnya Tun Mahathir tak bagi buat, jika engkar undang-undang mageran akan dikenakan.. Untuk maklumat lanjut sila masuk ke
( LAMAN BLOG SIEMENS MAJU)

SIAPA ANWAR IBRAHIM?

NAK SONGEH APA LAGI BANG NOD, SEMUA KELENTONG DAH TERBUKA

Muktamar Pas : Pemilihan kali ini beretika dan calon berintegriti?

Pemilihan PAS pada Muktamar Tahunan PAS kali ke-59 kali ini berjalan dengan lancar tanpa ada sebarang laporan salah laku oleh mana-mana calon yang bertanding.Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, suasana pemilihan PAS ini membuktikan calon-calon PAS bukan sahaja beretika bahkan berintegriti sebagai entiti penting dalam jemaah."Laporan salah laku calon tidak ada, laporan dari orang bukan calon memang ada, kadang-kadang ada fitnah dan kita akan ada proses yang akan kita lakukan selepas ini," katanya ketika memberi ucapan aluan di Muktamar Tahunan PAS kali ke-59 di Stadium Malawati.

Kenyataan Tun Daim mengenai AP wajar

Bekas menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin mencadangkan kerajaan menimbang untuk memansuhkan Permit Import (AP), dasar yang diperlukan untuk mengimport kenderaan, bagi membantu mengurangkan kos memiliki kereta di Malaysia."Memansuhkan AP bermakna harga kereta yang lebih murah untuk rakyat," katanya di sini hari ini.Daim berkata demikian sebagai mengulas kenyataan oleh Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Mercedes-Benz Malaysia Sdn Bhd, Roland S Folger yang berkata langkah itu jika dilaksanakan akan menjadikan harga kereta lebih murah, dan  menggalakkan pengeluar kereta untuk meningkatkan pelaburan bagi mengeluarkan kereta yang lebih murah di pasaran tempatan."Bagi saya, ada satu cara kita dapat mengurangkan harga kereta. Ia merupakan penyelesaian yang mudah terhadap isu ini (iaitu) memansuhkan AP terbuka," kata Folger kepada akhbar The Sun baru-baru ini.Daim berkata, kerajaan perlu mengambil langkah positif dalam Dasar Automotif Negara (NAP), yang akan disemak semu…

Kaki kelentong dan lidah bercabang

Ramai yang ketawa terbahak-bahak dengan kenyataan Anwar terbaru Anwar berhubung isu pengundi hantu seramai 40,000 orang yang diterbangkan khas dari Bangladesh bagi membantu parti Barisan Nasional (BN) menang dalam pilihan raya umum yang lalu.

Setelah gagal memberikan bukti yang sahih terhadap dakwaan tersebut, Anwar akhirnya terpaksa 'pusing 180 darjah' dengan mengatakan ia adalah manipulasi penulis Umno.

Anwar juga dilaporkan berkata, bahawa pembangkang tidak pernah menuduh kerajaan membawa sebanyak 40,000 warga Bangladesh tersebut sebaliknya hanya menyentuh tentang dakwaan membawa pengundi dari luar pada hari membuang undi awal.

Sedangkan sekiranya kita teliti, ia adalah merupakan kenyataan Anwar yang kemudiannya dilaporkan dalam semua media rasmi pembangkang termasuk Keadilan Daily dan Malaysiakini. Tidak cukup dengan itu, laporan tersebut turut dimainkan dalam portal-portal antarabangsa seperti Straits Times Singapore, Telegraph, UK, dan sebagainya.

Berikut adalah link kep…

Muktamar PAS : Budaya 'chai' kini menular. Mana Islamnya ?

Di mana keislaman Pas jika pemilihan berdasarkan budaya barat. paling buruk apabila chai diedarkan kepada perwakilan......hahahahha.....

Exco Kerajaan Perak perlu kereta baru.

Kasihan melihat Exco kerajaan Perak ini. YB Dr Hj Muhammad Amin Zakaria Adun Batu Kurau. Dahulu kereta yang sama terjatuh dalam lopak dan dengan bantuan tulang empat kerat kereta ini berjaya diangkat.

Kali ini masalah radiator pula buat hal, tergendala perjalanan YB. Dari  pagi sampai ke malam kereta terpaksa berkhidmat.

Kita sedia maklum bahawa kereta kerajaan di servis oleh SPANCO, so apabila jadi begini SPANCO perlulah hantar kereta ganti supaya tugas YB tidak tergendala.

Sabar lah YB, harap-harap mungkin kerajaan negeri akan ganti kereta baru Proton Perdana versi Honda Accord.....

Isu had umur kereta 12 tahun selesai, terima kasih kerajaan

Isu kereta: Bagaimana isu ini bermula?
http://feedproxy.google.com/~r/sinar/nasional/~3/FjDpdBpvZnE/isu-kereta-bagaimana-isu-ini-bermula-1.223085

Tiada cadangan tetapkan tempoh usia lupus kenderaan
Utusan Online - Dalam Negeri / 17 mins ago
KUALA LUMPUR 21 Nov. - Kerajaan tidak merancang untuk menetapkan tempoh usia kenderaan bagi tujuan pelupusan kerana tidak mahu membebankan rakyat, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Aziz Kaprawi.
Katanya cadangan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) itu hanyalah antara penemuan kajian badan tersebut yang mendapati kenderaan melebihi usia 12 tahun tidak selamat. "Kerajaan tidak akan membebankan rakyat," katanya ketika menjawab soalan tambahan Sim Tze Tzin (PKR-Bayan Baru) dalam persidangan Dewan Rakyat, hari ini.
Sim ingin tahu rancangan sebenar kerajaan berhubung pelaksanaan had jangka hayat kenderaan di negara ini. Jumaat lalu Ketua Pengarah Miros Prof Dr Wong Shaw Voon berkata, kenderaan berusia lebi…

Ambik hang, dah tarik hand brake

Kerajaan tidak merancang untuk menetapkan tempoh usia kenderaan bagi tujuan pelupusan kerana tidak mahu membebankan rakyat, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Aziz Kaprawi.Katanya cadangan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) itu hanyalah antara penemuan kajian badan tersebut yang mendapati kenderaan melebihi usia 12 tahun tidak selamat."Kerajaan tidak akan membebankan rakyat," katanya ketika menjawab soalan tambahan Sim Tze Tzin (PKR-Bayan Baru) dalam persidangan Dewan Rakyat, hari ini.Sim ingin tahu rancangan sebenar kerajaan berhubung pelaksanaan had jangka hayat kenderaan di negara ini.Jumaat lalu Ketua Pengarah Miros Prof Dr Wong Shaw Voon berkata, kenderaan berusia lebih 12 tahun tidak selamat digunakan berikutan pelbagai kerosakan yang mungkin tidak disedari pemandu dan mengurangkan daya serapan tenaga pelanggaran ketika berlaku kemalangan -

Pas baru sedar bahawa mereka lemah

Pas mahukan pemeteraian perjanjian daripada Pakatan Rakyat untuk mengekalkan jumlah kerusi yang diperuntukkan kepadanya dalam PRU sekiranya pakatan tersebut berjaya mentadbir negara kelak.

Naib Presidennya, Datuk Husam Musa berkata itu adalah jaminan kepada seluruh ahli akar umbi berikutan parti itu dilihat mempunyai kedudukan lemah dalam pakatan pembangkang seandainya Umno hilang kuasa dalam PRU akan datang.

"Ada kebimbangan majoriti wakil rakyat Umno akan menyertai parti-parti lain selain Pas dalam pakatan pembangkang, sekiranya Umno hilang kuasa dalam PRU akan datang.

"Saya kira, jika inilah kebimbangan yang kita ada, kita boleh memeteraikan perjanjian dengan rakan-rakan dalam pakatan bahawa setiap kerusi yang diperuntukkan kepada Pas dalam PRU lalu akan kekal ditandingi Pas pada masa akan datang sekali pun setelah pakatan mentadbir Malaysia," katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapan perasmian Muktamar Dewan Muslimat Pas Pusat, semalam.

Husam turut mengakui terd…

PAS TERCICIR 60 TAHUN DI BELAKANG BN LAKSANA ISLAM

Isu pelaksanaan hukum syariah atau hudud nampaknya panas kembali pasca pilihan raya umum.Selama lebih 20 tahun Pas telah menjadikan isu hukum hudud sebagai modal politik pada setiap pilihan raya, sama ada umum atau kecil.Sekitar awal 1990an Dewan Undangan Negeri Kelantan telah meluluskan enakmen rang undang-undang hukum hudud tetapi ia tidak dilaksanakan.Alasan yang diberi sehingga kini ialah kuasa peruntukan Perlembagaan Persekutuan dalam penggubalan undang-undang mengatasi kuasa negeri.Mana-mana undang-undang yang diluluskan di peringkat negeri terbatal dengan sendirinya jika ia bercanggah dengan kuasa kerajaan pusat.Inilah yang dijadikan senjata ampuh Pas selama ini untuk menjustifikasikan kegagalannya melaksana serta menguatkuasakan enakmen rang undang-undang hudud.Sekali gus hujah Pas menampakkan kerajaan pusat di bawah Barisan Nasional sebagai anti-Islam dan tidak punyai iltizam untuk menegakkan sebuah negara yang berlandaskan syariat.Hujah Pas ini sebenar hanya retorik dan penu…